Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Monopol/Systembolaget - vill vi ha det eller ej, fördelar och nackdelar?

m_trobeck

Ständigt sökande. Rotlös.
På tal om att utbudet skulle bli så mycket sämre i glesbygden om SB försvann. Det kanske skulle vara fallet, det skulle även kunna bli oändligt mycket bättre.
Jag bodde 5 år i Härjedalen. Då fick jag åka 6 mil enkel resa om jag ville få mig något starkare än 3,5%
Jag hade älskat om lokala Ica (3 st) kunde sälja lite vin eller öl.
Visst, man kan beställa till utskänkningsombudet. Tisdag kl 16 om man ville ha leverans till fredagen.
 

gece

Man vänjer sig.
På tal om att utbudet skulle bli så mycket sämre i glesbygden om SB försvann. Det kanske skulle vara fallet, det skulle även kunna bli oändligt mycket bättre.
Jag bodde 5 år i Härjedalen. Då fick jag åka 6 mil enkel resa om jag ville få mig något starkare än 3,5%
Jag hade älskat om lokala Ica (3 st) kunde sälja lite vin eller öl.
Visst, man kan beställa till utskänkningsombudet. Tisdag kl 16 om man ville ha leverans till fredagen.
Håller med, tycker att sortiment-i-butik-utanför-städerna-debatten är ganska märklig, när det glöms bort att många orter har inget utbud, och när man väl kommer till butiken 6 mil bort är inte heller det utbudet vidare imponerande.

Plocka ett genomsnittligt SB utanför städerna och utbudet över 150 kr/flaska begränsar sig till ett tiotal röda (varav de flesta Amarone) och i bästa fall ett eller två alternativ på vita sidan (vanligen Chablis, kanske även Kalifornien och/eller Sancerre). Jag noterar att detta gäller även för Sveg.

Vill man ha något annat får man beställa, vilket går bra att göra från vilken distanshandlare som helst. Eller tror någon att distanshandeln skulle försämras vid avskaffande av monopol?
 
Håller med, tycker att sortiment-i-butik-utanför-städerna-debatten är ganska märklig, när det glöms bort att många orter har inget utbud, och när man väl kommer till butiken 6 mil bort är inte heller det utbudet vidare imponerande.

Plocka ett genomsnittligt SB utanför städerna och utbudet över 150 kr/flaska begränsar sig till ett tiotal röda (varav de flesta Amarone) och i bästa fall ett eller två alternativ på vita sidan (vanligen Chablis, kanske även Kalifornien och/eller Sancerre). Jag noterar att detta gäller även för Sveg.
Vad ska man säga, marknaden har talat, detta är det som folk köper. Ica i Sveg eller på den lokala orten i Härjedalen hade i bästa fall tagit in billigaste bulk-boxen, tro inget annat. Systembolaget är marknadsdrivet, dvs det som finns på hyllorna är det som säljs. De har specialbutiker där det finns underlag.
Sen är det även så att lagstiftningen kring försäljning av alkohol kanske inte skulle motivera någon att öppna vinbutik i Sveg, eller tillåta Ica sälja i butik bara för att monopolet försvann.
Vill man ha något annat får man beställa, vilket går bra att göra från vilken distanshandlare som helst. Eller tror någon att distanshandeln skulle försämras vid avskaffande av monopol?

Nä, men det betyder inte att det förenklas heller. Lagstiftning kan ställa mer eller mindre absurda krav för att minska handel och införsel med hänvisning till folkhälsa, säkerställa ålder på mottagare mm, som inte är strikt kopplat till monopolets vara eller inte vara.
Edit: förtydligar att jag inte TROR att distanshandel försvåras, men att det finns risk att det blir så ändå, med hänvisade förslag
 
Last edited:

m_trobeck

Ständigt sökande. Rotlös.
Vad ska man säga, marknaden har talat, detta är det som folk köper. Ica i Sveg eller på den lokala orten i Härjedalen hade i bästa fall tagit in billigaste bulk-boxen, tro inget annat.
Det här är också en sak jag funderar på. Många lokala Ica-handlare har just nu i sitt sortiment skinka från Perssons (bulk) samt pata negra för 850kr / kg samt en mängd andra varor där efterfrågan inte är överväldigad. Varför skulle inte ett gäng bättre viner (varor med bevisad lång hållbarhet) inte köpas in av lokala handlare? Jag tror inte vi ska underskatta befolkningen på landsbygden i deras vilja att dricka gott. Jag har själv sålt vin via distansförsäljning (ett tidigare jobb, jobbar idag inte med vin. Behöver inget lev-konto) till massa småorter i Sverige.
 
Det här är också en sak jag funderar på. Många lokala Ica-handlare har just nu i sitt sortiment skinka från Perssons (bulk) samt pata negra för 850kr / kg samt en mängd andra varor där efterfrågan inte är överväldigad. Varför skulle inte ett gäng bättre viner (varor med bevisad lång hållbarhet) inte köpas in av lokala handlare? Jag tror inte vi ska underskatta befolkningen på landsbygden i deras vilja att dricka gott. Jag har själv sålt vin via distansförsäljning (ett tidigare jobb, jobbar idag inte med vin. Behöver inget lev-konto) till massa småorter i Sverige.
EN flaska amarone lär ju knappast göra en vinnörd glad, som dessutom förvarats i butik.
 
Inte helt lätt att förutspå hur det skulle bli vid en avreglering, men i ett universum utan gränshinder för alkoholförsäljning inom EU skulle man kunna få hemleverans av en stor eller liten låda blandade flaskor från vinhandlarna (eller för den delen producenterna) i hela EU (tyska handlare lika väl som vinhandlare någonstans i Sverige) oavsett om man bor i glesbygd eller ej - snarlikt den amerikanska situationen. Plonk och improviserade fredagsflaskor kunde man köpa på lokala mataffären; billigt men bra vin i storaffär, i närliggande köpcentrum, eller på nätet.

Eftersom vi lärt oss köpa allt annat på nätet, varför skulle folk inte klara av att köpa vin på det sättet?

Jag föreställer mig att vi under en övergångsperiod får se en hel serie pedagogiska samhällsinformationfilmer från socialstyrelsen i syfte att utbilda folk hur man köper vin på en privat marknad... och kanske en broschyr i brevlådan med goda råd: "Skruvkork betyder inte automatiskt att vinet är av sämre kvalitet. Tänk på att många vinhandlare har gratis provningar på torsdagar. I en marknadsekonomi finns både bra och mindre bra varor. Ytterst är det du som kund som avgör vilka varor som finns i handeln - om du tycker vinet är riktigt äckligt, köp då inte fler flaskor av samma vin. Etc." Och en föreskrift från Konsumentverket om vad som gäller vid reklamation av vin.

Däremot tror jag att så länge SB fortsätter att utveckla - om än i långsam takt - sitt utbud och sina tjänster, kommer många att tycka att det är "Good enough" och kanske inte stå på barrikaden för att avveckla bolaget.
 

m_trobeck

Ständigt sökande. Rotlös.
EN flaska amarone lär ju knappast göra en vinnörd glad, som dessutom förvarats i butik.
Som sagt. Hur utbudet på de lokala Ica mfl blir kan vi bara gissa och spekulera om. Men kollar man in utbudet på chark, delikatesser, folköl, lättöl, utländska varor mm så tror jag att man kan få se ett helt ok utbud hos de handlare som har intresse för dessa produkter. Precis på samma sätt som i fallet med produkterna ovan.
Sen hur de förvaras, det är ju inte så att livsmedelshandare är ovana med att förvara produkter på rätt sätt.

Men som sagt, allt är ju bara spekulation och gissning
 
Som sagt. Hur utbudet på de lokala Ica mfl blir kan vi bara gissa och spekulera om. Men kollar man in utbudet på chark, delikatesser, folköl, lättöl, utländska varor mm så tror jag att man kan få se ett helt ok utbud hos de handlare som har intresse för dessa produkter. Precis på samma sätt som i fallet med produkterna ovan.
Sen hur de förvaras, det är ju inte så att livsmedelshandare är ovana med att förvara produkter på rätt sätt.

Men som sagt, allt är ju bara spekulation och gissning
Absolut, och som jag sagt, bara för att monopolet försvinner vet man ju inte vad lagarna kring försäljning blir heller. Kanske inte får säljas i matvaruaffärer alls. Kanske blir som med handeldvapen i vissa delar av USA, 15 dagar mellan köp och leverans!

Det sista var ju naturligtvis inte allvarligt menat, inte i sak iallafall, men vad är principfrågan värd för berörda politiker?
 

Magnus L

urydhtfilgukj
Untitled.jpg

Det kan ju även tilläggas att vi med systembolagets nuvarande inkvalningsmodel har ett mer eller mindre marknadsdrivet ordinarie sortiment.
 

Dexter

Medlem
Personligen gilllar jag SB pga att de inte diskrimerar mig som är intresserad av lite exklusivare dryck så länge jag har internet..
(Jo PK-huset får alltid mest tilldelning fysiskt)

Hade det varit en fri marknad så hade jag aldrig fått möjligheten/chansen att köpa vissa drycker då de bara skulle sälja till sina VIP-champagne/kundklubbar- eller folk med för mycket pengar och plats som kan köpa "12" vanliga champanger för att få köpa prestigen med.
Nu spelar det ingen roll vem Du känner, hur mycket pengar Du spenderar på vin, tjej,kille,vit,kort,tjock bara DU har snabba fingrar på 10:00...
 

magnum

Epernay, Frankrike
Personligen gilllar jag SB pga att de inte diskrimerar mig som är intresserad av lite exklusivare dryck så länge jag har internet..
(Jo PK-huset får alltid mest tilldelning fysiskt)

Hade det varit en fri marknad så hade jag aldrig fått möjligheten/chansen att köpa vissa drycker då de bara skulle sälja till sina VIP-champagne/kundklubbar- eller folk med för mycket pengar och plats som kan köpa "12" vanliga champanger för att få köpa prestigen med.
Nu spelar det ingen roll vem Du känner, hur mycket pengar Du spenderar på vin, tjej,kille,vit,kort,tjock bara DU har snabba fingrar på 10:00...
Har förmodligen inte läst alla inlägg i denna tråd, men många, men av de jag läst är detta det dummaste!!!! Tror du verkligen att av samtliga importerade flaskor idag, att alla dyker upp på SB ??!!
Och när vi ändå håller på, vad är¨ för mycket pengar¨ om man är vinintresserad!?
 

Dexter

Medlem
Har förmodligen inte läst alla inlägg i denna tråd, men många, men av de jag läst är detta det dummaste!!!! Tror du verkligen att av samtliga importerade flaskor idag, att alla dyker upp på SB ??!!
Och när vi ändå håller på, vad är¨ för mycket pengar¨ om man är vinintresserad!?

Självklart vet jag att inte alla flaskor går till SB! De roligaste går till restauranger och PI till trongna kunder nu med. Men tror att det skulle ännu svårare om SB försvann.

För mycket pengar är sådan som kan köpa en massa skitviner bara för att få möjlighet att köpa de roliga vinerna. VIP-kunder...
 

Mattias Schyberg

Administratör
Har förmodligen inte läst alla inlägg i denna tråd, men många, men av de jag läst är detta det dummaste!!!!
Att du inte håller med vederbörande är din förbannade rättighet, men att poängtera att det är trådens "dummaste" inlägg tillför ingenting till diskussionen utan är ett bemötande som är olämpligt på vårt forum.
 

Peder

Medlem
Personligen gilllar jag SB pga att de inte diskrimerar mig som är intresserad av lite exklusivare dryck så länge jag har internet..
(Jo PK-huset får alltid mest tilldelning fysiskt)

Hade det varit en fri marknad så hade jag aldrig fått möjligheten/chansen att köpa vissa drycker då de bara skulle sälja till sina VIP-champagne/kundklubbar- eller folk med för mycket pengar och plats som kan köpa "12" vanliga champanger för att få köpa prestigen med.
Nu spelar det ingen roll vem Du känner, hur mycket pengar Du spenderar på vin, tjej,kille,vit,kort,tjock bara DU har snabba fingrar på 10:00...

Personligen tycker jag att det är lite Jonas Sjöstedt (V) över den här mentaliteten att Systembolaget inte diskriminerar dig. Borde man inte införa lika löner så att alla har råd att köpa vilket vin som helst även eftersom det är diskriminerande att Pelle i Hökarängen bara har råd att köpa 3 Apor under tiden jag kan köpa Krug? Det är i så fall lika diskriminerande att vi har Systembolaget som gör att jag inte kan handla vad jag vill utan måste dricka ett vin som HQ på Kungsträdgårdsgatan har gjort en offertförfrågan på. Skulle det bli en fri marknad så skulle det troligtvis även då saknas en del godbitar i Sverige men att staten skall välja vilket vin jag ska ha på bordet är ren och skär kommunism.
 
Skulle det bli en fri marknad så skulle det troligtvis även då saknas en del godbitar i Sverige men att staten skall välja vilket vin jag ska ha på bordet är ren och skär kommunism.
Bolagets sortiment är marknadsdrivet. Dessutom finns det idag möjligheter till import ifall utbudet inte passar.
Men visst, principfrågan säger jag inget om

Edit korrigerat citatet
 
Last edited:

Elvis

Medlem
Bolagets sortiment är marknadsdrivet.

Inte helt. Systembolaget skickar ofta ut förfrågningar efter viner som ska smaka på ett visst sätt, vara från en viss region och kosta en viss summa. Ibland får importörerna "uppfinna" (eller blanda ihop) de här vinerna efter Systembolagets "recept", ibland säger elaka tungor att förfrågningarna är skräddarsydda för att bara passa ett visst vin (men inget annat). Hur det än är med det är det ett sjukt system.
 
Toppen