Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Microsoft excell frågor

Trådskapare
Tomas Lindblom

Tomas Lindblom

fd Deppodi
Moderator
Självlärd i grunderna via jobbet eftersom vissa envisas med att använda det. Får jag data i ett excel-ark och får bestämma själv blir min första åtgärd att öppna Mathematica och skriva Import["fil.xlsx"] :p

Ska jag lägga upp min fil här, så kanske du kan titta på hur den är uppbygd och komma med några roliga förslag?
 

KimHartman

Medlem
Ska jag lägga upp min fil här, så kanske du kan titta på hur den är uppbygd och komma med några roliga förslag?
Ja, varför inte? Jag är absolut ingen expert på MS Excel, så det lämnar jag till andra, men kanske går det göra något kul med datan i Mathematica.
 
Trådskapare
Tomas Lindblom

Tomas Lindblom

fd Deppodi
Moderator
Ja, varför inte? Jag är absolut ingen expert på MS Excel, så det lämnar jag till andra, men kanske går det göra något kul med datan i Mathematica.

Nu är filen bifogad! Jag har inga förväntningar eller förhoppningar att du ska göra någonting, vill bara dela med mig av hur mitt upplägg ser ut, och om du känner för att dela med dig av dina spontana tankar så är jag nöjd så.

Excell verkar vara ett roligt program att jobba i, mitt mål är att sakta men säkert lär mig de enklaste stegen.
Men om jag ska vara helt ärlig så har jag inte prövat de macros som du nämnde ovan. Jag kan inte excell tillräckligt bra, och har inte hunnit läsa på, för att förstå hur jag ska göra och vad macron ska göra för nytta! :p
 

Attachments

  • Vin.xlsx
    {memory} MB · Visningar: 691
Trådskapare
Tomas Lindblom

Tomas Lindblom

fd Deppodi
Moderator
I mitt excell-ark så har jag en ruta som heter "Pris" där jag har skrivit in priset såhär; "99:-"
Nu har jag förstått att excell inte riktigt vill räkna ihop 99:- (Ruta D2) + 139:- (Ruta D5) utan att det ska bli ett värdefel.

En enkel lösning vore självklart att ta bort ":-" tecknet, eftersom att jag nästan alltid refererar till svenska kr.

Men finns det något annat sätt att göra detta på? Det jag egentligen vill få fram är hur mycket alla viner kostade mig 2014, 2015, 2016, 2017.. osv.

Jag är som sagt medveten om att CT-lagrar denna information, men jag håller på med mitt egna kalkylblad bara för skojs skull!
 

magnum

Epernay, Frankrike
I mitt excell-ark så har jag en ruta som heter "Pris" där jag har skrivit in priset såhär; "99:-"
Nu har jag förstått att excell inte riktigt vill räkna ihop 99:- (Ruta D2) + 139:- (Ruta D5) utan att det ska bli ett värdefel.

En enkel lösning vore självklart att ta bort ":-" tecknet, eftersom att jag nästan alltid refererar till svenska kr.

Men finns det något annat sätt att göra detta på? Det jag egentligen vill få fram är hur mycket alla viner kostade mig 2014, 2015, 2016, 2017.. osv.

Jag är som sagt medveten om att CT-lagrar denna information, men jag håller på med mitt egna kalkylblad bara för skojs skull!
Varför måste du ha med :-?
 

Larseman

Medlem
I mitt excell-ark så har jag en ruta som heter "Pris" där jag har skrivit in priset såhär; "99:-"
Nu har jag förstått att excell inte riktigt vill räkna ihop 99:- (Ruta D2) + 139:- (Ruta D5) utan att det ska bli ett värdefel.

En enkel lösning vore självklart att ta bort ":-" tecknet, eftersom att jag nästan alltid refererar till svenska kr.

Men finns det något annat sätt att göra detta på? Det jag egentligen vill få fram är hur mycket alla viner kostade mig 2014, 2015, 2016, 2017.. osv.

Jag är som sagt medveten om att CT-lagrar denna information, men jag håller på med mitt egna kalkylblad bara för skojs skull!
Skriv bara siffran i cellen. Ändra sedan cell-formatet (markera cellerna, högerklicka, välj "formatera celler") till valuta och gör inställningar på hur många decimaler etc. Funkar bra sedan att summera.
 

magnum

Epernay, Frankrike
Skriv bara siffran i cellen. Ändra sedan cell-formatet (markera cellerna, högerklicka, välj "formatera celler") till valuta och gör inställningar på hur många decimaler etc. Funkar bra sedan att summera.
Kan man välja :-?
 
Trådskapare
Tomas Lindblom

Tomas Lindblom

fd Deppodi
Moderator
Varför måste du ha med :-?

Jag vet inte. Har faktiskt inget bra svar. Bara för att krångla till det? För att det ser snyggare ut?

Vad är det för formula man använder om man vill att filen ska räkna ihop allt ifrån D2 och addera alla siffror fram till D98?

=D2+D3+D4..?
 

Larseman

Medlem
Jag vet inte. Har faktiskt inget bra svar. Bara för att krångla till det? För att det ser snyggare ut?

Vad är det för formula man använder om man vill att filen ska räkna ihop allt ifrån D2 och addera alla siffror fram till D98?

=D2+D3+D4..?
=summa(D2 : 98) utan mellanslag dock, här blir det en smiley om jag skriver exakt som det ska se ut...
 

magnum

Epernay, Frankrike
Jag vet inte. Har faktiskt inget bra svar. Bara för att krångla till det? För att det ser snyggare ut?

Vad är det för formula man använder om man vill att filen ska räkna ihop allt ifrån D2 och addera alla siffror fram till D98?

=D2+D3+D4..?
Om du väljer kr som finns under formatera, blir det både snyggt och fungerande!
 
Trådskapare
Tomas Lindblom

Tomas Lindblom

fd Deppodi
Moderator
Skulle rekommendera att du lär dig grunderna ordentligt i Excel, du kommer att ha mycket nytta av det i många sammanhang. En bra lärobok, eller någon web-kurs. Hittade den här som kanske kan vara en bra början: http://andersexcel.se/grundkursexcel/

Det tror jag med! Ska absolut kika in den där. Tack för tipset!
Jag tycker att det är väldigt roligt, nu är mitt ark i min mening snyggt!

Nu räknar den ut hur många viner jag har druckit, visar vilka länder jag handlar mest ifrån, slår ut alla länder och visar % av totalen och räknar hela tiden hur mycket kostnaderna har ökat för varje ny flaska som konsumerats!
 
Trådskapare
Tomas Lindblom

Tomas Lindblom

fd Deppodi
Moderator
upload_2015-4-9_10-57-15.png
 
Trådskapare
Tomas Lindblom

Tomas Lindblom

fd Deppodi
Moderator
I cellraden C så kommer jag att skriva inköpskostnaderna för år 2014.
I cellraden D så kommer jag att skriva inköpskostnaderna för år 2015.
I cellraden E så vill jag räkna ut mellanskillnaden, och att cellen ska fyllas i med grönt om det blir en högre kostnad, och rött om det blir en lägre kostnad.

Är det någon som vill förklara hur jag får färgerna att fyllas i automatiskt efter att ha fyllt i värdet?

Än så länge har jag bara gjort såhär.
=C2-D2 för att få ett resultat.

Ganska simpel fråga antar jag.. Men usch vad jag är dålig på excel!
 

westcat

Medlem
I cellraden C så kommer jag att skriva inköpskostnaderna för år 2014.
I cellraden D så kommer jag att skriva inköpskostnaderna för år 2015.
I cellraden E så vill jag räkna ut mellanskillnaden, och att cellen ska fyllas i med grönt om det blir en högre kostnad, och rött om det blir en lägre kostnad.

Är det någon som vill förklara hur jag får färgerna att fyllas i automatiskt efter att ha fyllt i värdet?

Än så länge har jag bara gjort såhär.
=C2-D2 för att få ett resultat.

Ganska simpel fråga antar jag.. Men usch vad jag är dålig på excel!

Du får välja Format och "Conditional Formatting" och sen välja parametrarna. Jag sitter med stenålders excel på jobbet så kan inte se hur det ser ut i nyare versioner men tror du kan välja det uppe i "the ribbon" också...
 
Trådskapare
Tomas Lindblom

Tomas Lindblom

fd Deppodi
Moderator
På det ena sidbladet så skriver jag "Viner i källaren" och på det andra sidbladet skriver jag "Konsumerade viner".
I cellraden D så skriver jag priset, exempelvis "150" och har sedan valt att cellraden D alltid ska visas i valuta, kr.

När jag klipper ut information från blad 1 och klistrar in i blad 2 så förstår inte cellraden D att det nya värdet "150" ska visas som valuta. Någon som vet varför?
 
Trådskapare
Tomas Lindblom

Tomas Lindblom

fd Deppodi
Moderator
Vad sägs om Cellartracker? :)

Jag har skrivit det tidigare i tråden, men jag har CT också. Det jag gör med Excell är bara för att det är roligt. Tror även att jag kan ha nytta av att veta liknande saker i Excell i framtiden!
 

westcat

Medlem
När du klistrar in så dyker det upp en liten "grej" vid det du klistrade in. Välj där I rulllisten/pilen att "behålla källformatering" eller något liknande (sitter som sagt på engelska här). Kan också högerklicka och välja "klistra in special" och sedan välja att behålla källformateringen.
 
Toppen