Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Monopol/Systembolaget - vill vi ha det eller ej, fördelar och nackdelar?

Peder

Medlem
De tillhör inte "one-percenters"

@Per Stade :D#GabrielWikström

Capture+_2017-02-10-20-55-46~01.png
 

sunqan

Vinös
Carlo levererar till Sverige, men du får fixa transporten själv.
Säljaren betalar väl moms i sitt egna land precis som för alla andra varor
Han levererade till sverige förut. Nu leverersr han till danmark.

Vid distanshandel av alkohol föreskriver punktskattedirektivet att moms och punktskatt betalas till mottagarlandet.

Skillnaden mellan privatinförsel (köparen ordnar transporten) och distanshandel är var varan anses omsatt (dvs var omsättningsskatt ska jetalas)

Vid normal distansgandel betalar säljaren moms i mottagarlandet när årsförsäljningen dit överstiger ett visst belopp yyp 30000 eur till sverige. Det ver inte heller alla om och det är en del som trillat dit... typiskt är att de slutar sälja till vissa länder mot slutet på året.
 

Beo

Medlem
"Systembolaget skickade för några dagar sedan ut en kort information om denna undersökning. Syftet är att höra vad du tycker om beställningstjänsten och om du har några idéer kring hur Systembolaget kan förbättra sin tjänst."
Fick en förfrågan om att svara på enkät från systembolaget. I enkäten ställs denna fråga.
Fråga 16c. Hos vilken eller vilka, förutom Systembolaget, beställde du vin/sprit/öl under det senaste året?
Vad har denna fråga med syftet att göra?
 

thunberg

Flaskfantast
Administratör
Helt irrelevant för undersökningen om det inte kommer en följdfråga om hur man tycker de andras beställningstjänst har fungerat.
 

Daniel B

IT- & dryckesnörd
Tekniskt ansvarig
"Systembolaget skickade för några dagar sedan ut en kort information om denna undersökning. Syftet är att höra vad du tycker om beställningstjänsten och om du har några idéer kring hur Systembolaget kan förbättra sin tjänst."
Fick en förfrågan om att svara på enkät från systembolaget. I enkäten ställs denna fråga.
Fråga 16c. Hos vilken eller vilka, förutom Systembolaget, beställde du vin/sprit/öl under det senaste året?
Vad har denna fråga med syftet att göra?
Håller med @thunberg, men vore intressant om du kunde fråga dem varför den frågan finns med! Den paranoide konspirationsteoretikern i mig ser det där som en kartläggning av vilka distanshandlare de kan plocka med i nästa åtal!
 

Beo

Medlem
men vore intressant om du kunde fråga dem varför den frågan finns med!
Tror inte att det ger något att fråga. Tycker bara det är olämpligt av ett "monopol" att ställa den frågan. Konspiration eller dumhet där ligger nog svaret. "Curiosity killed the cat"
Så länge man inte kan leverera beställd årgång av ett vin är vidare förbättringar inte till större nytta. Grunden för e-handel är att leverera rätt "hela" vägen.
 
Last edited:

Ekdahl

Medlem
"Systembolaget skickade för några dagar sedan ut en kort information om denna undersökning. Syftet är att höra vad du tycker om beställningstjänsten och om du har några idéer kring hur Systembolaget kan förbättra sin tjänst."
Fick en förfrågan om att svara på enkät från systembolaget. I enkäten ställs denna fråga.
Fråga 16c. Hos vilken eller vilka, förutom Systembolaget, beställde du vin/sprit/öl under det senaste året?
Vad har denna fråga med syftet att göra?
Fick också enkäten och roade mig med att svara tidigare idag. Dock knappast vilka ställen jag köpt hos, utan körde ett långt och syrligt svar på vilka grunder de vill kartlägga sina konkurrenter när de har monopol och vill kväsa all konkurrens på ojämlika villkor.

Fick lite Stasivibbar, och då är jag knappast den största motståndaren till systemet på detta forum.
 

nohnohyeh

Medlem
Om de verkligen hade brytt sig om sitt sortiment och kunder, snarare än att försöka bibehålla sin snedvridna syn på neutralitet (som ändå är ganska halvhjärtad och mindre lyckad), skulle de låta butikerna beställa fritt från beställningssortimentet... Lite personlighet och själ i butikerna hade varit roligt både för anställda (som då hade kunnat känna något för varorna) och konsumenter.
 

jrick

Medlem
Om de verkligen hade brytt sig om sitt sortiment och kunder, snarare än att försöka bibehålla sin snedvridna syn på neutralitet (som ändå är ganska halvhjärtad och mindre lyckad), skulle de låta butikerna beställa fritt från beställningssortimentet... Lite personlighet och själ i butikerna hade varit roligt både för anställda (som då hade kunnat känna något för varorna) och konsumenter.
Man provade det. Du kanske minns att det slutade med omfattande korruption med bjudresor och annat gottis till butikscheferna som fick avskedas en masse när det uppdagades av media. Mycket förvånande med tanke på den fina kultur som genomsyrar Systembolaget. Konstigt att det blir så här varje gång staten ska monopolisera en marknad.
 

Wintermute

Medlem
Under perioden när butikscheferna hade större påverkan på sortimentet var det större spridning mellan butikerna, så med lite tur hade det lokala bolaget en butikschef med vinintresse. Så var fallet för mig.
 

Daniel B

IT- & dryckesnörd
Tekniskt ansvarig
Någon som vet hur det fungerar när SB har kollikrav? Kan jag köpa sex flaskor och sedan returnera fem om jag inte gillar vinet?
Ja, det borde gå utmärkt (har sett folk göra det)! Den viktiga frågan är nog däremot vem som blir drabbad. Det är inte SB som har satt kollikravet utan leverantören, och jag vet inte om SB får skicka tillbaka varor till leverantören styckvis om de sålts med kollikrav. Lite rörigt, men i mina ögon är det viktigaste att leverantören inte tar alltför stor skada (eller ingen alls) av det.
 

matage

Medlem
Någon som vet hur det fungerar när SB har kollikrav? Kan jag köpa sex flaskor och sedan returnera fem om jag inte gillar vinet?
På mitt lokala bolag har jag tidigare kunnat beställa "enstaka flaskor ur kolli" där butiken helt enkelt ställt/sålt resterande flaskor till andra kunder. Är dock osäker på om det fortfarande går att göra och är nog extremt beroende på vem man pratar med.

Häromveckan hade jag en beställning (BS-sortimentet) som inte aviserats annat än påminnelsen om att den snart skulle skickas tillbaka som givetvis kom när jag var utomlands. När jag kom hem och stressade in till butiken hade man precis ställt ut mina flaskor i butiken för vanlig försäljning så det verkar ju finnas kryphål ;)
 

Mattias Schyberg

Administratör
Vinmonopolet i Norge. Största butiken i Oslo. Visst känns den både större och mer välsorterad än både Stockholm och Göteborgs källarbutiker. En fröjd att strosa omkring i...

image.jpeg

image.jpeg

image.jpeg

image.jpeg


Dagens inköp på uppstuds!

Världens bästa nötchokladpålägg och en helt okänd chinon, troligen till överpris...

image.jpeg

image.jpeg
 

ChristianB

DipWSET
På mitt lokala bolag har jag tidigare kunnat beställa "enstaka flaskor ur kolli" där butiken helt enkelt ställt/sålt resterande flaskor till andra kunder. Är dock osäker på om det fortfarande går att göra och är nog extremt beroende på vem man pratar med.

Häromveckan hade jag en beställning (BS-sortimentet) som inte aviserats annat än påminnelsen om att den snart skulle skickas tillbaka som givetvis kom när jag var utomlands. När jag kom hem och stressade in till butiken hade man precis ställt ut mina flaskor i butiken för vanlig försäljning så det verkar ju finnas kryphål ;)
Möjlig lösning men fel av butiken; varor ur BS får inte ställas ut i hyllan eftersom de inte ingår i SBs sortiment. Men tur att du hann få tag i dina grejer oavsett! :D Däremot kan de stå kvar innanför dörren och sedan säljas till kunder som frågar efter dem.
 

Pessoa

Medlem
Vinmonopolet i Norge. Största butiken i Oslo. Visst känns den både större och mer välsorterad än både Stockholm och Göteborgs källarbutiker. En fröjd att strosa omkring i...

Visa bifogad bild 10440
Visa bifogad bild 10441
Visa bifogad bild 10442
Visa bifogad bild 10443

Dagens inköp på uppstuds!

Världens bästa nötchokladpålägg och en helt okänd chinon, troligen till överpris...

Visa bifogad bild 10444
Visa bifogad bild 10445
Olga Raffault https://www.pompette.se/domaine-olga-raffault
 
Toppen