Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Livets Goda/Armand de Brignac

Jimmy Forsman

Missförstått geni. Gravt blygsam. Despot.
SV: Livets Goda/Armand de Brignac

Jos skrev:
Krug: Ditt hat till detta bubbel är väl känt här redan men förutom alla okvädesord jag läst har jag inte sett några mer utförliga notes. När du prövade vinet, - vilket sammanhang var det?(läs; seriös provning eller vinfernostyle som vissa andra :D) Jag antar att du inte var ensam att pröva det, - tyckte de andra att det var lika hemskt? Skulle du jämföra det med nåt mousserande skit?

Oklart precis när det var. Vi provade en massa cattier och det hela var jobbrelaterat. Jag minns bara att jag blev så förbannad på hela konceptet, visst det är vätska så det går att dricka, det finns tom saker som är sämre. Men här är det verkligen ett helhetspaket som är så kopiöst fel... Det är en nästan människofientlig marknadsföring. Och till råga på allt så är det en marknadsföring som i princip förutsätter att konsumenten är dum i huvudet...
 
SV: Livets Goda/Armand de Brignac

Krug skrev:
Oklart precis när det var. Vi provade en massa cattier och det hela var jobbrelaterat. Jag minns bara att jag blev så förbannad på hela konceptet, visst det är vätska så det går att dricka, det finns tom saker som är sämre. Men här är det verkligen ett helhetspaket som är så kopiöst fel... Det är en nästan människofientlig marknadsföring. Och till råga på allt så är det en marknadsföring som i princip förutsätter att konsumenten är dum i huvudet...
Min slutsats också, hade den kostat 600 pix hade den bara varit larvig, inte som nu snarast kränkande.
 

Elvis

Medlem
SV: Livets Goda/Armand de Brignac

Tror ni att de köpte annonser i Livets Goda mot att de fick det goda betyget? Det är lite märkligt för läsarna av LG kan väl knappast tillhöra målgruppen?
 

Jos

Medlem
SV: Livets Goda/Armand de Brignac

Winepunker skrev:
Min slutsats också, hade den kostat 600 pix hade den bara varit larvig, inte som nu snarast kränkande.

Fast flaskan är nog dyrare än så så då hade det blivit utan riktigt tenn och inget innehåll.. ;)

Men seriöst, som Andreas sa; hur skiljer sig detta egentligen från Krug CdA? Förutom att en flaska CdA kostar 9(!) ggr mer än Brignacen. Det finns väl flera producenter som gör bra bubbel från Ambonnay utan att begära 9 st "bättre cyklar"(Winepunkers valuta ;D) för en flaska?

Eller är det som för DRC? Dvs Krug är egentligen mycket billigare men efterfrågan lyfter priset så mycket? Jag menar, DRC säljer ju inte själva sina DRC Romanee Conti 2005 för 125 000 direkt utan det priset har de stigit till från runt 25-30 000. Fast då borde kanske CdA varit billigare på SS från början..
 

CH

Medlem
SV: Livets Goda/Armand de Brignac

Det skulle vara kul att få Adb i en blindprovning och se vad man tycker om den då.

Det är ju väldigt blandade åsikter om den.
 

Elvis

Medlem
SV: Livets Goda/Armand de Brignac

Jos skrev:
Men seriöst, som Andreas sa; hur skiljer sig detta egentligen från Krug CdA?

En ganska viktig skillnad är man antagligen får en fantastiskt bra champagne om man köper en CdA. Om båda såldes för 1500 kr flaskan på Cafe Opera idag (och bara idag) så skulle väl hela forumet rusa dit för att köpa. CH skulle säkert ta ett flyg från Göteborg direkt. ;) Samma sak gäller inte riktigt Armand de Brignac, oavsett sort.

Men vissst, båda är extremt högt prissatta.

Det ska för övrigt bli intressant att se vad CdA -96 kommer att säljas för.
 

Jos

Medlem
SV: Livets Goda/Armand de Brignac

CH skrev:
Det skulle vara kul att få Adb i en blindprovning och se vad man tycker om den då.

Det är ju väldigt blandade åsikter om den.

Verkligen. Tror många har bestämt vad de ska tycka om bubblet i fråga långt innan de smakat.
 

CH

Medlem
SV: Livets Goda/Armand de Brignac

Elvis skrev:
CH skulle säkert ta ett flyg från Göteborg direkt. ;)

Det kan du ge dig f-n på att jag hade gjort. Hade det "bara" varit CdM så hade jag gjort samma sak.
 
Trådskapare
J.S.

J.S.

Medlem
SV: Livets Goda/Armand de Brignac

Sammanfattningsvis kan man nog konstatera att det är en högst medioker champagne för sjukt mycket stålar. Undrar bara hur LG har resonerat? :eek:
 

chambertin

Medlem
SV: Livets Goda/Armand de Brignac

J.S. skrev:
Sammanfattningsvis kan man nog konstatera att det är en högst medioker champagne för sjukt mycket stålar. Undrar bara hur LG har resonerat? :eek:
Men var det inte LG-Bill som hade satt poängen (dvs dra av 5-10 så hamnar man "rätt") ?
 

Jimmy Forsman

Missförstått geni. Gravt blygsam. Despot.
SV: Livets Goda/Armand de Brignac

Är det inte Melldén som skriver i LG?

jag ska vara ärlig och säga att jag inte har läst den så noga å det sista.
 

Pomerol

Medlem
SV: Livets Goda/Armand de Brignac

Jag har stort förtroende för Anders Melldén när det gäller provningar. Vi har inte exakt samma smak men jag tycker han verkar vara en bra provare.

Tycker faktist det är strongt att skriva upp något som är så föraktat - det är ju inte bara på det här forumet champagnen har dåligt rykte. Per Bill tex är ju mer förutsägbar, skriver automatiskt upp stora namn och har svårt att skriva upp mindre slott etc när de verkligen briljerar...

Jag vet att några på forumet provade champagnen och sågade den vid forknölarna. Men kom igen, är man full, har bestämt sig för att något är skit vad tror ni det smakar?

Kanske är det den första, objektiva rapporten av en Brignac vi fått se, långt ifrån ilskna forummedlemmar och saliga Kåre... Vem vet - inte jag i alla fall, jag har inte provat den...
 

Jos

Medlem
SV: Livets Goda/Armand de Brignac

Pomerol skrev:
Jag har stort förtroende för Anders Melldén när det gäller provningar. Vi har inte exakt samma smak men jag tycker han verkar vara en bra provare.

Tycker faktist det är strongt att skriva upp något som är så föraktat - det är ju inte bara på det här forumet champagnen har dåligt rykte. Per Bill tex är ju mer förutsägbar, skriver automatiskt upp stora namn och har svårt att skriva upp mindre slott etc när de verkligen briljerar...

Jag vet att några på forumet provade champagnen och sågade den vid forknölarna. Men kom igen, är man full, har bestämt sig för att något är skit vad tror ni det smakar?

Kanske är det den första, objektiva rapporten av en Brignac vi fått se, långt ifrån ilskna forummedlemmar och saliga Kåre... Vem vet - inte jag i alla fall, jag har inte provat den...

Precis så :)
 
SV: Livets Goda/Armand de Brignac

Pomerol skrev:
Jag har stort förtroende för Anders Melldén när det gäller provningar. Vi har inte exakt samma smak men jag tycker han verkar vara en bra provare.

Tycker faktist det är strongt att skriva upp något som är så föraktat - det är ju inte bara på det här forumet champagnen har dåligt rykte. Per Bill tex är ju mer förutsägbar, skriver automatiskt upp stora namn och har svårt att skriva upp mindre slott etc när de verkligen briljerar...

Jag vet att några på forumet provade champagnen och sågade den vid forknölarna. Men kom igen, är man full, har bestämt sig för att något är skit vad tror ni det smakar?

Kanske är det den första, objektiva rapporten av en Brignac vi fått se, långt ifrån ilskna forummedlemmar och saliga Kåre... Vem vet - inte jag i alla fall, jag har inte provat den...

Jag har inte heller smakat och har ingen egentlig åsikt om vinet, men det är faktiskt Per Bill som testat för LG's räkning. Starkt att få med "ung, fräsch och fruktig" i noteringens alla tre meningar...
 

Pomerol

Medlem
SV: Livets Goda/Armand de Brignac

Frankofilen skrev:
Jag har inte heller smakat och har ingen egentlig åsikt om vinet, men det är faktiskt Per Bill som testat för LG's räkning. Starkt att få med "ung, fräsch och fruktig" i noteringens alla tre meningar...

Attans, vad pinsamt. Betyder det här att jag måste revidera min åsikt om Per Bill? Eller kommer jag undan med att säga "typsik Bill att skriva upp ett sådan skitvint bara för den har exklusiv flaska"?

Visst var det du som beskrev hur Per Bill gjorde sin recensioner i Claude Val-tråden? Skrattar gott varje gång jag läser en Billrecension efter det. Han är mästare på att upprepa sig för att liksom få långa recensioner utan att ha något att säga. Nej, förpackningen är inte det viktiga, det är innehållet som är det.
 

vintjej

Medlem
SV: Livets Goda/Armand de Brignac

J.S. skrev:
Imponerande att du kommer ihåg nånting av den! Själv var jag nog inte i stånd att avgöra om den var bra eller dålig pga av tidigare intag under kvällen... ;D Men jag tror att Vintjejen hade hyfsad koll, kanske hon kan uttala sig i frågan? Men lite mer än okey måste man väl ändå begära av nåt som kostar 2500 spänn?

http://desbonsvins.wordpress.com/2008/0 ... andhalsar/

Men när jag inmundigade den i vinfernaliskt tillstånd utanför Prime Wine bar var åsikten "sparrisspad".
 

vintjej

Medlem
SV: Livets Goda/Armand de Brignac

Winepunker skrev:
Bra skrivet, helt i linje med mina egna observationer (inte bara dissandet, utan hissandet likaså).

Där ser man.:) Är jag måtte en vinpunkare också?
 
Toppen