Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Moneyball - prisutveckling och rational för kvalitetsvinköp

Sebran

Medlem
Gick in på winesearcher och tittade på viner i alla kategorier med 100p. Både vita och röda, alla länder. Mest riktigt kostsamma franska sorter för 10K plus på rad men så plötsligt ett vin för under 500SEK med 20/20 av Jancis Robinson. 95p RP och 98p JS. En tysk riesling med ett fantastiskt betyg både absolut och för pengarna.

Dönnhoff Schlossböckelheimer Felsenberg Riesling trocken GG 2020​

Som fransk Chablisdrickare, Bordeaxälskare etc så blev jag ändå väldigt nyfiken. Är detta ens möjligt att få en sådan smakupplevelse för ringa pengar? Köpte en provflaska. Först Intensiv doft av tropiska frukter. Smaken extremt mycket sten och sedan kommer rök. Nej idag är det inget som skänker mig någon glädje även om det var en bra erfarenhet. Möjligen händer helt andra saker efter lång lagring? Där saknar jag erfarenhet. Känner inte heller till vad Jancis tyska recensent brukar gilla. Men basterat på detta enda tillfälle så anar man att poäng mellan länder och regioner inte alls kan jämföras. Borde inte en 100poängare (ok snittet 97.7 av de tre ovan nämnda) säga att troligen blir det inte särskilt mycket bättre i Tyskland? Tar alla dagar hellre "officiella lågpoängare" som en fullträffchablis av Benoit Droin MdT 2020 eller goda Louis Michel MdT 2020. Båda 400sek ca.

Jakten på det perfektet klippet inom Riesling fortsätter och en provflaska säger nästan ingenting. Det kommer bli flera provflaskor enligt tips i denna tråd! Vem vill inte få en aha upplevelse innan det är för sent och dyrt.

Jag har skrivit tidigare i en annan tråd hur märkligt det är att JR gav just detta vin 20/20. Det är en av Dönnhoffs instegs-GGs och 2020 verkar vara en ganska medelmåttig årgång för detta vin enligt tyska experter. Det kan absolut bli mycket bättre i Tyskland, men som alla stora rieslingar krävs mycket tålamod. Köp några Dönnhoff Hermannshöhle 2020 och lagra i 8 år :)
 

lukastollig

Pudelfantast
@OdeVin Det må vara sant men det betyder inte att du tycker en topp-Riesling är godare än en second best Bourgogne. Personligen kommer jag inte köpa 95 p Argentisk Malbec utan köper hellre fullmogen Bordeaux för 300 kr flaskan som fått kanske 85 p av nån recensent. Det är moneyball för mig.
Exakt!
 

OdeVin

Njutare
@OdeVin Det må vara sant men det betyder inte att du tycker en topp-Riesling är godare än en second best Bourgogne. Personligen kommer jag inte köpa 95 p Argentisk Malbec utan köper hellre fullmogen Bordeaux för 300 kr flaskan som fått kanske 85 p av nån recensent. Det är moneyball för mig.
Smaken är som baken, och tur är väl det! Och visst kan det vara så att jag tycker till och med tredje klassens chardonnay är godare än toppriesling eller så gillar jag riesling mer än all chardonnay, vem vet? Det svaret får ni leta i andra trådar efter. ;)

Om jag inte uppfattat den här tråden helt fel så handlar den inte om huruvida Chardonnay är godare än Riesling eller vice versa utom om var man ska leta efter Moneyballs, dvs de viner som rika asiater kommer pressa upp i pris härnäst så man inte står där igen vid sidlinjen och tycker att det är för dyrt. Kanske aldrig händer men det är ju hypotesen. Och sen vad man letar efter beror ju på preferenser eller nyfikenhet såvida man inte är ute efter finansiell vinst och kan leta brett (personligen är detta inget intresse). Så vill man ha hitta Chardonnay moneyballs är det ju dumt att leta bland tyska Rieslings...

Nu är jag nyfiken om det finns förslag på fler moneyballs, kanske från Italien eller Spanien eller...
 

Wintermute

Medlem
Smaken är som baken, och tur är väl det! Och visst kan det vara så att jag tycker till och med tredje klassens chardonnay är godare än toppriesling eller så gillar jag riesling mer än all chardonnay, vem vet? Det svaret får ni leta i andra trådar efter. ;)

Om jag inte uppfattat den här tråden helt fel så handlar den inte om huruvida Chardonnay är godare än Riesling eller vice versa utom om var man ska leta efter Moneyballs, dvs de viner som rika asiater kommer pressa upp i pris härnäst så man inte står där igen vid sidlinjen och tycker att det är för dyrt. Kanske aldrig händer men det är ju hypotesen. Och sen vad man letar efter beror ju på preferenser eller nyfikenhet såvida man inte är ute efter finansiell vinst och kan leta brett (personligen är detta inget intresse). Så vill man ha hitta Chardonnay moneyballs är det ju dumt att leta bland tyska Rieslings...

Nu är jag nyfiken om det finns förslag på fler moneyballs, kanske från Italien eller Spanien eller...
Är det ett egensyfte att vinet är dyrare i morgon? Målet (gissar jag) är väl att antingen:
- få en given smarrighetsupplevelse relativt billigt, eller
- få så mycket smarrighet som möjligt för en given peng.
[För vi pratar väl inte om Late stage capitalism och Everything as a comodity?]
 

OdeVin

Njutare
Är det ett egensyfte att vinet är dyrare i morgon? Målet (gissar jag) är väl att antingen:
- få en given smarrighetsupplevelse relativt billigt, eller
- få så mycket smarrighet som möjligt för en given peng.
[För vi pratar väl inte om Late stage capitalism och Everything as a comodity?]
Du har ju en poäng där, helt klart. Men sökandet efter moneyballs bygger ju på att det faktiskt är väldigt smarriga viner som sticker ohemult mycket i pris och att det gäller att passa på medans tid är. Och blir det inte så ska vi ju bara vara glada för då kan vi ju fortsätta dricka det även imorgon! Så näe att priset är dyrare imorgon är definitivt inget egensyfte, tvärtom.
 

Merlot

Medlem
Jag har skrivit tidigare i en annan tråd hur märkligt det är att JR gav just detta vin 20/20. Det är en av Dönnhoffs instegs-GGs och 2020 verkar vara en ganska medelmåttig årgång för detta vin enligt tyska experter. Det kan absolut bli mycket bättre i Tyskland, men som alla stora rieslingar krävs mycket tålamod. Köp några Dönnhoff Hermannshöhle 2020 och lagra i 8 år :)
Då är det inte bara jag som inte fått det höga betyget att stämma. Har även redan köpt Dönhoff Hermannshöhle 2020 för 1 mån sedan men för rättvisa tänkt spara det några år, så det är värdefullt att du också tar upp detta. Jag var även något sent ute då det stigit snabbt i pris efter lansering, men tyckte baserat på jämnt höga omdömen ändå att det var intressant.

En annan potentiell "Moneyball" som jag planerar testa är torra Markus Molitor Zeltingen Sonnenuhr Auslese *** 2019. MM har många högpoängare men denna är den enda torra jag hittat.
 
Trådskapare
teamOP

teamOP

Life is too short to drink mediocre wines
Leverantör
Trådens diskussioner och insikter har medfört att källaren fyllts på med torra tyska viner i den högsta ligan. Men nu till nya råd och dåd. Tråden Moneyball har publicerat två listor "Top 10 Producenter" från Argentina och Sydafrika. Länderna har en stark utveckling men priserna har inte hunnit ikapp kvaliten. På släppet 21 april (se tråden) finns två av producenterna från dessa listor representerade: Alheit och Catena Zapata. Själv har jag druckit fantastiska Catena Zapata men aldrig smakat på Alheit (!). Insikt 1: De röda vinerna från Catena Zapata har mycket höga poäng på RP och är nog bland de allra bästa Malbec vinerna och dessutom drickfärdiga inom 5-10 år. Moneyballs runt tusenlappen. Alheit Magnetic North 2020 har bra omdömen från Tim Atkin som förvisso skrivit upp många viner från sydafrika. Schaefers Graacher Domprobst 11 och 5 (96 resp 94 RP) ligger på dryga 500 resp 300 kr . Insikt 2: Dessa tre viner Magnetic North och Domprobst 11 o 5 får vara Moneyballs kring 500 lappen. Insikt 3: Som slutnotering tycker jag även att Leoville på sitt sätt ser prisvärd ut. Detta är bara så bäst och ändå mycket billigare än de flesta bra Bourgogner.
 
Last edited:
Trådskapare
teamOP

teamOP

Life is too short to drink mediocre wines
Leverantör
Lagt upp en släpptabell för 5 maj och gjort en första analys. Självklara kandidater till Moneyball är vinerna från Telmo Rodriguez. Alla håller en riktigt jämn kvalitet år efter år men ingen sticker ut kvalitetsmässigt med undantag av Beatas som dock kostar 1700. Washington vinet Quilceda Creek har även den mycket stabila bedömingar men ligger på 1200 SEK. Just ner ser jag ingen Moneyball på släppet den 5 maj. Andra åsikter? Jag kommer nog att köpa någon flaska från Telmo men mest i upptäckarsyfte. Kanske Tauberniga, Rioja eller O Division men jag kan inte säga att dessa är några Moneyballs.
 
Trådskapare
teamOP

teamOP

Life is too short to drink mediocre wines
Leverantör
Hur ser släppet ut nu på torsdag dvs 28 april 2022? Har gått igenom vinerna och noterar många riktigt bra viner Colgin, Evangile, La Mission, Cheval Blanc mm men som kanske inte är Moneyballs. Jag har studerat Spanska Raul Perez, Mas Martinet och Solena för att se ifall det är något som sticker ut som både högkvalitativ och prisvärd. Raul Perez, Sketch (549:) har fått bra recenssioner av RP. Solanos Finca Pena Lobera (689:) har blivit prisad av Jancis 17,5 och RP 96p. Endast 1300 flaskor gjorda. Solano får vara Moneyball för webbsläppet 28 april. Åsikter välkomnas!
Tack Patrik, se inlägget nedan .. Clos Martinet från Mas Martinet 2018 släpps på det tillfälliga sortimentet dagen efter och har solida bedömningar från både Jancis och RP för 569 SEK. En äkta Moneyball tycker jag.
 
Last edited:

Patrik Sellin

fd Innertällmo Bryggeri
Hur ser släppet ut nu på torsdag dvs 28 april 2022? Har gått igenom vinerna och noterar många riktigt bra viner Colgin, Evangile, La Mission, Cheval Blanc mm men som kanske inte är Moneyballs. Jag har studerat Spanska Raul Perez, Mas Martinet och Solena för att se ifall det är något som sticker ut som både högkvalitativ och prisvärd. Raul Perez, Sketch (549:) har fått bra recenssioner av RP. Solanos Finca Pena Lobera (689:) har blivit prisad av Jancis 17,5 och RP 96p. Endast 1300 flaskor gjorda. Solano får vara Moneyball för webbsläppet 28 april. Åsikter välkomnas!
Parker har gett 96p till Clos Martinet (569 kr) som släpps på fredag, men "bara" 95p till Els Escurcons och Cami Pesseroles. Samtliga är 2018.
 

Pontus

Medlem
Hur ser släppet ut nu på torsdag dvs 28 april 2022? Har gått igenom vinerna och noterar många riktigt bra viner Colgin, Evangile, La Mission, Cheval Blanc mm men som kanske inte är Moneyballs. Jag har studerat Spanska Raul Perez, Mas Martinet och Solena för att se ifall det är något som sticker ut som både högkvalitativ och prisvärd. Raul Perez, Sketch (549:) har fått bra recenssioner av RP. Solanos Finca Pena Lobera (689:) har blivit prisad av Jancis 17,5 och RP 96p. Endast 1300 flaskor gjorda. Solano får vara Moneyball för webbsläppet 28 april. Åsikter välkomnas!
Om vi pratar Moneyball i perspektivet poäng kontra prisutveckling, jag vet inte riktigt... Det går tydligt att se att ett vin som får 100p av Parker stiger rejält på andrahandsmarknaden initialt. Så långt är jag med. I övrigt tror jag inte det är poängen man ska stirra sig blind på i första hand om man är ute efter att investera, utan mer på trender avseende områden och vintyper.
 
Trådskapare
teamOP

teamOP

Life is too short to drink mediocre wines
Leverantör
Hej Pontus, frågan kring investering kommer upp lite då och då. Min avsikt kring inlägg i Moneyball är att hitta riktigt (95+, 17+) bra viner för att lagra och avnjuta. Moneyball handlar om att hitta de bästa vinerna men som inte har prestigepremium. Jag är helt ointresserad i vininvesteringar för monetär avkastning och önskar inte att tråden inte glider in på detta.
 

Pontus

Medlem
Hej Pontus, frågan kring investering kommer upp lite då och då. Min avsikt kring inlägg i Moneyball är att hitta riktigt (95+, 17+) bra viner för att lagra och avnjuta. Moneyball handlar om att hitta de bästa vinerna men som inte har prestigepremium. Jag är helt ointresserad i vininvesteringar för monetär avkastning och önskar inte att tråden inte glider in på detta.
Jag förstår, men du intresserar dig ju för framtida prisuppgång relativt nuvarande poäng oavsett om vi kallar det för investering rent monetärt eller investering för framtida konsumtion. Jag menar att prisuppgången inte primärt styrs av poängen och det var min poäng så att säga. Dvs lite ifrågasättande av den fjärde spaningen relativt andra faktorer.
 
Trådskapare
teamOP

teamOP

Life is too short to drink mediocre wines
Leverantör
Jag förstår, men du intresserar dig ju för framtida prisuppgång relativt nuvarande poäng oavsett om vi kallar det för investering rent monetärt eller investering för framtida konsumtion. Jag menar att prisuppgången inte primärt styrs av poängen och det var min poäng så att säga. Dvs lite ifrågasättande av den fjärde spaningen relativt andra faktorer.
Håller med dig Pontus, självklart är det trender som driver priser. Underliggande är det ju ett vinområdes kvalitet och inriktning som ser möjligheter och skapar trender. När jag köpte Bourgogner på sent 00 tal så hade priserna stuckit i Bordeaux. Jag var supernöjd över att kunna köpa "bättre" viner som var hantverksgjorda viner för långt billigare penning. Egentligen så var det inte svårt att se vad som skulle hända trendmässigt och man skulle köpt mer Bourgogne. Här står Moneyball idag och uppmanar/inspirerar att köpa de bästa vinerna som är prisvärda oaktat eventuell kommande prisökning.
Den global vintrenden har gett bra vinodlare råg i ryggen och många vinområden med bra förutsättningar och traditioner arbetar med att lyfta sig då det finns en marknad för kvalitetsviner som man vill komma åt. Vinodlarna anpassar sig därmed till att producera mer kvalitetsvin för att öka utbud och en prisökning uteblir följdaktligen. Detta skulle ju vara idealet för mig som konsument.
 
Last edited:

Johan L

Medlem
Är förmodat framtida pris viktigt eller inte? Det viktiga är väl att det i dagens pris är mycket vin för pengarna? Om det fortsätter vara det i framtida årgångar eller inte spelar väl mindre roll om man har för avsikt att dricka upp det själv.
 

Thirsty

Smygnykterist
Är förmodat framtida pris viktigt eller inte? Det viktiga är väl att det i dagens pris är mycket vin för pengarna? Om det fortsätter vara det i framtida årgångar eller inte spelar väl mindre roll om man har för avsikt att dricka upp det själv.
Saker som sticker i pris = lagra själv
Saker som inte sticker i pris = köpa färdiglagrat
 

Pontus

Medlem
Eftersom det är svårt att sia, särskilt om framtiden:

Saker som sticker i pris = lagra själv
Saker som inte sticker i pris = lagra själv

Ta beslut med facit i hand istället - sälj eller behåll för konsumtion.

Strategin kräver mer kapital och lagringsutrymme, men är samtidigt "säkrare".
 

Thirsty

Smygnykterist
Eftersom det är svårt att sia, särskilt om framtiden:

Saker som sticker i pris = lagra själv
Saker som inte sticker i pris = lagra själv

Ta beslut med facit i hand istället - sälj eller behåll för konsumtion.

Strategin kräver mer kapital och lagringsutrymme, men är samtidigt "säkrare".
Få förunnat att ha privilegiet att kunna tillämpa inköpsstrategin ”köp mycket av allt”… :rolleyes:
 
Toppen