Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Microsoft excell frågor

Trådskapare
Tomas Lindblom

Tomas Lindblom

fd Deppodi
Moderator
I cellraden Q så skriver jag in Producenter som har tillverkat de viner som jag har druckit.
Nu vill jag skapa ett macro för att jämföra dessa producenter (Just nu 57 st olika producenter) mot listorna som systembolaget släpper månadsvis.

På så sätt så kan jag lätt se om det i framtiden kommer att släppas nyheter på systembolaget tillverkade av en eller flera producenter som jag tidigare har provat, genom att jämföra två excelfiler.

Innan jag går in för djupt på detta "projekt" så undrar jag om detta går att göra på något enkelt sätt?
 
Trådskapare
Tomas Lindblom

Tomas Lindblom

fd Deppodi
Moderator
Nu har jag bara två stycken cellrader med massa olika namn.
I cellen A4 så står det "Barone Ricasoli". Detta är en producent som jag har druckit vin ifrån.
I cellraden B så står det 43 stycken olika producenter, med olika namn.

Hur skriver jag formeln, alternativt ett macro så att jag lätt kan jämföra informationen som står i A4 med informationen som finns i B4-B46?
Om excel hittar samma namn skulle jag även vilja att cellen markeras med någon färg.

Kanske inte är så avancerat som jag tror, men som ni vet är jag helt grön på excel.

Tack för all er hjälp, jag uppskattar det väldigt mycket! :)
 
Trådskapare
Tomas Lindblom

Tomas Lindblom

fd Deppodi
Moderator
Äsch, det var nog lite mer komplicerat än vad jag hade tänkt. Jag har tittat på lite videor och försökt att skapa en Pivotabell. Men jag är alldeles för dålig på Excel och har alldeles för lite tålamod till att sitta och försöka klicka mig fram på egen hand, utan att ha någon att bolla med.

En fråga innan jag lägger bort den här tanken helt och hållet bara.
Om jag i cellraden A har ett ord, exempelvis "Penfolds". Vad ska jag då använda för formel för att se om samma ord finns i cellrad B,C eller D?
 
Trådskapare
Tomas Lindblom

Tomas Lindblom

fd Deppodi
Moderator
...Jag fortsätter att prata med mig själv här..

Jag fick hjälp på ett annat forum att skapa en formel.
Jag bifogar den här.

Ska titta på den senare i lugn och ro och försöka att förstå mig på den, men nu har jag iaf fått fram vad jag ville!
 

Attachments

  • Kopia av Pivotabell vin.xlsx
    14,9 KB · Visningar: 252
Trådskapare
Tomas Lindblom

Tomas Lindblom

fd Deppodi
Moderator
Är det någon som har en bra checklista på kommandon man ska kunna alternativt uppgifter som man ska klara av för att säga att man har goda kunskaper inom excel.

Jag vill lära en kompis det jag kan, men skulle vilja ha en lista att bocka av.
 
Trådskapare
Tomas Lindblom

Tomas Lindblom

fd Deppodi
Moderator
Jag sitter och gör ett schema i excel.
Nu har jag fått till det så att person A jobbar 38 timmar och 45 minuter per vecka.
Jag vill räkna ut vad det här motsvarar för anställningsprocent.

Hur berättar jag för excel att 40 timmar motsvarar en anställning på 100%?
 
Trådskapare
Tomas Lindblom

Tomas Lindblom

fd Deppodi
Moderator
A1=38
B1=45

=(A1*60+B1)/(40*60)

Tack! Jag förstår nu bättre hur man ska göra för att få schemat korrekt.
Vet du även hur man skriver formeln för att få automatiska raster?

Jag har tre alternativ på raster.
Ingen rast om man jobbar fem timmar eller mindre.
30 minuter rast om man jobbar mellan fem och tio timmar.
1 timmes rast om man jobbar över tio timmar.
 
Trådskapare
Tomas Lindblom

Tomas Lindblom

fd Deppodi
Moderator
Finns det något bra sätt att räkna på försäljning och hur mariginalen påverkas beroende på hur försäljningspriset förändras?

Jag tänker typ såhär;
A, artikelnummer
B, antal.
C, inköpspris.
D, försäljningspris.
E, mariginalen i kr.
F, mariginalen i procent.
G, vad händer med mariginalen och de totala intäkterna beroende på hur försäljningspriset förändras? Finns det någon bra formel? Eller är det bara att ta E gånger 0,9 för att se hur mariginalen påverkas om man sänker den D med 10%?
 
Trådskapare
Tomas Lindblom

Tomas Lindblom

fd Deppodi
Moderator
Är det någon som vet hur man gör för att få ett ark att spegla ett annat?
Jag tänker såhär;

I kalkylblad 1 så finns all information.
Om jag i kalkylblad 2 skriver in ett artikelnummer och sedan trycker på enter så ska informationen automatiskt hämtas, så att jag kan se vilket artikelnamn det är, vilket pris den har osv osv?
 

Bearman

a´lea iacta est iterum
Trådskapare
Tomas Lindblom

Tomas Lindblom

fd Deppodi
Moderator
@Bearman eller någon annan, vet ni hur man skriver formeln för att flytta alla årgångar från B till C?
Just nu står all info i B3.
Jag vill att namnet ska stå i B3 och årgången i C3.
Går lätt att justera manuellt, men kan vara kul att lära sig nya formler.
 

Attachments

  • Test.xlsx
    8,9 KB · Visningar: 248

Bearman

a´lea iacta est iterum
Namnet på vinet:
=VÄNSTER(B3;LÄNGD(B3)-PRODUKTSUMMA(1*ÄRTAL(1*EXTEXT(B3;RAD(INDIREKT("1:50"));1))))

Årgången:
=HÖGER(B3;PRODUKTSUMMA(1*ÄRTAL(1*EXTEXT(B3;RAD(INDIREKT("1:50"));1))))
 
Trådskapare
Tomas Lindblom

Tomas Lindblom

fd Deppodi
Moderator
Namnet på vinet:
=VÄNSTER(B3;LÄNGD(B3)-PRODUKTSUMMA(1*ÄRTAL(1*EXTEXT(B3;RAD(INDIREKT("1:50"));1))))

Årgången:
=HÖGER(B3;PRODUKTSUMMA(1*ÄRTAL(1*EXTEXT(B3;RAD(INDIREKT("1:50"));1))))

Fantastiskt! Hur mycket kostar en privatlektion? ;)
 
Toppen