Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

min Pinot noir och din Pinot noir

lukastollig

Pudelfantast
Pinot regerar ohotat i källaren hos mig. När vinerna är som bäst finns det inget som slår dem. Energin, elegansen, parfymen... Har mest erfarenhet av bourgogne men har druckit lite spridda viner från andra ursprung också. Men som redan påpekats: det är svårt att få tag i Bourgogne, och i viss utsträckning Pinot över huvud taget, till vettiga priser med någotsånär bibehållen kvalité. Har tyvärr inga långa listor på goda, prisvärda pinnar som går att få tag på utan större problem. Har dock ett tips: 2015 Enderle & Moll Liason. "Naturvin" från Baden. Elegant, transparent, supergott. Går att beställa från danmark: extrabrut.dk 170 DKK. Finns även 2014 för 160DKK, lite mindre stoppning, vansinnigt elegant och eteriskt. Också mer än väl värt pengarna.
 

ChristianB

DipWSET
Ren och skär längtan efter slutsats utan att baseras på omfattande fakta.

Kom igen! Bättre kan du!
Jag skulle lika gärna kunna säga att jag föredrar smaken av Bourgogne utan vidare hänvisning till varför; tanken med de blandade vinrankorna var en potentiell förklaring. Däremot så verkar det ju lite konstigt om du skulle bestrida saken att PN muterar lätt och således kan ta sig olika uttryck i en och samma vingård, fast då över lång tid förstås. Något slags påverkan bör det ju ha oavsett var i världen som rankorna står, men då undrar jag ju också varför jag inte tycker lika bra om PN från övriga världen?

Är dina iakttagelser från blind- eller etikettsprovningar?
Senaste PN-blind-provningen jag var med på så torskade alla Burgundlövers grovt mot två Bdx:are. Torskarna hade helt enkelt ingen koll på världen utanför ... "Sundbyberg"...

Betyder INTE att Bgd-viner är dåliga. Betyder INTE att PN-viner är dåliga. Bara att dem som föredrog annat vid just DEN provningen var kunnigare än Bgn-lövarna. Just där och då.
Det har varit blandade resultat faktiskt, men övervägande gånger har PN från Bourgogne vunnit i min bok. Och ja, det är blint. Vid andra tillfällen har det varit oblint och då har Nya Världen slagit Bourgogne; allt beror helt enkelt på vem som gjort vinet och varifrån det kommer.
 

Ekdahl

Medlem
Kan tycka att Pinots olika uttryck bara gör det till än mer intressant druva, och jag gillar faktiskt de flesta av dessa uttryck. Men som någon sa tidigare finns det få druvor som kan leverera så mediokra viner som Pinot också.

Men det tycker jag kan undvikas genom att aldrig gå under 150 kr för nya världen och man får ofta vad man betalar för kan jag tycka i Nya Världen. Vill man har det bästa av nya världen typ Domaine de La Côte - La Côte, Felton Road Block 5, By Farr Sangreal eller Littorai Les Larmes får man helt enkelt pröjsa 500-800 kr men det är trots allt ingenting jämfört med bra Bourgogne.

När det gäller Bourgogne får man helt enkelt göra lite research innan oavsett prisklass och dessutom kommer åldersaspekten in mycket mer. Och då bör man först veta att man verkligen gillar PN med ålder då det ger ett ganska annorlunda uttryck.

Tyskland är än lite svårare tycker jag då det verkligen är hit or miss. Hög högstanivå men väldigt låg lägstanivå och man får verkligen inte alltid kvalitet vs det man betalade - kan gå åt båda hållen.

Några tips på Pinoter från SB i det lägre prisintervallet (150-250 kr) jag druckit senaste året och som kan drickas unga och som jag tycker överlevererar kvalitet vs pris:
  • Ata Rangi Crimson (NZ). Typisk NZ Pinot. God, hög smaskfaktor.
  • Greywacke (NZ). Tips för de som gilllar rödvin i allmänhet men inte förstår PN. Tät, mörk, komplex men ändå så mycket PN med viss elegans intakt.
  • Paul Cluver (SA). Rökigare och slankare
  • Meyer Palmiet (SA). Syrlig och finstämd
  • Camille Giroud Bourgogne. Typiska Bourgognekvaliteter som kan drickas ung utan stor peng
  • Becker Family (DE). Hyfsat komplex och mogen doft. Bra i munnen med lagom bett.
  • Rings Freinsheim Spätburgunder (DE). Slank och finstämd med bra komplexitet.
 
Last edited:

Skrutt

Medlem
Surprise!
  • Murdoch James Estate Nr 6242
  • Pinot Noir ,
  • nya-zeeland.gif
    , Wellington , Martinborough
  • 151:-
Detta vin i Swerige härom sistens rockade fett. Gott så det förslog. Rent, cleant och avklarade provningen av olika lufttorkade skinkor från Spanien och Italien galant. Matchade fint, lät skinkorna sjunga huvudnummer. Oliverna sammalika. Gudomligt! Och med DEN prislappen är man ju tom nära vad en riktigt bra saké går loss på i Tokyo.
Då närmar vi oss prisvärt :)
91p för upplevelsen!
(Objektivt: 89p)
Jag håller med om att Murdoch James är mycket god. Lite grundare i smaken men balanserad och fint kryddig upplever jag 2013 S:t Clair Vicar's Choice Pinot Noir (nu i ny årgång enl länken) som nästan inte kostar någonting. Den där uppfattningen att billig PN nästan alltid är skräp har jag väldigt svårt att förstå. Ska jag spekulera så kan jag tänka mig två slags vindrickare som kommer fram till den slutsatsen:
1) De som aldrig kan acceptera ett uns av det du kallar josighet och som ibland även får det föraktfulla tillmälet syltighet. Om den påträffas så är det oförlåtligt även om den är balanserad mot andra faktorer.
2) De som i allmänbildningens namn vill prova precis allt istället för att följa tips. Kanske får denna vällovliga ambition stundom till följd att man inte dricker det man verkligen gillar så ofta som man egentligen vill.
 

Skrutt

Medlem
OM Vicar's Choice är god spar du mig en förmögenhet...varje år.
Är inte säker på att alla årgångar är det. Vi får se hur nya 2016 är. Min poäng är att jag tycker mången billig PN är bättre än motsvarande syrah eller cab eller chard.
 
Last edited:

Emanuel

Instagram; Swedish Champagne Dude
Är inte säker på att alla årgångar är det. Vi får se hur nya 2016 är. Min poäng är att jag tycker mången billig PN är bättre än motsvarande syrah eller cab eller chard.
-La just min billigaste beställning till BS någonsin, 60 spänn :)
All in the name of science!

Hör fortfarande till dem som inte riktigt fattat PN men jag kämpar vidare :)
 

Skrutt

Medlem
-La just min billigaste beställning till BS någonsin, 60 spänn :)
All in the name of science!

Hör fortfarande till dem som inte riktigt fattat PN men jag kämpar vidare :)
Jag kanske borde testat 2016 själv först. Pinositet, forest floor - hoppas du finner dem.
 
Trådskapare
StefanAkiko

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
-La just min billigaste beställning till BS någonsin, 60 spänn :)
All in the name of science!

Hör fortfarande till dem som inte riktigt fattat PN men jag kämpar vidare :)
Jag har kämpat i över 30 år nu.
Ännu inte gett upp.
Har äntligen fått en liten polett som ramlat ned för både Bojo och ....passetoutgrains (tillskriver det Gamay, ej PN)

En slutsats som ofta kommer från välmenande medmänniskor är att: " Yamen, de mest spännande/intressanta/muskulösa/rika/komplexa/whatever vinerna görs av alla druvsorter från överallt UToM PN och Bourgogne. PN är däremot de mest delikata viner som finns!"

Jag kan bara säga att det inte stämmer med min genuppsättning.
Om man pratar smaskigt mumsigt gott och delikat vin, så hamnar jag obönhörligen i Mosel. Lägger man till epitetet RÖTT så blir det bättre Chianti-Brunello av den elegantare icke-Parker-typen. Dessa viner är (i min värld) generellt så goda att jag gladeligen skulle simma i dem och GULPA I MIG tills jag drunknade. P N kommer inte ens på 10:e plats. Bourgogne, Oregogne och Washingogne ligger dessutom sämre till än Österrikegogne och NZgogne. Alla varmblods-PN blir bara tramsiga då de dansar bland mina smaklökar, som om de vore en slags LSD-trippad Parker.

Men, från en krigare till en annan: Kämpa på !
 
Last edited:
Trådskapare
StefanAkiko

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Senaste veckan har vi fullkomligt hängivit oss åt PN, men också (för överlevnadens skull:) druckit riktigt vin, riktigt öl och saké av den bättre...)

50513E9B-7F98-4630-BC73-F465DDBF9CFE.JPG

Gundam vakar över Rex-Goliath, som är en urtypisk Californsk varmblods PN. Grov, josig, fläskig frukt och fullkomligt renons på allt det "lila" som bättre PN alltid förevisar. ~180kr. 75p.
Mud House var desto bättre! Hade garanterat fått de flesta blindprovande Burgundofiler att registrera en enklare AOC B tack vare transparent profil, tydlig och komplex PN-närvaro, nerv och någorlunda precision. Men alldeles för slank för att i min värld kvala in som riktigt vin. Gott, men inte åt hållet: delikat. För tunnt. ~180kr. 86p.
EFC17D10-9921-4C92-B433-B3F2AC7796E9.JPG

Denna har ett slags make-uppat påhitts-Bourgogne-ansikte. Doften är angenämt enigmatisk med vad man kan kalla extrem mineralitet medan den i munnen bara är halvt Bgn och den andra halvan är varmblodig, med en sötma och fläskig josighet som inte går att överkomma på något bra sätt: den ÄR ju där... (från SB.) 81p, typ.
Känns bara trist att betygsätta ett vin enligt: "Inga fel..."
 
Last edited:
Trådskapare
StefanAkiko

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Eller måste god PN kosta över 200kr flaskan?
300?
400?
700?
2647?

En EXTREMT god saké av den värsta kostar just under 400kr, men jag behöver bara några väl utvalda sakéer för 150kr flaskan för att gå upp i brygga, utstöta gutturala sportläten och känna mig som Kingen på Bingen...

Men, saké och vin är som äpplen och päron. Dock, plånbokens verklighet FINNS ju där...

Om man betraktar varje hunka som en "lyckopeng" och målet med Lyckopengarna är att nå så stor orgiastisk megaglädje som det bara är möjligt, så gäller det ju att leta noga innan man investerar sina lyckopengar i risjos, druvjos eller maltjos av vilket slag det nu vara månde. PN har historiskt i mitt liv levererat extremt usel Livsglädje per Lyckopeng. Men, jag har ju mött så många hänryckta evangelister som svär att Evangeliet är sant! Så att...
Jag vill ju också hänge mig åt att dricka Gudars nektar!!!!!!!!
 
Trådskapare
StefanAkiko

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Det är förstås ett problem som etiketterna delar med t ex vintidningarnas intetsägande recensioner; man kan inte säga så mycket om ett vin utan en längre analys av dess struktur och aromer, men det skulle ju inte rymmas på en liten textruta. ;) Jag tror jag förstår din poäng dock, vid första anblicken så kan Pinot Noir tyckas vara likadan oavsett prisläge, vilket vi vet inte stämmer förstås!
Mnjaaummh... Min gom registrerar förvisso nästan alltid att alla PN inte är födda lika, men endast sällan att de är riktiga viner över 88p. Har även offrat alldeles för mycket pengar för att dricka de mest sinnessjukt dyra exemplen - de bedömdes av mina sensoriska system alla vara mellan 75 och 88p med två små stackars undantag som krampade sig över 90p.
(Min värld.)
 
Trådskapare
StefanAkiko

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Vad jag har hört och läst är det just så som ofta är fallet i exempelvis Bourgogne. Pinot noir muterar lätt och vinfälten tenderar därför att ha stor genetisk variation. Många vinområden utanför Bourgogne brukar planetera enskilda kloner vilket inte ger samma komplexitet i slutprodukt. Kan vara helt fel givetvis och jag överger gärna argumentet, men ville bara tillföra tesen till diskussionen.
Menar du att de muterade klonerna slutar mutera?
Eller att deras muterande tar några år innan de slår igenom med komplexitet?
Typ den tid det tar för druvrankans rötter att (enligt sägnerna) nå ned till grundvatten och ursprungsmineraler...?
 
Toppen