Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Låt oss dela en pava över nätet - september 2018 - Sancerre Rouge les Herses 2000

Hur bra var månadens vin (pris är inte en faktor)?

  • 95-100 Klassiskt, ett stort vin

    Votes: 0 0,0%
  • 50-74 Kan inte rekommenderas

    Votes: 0 0,0%

  • Total voters
    39
  • Poll closed .

Mats

Gone todash....
Efter att ha hällt upp vinet funderade man på om man fått fel vin, kan pinot vara så här mörk?

Och efter att ha luktat och smakat på vinet var första tanken att om jag fått det här blint skulle jag först varit säker på att det var en bordeaux. Läder, lite bläck, vitlök, peppar, mm. Sen efter en stund skulle jag nog märkt att det inte riktigt stämde med bdx, frukten var mer rejält övermogna jordgubbar än svarta vinbär och sen fanns det en liten sötma där som inte stämde. Trots jordgubbarna och att det finns ett visst inslag av den typiska pinotsmaken hade jag nog inte sagt pinot blint ändå. Efter en stunds funderande hade jag nog lyst upp i tron att jag kommit på det självklara svaret, Chateau Musar med lite ålder!

Doften ca 92 p och vinet är gott men inte så komplext och når smakmässigt inte upp till doften så slutbetyget blir 89 p.
 
Hann precis dricka det här innan månaden var slut. Fick inte till tankarna förrän nu.
Det doftar av läder, våt sandjord, mossa, röda bär och en del kryddor. Inte så stor, men tillräcklig för att få det att vattnas i gommen.
I munnen känns jordgubbar, tranbär, lingon i en liten mogen stil, men här finns också några droppar av mörkare bär typ blåbär. Örter, kryddor, steniga mineraler med kalkinslag, lättrökta charkuterier och en liten pepprighet i avslutet.
Roligt att testa ett vin med lite ålder. I grunden ett inte alltför avancerat vin, men som med mognad blivit klart intressant.
Betyg 3++
 

LarsW

Medlem
Tjosan! Detta var ju gott på riktigt!:)
I näsan rumlar det in ett gäng cederlagrade jordgubbar som är omlindade med timjankvistar!
I munnen så bleknar jordgubbarna lite, hittar lite hö och en behaglig frukt med mycket trevliga cedertoner och välbehållna tanniner tillsammans med timjan som gör detta till ett riktigt mumsigt vin. När jag först smakade det ur en nyöppnad flaska tänkte jag "Gott! ...typ 88p..."
Efter några timmar i med luft så växer det till ett ännu bättre vin så jag tar hoppet upp en våning och ger det 90p.

Jag dricker för lite Pinot Noir! Tack för detta vin @john b :)
 
Last edited:
Toppen