Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Livets Goda/Armand de Brignac

Krug88

Medlem
SV: Livets Goda/Armand de Brignac

Bubblaren skrev:
Själv så visar du varken finess eller elegans, mer av skitighet skulle jag säga, trist. Du kan bättre.
Det där var inte mina egna ord.
Du kan väl dra din egen slutsats kanske...
Märkligt att vara så känslig över någon du träffat kanske 3-4 gånger någonsin och uppenbarligen byggt upp en hel mall av fantasier runt.

Har någonstans lite svårt att anpassa mig till att en kvinna som inte klarar av lite grövre "grabbskämt", hänger dagligen på ett forum som består av till 97% killar och sedan piper om att hon känner sig förnärmad av språket. WTF???
Har inte alls märkt att "vintjej" eller "1Cru" förväntar sig någon speciell behandling, om det krävs ger de bara tillbaka som sig bör...
Visst vore det helt magiskt om alla bara anpassade sig efter dig och din vinfilofisi - kanske på Vinklubben där själva vinet är helt ointressant?

Du har definitivt inte någon speciell kunskap om vin, snackar mest dagens jävla krukväxt, lammfärsbiff, "stampa med båda fötterna" eller annat skit...
Tills du har något bättre än dina erfarenheter av bolagets skräpsortiment mellan 95 till 350kr så kan du väl mera lyssna, lära och hålla käften än att komma med moraliska invändningar och förmaningar till någon som faktiskt kan bidra med något kvalitetsmässigt på ett vinforum.

Mvh/Krug88
 

Bubblaren

Medlem
SV: Livets Goda/Armand de Brignac

Oj, där rann det ut massor av saker. Skönt. Men inte tusan ska du och "alla" anpassa sig efter min, eller någon annans, vinfilisofi, det vore heltrist tycker jag.

På vilket forum som helst så tycker jag det är nice med hövligt språk, ser det inte som grabbighet utan som sunt språk helt enkelt. Tror inte du behöver "anpassa" dig till kvinnan/kvinnorna (bara för att tjejer inte säger vad de tycker, betyder det inte att de håller med - som i det här fallet nivån på vokabulären. Alla väljer inte att säga ifrån), det är inte en genusfråga.
Vi har haft fler tillfällen när vi kommenterat när det blivit meningsskiljaktigheter gällande inlägg, t ex vid de homofobiska uttalandena nyligen. Det är tecken på ett sunt forum om folk kan få uttrycka sig och man kan diskutera utan påhopp (på männsikorna eller deras viner ::) )

Måste fråga - är det här ett forum för män?? Trodde hela tiden det var för människor. Men visst stämmer det att det är fler män än kvinnor - kan det t ex möjligen bero på nivån som en del av männen väljer att lägga sina formuleringar på emellanåt? Kan det skrämma bort, funderar jag. Tack och lov så skriver de flesta utan "grövre grabbskämt", men kanske inte tjejerna ser just det när de råkar titta förbi på forumet innan de väljer bli medlem.

Hoppas nu att inte alla, såväl män som kvinnor, som någon gång skrivit/skriver i forumet om mat, kryddodlingar eller vin under 350 kr slutar med det. Precis som det skrivs om cigarrköp och länkas till youtubeklipp som jag själv aldrig läser. Måtte det förbli ett öppet forum, med hövligt språk, där alla har chansen att skriva.

Och du Krug88, jag lär mig gärna av dig (har ofta så gjort) när du skriver kvalitativt, då är du riktigt bra.
 

Jos

Medlem
SV: Livets Goda/Armand de Brignac

För slö för att göra någon större efterforskning men med tanke på vad det står på spruceup.se, ("AdB finns tillgänglig genom oss..") så är det väl uppenbart att de har någon form av intresse i försäljningen av flaskan och då är det ju inte konstigt att den hamnar etta...
 
SV: Livets Goda/Armand de Brignac

Livets Goda följer upp med en ny artikel om Armand de Brignac. Jag förstår inte deras fascination av detta vin. Visst det är dyrt men är det bra? Har de någonsin gjort en blindprovning av vinet mot andra eller bländas de av det skinande utseendet.

Champagnen som vi får känns fortfarande ganska ung, men fullgod för intagande idag om man så önskar. Smaken är komplex och fyllig, med små härliga bubblor som skapar en fin mousse i munnen med inslag av aprikos och tropiska frukter, mineraler, honung och en väl integrerad fatton. Armand de Brignac känns väldigt exakt, den blir aldrig klumpig utan behåller elegansen rakt igenom spelet.
 

chambertin

Medlem
SV: Livets Goda/Armand de Brignac

Anders Landström skrev:
Livets Goda följer upp med en ny artikel om Armand de Brignac. Jag förstår inte deras fascination av detta vin. Visst det är dyrt men är det bra? Har de någonsin gjort en blindprovning av vinet mot andra eller bländas de av det skinande utseendet.
Men etiketterna görs ju för hand Anders och vinet blir aldrig klumpigt heller. De du !

Dags för finewines konsument-patrul att rycka ut !
 

CH

Medlem
SV: Livets Goda/Armand de Brignac

Har inte provat AoS och flaskan gör mig inte speciellt sugen heller.
Skulle däremot gärna prova den för se vad man verkligen tycker om den. Helst blint men eftersom majoriteten av oss ställt oss allmänt negativa till den så lär ju inte någon av oss plocka med den till någon provning så att dra ihop en konsument-panel som chambertin förslår och prova den mot lite annat på typ samma sätt som det gjordes med bdb-04 är väll det som gäller om man någonsin ska prova den.
 

Elvis

Medlem
SV: Livets Goda/Armand de Brignac

Frågan är vad man ska ställa Armand de Brignac mot bara. Vore lite intressant att ställa den mot NV Bollinger, Pol Roger, Roederer och Taittinger.
 
SV: Livets Goda/Armand de Brignac

chambertin skrev:
Men etiketterna görs ju för hand Anders och vinet blir aldrig klumpigt heller. De du !

Dags för finewines konsument-patrul att rycka ut !

Absolut. Det blir något dyrare än vår 2004 BdB-provning dock. Förslag till flaskor (de är alla NV)

Krug GC
Gosset Celebris
Selosse Substance
Paul Dethune l'ancienne
Andre Clouet 1911

Sedan finns det ju en hel drös med årgångschampagne
 

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
SV: Livets Goda/Armand de Brignac

Jomenvisst, Rihanna är ju en lika välkänd vinkritiker som... Jay-Z? ::)
Jag tycker om det ödmjuka från hr. Halldén ""En av aspekterna som är så kul med *** är att man antingen älskar eller avskyr den, men den går inte obemärkt förbi". Kan man inte ersätta *** med Beaujolais Nouveau istället för Armand de Brignac, så kommer man åtminstone billigare undan? Eller kanske surströmming?

I en blindprovning tycker jag att AdB ovillkorligt borde ställas mot bl.a. Cristal och Dom Pérignon, eftersom de torde vara de främsta konkurrenterna i bling-bling-träsket. Sedan ska man självklart se om den står sig mot välgjord NV också...
 

Elvis

Medlem
SV: Livets Goda/Armand de Brignac

Armand de Brignac, Dompa, Cristal, NV Bollinger och NV Pol Roger vore en intressant uppställning. Möjligtvis Krug GC också.
 

Henrik J

Medlem
SV: Livets Goda/Armand de Brignac

Anders Landström skrev:
Livets Goda följer upp med en ny artikel om Armand de Brignac. Jag förstår inte deras fascination av detta vin. Visst det är dyrt men är det bra? Har de någonsin gjort en blindprovning av vinet mot andra eller bländas de av det skinande utseendet.

Mycket märkligt. Samtidigt skriver nämligen Björnstierne Antonson på följande sätt i papperstidningen (#66, vilket väl är den som fortfarande är aktuellt nummer i handeln) om Armand de Brignac: "Ett fånigt försök att skapa lyx kring en ordinär produkt. ... Svindyrt mjukt neutralt vin som ger belackarna rätt när de hävdar att champagne bara är en överprissatt marknadsföringsprodukt. (73 LGP)"

Vad ska man tolka detta som? Ett försök att både behålla ett uns kredibilitet och annonsköparna? Eller är Christoffer Enquist bara mer lättköpt än Björnstierne?
 

Elvis

Medlem
SV: Livets Goda/Armand de Brignac

Henrik J skrev:
Mycket märkligt. Samtidigt skriver nämligen Björnstierne Antonson på följande sätt i papperstidningen (#66, vilket väl är den som fortfarande är aktuellt nummer i handeln) om Armand de Brignac: "Ett fånigt försök att skapa lyx kring en ordinär produkt. ... Svindyrt mjukt neutralt vin som ger belackarna rätt när de hävdar att champagne bara är en överprissatt marknadsföringsprodukt. (73 LGP)"

Vad ska man tolka detta som? Ett försök att både behålla ett uns kredibilitet och annonsköparna? Eller är Christoffer Enquist bara mer lättköpt än Björnstierne?

Björnstierne kanske inspirerades av Juhlins formulering av samma vin: ”An idiotic attempt to create luxury around an ordinary product.” Juhlin satte dessutom exakt samma poäng: 73 (77).
 
SV: Livets Goda/Armand de Brignac

Elvis skrev:
Björnstierne kanske inspirerades av Juhlins formulering av samma vin: ”An idiotic attempt to create luxury around an ordinary product.” Juhlin satte dessutom exakt samma poäng: 73 (77).

Tror inte att det stämmer. Google translate ger en helt annan översättning
 

KockJohan

Cioccolato Catering
Leverantör
SV: Livets Goda/Armand de Brignac

Anders Landström skrev:
Tror inte att det stämmer. Google translate ger en helt annan översättning
Även om han inte andvänder google translate kan vi nog slå fast att det andvänds väldigt mycket 'copy - paste' i hans "recensioner"
 
SV: Livets Goda/Armand de Brignac

johan1279 skrev:
Även om han inte andvänder google translate kan vi nog slå fast att det andvänds väldigt mycket 'copy - paste' i hans "recensioner"

Kan ju vara en fördel. Då får man ju i praktiken tag på Julles recensioner utan att vara med i hans klubb.
 

MD

Medlem
SV: Livets Goda/Armand de Brignac

johan1279 skrev:
Även om han inte andvänder google translate kan vi nog slå fast att det andvänds väldigt mycket 'copy - paste' i hans "recensioner"

Jag har för mig att det alltid varit så. Björne skriver ofta om champagne men själva smakbeskrivningen och betyg är alltid plockat från Juhlin. Men detta sticks det väl inte under stolen med?
 

MD

Medlem
SV: Livets Goda/Armand de Brignac

Elvis skrev:
Armand de Brignac, Dompa, Cristal, NV Bollinger och NV Pol Roger vore en intressant uppställning. Möjligtvis Krug GC också.

Hade med Armand de Brignac i en provning av blandade bubbel för kunder för något år sedan. Vi testade den mot PP Les Chetillon 00, Selosse VO deg 09, Egly BldN deg 09, Cristal 02 och en Henriot Rose (från 89 eller 88 tror jag, bilden jag har kvar är helt värdelös!) Tanken var att visa lite av varje, chardonnay, pinot noir, diskobubbel och något moget.

Ace of Spades var välgjord och ren men lite för enkel med mindre syra och mer sötma jämfört med övriga viner. Noll i komplexitet men jag tror inte någon tyckte den var uttalat dålig, tills prislappen avslöjades.
 
Sv: SV: Livets Goda/Armand de Brignac

MD skrev:
Hade med Armand de Brignac i en provning av blandade bubbel för kunder för något år sedan. Vi testade den mot PP Les Chetillon 00, Selosse VO deg 09, Egly BldN deg 09, Cristal 02 och en Henriot Rose (från 89 eller 88 tror jag, bilden jag har kvar är helt värdelös!) Tanken var att visa lite av varje, chardonnay, pinot noir, diskobubbel och något moget.

Ace of Spades var välgjord och ren men lite för enkel med mindre syra och mer sötma jämfört med övriga viner. Noll i komplexitet men jag tror inte någon tyckte den var uttalat dålig, tills prislappen avslöjades.

Fick ju direkt rapport från den provningen. Var inte allt för imponerande. Säkert värd sina 70+ poäng
 
Toppen