Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

min Pinot noir och din Pinot noir

Mattias Schyberg

Administratör
Jag ska inte påstå att jag har det i svart på vitt men att det skulle vara något slags blend av olika kloner i en och samma vingård håller jag för ganska otroligt.
Vad jag har hört och läst är det just så som ofta är fallet i exempelvis Bourgogne. Pinot noir muterar lätt och vinfälten tenderar därför att ha stor genetisk variation. Många vinområden utanför Bourgogne brukar planetera enskilda kloner vilket inte ger samma komplexitet i slutprodukt. Kan vara helt fel givetvis och jag överger gärna argumentet, men ville bara tillföra tesen till diskussionen.
 

ChristianB

DipWSET
Vad jag har hört och läst är det just så som ofta är fallet i exempelvis Bourgogne. Pinot noir muterar lätt och vinfälten tenderar därför att ha stor genetisk variation. Många vinområden utanför Bourgogne brukar planetera enskilda kloner vilket inte ger samma komplexitet i slutprodukt. Kan vara helt fel givetvis och jag överger gärna argumentet, men ville bara tillföra tesen till diskussionen.
Du har nog rätt i det faktiskt. Jag funderade lite till på det och det slog mig att oavsett typ av selektering så kommer man få en viss skillnad mellan rankorna. Kanske är det just det som är grejen med Bourgogne (för min del) att den lilla skillnaden mellan vinrankorna bidrar med en komplexitet som inte går att hitta på andra platser. :)

Bra tes du. ;)
 
Gissar att det finns klonal variation överallt där du odlar druvor tillräckligt länge :)

Den vinmakare i Oregon som jag pratat mest kloner med och som aktivt undersöker skillnaden är Thibaut Mandet. Han (Willakenzie) släpper massor av olika variationer baserat på olika kloner (fast i små mängder så svårt få tag på om du ej besöker eller är med i vinklubben). Här är en länk till litet kul information om de huvudsakliga klonerna i Oregon pinot:
http://www.willakenzie.com/article-gallery?articleTitle=clones-matter----14--photos

Thibaut är för övrigt en av de trevligaste vinmakarna jag träffat, vinerna är riktigt bra, även om det pågår en utveckling mot Thibauts mer eleganta uttryck jmfrt med ägaren Bernard Lacroutes (från Bourgogne) mer moderna preferenser som jag tolkade det. Jag kan varmt rekommendera ett besök. Oerhört vacker vingård. Edit: Thibaut verkar ha lämnat jobbet, ny vinmakare sen i februari.

En gång när jag provade vin med Erwan Faiveley hävdade han att pinot noir muterar naturligt - ibland till vita druvor till och med, och att de plockar bort de plantorna när de dyker upp.

Vinmakaren (den förre) på Domaine de l'Arlot svarade när jag tyckte att hans vita Nuits Saint Georges La Gerbotte (mig veterligen den enda vita NSG) hade inslag av litet fetare tropisk frukt och undrade om det var ngn mer nya världen jäst eller annat som gav det uttrycket att det förmodligen var pinot grigio med i blandningen. Men att de inte pratade så högt om detta. Men allt detta bara anekdotiskt.
 
Last edited:
Trådskapare
StefanAkiko

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
2016 Rua Akarua Pinot noir, Central Otago, Nya Zeeland.
Ahum...
Ok till ljusstake, men inget jag skulle välja till mat. Min hustru hade flått mig levande om jag tog denna (förvisso) balanserade och druvtypiska dekokt till en BYOB-middag. För: den saknar allt vad precision heter. Precis allt! Doften är förträfflig, men räcker inte alls långt vid en middag. (Vi dricker ju inte doft! Gäller också after shave.)

I gommen är den så lila som en PN öht kan vara, men den är gles, spretig, obalanserad och känns jobbig. Inget för oss. har viss potential för framtiden, krävs dock ett par uns magi, tur och så. Men... Rekommenderar hellre Murdock James Estate PN. Den är så smarrig, att även om den har lite jos i sig, så spelar det ingen roll.

Japanska lektion:
TCHIBI-TCHIBI = att smutta
GAN-GAN = att hälla i sig

Murdoch Estate funkar på båda sätten att dricka. Detta vin funkar antingen via vaska eller GAN-GAN...

Ca 82-85 p ändå.
Sista slatten:
Nämen huwwa!
Som om utspädd jordgubbs-saft gärna ville bli ett vin.
Eller:
Som en fylletörstande tonåring som jäst ICA Jordgubbssaft sedan i tisdags, men blandat in lite för mycket vatten...

Skruvar ner poängen till: 80-82.
 
Last edited:
Trådskapare
StefanAkiko

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Du har nog rätt i det faktiskt. Jag funderade lite till på det och det slog mig att oavsett typ av selektering så kommer man få en viss skillnad mellan rankorna. Kanske är det just det som är grejen med Bourgogne (för min del) att den lilla skillnaden mellan vinrankorna bidrar med en komplexitet som inte går att hitta på andra platser. :)

Bra tes du. ;)
Ren och skär längtan efter slutsats utan att baseras på omfattande fakta.

Kom igen! Bättre kan du!
 
Trådskapare
StefanAkiko

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Vid närmare eftertanke är nog Jacques Selosse La Côte Faron den bästa rena Pinot Noir jag druckit.
Din var säkerligen spektakulär, och jag sörjer att den inte finns med på min erfarenhetslista.
Den bästa Bourgogne jag själv inmundigat med 100% röd PN råkar vara en grappa:
IMG_7497.JPG


...men inte den bästa PN jag avnjutit (hitintills).
 
Last edited:
Trådskapare
StefanAkiko

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Visst har jag druckit snorbra bourgogne mellan varven men ... Tyskland, NZ och USA är dit jag oftast vänder mig ...
Österrike är bortglömt utanför tullarna, av den enkla anledningen att deras superba viner försvinner *gulkandes* snabbare än de hinner exporteras...
(...och pga att Swe myndigheter gillar att utöva osädlig makt...)
 
Trådskapare
StefanAkiko

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Gissar att det finns klonal variation överallt där du odlar druvor tillräckligt länge :)

Den vinmakare i Oregon som jag pratat mest kloner med och som aktivt undersöker skillnaden är Thibaut Mandet. Han (Willakenzie) släpper massor av olika variationer baserat på olika kloner (fast i små mängder så svårt få tag på om du ej besöker eller är med i vinklubben). Här är en länk till litet kul information om de huvudsakliga klonerna i Oregon pinot:
http://www.willakenzie.com/article-gallery?articleTitle=clones-matter----14--photos

Thibaut är för övrigt en av de trevligaste vinmakarna jag träffat, vinerna är riktigt bra, även om det pågår en utveckling mot Thibauts mer eleganta uttryck jmfrt med ägaren Bernard Lacroutes (från Bourgogne) mer moderna preferenser som jag tolkade det. Jag kan varmt rekommendera ett besök. Oerhört vacker vingård. Edit: Thibaut verkar ha lämnat jobbet, ny vinmakare sen i februari.

En gång när jag provade vin med Erwan Faiveley hävdade han att pinot noir muterar naturligt - ibland till vita druvor till och med, och att de plockar bort de plantorna när de dyker upp.

Vinmakaren (den förre) på Domaine de l'Arlot svarade när jag tyckte att hans vita Nuits Saint Georges La Gerbotte (mig veterligen den enda vita NSG) hade inslag av litet fetare tropisk frukt och undrade om det var ngn mer nya världen jäst eller annat som gav det uttrycket att det förmodligen var pinot grigio med i blandningen. Men att de inte pratade så högt om detta. Men allt detta bara anekdotiskt.
Omar! Skoj med dina synvinklar, de är alla bra. Men: vad finns att få tag på SB (eller annorstädes) idag som är både rock'n'roll och mjumsy eller toalett och oprisvärt enligt dina djupdykningar?

Handpåläggning för PN-förståelse är efterfrågad.
Var kan JAG testa?
Var kan JAG lära mig mer?
(Helst utan att jag måste panta tvättmaskinen.)
 
Trådskapare
StefanAkiko

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
2010 Bressan Pinot Nero ett riktigt höjdarvin. Pinot får mer än gärna kasta nymald svartpeppar omkring sig!
Verkar tyvärr inte gå få tag på i varken Umeå eller Tokyo. Tyvärr.
Italiensk PN har jag fö haft mer än två kärleksaffärer med. Ssk eldig är affären med Villa Antinori. Mjum-hum ;-)
Får man be dig vara lite mer specifik med HET eller GET på SB just nu vad gäller PN?
 
Last edited:
Trådskapare
StefanAkiko

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Har du druckit nån (tillräckligt) bra röd stilla Champagne då? Eller slutsatsen t.o.m. att PN är bäst i vita viner (och möjligtvis rose)?
Vore trevligt att få del av vad du JUST NU anser vara HET och GET i SB:s sortiment just nu.
20 exempel räcker iaf en bit :)
 
Last edited:
Trådskapare
StefanAkiko

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Ytterligare en viktig aspekt kring orsaken till att PN ger så många olika uttryck är att den muterar lätt och existerar i väldigt många kloner, mer än någon av de andra vanliga druvorna. Så det ÄR skillnader på plantorna i NZ, USA etc jmf med Bourgogne.
Har du några konkreta exempel på viner med muterade, respektive icke-muterade PN som du vill hissa eller dissa? (Utifrån existerande utbud på SB, tack.)
 
Trådskapare
StefanAkiko

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Personligen är jag svag för uttrycket som PN tar i Bourgogne, men jag har fått liknande upplevelser av PN från Nya Zeeland, om än i kanske något annorlunda utförande. Det är en tydligare frukt, men med samma intensitet och krydda. Jag tycker dock inte att man ska avfärda ett område bara för att inte hittat rätt än; Bourgogne ligger ju typ 900 år före övriga världen när det gäller högkvalitets-PN och Nya Världen-PN som flirtar med den stilen brukar bli j*vligt bra också! :)

Motsatsen till en druva som PN borde rimligen vara en druva som antingen är extremt lokal och därför bara smakar av den platsen, alternativt bulkvin av valfri druvsort.



Ovanstående tre är i ordningen Cabernet S, Merlot och Shiraz från Australien. Priset är 79 kr för alla tre. ;)

Som en liten brasklapp kan man säkert säga att SBs provningspanel inte alltid är helt rätt ute, för det kanske är större skillnad på de här än vad som framgår i beskrivningen, men de är ändå väldigt lika...
Är dina iakttagelser från blind- eller etikettsprovningar?
Senaste PN-blind-provningen jag var med på så torskade alla Burgundlövers grovt mot två Bdx:are. Torskarna hade helt enkelt ingen koll på världen utanför ... "Sundbyberg"...

Betyder INTE att Bgd-viner är dåliga. Betyder INTE att PN-viner är dåliga. Bara att dem som föredrog annat vid just DEN provningen var kunnigare än Bgn-lövarna. Just där och då.
 
Last edited:
Trådskapare
StefanAkiko

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Jag förstår inte frågan. Om du förklarar så ska jag försöka svara.
Meh?
Vore trevligt att (artighetsfras) få del av (att få dela dina erfarenheter av) vad du just nu (vad du under den senaste tiden erfarit) vara HET eller GET (vara goda eller mindre goda) i SB:s (i Systembolagets sortiment) just nu. 20 exempel räcker iaf en bit (om du bara har ett exempel så åsidosätter vi dina åsikter, över FEM så är du med i klubben, når du 10 så lyssnar vi storörat och passerar du 20 så ger vi dig epitetet: PN-expert.)

Fortfarande grumligt?

Eftertänksamt drucken volym RÄKNAS!
Ord är bara .. ord...
 
Last edited:

Poussard

Medlem
Fortfarande grumligt?

Alltså, av de PN jag druckit under säg det senaste året så är det kanske 2 st som finns eller fanns på SB så jag kan dessvärre inte svara på din fråga på ett tillfredsställande sätt.

Men generellt (och utanför SB's sortiment) kan jag svara. Personligen så föredrar jag oekad (eller neutralt ekad) PN gärna åt det naturliga hållet (läs: Jura, Loire) men har även haft en del goda erfarenheter av t.ex. Australien (Lucci/Margaux).
 
Trådskapare
StefanAkiko

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Alltså, av de PN jag druckit under säg det senaste året så är det kanske 2 st som finns eller fanns på SB så jag kan dessvärre inte svara på din fråga på ett tillfredsställande sätt.

Men generellt (och utanför SB's sortiment) kan jag svara. Personligen så föredrar jag oekad (eller neutralt ekad) PN gärna åt det naturliga hållet (läs: Jura, Loire) men har även haft en del goda erfarenheter av t.ex. Australien (Lucci/Margaux).
Då du inte dricker så många, care to share?
 
Sista slatten:
Nämen huwwa!
Som om utspädd jordgubbs-saft gärna ville bli ett vin.
Eller:
Som en fylletörstande tonåring som jäst ICA Jordgubbssaft sedan i tisdags, men blandat in lite för mycket vatten...

Skruvar ner poängen till: 80-82.
Nämen exakt så där kan det bli o det är ju måttligt kul.
 
Omar! Skoj med dina synvinklar, de är alla bra. Men: vad finns att få tag på SB (eller annorstädes) idag som är både rock'n'roll och mjumsy eller toalett och oprisvärt enligt dina djupdykningar?

Handpåläggning för PN-förståelse är efterfrågad.
Var kan JAG testa?
Var kan JAG lära mig mer?
(Helst utan att jag måste panta tvättmaskinen.)
jag skrev att svårt hitta under 250 kr. Kollade igenom SB och inser att jag av rädsla för att måla ut mig själv som en vinsnobb satte gränsvärdet en hunka för lågt. Nytt gränsvärde är således 350 kr.

På bolaget finns det inte så mycket kul PN för pengarna... jänkare skulle jag kunna tänka mig att testa Lompoc, County Line, au Bon Climat Knox Alexander, Domaine de la cote, Cumberland Reserve, Seven Springs. Alla för typ 325-375spänn. Jag har smakat tidigare årgångar av dessa (förutom Knox Alexander) och brukar vara bra.

NZ: där finns Felton road bannockburn och cloudy bay te wahi för under 400. Vissa här på forumet har provat greywacke, dog point och schubert, vilket jag inte har.

Börgånj: sicken jungel... men Daniel Rion 1er cru Les Beauxmonts tycker jag brukar vara bra, litet lägre pris så brukar camille giroud maranges 1er cru le croix moines vara helt ok. Högre upp kan ju mugniers monopole NSG clos de la marechale vara något. OBS har inte provat aktuella årgångar. Sortimentet verkar domineras av några få negocianter, jadot, pillot, morot och där är det inte alltid man blir jätteglad. Marchand-Tawse är en ny bekantskap som kanske ngn annan provat. På det stora hela: inte mycket där. Jag har provat på bättre vinbutiker i New york, på plats i bourgogne (jorå, det går, men man måste ligga i och maila och leta adresser och skriva och ringa), samt brukar kolla med en del vinbarer och restauranger om de har ngt kul öppet man kan ta ett glas av. Mitt största tips där i schweden är Djuret och The Burgund. Samt gaston vinbar.

En möjlig uppställning skulle vara Bergströms cumberland reserve, Daniel Rion, Mugniers Clos de la Marechale samt Felton Road Bannockburn. Och så lägger du dessa i källaren och skickar ut inbjudningar till en blindprovning med litet grillad lax, fläsk eller lamm om fem år. Eller så öppnar du en county Line redan nästa vecka med en grillad tryfferad majskyckling.
 
Toppen