Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Monopol/Systembolaget - vill vi ha det eller ej, fördelar och nackdelar?

grappa

Medlem
Precis, alla argumenten du tar upp har redan hanterats och punkterats i tråden flera ggr om så du får klura vidare :D
Diskuterats ja, punkterats nej. Hittills har väldigt få, eller snarare inga vetenskapligt belagda argument presenterats. :)
För att citera Sean Connery i the Rock "Opinions are like assholes. Just because you have one does't mean I'm interested in yours."
 

Pontus

Medlem
Haha, här kan man spotta i motvind inser jag då jag är för statligt monopol på alkohol. Även medicin och lättare knark. Fyra skäl har jag. Dock är det inte något jag lagt jättemycket tid på att tänka över så fler skäl kanske finns.
1. För vi vet att en av effekterna att släppa det fritt är att vi kommer sälja till barn.
2. För att vinsterna som skapas går till allas bästa.
3. Att vara en sådan jätteinköpare som SB säkerligen håller nere inköpspriserna. Det blir dyrare med fler inköpare som köper in mindre kvantiteter.
4. Att slippa aggressiv marknadsföring på en produkt som ställer till mycket problem.
Pallar dock inte ta diskussionen när jag är i ett sådant numerärt underläge. Men jag tänkte att ni kanske ville veta att vi finns. Eller jag iaf. :) Sen låter det ju jättetrevligt med gårdsförsäljning men tyvärr går det nog inte få till.
All cred för att du sticker ut hakan. Här är mina kommentarer:
1. För vi vet att en av effekterna att släppa det fritt är att vi kommer sälja till barn.
Que? Vet vi?
2. För att vinsterna som skapas går till allas bästa.
På vilket sätt skiljer sig just dessa vinster från andra vinster? Med det argumentet skulle väl alla bolag vara statliga? Sen är vinsterna försvinnande små (typ några hundra miljoner) i förhållande till alkoholskatt, skatt på löner, arbetsgivaravgifter osv.
3. Att vara en sådan jätteinköpare som SB säkerligen håller nere inköpspriserna. Det blir dyrare med fler inköpare som köper in mindre kvantiteter.
Det gör det normalt sett inte alls beroende på usel konkurrens på inköpssidan. Flera importörer gör närmast provocerande vinster. Du kan hitta nästan varje vin billigare nån annanstans.
4. Att slippa aggressiv marknadsföring på en produkt som ställer till mycket problem.
Har inte med Systembolaget att göra, utan handlar mer om lagstiftning.
 

ChristianB

DipWSET
4. Att slippa aggressiv marknadsföring på en produkt som ställer till mycket problem.
Nja, det finns ett enkelt svar på den här; www.vinguiden.com eller www.boxtoppen.se eller varför inte www.vinbanken.se ... Vinguiden skryter t o m om att hälften av alla beställningar på SB kommer från dem. Allt man behöver göra är att säga "trälåda" så säljer man nästan vad som helst.
 

Emanuel

Instagram; Swedish Champagne Dude
Läste precis en artikel i HBL som i länken ovan från @chambertin berör att Systembolaget bedrivit lobbyingverksamhet för att försöka förhindra en förändring av det finska alkoholmonopolet.

Att Systembolaget bedriver en hel del tveksam lobbyingverksamhet för skattepengar inom sveriges gränser är ju ingen hemlighet men att de nu även bedriver lobbying i utlandet borde väl verkligen tänja gränserna för vad som ingår i deras uppdrag från staten?

OBS - Den här artikeln några månader gammal men likaväl intressant då de belyser vad systembolaget gör förutom att erbjda oss världens största, bästa och mest fantastiska sortiment.
(Av boxviner)

EDIT: Jag kommer in via länken, oklart om man måste gå via sitt googlekonto eller FB.

Den finländska regeringens förslag till ny alkohollag väcker reaktioner på högsta nivå i Sverige. Både den svenska regeringen och Systembolaget kritiserar lagförslaget i kommentarer till EU-kommissionen. Oron handlar om negativa effekter på folkhälsan och för den nordiska alkoholpolitiken.

STOCKHOLM Den finska regeringens omdebatterade lagförslag innebär en liberalisering och en ökad tillgång till alkohol, bland annat så att öl och cider med en styrka på upp till 5,5 volymprocent får säljas i mataffärerna.

I Finland har det varit på remissrunda, men också andra EU-länder och EU-kommissionen har fått kommentera det. Det sker genom, på EU-språk, ett så kallat informationsförfarande.

Möjligheten gick ut i mars och det står nu klart att det finns ett klart svenskt intresse för lagen.

Den svenska regeringen är oroad över att Finland tänker öka tillgängligheten till alkohol vilket får negativa effekter på folkhälsan och försvagar alkoholmonopolets ställning, är kontentan av kommentaren. Av de nordiska länderna är det enbart Danmark som inte har alkoholmonopol.

Den svenska kommentaren har inte publicerats i sin helhet men har nått det finländska social- och hälsovårdsministeriet.

I sig är det inget märkvärdigt i att andra EU-länder kommenterar lagförslag. Men där systemet som möjliggör det är uppbyggt för att trygga den fria rörligheten av varor inom unionen, väljer Sverige att använda det för att föra fram sociala och hälsomässiga aspekter.

– Det är speciellt, säger Ismo Tuominen, regeringsråd vid social- och hälsovårdsministeriet.

Storbritannien ställer till exempel en fråga om distansförsäljning. Samma tema är EU-kommissionen inne på. Kommissionen ifrågasätter att det går att beställa alkoholhaltiga drycker från Alko som förmedlas av externa aktörer – till exempel butiken på en ort utan Alkoaffär – samtidigt som Finland inte tillåter utländska nätaffärer.

I motsatt riktning
Förutom andra länder kan också andra aktörer lämna kommentarer, vilket svenska Systembolaget har gjort.

Elina Yli-Torvi på Systembolagets pressavdelning säger att det är första gången bolaget skriver en sådan kommentar, men att det heller inte har funnits liknande lagförslag tidigare.

På frågan om Systembolaget har ett intresse att kommentera för att det finns en rädsla för att den finländska lagen luckrar upp monopoltanken vilket kan påverka också Sverige, svarar hon att Systembolagets kommentar handlar om folkhälsan.

Hon hänvisar till forskning som visar att ökad tillgänglighet ger ökad konsumtion och därmed fler skador.

– Det handlar primärt om att den nordiska alkoholmodellen är välfungerande.

Systembolaget är den svenska motsvarigheten till Alko, vars remisskommentar i Finland Systembolaget också hänvisar till. Enligt Yli-Torvi har Systembolaget ändå inte haft kontakt i frågan med Alko.

Systembolagets brev är undertecknat av styrelseordförande Kenneth Bengtsson och vd Magdalena Gerger som skriver att de ser "med förvåning på det finska förslaget till ny alkohollag".

De påpekar att alkoholkonsumtionen i Finland per person redan nu är den högsta i Norden. Dessutom lyfter de fram att lagförslaget går stick i stäv med utvecklingen i andra EU-länder där förslag på att minska tillgängligheten är aktuella: de baltiska länderna, Skottland och Irland nämns som exempel.

Ambassadörer för
HBL har också tidigare skrivit om svensk förvåning gentemot de finländska liberaliseringsplanerna. Av de nordiska länderna med alkoholmonopol har Finland redan nu den mest liberala alkoholpolitiken.

I Finland har Institutet för hälsa och välfärd THL har gjort bedömningen att den nya lagen ökar totalkonsumtionen av alkohol med fem sex procent. Social- och hälsovårdsministeriet uppskattar att 100–150 personer kommer att dö årligen på grund av den ökade förbrukningen.

I den remissrunda som ordnats i Finland kom 130 yttranden in. Den är i hög grad kritisk.

Också en grupp utländska ambassadörer har kommenterar lagförslaget. Det handlar om Danmarks, Österrikes, Belgiens, Italiens, Spaniens och Portugals ambassadörer som tvärtemot Sverige är starkt positiva till det, enligt Kari Paaso, direktör på Social- och hälsovårdsministeriet som uttalar sig till Nordens välfärdscenter.

Att ambassadörer frivilligt och på eget initiativ skickar in ett sådant här brev är något han aldrig har varit med om, betonar Paaso.

Avsikten är att regeringen ska ge lagförslaget till riksdagen ännu i vår och meningen är att den ska träda i kraft vid årsskiftet. Kommissionen har ändå meddelat att den vill ge ett detaljerat utlåtande och förlängt svarstiden med tre månader till mitten av juni, rapporterar Yle som var först med nyheten om Systembolagets skrivelse.

HBL har sökt kommentar från den svenska regeringen.

Systembolagets brev kan läsas i sin helhet här.

En jämförelse av alkoholpolitiken i de nordiska länderna kan läsas här.

Artikeln har kompletterats med uppgifter om den svenska regeringens kommentar samt uttalande från Systembolaget.
 
Last edited:

Adamanko

Medlem
Läste precis en artikel i HBL som precis som i länken ovan från @chambertin berör att Systembolaget bedrivit lobbyingverksamhet för att försöka förhindara en förändring av det finska alkoholmonopolet.

Att Systembolaget bedriver en hel del tveksam lobbyingverksamhet för skattepengar inom sveriges gränser är ju ingen hemlighet men att de nu även bedriver lobbying i utlandet borde väl verkligen tänja gränserna för vad som ingår i deras uppdrag från staten?

OBS - Den här artikeln några månader gammal men likaväl intressant då de belyser vad systembolaget gör förutom att erbjda oss världens största, bästa och mest fantastiska sortiment.
(Av boxviner)
Kan inte läsa.
 

Emanuel

Instagram; Swedish Champagne Dude
Följer upp föregående artikel;
I veckan trädde en rejäl uppluckring av Finlands alkoholmonopol i kraft enligt artikel på SVT nyheter.
Sverige är förstås starkt kritiskt, kanske av välvilja för att försöka förhindra att det ska bli ännu stökigare på finlandsbåten vilken ju är platsen där den största delen av det svensk-finska kulturutbytet sker.
 
"Butikschefen hoppas att flytten ska innebära bättre arbetsmiljö för personalen och att försäljningssiffrorna ska fortsätta dala", läser jag i lokalblaskan sen centrala Eskilstuna-butiken vid gågatan flyttat längre in i huset.
Så amatörmässigt. Vill man via läget minska kundtillströmningen lägger man väl butiken långt åt skogen eller på en vassig ö...
 

magnum

Epernay, Frankrike
"Butikschefen hoppas att flytten ska innebära bättre arbetsmiljö för personalen och att försäljningssiffrorna ska fortsätta dala", läser jag i lokalblaskan sen centrala Eskilstuna-butiken vid gågatan flyttat längre in i huset.
Så amatörmässigt. Vill man via läget minska kundtillströmningen lägger man väl butiken långt åt skogen eller på en vassig ö...
Vilket geni, härlig arbetsmiljö där man jobbar för att bli av med jobbet!
 

Bastardo

Medlem
"Butikschefen hoppas att flytten ska innebära bättre arbetsmiljö för personalen och att försäljningssiffrorna ska fortsätta dala", läser jag i lokalblaskan sen centrala Eskilstuna-butiken vid gågatan flyttat längre in i huset.
Så amatörmässigt. Vill man via läget minska kundtillströmningen lägger man väl butiken långt åt skogen eller på en vassig ö...
Vilket märkligt uttalande. När vårt större försäljningsställe blev större hoppades man på att förbättra de redan positiva siffrorna ännu mer. Alltså uppåt, inte neråt. :)
 

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
"Butikschefen hoppas att flytten ska innebära bättre arbetsmiljö för personalen och att försäljningssiffrorna ska fortsätta dala", läser jag i lokalblaskan sen centrala Eskilstuna-butiken vid gågatan flyttat längre in i huset.
Så amatörmässigt. Vill man via läget minska kundtillströmningen lägger man väl butiken långt åt skogen eller på en vassig ö...
Om man tar ner skylten, ser till att det inte finns några rutor och bara har en anonym dörr måste det bli ännu lägre försäljning? :)
 

Wintermute

Medlem
Är det så att varje försäljningskrona kopplad till alkohol är problematisk för dem? Det tycker jag verkar knasigt. Men å andra sidan är det en tydlig gräns. Det kan vara svårt att bedöma om t ex de flaskor jag köpte häromdagen är del av ett riskbruk. Om de kan minska volymen av storsäljarna till förmån för mer intressanta produkter och dessutom minska volymen för riskbrukarna vore nog en hel del av deras uppdrag löst.
 

Vingubben

Medlem
Jag har stött på väldigt många trevliga och duktiga personer som arbetar på systembolaget, men man verkar också vara en fena på att rekrytera en oproportionerligt stor del ur den undre kvartilen på begåvningsskalan.
 

Wintermute

Medlem
Jag har stött på väldigt många trevliga och duktiga personer som arbetar på systembolaget, men man verkar också vara en fena på att rekrytera en oproportionerligt stor del ur den undre kvartilen på begåvningsskalan.
Jag tycker att personalen på golvet är genomgående ambitiösa och ofta kompetenta. Däremot verkar din iakttagelse äga riktighet för de högre echelongerna.
 
Toppen