Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Moneyball - prisutveckling och rational för kvalitetsvinköp

Crist(al)ian 77

50 Shades of Grape
Administratör
Visa bifogad bild 25922
Visa bifogad bild 25923
Visa bifogad bild 25924

Sammanställning över några kritikers fördelning från The Global Wine Score.
Kul data. Har själv funderat på detta. Neal och Jancis har en snygg normalfördelning även om väntevärdet är lite förskjutet i förhållande till medelvärdet på respektive poängskala.

Väldigt oklara diagram dock. Kvartil, kvantil eller decil!? Antar att det ska vara kvartiler. Fast då ska det vara 25 % respektive 75 %. Inte nog med det frekvensen överstiger 100 % i Jancis fall...
 

Vingubben

Medlem
Kul data. Har själv funderat på detta. Neal och Jancis har en snygg normalfördelning även om väntevärdet är lite förskjutet i förhållande till medelvärdet på respektive poängskala.

Väldigt oklara diagram dock. Kvartil, kvantil eller decil!? Antar att det ska vara kvartiler. Fast då ska det vara 25 % respektive 75 %. Inte nog med det frekvensen överstiger 100 % i Jancis fall...
Inte helt klart vad punkterna säger för något. Skulle det vara kvartiler så skulle mitten vara ett medianvärde och inte ett medelvärde. Jag tror att dom har lagt in ett medelvärde, samt ett två värden där 10% av antalet datapunkter understiger respektive överstiger detta värde.
 

Crist(al)ian 77

50 Shades of Grape
Administratör
Inte helt klart vad punkterna säger för något. Skulle det vara kvartiler så skulle mitten vara ett medianvärde och inte ett medelvärde. Jag tror att dom har lagt in ett medelvärde, samt ett två värden där 10% av antalet datapunkter understiger respektive överstiger detta värde.
Att första och sista decilen är utsatt stämmer bra överens med Parkers och Martins diagram.

Det är miss Robinson som förleder tankarna precis som för Simon & Garfunkel.
 

Wintermute

Medlem
Visa bifogad bild 25922
Visa bifogad bild 25923
Visa bifogad bild 25924

Sammanställning över några kritikers fördelning från The Global Wine Score.
Inspiration.
Picture1.png
 
Trådskapare
teamOP

teamOP

Life is too short to drink mediocre wines
Leverantör

Alltid roligt att köpa riktigt-riktigt bra viner för runt 500 lappen. Exempel på detta är dagens (31 mars) webbsläpp där Wittmann's 2020 erbjöds tillsammans med Bourgogner för typ 4000 flaskan. Poängnivåerna är densamma, höga 95+, 17p+. Tesen just nu som jag driver är att i de hösta poängnivåerna så är kvalitetsnivån mellan vinområden jämförbara. Men värden blir ju bättre och klokare, enligt Rosling och artikeln ovan visar att köpstarka även börjat snegla mot Tyskland. Det som är Moneyball's idag är det sannolikt inte imorgon.
 
Last edited:

Sebran

Medlem

Alltid roligt att köpa riktigt-riktigt bra viner för runt 500 lappen. Exempel på detta är dagens (31 mars) webbsläpp där Wittmann's 2020 erbjöds tillsammans med Bourgogner för typ 4000 flaskan. Poängnivåerna är densamma, höga 95+, 17p+. Tesen just nu som jag driver är att i de hösta poängnivåerna så är kvalitetsnivån mellan vinområden jämförbara. Men värden blir ju bättre och klokare, enligt Rosling och artikeln ovan visar att köpstarka även börjat snegla mot Tyskland. Det som är Moneyball's idag är det sannolikt inte imorgon.

Jag har i flera år tänkt att tyska topp-GGs, t.ex. Wittmanns GGs, enligt all logik borde öka i pris ganska dramatiskt inom kort. Detta bl.a. med hänsyn till Kellers viner som uppnått kultstatus och är mer eller mindre omöjliga att få tag på till rimliga priser samtidigt som proffsbetygen ofta ligger på 95+ poäng år efter år för vissa producenter. Även om du kollar på betyg på Cellartracker så ligger många GGs år efter år runt 93-95 och kostar ändå "bara" 500kr, medan vit bourgogne pc och gc med liknande betyg nästan alltid kostar 1000kr+. Har väldigt svårt att se logiken i detta.

Även denna artikel stöder detta: https://dinvinguide.se/anders/riesling-vs-chardonnay-gut-hermannsberg-vs-domaine-leflaive
(Och då är Gut Hermannsberg inte ens den bästa producenten i Nahe-regionen)
 
Trådskapare
teamOP

teamOP

Life is too short to drink mediocre wines
Leverantör
Jag har i flera år tänkt att tyska topp-GGs, t.ex. Wittmanns GGs, enligt all logik borde öka i pris ganska dramatiskt inom kort. Detta bl.a. med hänsyn till Kellers viner som uppnått kultstatus och är mer eller mindre omöjliga att få tag på till rimliga priser samtidigt som proffsbetygen ofta ligger på 95+ poäng år efter år för vissa producenter. Även om du kollar på betyg på Cellartracker så ligger många GGs år efter år runt 93-95 och kostar ändå "bara" 500kr, medan vit bourgogne pc och gc med liknande betyg nästan alltid kostar 1000kr+. Har väldigt svårt att se logiken i detta.

Även denna artikel stöder detta: https://dinvinguide.se/anders/riesling-vs-chardonnay-gut-hermannsberg-vs-domaine-leflaive
(Och då är Gut Hermannsberg inte ens den bästa producenten i Nahe-regionen)
Men vilken provning de gjorde! Stor fan av leflaive! Slutsatserna stöttar hela den här trådens existens. Fick 6 flaskor Wittmann idag.
 
Last edited:
Trådskapare
teamOP

teamOP

Life is too short to drink mediocre wines
Leverantör
Fulländan. Tills jag kommer på mer.
Visa bifogad bild 25940
Bra, nu ser man betydligt mer med bubbelstorlek.
- Tittar man på viner som TA ger 95+ poäng så är JRs omdömen konsistenta och bekräftar.
- Dock är det lite oroande att viner som JR ger 17p vilket är högt så kan TA hamna i spannet 89-97.
Jag försöker dra slutsatsen att:
- JR är den stadigare provare.
- Det finns en tydlig korrelativ linje från punkten 94, 17 och uppåt höger där man är mer överens vilket stöttar Moneyball hypotesen att det är högre korrelation på betyg i 95+, 17+
- Dock är TAs spridning i regionen 17 - "all over the place". Väldigt många viner som JR ger 17 eller 16,5 har betyget 89 av TA.
 
Last edited:
Trådskapare
teamOP

teamOP

Life is too short to drink mediocre wines
Leverantör
ProducerWinew-sspecRPJRSB
A. ChristmannKonigsbacher Idig Riesling GG Pfalzlinklinklinklinklink
DonnhoffNiederhauser Hermannshohle Riesling Trocken GG Nahelinklinklinklinklink
DonnhoffNorheimer Dellchen Riesling GG Nahelinklinklinklinklink
DonnhoffOberhauser Brucke Riesling GG Nahelinklinklinklinklink
Dr. Burklin-WolfForster Kirchenstuck Riesling GC Pfalzlinklinklinklinklink
Dr. Burklin-WolfForster Pechstein Riesling GC Pfalzlinklinklinklinklink
Emrich-SchonleberHalenberg Riesling GG Nahelinklinklinklinklink
Fritz HaagBrauneberger Juffer Riesling GG Trocken Mosellinklinklinklinklink
Georg BreuerRudesheimer Berg Schlossberg Riesling Rheingaulinklinklinklinklink
Gut HermannsbergHermannsberg GG Nahelinklinklinklinklink
KellerWesthofener Brunnenhauschen Abtserde Riesling GG Rheinhessenlinklinklinklinklink
KellerWesthofener Kirchspiel Riesling GG Rheinhessenlinklinklinklinklink
KellerWesthofener Morstein Riesling GG Rheinhessenlinklinklinklinklink
Kuhling-GillotHipping Riesling GG Rheinhessenlinklinklinklinklink
KunstlerHochheimer Holle GG Rheingaulinklinklinklinklink
Peter Jakob KuhnLandgeflecht Riesling QBA Trocken Rheingaulinklinklinklinklink
Peter Jakob KuhnOestricher Doosberg Riesling GG Rheingaulinklinklinklinklink
Peter Jakob KuhnSchlehdorn Riesling Trocken Rheingaulinklinklinklinklink
RingsKallstadter Saumagen Riesling GG Pfalzlinklinklinklinklink
Schafer-FrohlichBockenauer Felseneck GG Nr24 17 Nahelinklinklinklinklink
Van VolxemScharzhofberger Pergentsknopp Riesling GG Mosellinklinklinklinklink
von WinningMarmar Riesling Pfalzlinklinklinklinklink
von WinningOzyetra Pfalzlinklinklinklinklink
Wagner StempelSiefersheimer Heerkretz Riesling GG Rheinhessenlinklinklinklinklink
Weingut Robert WeilKiedricher Grafenberg Riesling GG Rheingaulinklinklinklinklink
WittmannWesthofener Brunnenhauschen Riesling GG Rheinhessenlinklinklinklinklink
WittmannWesthofener Morstein Riesling GG Rheinhessenlinklinklinklinklink
Moneyball i denna tråden behandlar kvalitetsinköp, dvs riktigt bra viner som man kan köpa till ett "bra" pris för att man ligger steget före marknaden. Jag har tillsammans med Sebran bollat fram en Moneyball lista med tyska vita torra viner som en utmanare mot Bourgogne och alla andra bästa vita torra viner på klotet. Samtliga viner finns även att köpa på marknaden. Keller finns med .. är dessa Moneyball? Sannolikt ja. Jämför man mot bourgogne så är vinerna moderat prissatta jämfört med de bästa vinmakarna där. Vinerna representerar det främsta i en tysk vinmakartradition och som idag kan köpas för mellan 500-1 000 SEK och har poäng 95+17,5+ stadigt. Sebran har stått för nästan samtliga initierade insikter medan jag mest crunchat poängdata. Självklart vill vi ha åsikter ifall rätt viner är med eller ifall viner skall tillkomma. Jag tycker att detta nu är en rikigt inspirerande bucket list för alla som vill dricka de bästa torra vita vinerna.
P.S Några finns på bolagets beställningssortiment. Behöver inte ens vänta på släpp.
Här finns listan så den kan spridas utanför detta forum
 
Last edited:

Sebran

Medlem
Hur mycket man än önskar det så är tysk riesling inte samma sak som fransk chardonnay. Det ena kan inte ersätta det andra.

Tror ingen här har påstått att riesling och fransk chardonnay är samma sak eller att det ena kan ersätta det andra. Vi spekulerar mest kring rimligheten i att vit bourgogne är väldigt mycket dyrare än tysk riesling av samma kvalitet.
 

lukastollig

Pudelfantast
Tror ingen här har påstått att riesling och fransk chardonnay är samma sak eller att det ena kan ersätta det andra. Vi spekulerar mest kring rimligheten i att vit bourgogne är väldigt mycket dyrare än tysk riesling av samma kvalitet.
Så länge producenterna får sålt sina viner är prissättningen rimlig antar jag. Tillgång och efterfrågan etc.

Vad jag menar är att moneyball konceptet (poäng per krona, typ) som jag tolkar det från tråden här inte fungerar eftersom det är två olika saker som jämförs. Om du vill ha äpplen får du betala vad äpplena kostar. Vad päronen kostar spelar ingen roll. Det är åtminstone för mig mycket intressantare med jämförelser inom en region/stil och vilka producenter som då är prisvärda jämfört med topparna i den regionen/stilen. Det känns meningslöst att säga att toppriesling är billigare än toppbourgogne eller toppbordeaux. Mycket mer givande är i så fall att lyfta fram producenter/viner i respektive stil som är prisvärda. Behöver inte nödvändigtvis komma från regionen. Chardonnay, riesling, pinot noir och BDX blends finns med minst sagt varierande ursprung.

Enda nyttan jag kan se med moneyballkonceptet är om man ser vin som en rent finansiell investering och vill köpa sådant man tror kommer gå upp mycket i pris för att sedan sälja.
 
Trådskapare
teamOP

teamOP

Life is too short to drink mediocre wines
Leverantör
Diskussionen i Moneyball är till för att vidga perspektiv. Det finns två viktiga gränsvärden, det första (1.) som de flesta behöver förhålla sig till samt det andra (2.) som vi alla är bundna av:
  1. Finansiering och möjlighet att köpa kvalitetsviner som tyvärr är väldigt dyra
  2. Ändligt livslängd som begränsar hur många viner vi hinner uppleva.
Tittar man i den högsta klassen (95+ 17.5+) så finns det fortfarande för många viner för att kunna dricka dem alla under en livstid. Det går inte heller att jämföra kvalitetsviner mellan länder, områden, odlare som är grannar eller ibland samma vin i två årgångar. Vinerna är alla ett kondensat och hantverk av experter som ger allt enligt förutsättningarna just det året. Moneyball diskussionen vill/försöker säga att dessa vinodlare finns i alla vinländer men är olika prissatta av marknaden trots likvärdig kvalitet. Som vinälskare vill jag bara korka riktigt bra flaskor, tyvärr i vetskapen att jag inte kommer att hinna runt alla. Då min budget är mer begränsad än nyfikenheten och lusten att dricka bra viner så kittlas jag av Moneyball strategin för att kunna maximera mitt intag av kvalitetsvinintag och få uppleva så mycket som möjligt.
 

lukastollig

Pudelfantast
Diskussionen i Moneyball är till för att vidga perspektiv. Det finns två viktiga gränsvärden, det första (1.) som de flesta behöver förhålla sig till samt det andra (2.) som vi alla är bundna av:
  1. Finansiering och möjlighet att köpa kvalitetsviner som tyvärr är väldigt dyra
  2. Ändligt livslängd som begränsar hur många viner vi hinner uppleva.
Tittar man i den högsta klassen (95+ 17.5+) så finns det fortfarande för många viner för att kunna dricka dem alla under en livstid. Det går inte heller att jämföra kvalitetsviner mellan länder, områden, odlare som är grannar eller ibland samma vin i två årgångar. Vinerna är alla ett kondensat och hantverk av experter som ger allt enligt förutsättningarna just det året. Moneyball diskussionen vill/försöker säga att dessa vinodlare finns i alla vinländer men är olika prissatta av marknaden trots likvärdig kvalitet. Som vinälskare vill jag bara korka riktigt bra flaskor, tyvärr i vetskapen att jag inte kommer att hinna runt alla. Då min budget är mer begränsad än nyfikenheten och lusten att dricka bra viner så kittlas jag av Moneyball strategin för att kunna maximera mitt intag av kvalitetsvinintag och få uppleva så mycket som möjligt.


Följer man denna strategi slaviskt så missar du ju stora delar av vinvärlden och begränsar dina upplevelser snarare än maximerar dem. Jag uppskattar variationen. En toppriesling kan vara fantastisk, men jag vill ändå inte enbart dricka toppriesling bara för att det ger mest poäng/upplevelse per krona. Naturligtvis begränsar ekonomin oss alla (eller nästan alla) men det är just därför jag tycker det är mycket mer givande att få tips på prisvärda producenter. Det finns exv. pinot och chardonnay, en del av dem till och med från bourgogne, som kan ge toppupplevelser (säg 95+ poäng eftersom poäng är det diskussionen utgår från) utan att man måste ta nytt lån på huset.

Ytterligare en aspekt är att för att uppskatta toppviner måste man kalibrera sin gom mot mer ordinära viner. Jag menar inte att man medvetet ska köpa dåliga viner, men även om jag hade möjlighet att dricka grand cru bourgogne varje dag skulle jag inte sluta dricka village. Dessutom bjuder "enklare" viner på andra typer av upplevelser, så vill man maximera upplevelserna ska man inte rata dem.
 

Poussard

Medlem
Jag är nog beredd att hålla med @lukastollig här. Om jag gillar Bordeaux så är en moneyball-lista på Norra Rhône-Syraher inte relevant. På samma sätt med Riesling Chardonnay. Om man säger så så känns det som man tittar blint på poängen. En 95 p Riesling och en 95 p Chardonnay smakar ju inte likadant. Det är ju inte poängen man dricker.
 

OdeVin

Njutare
Fastna nu inte i en diskussion om tysk riesling vs bourgogne, här har ju även lyfts fram såväl sydafrikanska som argentinska exempel. Det gäller att passa på innan dessa också blir för dyra, som jag ser det har jag i nuläget råd att dricka toppriesling men vill jag dricka chardonnay får jag nöja mig med second best, typ.
 

Poussard

Medlem
@OdeVin Det må vara sant men det betyder inte att du tycker en topp-Riesling är godare än en second best Bourgogne. Personligen kommer jag inte köpa 95 p Argentisk Malbec utan köper hellre fullmogen Bordeaux för 300 kr flaskan som fått kanske 85 p av nån recensent. Det är moneyball för mig.
 

Merlot

Medlem
Gick in på winesearcher och tittade på viner i alla kategorier med 100p. Både vita och röda, alla länder. Mest riktigt kostsamma franska sorter för 10K plus på rad men så plötsligt ett vin för under 500SEK med 20/20 av Jancis Robinson. 95p RP och 98p JS. En tysk riesling med ett fantastiskt betyg både absolut och för pengarna.

Dönnhoff Schlossböckelheimer Felsenberg Riesling trocken GG 2020​

Som fransk Chablisdrickare, Bordeaxälskare etc så blev jag ändå väldigt nyfiken. Är detta ens möjligt att få en sådan smakupplevelse för ringa pengar? Köpte en provflaska. Först Intensiv doft av tropiska frukter. Smaken extremt mycket sten och sedan kommer rök. Nej idag är det inget som skänker mig någon glädje även om det var en bra erfarenhet. Möjligen händer helt andra saker efter lång lagring? Där saknar jag erfarenhet. Känner inte heller till vad Jancis tyska recensent brukar gilla. Men basterat på detta enda tillfälle så anar man att poäng mellan länder och regioner inte alls kan jämföras. Borde inte en 100poängare (ok snittet 97.7 av de tre ovan nämnda) säga att troligen blir det inte särskilt mycket bättre i Tyskland? Tar alla dagar hellre "officiella lågpoängare" som en fullträffchablis av Benoit Droin MdT 2020 eller goda Louis Michel MdT 2020. Båda 400sek ca.

Jakten på det perfektet klippet inom Riesling fortsätter och en provflaska säger nästan ingenting. Det kommer bli flera provflaskor enligt tips i denna tråd! Vem vill inte få en aha upplevelse innan det är för sent och dyrt.
 
Toppen