Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Livets Goda/Armand de Brignac

J.S.

Medlem
Nån mer än jag som har läst juni-bilagan av Livets Goda? Såg att dom utsåg Ace of Spades till en av 12 bästa vinnyheterna i beställningssortimentet April-Juni. Jag citerar, "95 LGP. Det här är en elegant och klingande ren prestigechampagne från producenten Cattiers prestigechampagner. Vinet levereras i en mycket exklusiv guldpläterad flaska. Innehållet är däremot inte överdådigt utan elegant och fräscht" Hahaha...Fan, Krug kommer att få tokspel! ;D
 

Andreas L

Medlem
SV: Livets Goda/Armand de Brignac

Jag instämmer i att det inte är en stor Champagne, den är god, helt klart, bättre än jag trodde, även om "förpackningen" och gimmicken är det som gör det patetiskt.
Å andra sidan hur stor skillnad är detta mot vad Krug har gjort med Clos d´Ambonnay? Visst den sistnämnda är en godare och bättre Champagne men långt ifrån värd sina pengar, och principen är i mångt och mycket den samma, att saluföra en "lyxprodukt i exklusiv förpackning" och ta hutlöst betalt.
Visst finns det en skillnad, men jag skulle till syvende och sist inte betala för någon av dessa.
 

Andreas L

Medlem
SV: Livets Goda/Armand de Brignac

Jag ska förvisso tillägga att jag inte har något med ovanstående bedömning att göra... :-[
 

Jos

Medlem
SV: Livets Goda/Armand de Brignac

Jag håller med Andreas helt och fullt. Nu kan jag iofs inte säga något om CdA då jag inte druckit den men jag minns inte alls Ace of Spades som så kass som alla vill göra gällande.

Vi testade den några stycken och vad jag förstår tyckte alla utom jag att den smakade värre än Moet. Hur mycket det har att göra med inställning, förutfattade meningar och "tillstånd vid inmundigandet" vet jag inte men det lilla jag kunde bedömma med tanke på tidigare intag var att den var helt ok.
 
Trådskapare
J.S.

J.S.

Medlem
SV: Livets Goda/Armand de Brignac

Jos skrev:
Jag håller med Andreas helt och fullt. Nu kan jag iofs inte säga något om CdA då jag inte druckit den men jag minns inte alls Ace of Spades som så kass som alla vill göra gällande.

Vi testade den några stycken och vad jag förstår tyckte alla utom jag att den smakade värre än Moet. Hur mycket det har att göra med inställning, förutfattade meningar och "tillstånd vid inmundigandet" vet jag inte men det lilla jag kunde bedömma med tanke på tidigare intag var att den var helt ok.

Imponerande att du kommer ihåg nånting av den! Själv var jag nog inte i stånd att avgöra om den var bra eller dålig pga av tidigare intag under kvällen... ;D Men jag tror att Vintjejen hade hyfsad koll, kanske hon kan uttala sig i frågan? Men lite mer än okey måste man väl ändå begära av nåt som kostar 2500 spänn?
 

Keen

slan
SV: Livets Goda/Armand de Brignac

Jos skrev:
Jag håller med Andreas helt och fullt. Nu kan jag iofs inte säga något om CdA då jag inte druckit den men jag minns inte alls Ace of Spades som så kass som alla vill göra gällande.

Vi testade den några stycken och vad jag förstår tyckte alla utom jag att den smakade värre än Moet. Hur mycket det har att göra med inställning, förutfattade meningar och "tillstånd vid inmundigandet" vet jag inte men det lilla jag kunde bedömma med tanke på tidigare intag var att den var helt ok.

Det var väl jag som kom med den där moet-kommentaren senast. Kan ju mycket väl vara så att man blev omvänt påverkad av etiketten. Men det minnet jag har är att den var lite sliskig...kanske inte lika äcklig som moet såhär i efterhand, men håller absolut inte med LGs 96 (eller vad den nu fick).


Och för övrigt så åkte jag nu på den där förkylningen jag sköt upp förra veckan för att kunna medverka på Clash of the Titans-provningen.
 

Bubblaren

Medlem
SV: Livets Goda/Armand de Brignac

Keen skrev:
Det var väl jag som kom med den där moet-kommentaren senast. Kan ju mycket väl vara så att man blev omvänt påverkad av etiketten. Men det minnet jag har är att den var lite sliskig...kanske inte lika äcklig som moet såhär i efterhand, men håller absolut inte med LGs 96 (eller vad den nu fick).


Och för övrigt så åkte jag nu på den där förkylningen jag sköt upp förra veckan för att kunna medverka på Clash of the Titans-provningen.

Du har samma minne som jag Keen, "Sliskig!", sa Bill - "Japp!", sa Bull
 

Jos

Medlem
SV: Livets Goda/Armand de Brignac

Keen skrev:
Det var väl jag som kom med den där moet-kommentaren senast. Kan ju mycket väl vara så att man blev omvänt påverkad av etiketten. Men det minnet jag har är att den var lite sliskig...kanske inte lika äcklig som moet såhär i efterhand, men håller absolut inte med LGs 96 (eller vad den nu fick).


Och för övrigt så åkte jag nu på den där förkylningen jag sköt upp förra veckan för att kunna medverka på Clash of the Titans-provningen.
Jo det gjorde du iofs men det var någon annan som sa strax efter vi druckit den som jag tänkte på nu.

Ang. förkylningen så skulle du varit med på vårat 5-flaskor-för-två-med-avslutande-6:e-flaska-på-Hof i fredags så hade du dödat den för gott! ;D
 

Jos

Medlem
SV: Livets Goda/Armand de Brignac

Winepunker skrev:
Armand de Brignac, smakar standardskumpa utan epoletter, larvig (kul om man är lagd åt det hållet) flaska, obscent pris.
Detaljer på: http://www.winepunk.net/WinePunk/Provat ... dagen.html

Bubblet är inte äckligt, bara ointressant.

Och LG tycker den är fantastisk och ger den 95 poäng. Spanska vingurun ger den 98 poäng http://www.prweb.com/releases/2009/03/prweb2200664.htm
Givetvis litar jag bra mycket mer på LG än okända vinbloggare men det är ju ändå lustigt att den får så totalt olika omdömen.

Otroligt märkligt att det är en så enorm spread på intrycken av bubblet.
 

CH

Medlem
SV: Livets Goda/Armand de Brignac

Winepunker skrev:
Armand de Brignac, smakar standardskumpa utan epoletter, larvig (kul om man är lagd åt det hållet) flaska, obscent pris.
Detaljer på: http://www.winepunk.net/WinePunk/Provat ... dagen.html

Bubblet är inte äckligt, bara ointressant.

Fruktansvärt roande läsning om AdB. Här snackar vi kapning med stora yxan!!!
Hade jag inte vetat att det var du som skrivit det så hade jag gissat att det var Krug när han är på dåligt humör.

Priset är obscent, vinerna är väl OK (även om jag lätt hittade bättre saker under 300:- under dagen) men för 3500:- får man en Krug '98 (1929:) och en Cuvée William Deutz Rosé '99 (1396:) och tillräckligt över för en bättre lunch.

Kort sagt, köper man en Armand de Brignac (NV, note bene) istället för ovan föreslagna alternativ är man rent djävla dum i huvudet och borde fråntagas alla medborgerliga rättigheter.
 
SV: Livets Goda/Armand de Brignac

Självklart skall du lite mer på etablerad press än anonyma vinbloggare (inte värst anonym dock), men mest skall du lite på dig själv, det gör i alla fall jag.
Det var bara en liten kontrast till alla högpoäng som delas ut till detta bubbel helt utan track-record (en del har dock dissat den). Personligen tycker jag det är en skymf att ta ut mer pengar för detta än en flaska Krug, Comtes de C eller någon annan av de stora vinerna, snarast bondfångeri riktat till prestigehungriga konsumenter.

LG är rätt kul, men skall nog tas med en nypa salt ibland.

Dessutom, ja, jag överreagerade, men det är ju lite mitt signum.
 

Jimmy Forsman

Missförstått geni. Gravt blygsam. Despot.
SV: Livets Goda/Armand de Brignac

CH skrev:
Fruktansvärt roande läsning om AdB. Här snackar vi kapning med stora yxan!!!
Hade jag inte vetat att det var du som skrivit det så hade jag gissat att det var Krug när han är på dåligt humör.

Moi?

Jag är ju för helvete mysigheten personifierad!
 

CH

Medlem
SV: Livets Goda/Armand de Brignac

Krug skrev:
Moi?

Jag är ju för helvete mysigheten personifierad!

Jag syftade på en tidigare skrivelse där nackskott, bib och billecart fanns med. Det var ungefär samma nivå på kapningarna.
Annars håller jag med dig om din mysighet, någon man missar ibland eftersom den ofta kommer i skymundan av din stora ödmjukhet.
 

Jos

Medlem
SV: Livets Goda/Armand de Brignac

Winepunker skrev:
Självklart skall du lite mer på etablerad press än anonyma vinbloggare (inte värst anonym dock), men mest skall du lite på dig själv, det gör i alla fall jag.
Det var bara en liten kontrast till alla högpoäng som delas ut till detta bubbel helt utan track-record (en del har dock dissat den). Personligen tycker jag det är en skymf att ta ut mer pengar för detta än en flaska Krug, Comtes de C eller någon annan av de stora vinerna, snarast bondfångeri riktat till prestigehungriga konsumenter.

LG är rätt kul, men skall nog tas med en nypa salt ibland.

Dessutom, ja, jag överreagerade, men det är ju lite mitt signum.

Ja ok, såg nu att du namnger dig på bloggen som "Erik H" så aningens mindre anonym än andra bloggare är du kanske ;) Att jag ska lita mest på mig själv behöver du inte berätta, - det är självklart att jag gör. Precis som det är självklart att jag inte hinner pröva allt som finns utan låter mig till viss del guidas till inköp via erkända vinprovare som jag vet brukar ligga i linje med min smak men det är en annan diskussion som också redan ventilerats ett antal ggr på det här forumet...

Det intressanta här, tycker jag, är att bubblet har fått brutala sågningar samtidigt som det fått otroliga hyllningar.
 

Jimmy Forsman

Missförstått geni. Gravt blygsam. Despot.
SV: Livets Goda/Armand de Brignac

CH skrev:
Jag syftade på en tidigare skrivelse där nackskott, bib och billecart fanns med. Det var ungefär samma nivå på kapningarna.
Annars håller jag med dig om din mysighet, någon man missar ibland eftersom den ofta kommer i skymundan av din stora ödmjukhet.

Den lilla mysiga? Det var inte argt, det var socialrealism.
 

Jos

Medlem
SV: Livets Goda/Armand de Brignac

Krug: Ditt hat till detta bubbel är väl känt här redan men förutom alla okvädesord jag läst har jag inte sett några mer utförliga notes. När du prövade vinet, - vilket sammanhang var det?(läs; seriös provning eller vinfernostyle som vissa andra :D) Jag antar att du inte var ensam att pröva det, - tyckte de andra att det var lika hemskt? Skulle du jämföra det med nåt mousserande skit?
 

Lando

Medlem
SV: Livets Goda/Armand de Brignac

Winepunker skrev:
Armand de Brignac, smakar standardskumpa utan epoletter, larvig (kul om man är lagd åt det hållet) flaska, obscent pris.
Detaljer på: http://www.winepunk.net/WinePunk/Provat ... dagen.html

Bubblet är inte äckligt, bara ointressant.

Skitroligt skrivet Winepunker! :) Själv minns jag att jag tyckte AdB var helt ok, men för mig var den absolut ingen 95+are, då hade den stuckit ut även på den promillenivån som jag var på då.

Kanske är det så att den här, mer än någon annan skumpa borde provas blint, då det yttre verkar få vissa att gå helt i spinn?
 
Toppen