Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Mega lyx hickory burgare

Lambo

Medlem
Invigde nya grillen igår och gjorde mega lyx burgare, SATAN va gott det blev!!!!

Viktigaste: Storleken har betydelse! Minst 250 gram finmald nötfärs per burgare. Körde 300 gram igår och det var perfekt!
Blandar alltid i pressad vitlök, rödlök, ströbröd, ägg, svartpeppar, havssalt, lite timjan, lite rosmarin och rejält med rökt hickory sås.

Toppar med en rejäl skiva kryddstark ost, 3 st fina skivor parma prusciotto och sist men inte minst en bit anklever.

Hela sällskapet var ense... BÄSTA burgaren någonsin!!!

Till det drack vi Staro och Sverige slog Tjeckien!

Lyckad kväll minst sagt
 

Sjödin

Joråsåatt...
SV: Mega lyx hickory burgare

Jisses så gott.... Jag ska ladda egna burgare i morgon tänkte jag. Kör dem rätt simpla med worchestershiresås och ägg, men med Lallerstedts dressing (recept i en gammal Gourmet), romansallad, coleslaw och hemgjord pompe.... ;D

Frågan är bara vad f*n jag ska dricka till då jag har ölförbud??? :-[
 

Bubblaren

Medlem
SV: Mega lyx hickory burgare

Mmmm... anklever på kött är så gott!!! Undra om min värd på middagen imorgon bör få veta det ;-)


Kan man göra den dära hamburgingen utan ströbröd??
 
Trådskapare
Lambo

Lambo

Medlem
SV: Mega lyx hickory burgare

Krug88 skrev:
Det måste det vara, en "lyxburgare" utan Beluga...
Vart är världen på väg?

Det e tuffa tider i världen, tyckte det vore fel att köra Beluga nu. Man vill ju inte att det ska sticka i ögonen på folk och fä... ;D
 
Trådskapare
Lambo

Lambo

Medlem
SV: Mega lyx hickory burgare

Bubblaren skrev:
Kan man göra den dära hamburgingen utan ströbröd??

Absolut, det e bara att testa! Dom flesta recept är ju utan ströbröd men jag gillar att använda lite ströbröd. Har fått för mig att den håller formen bättre på grillen då.
 

Sjödin

Joråsåatt...
SV: Mega lyx hickory burgare

Vad kör du för hickorysås?
Jag har haft problem att hitta nån som är bra.
 
Trådskapare
Lambo

Lambo

Medlem
SV: Mega lyx hickory burgare

Sjödin skrev:
Frågan är bara vad f*n jag ska dricka till då jag har ölförbud??? :-[

Vid ölförbud så funkar en riktigt kall coca cola, inte alls dumt!
 

Bubblaren

Medlem
SV: Mega lyx hickory burgare

Lambo skrev:
Absolut, det e bara att testa! Dom flesta recept är ju utan ströbröd men jag gillar att använda lite ströbröd. Har fått för mig att den håller formen bättre på grillen då.


Eftersom jag lätt får "nära-döden-upplevelser" av just strödbröd så uteslutar jag alltid det när jag gör mina lammfärsbiffar. De håller ihop bra, tror ägget gör den nytan, men blir lite kompakta ibland.
 
Trådskapare
Lambo

Lambo

Medlem
SV: Mega lyx hickory burgare

Sjödin skrev:
Vad kör du för hickorysås?
Jag har haft problem att hitta nån som är bra.

Har nått komplicerat recept hemma som jag testat nån gång men igår körde jag på Caj P Smokey Hickory BBQ sauce. Tycker den e riktigt bra och framförallt så slipper man göra hickory såsen...
Ska dock ta fram receptet när jag kommer hem o publicera det. Testa annars Caj P.
 

Krug88

Medlem
SV: Mega lyx hickory burgare

Lambo skrev:
Det e tuffa tider i världen, tyckte det vore fel att köra Beluga nu. Man vill ju inte att det ska sticka i ögonen på folk och fä... ;D
Enligt Aftonhoran verkar ju det mesta "sticka i ögonen" på Svensson. Men då får du väl sänka nivån lite...
Gourmetfood säljer Iransk Ocietra för 17 600kr/kg + moms, det kan väl ändå inte sticka så farligt ???
 

R.P

Medlem
SV: Mega lyx hickory burgare

Bubblaren skrev:
Mmmm... anklever på kött är så gott!!! Undra om min värd på middagen imorgon bör få veta det ;-)


Kan man göra den dära hamburgingen utan ströbröd??

Jag håller med, hamburgare eller kött öht med ank- eller gåslever på är grymt gott.
 

Sjödin

Joråsåatt...
SV: Mega lyx hickory burgare

Min sambo äter inte lever i någon form och absolut inte foie gras, vilket i å för sig lämnar desto mer till mig.
Ett av hennes bästa matminnen är dock från La Truffiere i Paris där en av rätterna var just en köttbit med en stadig bit gåslever on top. Hon visste inte vad hon åt.. hehe...
 

Keen

slan
SV: Mega lyx hickory burgare

Pics or it didn't happen!

Lät sjukt god! :D


Men var var tryffeln? Fel säsong iofs, men det borde väl gå att lösa!
 

R.P

Medlem
SV: Mega lyx hickory burgare

Sjödin skrev:
Min sambo äter inte lever i någon form och absolut inte foie gras, vilket i å för sig lämnar desto mer till mig.
Ett av hennes bästa matminnen är dock från La Truffiere i Paris där en av rätterna var just en köttbit med en stadig bit gåslever on top. Hon visste inte vad hon åt.. hehe...

Foie gras är inte lever, det är bara underbart gott. ;D Tyvärr är min sämre hälft lika galen som jag i det...
 

Sjödin

Joråsåatt...
SV: Mega lyx hickory burgare

R.P skrev:
Foie gras är inte lever, det är bara underbart gott. ;D Tyvärr är min sämre hälft lika galen som jag i det...
Av vilken del av skatan gör du foie gras då menar du?
 

CH

Medlem
SV: Mega lyx hickory burgare

R.P skrev:
Foie gras är inte lever, det är bara underbart gott. ;D Tyvärr är min sämre hälft lika galen som jag i det...

Det är bra drag här inne nu.

Blir riktigt hungrig när jag läser denna tråden.
 
Toppen