Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Låt oss dela en pava över nätet - oktober 2016 - Chateau Musar 2009

Hur bra var månadens vin (pris är inte en faktor)?

  • 95-100 Klassiskt, ett stort vin

  • 90-94 Exceptionellt, ett vin med överlägsen karaktär och stil

  • 85-89 Mycket bra, ett vin med speciella kvaliteter

  • 80-84 Bra, ett välgjort vin

  • 75-79 Mediokert, ett drickbart vin med ett antal skönhetsfel

  • 50-74 Kan inte rekommenderas

  • Deltar inte men vill se omröstningen!


Resultat är endast synlig efter lagd röst.

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Musar är en av de personliga favoriterna så när det var dags för ny årgång samtidigt som det var månadens vin var man snabb och drack det redan första dagarna i oktober men har varit lite slö på att rapportera.
Tog inga anteckningar men bedömningen var att 2009an är Musar i sin stramaste, renaste och striktaste form nästan helt utan brett eller funk. Syrlig röd frukt dominerade med inslag av en del kryddor mm och någon enstaka gång kom en liten liten antydan till brett men inte mer. Har efter den här flaskan druckit min favoritårgång, 2003, två gånger och ett annat sätt att beskriva 2009an är att den är 03-ans totala motsatts där 03-an är fullmatad med brett, skit, läder, mörk frukt mm mm. Det som finns i 09-an är trots allt gott och lovande men tyvärr var min flaska svag och blaskig och lite kort så det är på gränsen att jag ska tro att den var lite off för så brukar inte Musar vara.

Så baserat på den här flaskan får denna personliga favorit inte mer än blyga 86 p nu men självklart blir det till att köpa ett gäng ändå för den blir säkert bättre och är ju ett av få viner som alltid står utanför det konstanta köpstoppet.
SB stoltserar ju numer med flaskor ur årgång 1999, den i modern tid den mest imponerande årgången (iaf enligt mina ödmjuka fynd och 4 konsumerade flaskor). Har du hunnit med den ännu? Liten rekommendation: Prova snabbt för att assessa long term needs (den lär dock inte leva mer än 30 år).
Fan vad skoj att välja detta vin som månadens vin :)
Har letat på en hemsida i Japan, men de hade bara bubbel.
Dvs: öl.
Inte hittat vinet... (Än.)
 

magnum

Epernay, Frankrike
SB stoltserar ju numer med flaskor ur årgång 1999, den i modern tid den mest imponerande årgången (iaf enligt mina ödmjuka fynd och 4 konsumerade flaskor). Har du hunnit med den ännu? Liten rekommendation: Prova snabbt för att assessa long term needs (den lär dock inte leva mer än 30 år).
Fan vad skoj att välja detta vin som månadens vin :)
Har letat på en hemsida i Japan, men de hade bara bubbel.
Dvs: öl.
Inte hittat vinet... (Än.)
SB-Japan: 1-0
 

Mats

Gone todash....
SB stoltserar ju numer med flaskor ur årgång 1999, den i modern tid den mest imponerande årgången (iaf enligt mina ödmjuka fynd och 4 konsumerade flaskor). Har du hunnit med den ännu?
Jo drack den för ett par år sedan och så himla imponerad var jag inte då. Visst var den bra, gav den 89 p, men jag gillar 2003an mycket mer.
 

Ekdahl

Medlem
Intressant vinval, klart jag ville vara med...
Ok, detta är inte helt min hemmaplan, då jag sitter mer fast i vitvins-/Champagneträsket, men jag måste gå rakt på sak här. Jag fattar inte grejen, eller ens syftet, med detta vin. Jag vet att det är ett mycket välrenommerat vin och uppskattat här på finewines. Misstänker att jag kommer att klanka ner på vinet mer än de flesta här. Det märkliga är att jag har druckit det förut och vet att jag uppskattade det (men har inget minne av vilken årgång).

Dekanterade vinet 1 timme i förväg. På nosen känner jag mest aceton-nagellack. Även om detta är ganska vanligt och inte skall ses som en defekt, så tycker jag det blir så dominant här att det tar över helt på doften. Och för mig är detta inte en helt angenäm doft. Bakom hittar jag lite svaga läder- och stalldofter samt mörka bär – mer åt körsbär.

I munnen har vinet bra syra och rimliga tanniner, men lägre än jag hade förväntat mig. Inte heller så fylligt som jag förväntade mig – medelfylligt i min värld. Känner lite kryddighet, men också viss kärvhet. Det som förvånade mest är dock att det inte ens växte med en rejäl köttbit. Den lite enklare jänkarcaben som vi hade som referens vann både i provningen och med maten.

Jag hade nog förväntat mig ett mer Bordeauxlikt vin, men istället så tycker jag att det påminner mer om en Barolo/Piemonte minus tanninväggen (behöver jag nämna att jag inte heller helt förstår grejen med Barolo?)

Rimligen kommer detta utveckla sig med tiden, det vore intressant att komma tillbaka till det om 5-10 år. Kanske det är fantastiskt då. Men just nu är jag inte tillräckligt motiverad att köpa en flaska till och lägga i källaren om jag skall vara ärlig. Ger det 85 p idag.
 

thunberg

Flaskfantast
Administratör
Jag har aldrig tidigare provat en Musar, har vid ett flertal tillfällen stått med en flaska i handen för att sedan välja bort den mot annat gott. Så nu när det nästan blivit ett tvångssyndrom att vara med i månadens vinval blev det hela mycket enkelt.

Det första som jag noterar är den välpolerade doften. Elegant säger nog en del, kan nog hålla med, otroligt ren doft, klinisk. En del lösningsmedel, mosade nyplockade blåbär, enbärsris och choklad plus en del russin. Smakmässigt är det slankt och än en gång välpolerat, medium längd, inte alltför framträdande tanniner men de finns där, faten kommer fram, syran finns där med. Det där med russinen ökas på i gommen. På det hela riktigt gott men lite väl ordnat och en tendens till överdrivet finlir. Inte mycket som sticker ut eller skriker ut vad det är, ganska generiskt.

Halva flaskan sparades i kylen och dag två är den stora skillnaden att frukten tonats ner, syrligheten tränger fram. I doften finns det än mer russin men även en mycket intressant bit, kardemumma. Jag ger det 89 poäng, inte ett stort vin men mycket väl producerat och jag gillar att man fått till en släng kardemumma.

För er som läst min tidigare tankar kring månaden vin vet att min fru allt som oftast ratar vinerna, dock inte denna gång, även hon gillade det så tummen upp för det @Åskar .
 

Mattias Schyberg

Administratör
Bra, garanterat inte korkat då. :)
Riktigt så lätt är det faktiskt inte om jag skall vara nördigt tillrättavisande i sann FW-anda. Korkdefekta viner brukar såklart oftast få sin smitta från korken, men det händer även att vinet kontamineras i vingården eller i de fat som eventuellt används också. :bäver:

Mindre sannolikt blir det dock utan tvekan och jag har ännu inte stött på ett vin utan korkförslutning som har varit korkdefekt för egen del.

Inte ens bibben går säker! :D
 

Pontus

Medlem
Riktigt så lätt är det faktiskt inte om jag skall vara nördigt tillrättavisande i sanna FW-anda. Korkdefekta viner brukar såklart oftast få sin smitta från korken, men det händer även att vinet kontamineras i vingården eller i de fat som eventuellt används också. :bäver:

Mindre sannolikt blir det dock utan tvekan och jag har ännu inte stött på ett vin utan korkförslutning som har varit korkdefekt för egen del.

Inte ens bibben går säker! :D
Ursäkta en okunnig, men kallas det verkligen korkdefekt om vinet inte är smittat från korken? Känns i så fall som ett dåligt ordval.
 

Mattias Schyberg

Administratör
Ursäkta en okunnig, men kallas det verkligen korkdefekt om vinet inte är smittat från korken? Känns i så fall som ett dåligt ordval.
Det gör mest troligt det, åtminstone i folkmun, även om jag håller med om din invändning. Det kan ju vara svårt att avgöra källan till smittan med säkerhet så egentligen borde inte begreppet "korkdefekt" användas alls kan jag tycka (kanske är det bättre att använda TCA-kontamination eller vad som nu är mest korrekt?). Vanligtvis så är det ju korken som är boven i dramat så det är säkert därför begreppet lever kvar. Tradition är en stark drivkraft bland vinnördar.

Jag har heller aldrig hört talas om att man kallar exempelvis citrusfrukter som har blivit smittade med TCA för korkdefekta direkt! ;)
 

Magnus L

urydhtfilgukj
Det gör mest troligt det, åtminstone i folkmun, även om jag håller med om din invändning. Det kan ju vara svårt att avgöra källan till smittan med säkerhet så egentligen borde inte begreppet "korkdefekt" användas alls kan jag tycka (kanske är det bättre att använda TCA-kontamination eller vad som nu är mest korrekt?). Vanligtvis så är det ju korken som är boven i dramat så det är säkert därför begreppet lever kvar. Tradition är en stark drivkraft bland vinnördar.

Jag har heller aldrig hört talas om att man kallar exempelvis citrusfrukter som har blivit smittade med TCA för korkdefekta direkt! ;)
Får du ofta korkskadad frukt? :)
 

Crist(al)ian 77

50 Shades of Grape
Administratör
Läst en del om Musar här på forumet och tror även jag kan ha smakat det på någon provning. Med en hel del förväntningar öppnades flaskan till en entrecôt.

Initialt trodde jag nästan flaskan var korkad men det var snarare lite skitig jordig doft jag fick av sniffen på korken. I glaset mycket bär på doften. Björnbär och vinbär. I munnen finns även en del örtighet som jag inte kan placera. Rätt tunn och kort smak utan komplexitet. Fick vibbar av italienskt bordsvin, sangiovese?

Ett adekvat vin men inte mer. Hade nog gissat enklare vin för 100-150 kr blint. Sammantaget en riktig besvikelse och jag trodde man var tvungen att gå till champagne eller bårgånje för att hitta så lite för pengarna.;)

80 p
 
Toppen