Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Låt oss dela en pava över nätet - september 2018 - Sancerre Rouge les Herses 2000

Hur bra var månadens vin (pris är inte en faktor)?

  • 95-100 Klassiskt, ett stort vin

    Votes: 0 0,0%
  • 50-74 Kan inte rekommenderas

    Votes: 0 0,0%

  • Total voters
    39
  • Poll closed .
IMG_4250.JPG

Färgmässigt klart åt det tegelbruna hållet.

Doftmässigt lite försynt initialt men öppnar sen upp sig mer och mer där jag hittar tranbär, lingon, grus och lite tjära. I munnen känner man att detta möjligtvis passerat sin peak med ett par år. Fortfarande ett gott vin absolut men man känner att syran tar över lite från frukten. I munnen hittar jag körsbär, lingon, blåbär och lite avslagen coca cola. Medellång finish. Överlag helt klart ett bra vin!

Ett mycket kul vinval, har personligen aldrig druckit såhär gammal PN från Loire.

Poängmässigt landar jag på 86P.
 

Alpha

Medlem
Doft: Skog, järn och bär, en blandning av rustikt och fruktigt.
Smak: Jordgubbar, jord, tjära och än mer mörka bär, helt okej längd i munnen.

Gott vin, jag höftar till med en 88.a.

PS: Hjälp, hur gör man det spoilerfritt? :oops:

Edit: Jag har lagt in din kommentar i en spoiler.
Mvh Tomas
 
Last edited by a moderator:

DUser

Medlem
Min första recension. Görs tillsammans med sambo. Ledsen för att den blev lite lång :oops:

42258105_333510253875868_7486686630439288832_n.jpg


Erik
Omständigheter: Vi tar bort foliet och ser direkt att korken är svart. Lite lätt orolig korkar vi upp och kan se att möglet inte hunnit mer än ⅓ in i korken.
Omedelbart efter öppning slår jag upp ett glas. Bestämmer mig för att dekantera efter att ha doftat och smakat.
Vi dricker sedan ett första glas vin ca 30 min efter dekantering tillsammans med en pizza bianco med kantareller och vällagrad prästost. Vi fortsätter dricka med några spanska ostar och sedan choklad, 65% kakao. Precis innan recension, ca 2h efter dekantering dricker vi upp det sista vinet.
D: vid öppning noterade jag mörka bär med övermogna körsbär och plommon(skal?). En lite unken doft av källare. Blött virke. Jag tyckte mig även känna en vag rökighet. Nu noterar jag även torra toner. Sönderkokt morot/köttgryta/lagerblad som jag tycker att man känner i en del mogna viner (upplever det ofta i Barolo?). Orange. Doften säger mig att vinet är “färdigt” och inte ska förvaras längre. ett senapsfrö.
S: Från början i smakresan upplevde jag en del åt vinäger-hållet. Nu (vet inte om det är min mun, PH osv, som förändrats under tiden eller vinet) tycker jag att vinägern backat och tanninerna tar upp en större del av strukturen, vilket gör vinet mer balanserat. En mer fadd smak. lite tråkigare och plattare. Kanske en ton av anis.

Summa: Vinet har en värdighet som kommer av den långa lagringen. Ingen större elegans. För 300kr är det en kul lite allvarsam upplevelse men inte ett prisvärt vin. Jag skippar poäng.

Frida: Doften var fantastisk. Fyllig och härlig. Multna mörka bär och något lite mer likt multna höstlöv. Mycket doft. Smaken var i början av klunken fyllig och härlig men i slutet upplevde jag det för surt. När vi testade med pizza bianco med svamp blev vinet bättre balanserat. Inget vin man bör dricka utan någonting till. För detta priset hittar jag viner jag gillar bättre.
 

lukastollig

Pudelfantast
Lite sen på bollen och orkar inte översätta min CT note: here goes
2000 Gitton Sancerre Rouge ”Les Herses” is the september ”wine of the month” at swedish wine forum finewines.se. As a fan of all things pinot I thought I’d check it out. On the nose cruched red berries, slightly overripe and fermented - strawberries, lingonberries some kirch. In he mouth fresh, belying its age. Some tannin, but well rounded. Medium weight for a pinot. Some paint, clove and anis. Very good lenght. Nice wine! 91 pts.
[/SPOILER
 
Trådskapare
J

john b

Medlem
20180923_213325.jpg


Hade en flaska till, öppnade den ihop med en kompis så passade på med ett referensvin
Screenshot_20180923-215108_CellarTracker.jpg
Ferdinand Laurent Pillot 2015 Bourgogne

Ganska varm doft, min kompis tyckte äggig och kvalmig. Jag tyckte lite unken och trött. Smaken inge fel på men ganska blek med minimal syra och syltiga bär utan struktur eller tanniner. Detta var så överraskande tråkigt/dåligt att jag öppnade en flaska till för jmf, men den var precis likadan i doft och smak.

Samma intensiva doft av tallskog, garvat läder och något behagligt skogigt/örtigt. Första tio minuterna var doften nästan acetonigt pigg.
Smaken dominerad av bär och jord, mjuk, behaglig och syran kom fram tydligare efter en halvtimme konstigt nog. Lena försiktiga tanniner.
Vid öppning satte vi undan två glas för egen dekantering I bgn-glas. Dessa provades efter 90 min för att jmf med nyupphällt. Det dekanterade var klart tråkigare med mindre pigg doft och smak

Nu när jag jämfört med konventionell bourgogne rouge (visserligen en hundring billigare) och märkte hur mycket jag föredrog detta är det nästan så att jag vill höja mitt betyg från 89 till 91. Ska se om det går.
 

lukastollig

Pudelfantast
Visa bifogad bild 14341

Hade en flaska till, öppnade den ihop med en kompis så passade på med ett referensvin
Visa bifogad bild 14342
Ferdinand Laurent Pillot 2015 Bourgogne

Ganska varm doft, min kompis tyckte äggig och kvalmig. Jag tyckte lite unken och trött. Smaken inge fel på men ganska blek med minimal syra och syltiga bär utan struktur eller tanniner. Detta var så överraskande tråkigt/dåligt att jag öppnade en flaska till för jmf, men den var precis likadan i doft och smak.

Samma intensiva doft av tallskog, garvat läder och något behagligt skogigt/örtigt. Första tio minuterna var doften nästan acetonigt pigg.
Smaken dominerad av bär och jord, mjuk, behaglig och syran kom fram tydligare efter en halvtimme konstigt nog. Lena försiktiga tanniner.
Vid öppning satte vi undan två glas för egen dekantering I bgn-glas. Dessa provades efter 90 min för att jmf med nyupphällt. Det dekanterade var klart tråkigare med mindre pigg doft och smak

Nu när jag jämfört med konventionell bourgogne rouge (visserligen en hundring billigare) och märkte hur mycket jag föredrog detta är det nästan så att jag vill höja mitt betyg från 89 till 91. Ska se om det går.
Märkligt. Jag tyckte Pillot levererade väldigt bra för en bourgogne rouge när jag drack den i januari och april. Visst, inte skyhög syra men definitivt inte minimal. Antingen har vi olika preferenser eller så har det hänt något sedan dess. Får ta och öppna en flaska i närtid.
 
Trådskapare
J

john b

Medlem
Jo
Märkligt. Jag tyckte Pillot levererade väldigt bra för en bourgogne rouge när jag drack den i januari och april. Visst, inte skyhög syra men definitivt inte minimal. Antingen har vi olika preferenser eller så har det hänt något sedan dess. Får ta och öppna en flaska i närtid.

Jo ingen höjdare, kan ju vara preferenser.
Jag har några kvar så det löser vi vid tillfälle!
 

nickle

Medlem
Ganska transparent röd färg.
Näsa: God doft med bra tryck och som fångar intresse. Inledningsvis en hel del bär. Jordgubbar och kanske lingon. Torkade mullbär. Med lite tid kom textilplåster och jord. Doftar inte särskilt gammalt. Får lite Piemontevibbar.
Mun: Balanserat. Bra, ganska hög syra. Strama sandiga tanniner som kniper åt mot slutet. Bra längd.
Omdöme: Jag tycker det här vinet var helt suveränt. Doft som bjöd in till att sitta med näsan i glaset hela kvällen och riktigt fin balans i munnen. Det kan ha varit att det passade ypperligt till fläsksidan vi åt till men jag kände mig helt varm inombords för att det var så... gott! Jag tänkte 93 poäng då och det får jag väl stå för. Tack och skål!
 

thunberg

Flaskfantast
Administratör
Ålderstigen pinot noir utan att för den skull helt mist sin karaktär även om den är udda. Redigt med gammal använd lerkruka, små dammig som har en hel del lingon, solmogna jordgubbbar samt kryddorna koriander och garam masala i doften, allt fint placerat i en brädgård på landet. Svamp dyker upp, höstlöv. Jag är lite förvånad över smaken som inte är så pinoig som jag trodde den skulla vara. Kanske en äldre italienare, typ sangiovese men utan den typiska italienska touchen. Mogen, börjar riktigt bra men tappar i mitten, blir ett litet vakum, någon tunn efter det. Avslutas något pepprigt som bara är ett plus.

Sparade ett glas till dagen efter men då hade det helt fallit ihop.

Ett mycket bra vin men saknar kroppen för att nå den absoluta toppen. Är positivt överraskad så jag sätter 88 pinnar.
 
Toppen