Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Mega lyx hickory burgare

Jimmy Forsman

Missförstått geni. Gravt blygsam. Despot.
SV: Mega lyx hickory burgare

En liten urspårning, men eftersom alla andra är inne på Foie Gras spåret just nu så måste jag bara få av mig en liten historia som en god vän till mäg ligger bakom. Detta utspelar sig på Riddarbageriet för ett antal år sedan.

Min polare, som jobbar där som bagare svarar i telefonen en dag i mitten på juni och samtalet går som följer.

N: -"Riddarbageriet, N****."

M: -"Ja, god dag. Det är Majorskan Von Finkensthråle här. Jag skulle vilja beställa en brioche till imorgon."

N: -"Tyvärr så gör vi inte Briocher på sommaren, det blir inte tillräckligt bra, då de smälter ut. Så, ledsen. Vi har inga briocher. Och tyvärr så tar det tre dagar att göra Briocher, så det hade inte fungerat i alla fall"

M: -"Jaha... Så det är helt omöjligt att få en Brioche? Ja, du förstår, jag och min make brukar ha det till Foie Gras, det är franska för gåslever..."

N: -"Nej, Foie Gras betyder fet lever, Foie Gras de Oï är gåslever..."

M: -"*klick*" (hon lade på och ringde aldrig tillbaka.)
 
Trådskapare
Lambo

Lambo

Medlem
SV: Mega lyx hickory burgare

Krug88 skrev:
Gourmetfood säljer Iransk Ocietra för 17 600kr/kg + moms, det kan väl ändå inte sticka så farligt ???

Som hittat...! Men kan det vara gott med caviar på en hickory burgare, jag tvivlar starkt! Tror jag kör Ocietran som förrätt istället.

Va tror ni om tryffel då, kan det funka?

Tror dock att det är svårt att slå kombinationen av proscuitto, lever och kryddig ost. Det var underbart!
 

Bubblaren

Medlem
SV: Mega lyx hickory burgare

R.P skrev:
Ank och gåslever är gott, det är inte annan lever.


Jooo, kalvlever kan vara fantastiskt! Väljer gärna det på resaturang om de kan fixa den utan mjöl på den.

Undra om jag ska köpa ngt kött och ha anklevermousse på ikväll, har en bit som behöver ätas upp. Förslag på kött, vill det ska passa med levern och champagne... tror jag.
 

Sjödin

Joråsåatt...
SV: Mega lyx hickory burgare

Jag har ett gammalt tummat nummer av tidningen Gourmet hemma, med en hamburgar-special. (där jag hämtar receptet till Lallerstedts dressing bla).
Hursomhelst, där görs det bla. nån hamburgervariant av Kalvfilé Oscar som ser riktigt smarrig ut. ;D
 

Bubblaren

Medlem
SV: Mega lyx hickory burgare

Toppar med en rejäl skiva kryddstark ost, 3 st fina skivor parma prusciotto och sist men inte minst en bit anklever.

Undra om man egentligen kan utesluta själva burgaren? Vad för kryddstark ost syftar du på, kryddost eller smakrik ost typ vällagrad cheddar?
 
Trådskapare
Lambo

Lambo

Medlem
SV: Mega lyx hickory burgare

Bubblaren skrev:
Undra om man egentligen kan utesluta själva burgaren? Vad för kryddstark ost syftar du på, kryddost eller smakrik ost typ vällagrad cheddar?

Igår hade vi en vällagrad cheddar som funkade mkt bra
 

Keen

slan
SV: Mega lyx hickory burgare

Kan rekommendera Krutrök som är en vällagrad (tror jag) och väldigt smakrik ost. God som fan! Finns på Wijnjas, ibland :)
 

Bubblaren

Medlem
SV: Mega lyx hickory burgare

Keen skrev:
Kan rekommendera Krutrök som är en vällagrad (tror jag) och väldigt smakrik ost. God som fan! Finns på Wijnjas, ibland :)

Perfekt, ska just knata iväg till Wijnjas!
 
Trådskapare
Lambo

Lambo

Medlem
SV: Mega lyx hickory burgare

Keen skrev:
Kan rekommendera Krutrök som är en vällagrad (tror jag) och väldigt smakrik ost. God som fan! Finns på Wijnjas, ibland :)

Tack för tipset, måste testa den nästa gång
 

kayaker

Cyklist
SV: Mega lyx hickory burgare

Keen skrev:
Kan rekommendera Krutrök som är en vällagrad (tror jag) och väldigt smakrik ost. God som fan! Finns på Wijnjas, ibland :)
Jag hittar den på Ica Maxi...
 

Keen

slan
SV: Mega lyx hickory burgare

kayaker skrev:
Jag hittar den på Ica Maxi...

Har sett den på daglivs också (fridhemsplan), men vette fan om den var lika god som den jag köpte på Wijnjas. Kanske bara psykologiskt iofs :D
 

Bubblaren

Medlem
SV: Mega lyx hickory burgare

Keen skrev:
Har sett den på daglivs också (fridhemsplan), men vette fan om den var lika god som den jag köpte på Wijnjas. Kanske bara psykologiskt iofs :D

Börjar tro vi bor grannar - är det så??
 

SUPRA

Bäst
SV: Mega lyx hickory burgare

Jag kan rekommendera att steka bakom, hacka och ha i färsen också :p
 

Per Stade

Lege artis
SV: Mega lyx hickory burgare

Bubblaren skrev:
Kan man göra den dära hamburgingen utan ströbröd??

Prova med lite havregryn. Det gör alltid min fru
när hon lagar hamburgare på kalkonfärs.
 

Lando

Medlem
SV: Mega lyx hickory burgare

Sjödin skrev:
Jag har ett gammalt tummat nummer av tidningen Gourmet hemma, med en hamburgar-special. (där jag hämtar receptet till Lallerstedts dressing bla).
Hursomhelst, där görs det bla. nån hamburgervariant av Kalvfilé Oscar som ser riktigt smarrig ut. ;D

Nu får du faktiskt lägga upp det där receptet, jag är nyfiken! ;)
 

Arvid

Medlem
SV: Mega lyx hickory burgare

Sjödin skrev:
Jisses så gott.... Jag ska ladda egna burgare i morgon tänkte jag. Kör dem rätt simpla med worchestershiresås och ägg, men med Lallerstedts dressing (recept i en gammal Gourmet), romansallad, coleslaw och hemgjord pompe.... ;D

Frågan är bara vad f*n jag ska dricka till då jag har ölförbud??? :-[

Ginger Ale så klart! Om min lever säger stopp någon dag ska jag sadla om och bli GA-sommelier. Världens näst bästa dryck!
 

anders

Medlem
SV: Mega lyx hickory burgare

Krug88 skrev:
Gourmetfood säljer Iransk Ocietra för 17 600kr/kg + moms, det kan väl ändå inte sticka så farligt ???

Tydligen har man lyft förbudet mot försäljning av Mohammeds kaviar i Sverige, när skedde det? Jag har iofs ätit kaviar här i M men jag är lite osäker på om förbudet var Europaomfattande.
 

Lando

Medlem
SV: Mega lyx hickory burgare

Arvid skrev:
Ginger Ale så klart! Om min lever säger stopp någon dag ska jag sadla om och bli GA-sommelier. Världens näst bästa dryck!

Ginger Ale kan vara så sjukt gott, drack en på en hamburgerrestaurang i New york som dom hade gjort själv, helt makalös smak med nästan brännande stark ingefära. Om någon har ett bra recept får dom gärna dela med sig!
 
Toppen