Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Låt oss dela en pava över nätet - september 2018 - Sancerre Rouge les Herses 2000

Hur bra var månadens vin (pris är inte en faktor)?

  • 95-100 Klassiskt, ett stort vin

    Votes: 0 0,0%
  • 50-74 Kan inte rekommenderas

    Votes: 0 0,0%

  • Total voters
    39
  • Poll closed .

john b

Medlem
Tack för äran och förtroendet att få välja månadens pava!

Mycket kul uppdrag. Omedelbart började jag fundera på udda viner/länder. I statistiken såg jag att gamla världen var diskret överrepresenterat så helst något annat. Gärna en udda druva också. Men så blev det inte...

Jag gillar schysst Pinot Noir, och så gillar jag det mesta från Sancerre. Detta kom då som ett utmärkt tips från Lukas på forumet.
Jag hoppas att det blir ett schysst höstvin.

Sancerre Rouge les Herses 2000

Gitton_Sancerre_rouge.jpg


Länk till bolaget
https://www.systembolaget.se/dryck/roda-viner/sancerre-7911401

Länk till importören:
http://www.vingruppen.se/79114-750ml.aspx

Jag har kollat med dem, och de har drygt 20 lådor på lager så borde räcka för en finewines-anstormning...

För er som inte orka klicka (torde vara ovanligt på det här forumet) så drar jag lite highlights.
  • Vinrankorna planterades mellan 1943 och 1960
  • Jäsning på ståltank, lagring på ekfat om 225 liter
  • Märkning med Silex på etiketten således flintrik jord (är det samma som kalkrik jord?)
  • Sannolikt gott
  • 300 pix

Kör hårt nu och hoppas det smakar.
 

Mattias Schyberg

Administratör
Tack för äran och förtroendet att få välja månadens pava!

Mycket kul uppdrag. Omedelbart började jag fundera på udda viner/länder. I statistiken såg jag att gamla världen var diskret överrepresenterat så helst något annat. Gärna en udda druva också. Men så blev det inte...

Jag gillar schysst Pinot Noir, och så gillar jag det mesta från Sancerre. Detta kom då som ett utmärkt tips från Lukas på forumet.
Jag hoppas att det blir ett schysst höstvin.

Sancerre Rouge les Herses 2000

Gitton_Sancerre_rouge.jpg


Länk till bolaget
https://www.systembolaget.se/dryck/roda-viner/sancerre-7911401

Länk till importören:
http://www.vingruppen.se/79114-750ml.aspx

Jag har kollat med dem, och de har drygt 20 lådor på lager så borde räcka för en finewines-anstormning...

För er som inte orka klicka (torde vara ovanligt på det här forumet) så drar jag lite highlights.
  • Vinrankorna planterades mellan 1943 och 1960
  • Jäsning på ståltank, lagring på ekfat om 225 liter
  • Märkning med Silex på etiketten således flintrik jord (är det samma som kalkrik jord?)
  • Sannolikt gott
  • 300 pix

Kör hårt nu och hoppas det smakar.
Mycket intressant val! Lite mer ambitiös pinot från Loire kan mycket väl leverera jäkligt bra! :)

(Utmärkt fixad omröstning dessutom!)
 

Adamanko

Medlem
Denna ackompanjerar mig till finnkampen tillsammans med lite lakrits. Det är en potpurri av dämpade bär där jag kan känna lingon, smultron, björnbär och dessutom lite plommon. Lite dammigt. Lite syltigt. Gott och passar lakritsen väl. Kan definitivt dricka detta igen men tveksamt om jag köper det. 89-91.

Precis i slutet av flaskan får jag någon kryddsmak jag inte hinner placera.
 

Patrik Sellin

fd Innertällmo Bryggeri
Första september och man är bara tvåa:(
chambolle 2002 sancerre 2000.jpg

En två år yngre Pinot som referens:
2002 Daniel Moine-Hudelot Chambolle-Musigny 1er Cru: den här flaskan hade svårt att komma till sin rätt. Till att börja med fanns det en hel del underliga toner och det spretade åt alla håll. Efter en rejäl luftning blev det dock andra visor. Doften domineras av rosor, klöveräng och körsbär, är det en Barolo? Finns också drag av Earl Grey. I smaken finns hallon och sötlakrits, timjan, nypon, läder och fina mognadstoner. Det här är bra 91p.
2000 Gitton Père et Fils Sancerre Rouge Les Herses: Klart mörkare och mer koncentrerat än förväntat. Doft av skinn, läder, blomjord och varmt jordgubbsland, drag åt Oregon-pinot. I smaken finns jordgubbar, lingon och lite blåbär. Här finns också massor av promenad i gammal barrskog, läder, skinn och vedstapel. Klar känsla av mogen Bordeaux, förutom att frukten domineras av jordgubbar istället för plommon eller svarta vinbär. Bra mognad och balans, men saknar kanske lite komplexitet och elegans. Kan ha varit bättre tidigare. En åttinia som inte lyckas nå nittivalllen.
 

Vingubben

Medlem
Drack den över två dagar men kände ingen större skillnad dag två. Mycket läder och salmiak i doften. Är ingen van konsument av mogen och lagrad PN, så hade detta varit blint hade jag nog initialt gissat på Spanien och en vällagrad Garancha. Förvånansvärd hög syra, och trevliga tanniner trotts ålder. Dofterna fanns med i den första smaken, sedan lite plommon och bäriga frukter. Saknar komplexitet men ett härligt vin som bryter av mot allt "sommarvin" som har druckits de senaste månaderna. 88 pinnar får det bli.
 

Gradin

Medlem
Börjar med en väldigt fin färg, väl utvecklad med fin tegelbrun hy,

Doften är av läder,grön paprika,salt lakrits,svarta vinbär främst.

Smaken känns väldigt amerikansk pinot blandat med lite äldre village vin från bourgogne(refererar till typ Olivier leflaive cote de beaune 2011).

Bra tryck med pepprighet i smaken, lite strävhet och en bra syra.

Eftersmaken håller i sig ganska bra med smak av röda bär, lite lakrits och nymalen svartpeppar.

Tycker den har utvecklats bra och prisvärd upplevelse.

90p
 
Last edited:

gece

Man vänjer sig.
Salt, blod, lingondricka, björnbärssylt, salvia. Lena tanniner, ganska fylligt, bra syra. En och annan funky (över)mognadston, mest något som påminner om mögligt bröd, dyker upp men stör inte. Lite past peak, på ett charmigt sätt. Sambon tycker det är helt fantastiskt, jag är lite svalare i mitt omdöme men gillar det fortfarande, det är ett mycket trevligt vin som hamnar i 85-89-intervallet.
 

Mattias Schyberg

Administratör
87AAA79F-8BCE-4F43-B4B2-B5622D66BBFB.jpeg

2000 Gitton Père et Fils Sancerre Rouge Les Herses

Härligt vin. Måste medge att jag var tämligen orolig för hur vitalt det skulle upplevas med tanke på ursprung och regionens tradition rörande pinot noir. :nagelbitare:

Skönt att oron visade sig vara obefogad. Härlig, komplex aromatik. Körsbär, tranbär och balsamico möter tjära, potpurri, paprika, järn, blod, läder, grus och torkat kött. På något vis skriker det ”Loire” och de gröna och grusiga inslagen påminner ganska mycket om en mogen chinon, men med uppenbar pinotinramning. Aningen uttorkad frukt, men inte utan struktur och duglig intensitet. Fin mognad, men det märks att det är ett hyfsat enkelt vin i grunden. Troligtvis strax över kullen, men vem vet, kanske har det aldrig smakat bättre? Kul vinval. Inte riktigt värt sitt pris, men väl värt att prova oavsett och det faktum att det har 18 år på nacken ska inte föraktas. (88p)
 
Flaskan öppnades upp till söndagsmiddagen, tyvärr matcha jag inte maten så bra. Men det blev grillad ryggbiff med aubergine och sötpotatis.

Doften ur flaskan var väldigt mycket jord men tendenser från lite övermogna russin. Smaken passa inte mig riktigt, för min del så var den förbi sin tid. Fanns lite syra kvar men den jordiga doften satte sig i smaken.
Efter dekatering och ett glas senare på kvällen gav den en lite mindre jordig smak.
Jag ger den: 75p
 
Trådskapare
J

john b

Medlem
Nu kör vi!

Doft av mustig tallskog, något tydligt örtigt och mörka bär. Strax kommer även läder.
Smaken är lite ljusare, jordgubb och trä. Lagom syra och lena tanniner.
Kvar i gommen hänger en ganska tunn eftersmak och lite klen känsla.

Dag två har den fallit ihop lite och är inte alls lika trevlig. Kanske nog passerat toppen.

Enligt de stränga FW-kriterierna får det bli 89 poäng i omröstningen. Överlägsen karaktär och stil har det inte. Men kul att dricka, jag hade gissat amerikansk PN om serverad blint.
Tycker att priset var ok, skulle vara lite sur om jag pröjsat 500. Hade det kostat 150 så hade jag beställt lådvis.
 

petterkalle

I rescued some wine. It was trapped in a bottle.
Kunde inte missa en 18 år gammal PN. Har bara druckit relativ ung PN (utom lite smakprov på BYOB)
Öppnade och blev direkt misstänksam då korken luktade extremt mycket mögel. Fin färg med mognadstoner. Näsan är behaglig med mognad, lite trä och jord. Sniffvin light? Smaken är dock initialt en besvikelse. Något kemiskt, ammoniaklikt är riktiktigt störande. För mycket murken skogsmylla. Spoiled? Det finns dock en tertiär smakpalett bakom allt som är rätt intressant. Dag två hade ammoniaken? försvunnit och näsa-smak var lite mer harmonisk. Tyvärr rätt så uttorkad frukt och lite för lätta tanniner. Definitivt ett vin på väg utför! Hade varit intressant att prova det för ett par år sedan. Summerat: Intressant, antihedonistiskt och gammalt. 85-89 är det definitivt värt! För ett par år sedan kanske mer?
 
Toppen