Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Monopol/Systembolaget - vill vi ha det eller ej, fördelar och nackdelar?

En intressant aspekt med att behöva betala vid beställning kommer ju när det är eftertraktade viner som släpps. Nu behöver man inte bara vara snabb på att checka ut, man behöver även hinna betala också. Och det blir ju ganska orättvist med beställningarna om en bara kan checka ut som vanligt och en annan behöver genomföra ett helt betalningsflöde innan beställningen går igenom. Ni som fått betala direkt, kan man spara alla betaluppgifter och bara klicka vidare direkt? :rolleyes:
 

thunberg

Flaskfantast
Administratör
När jag hämtade ut lite flaskor igår blev jag smått bryskt informerad om att hädanefter så kommer det vara förskottsbetalning som gäller vid beställning. Jag frågade hur varorna kommer, om man inte ser en risk med att folk plockar på sig extra på vägen ut. Svaret var att vinerna ska komma i en slags halvgenomsynlig påse/förpackning som är tillsluten och INTE får öppnas förrän man lämnat butiken. Vad som eventuellt kan ske om man öppnar påsen/förpacknigen inne i butiken är höljt i dunkel. Man ska alltså kunna se vad det är man fått så att man kan bekräfta redan på plats. Men man får tydligen inget kvitto på plats,den delen kände de inte till. När man fått sin beställning så ska man kunna gå rakt ut, förbi kö och allt. Hur de ska säkerställa att allt är rätt kunde de inte svara på. Vill man returnera en vara så är det fortfarande 30 dagar som gäller så man behöver inte vända i dörren.

Ser fram emot ett par berättelser om hur smidigt allt gått med det nya systemet :rolleyes:
 

Mexikanaren

Medlem
När jag hämtade ut lite flaskor igår blev jag smått bryskt informerad om att hädanefter så kommer det vara förskottsbetalning som gäller vid beställning. Jag frågade hur varorna kommer, om man inte ser en risk med att folk plockar på sig extra på vägen ut. Svaret var att vinerna ska komma i en slags halvgenomsynlig påse/förpackning som är tillsluten och INTE får öppnas förrän man lämnat butiken. Vad som eventuellt kan ske om man öppnar påsen/förpacknigen inne i butiken är höljt i dunkel. Man ska alltså kunna se vad det är man fått så att man kan bekräfta redan på plats. Men man får tydligen inget kvitto på plats,den delen kände de inte till. När man fått sin beställning så ska man kunna gå rakt ut, förbi kö och allt. Hur de ska säkerställa att allt är rätt kunde de inte svara på. Vill man returnera en vara så är det fortfarande 30 dagar som gäller så man behöver inte vända i dörren.

Ser fram emot ett par berättelser om hur smidigt allt gått med det nya systemet :rolleyes:
Låter väldigt likt de historier man brukar få med sig på flygplatsen om man handlar lite tax-free.
Men samtidigt sä känns det ju inte som denna historie kommer funka speciellt bra om det är någon flaska som kommer i silkespapper t.ex.

Eller låt oss säga att man beställt hem en Dompa och man vill ha en specifik årgång.
Måste man gå ut till bilen med allting, slita upp påsen och sedan öppna lådan för att kunna bekräfta? Och hur ska detta funka om man inte får något kvitto??

Känns ju även väldigt effektivt och "miljövänligt" med en enorm mängd plast som bara kommer åka rätt ned i soptunnan.

Och så hänvisar de till att man inte ska kunna beställa tillfälligt sortiment mellan butiker av miljöskäl?? :mad:
 

matage

Medlem
När jag hämtade ut lite flaskor igår blev jag smått bryskt informerad om att hädanefter så kommer det vara förskottsbetalning som gäller vid beställning. Jag frågade hur varorna kommer, om man inte ser en risk med att folk plockar på sig extra på vägen ut. Svaret var att vinerna ska komma i en slags halvgenomsynlig påse/förpackning som är tillsluten och INTE får öppnas förrän man lämnat butiken. Vad som eventuellt kan ske om man öppnar påsen/förpacknigen inne i butiken är höljt i dunkel. Man ska alltså kunna se vad det är man fått så att man kan bekräfta redan på plats. Men man får tydligen inget kvitto på plats,den delen kände de inte till. När man fått sin beställning så ska man kunna gå rakt ut, förbi kö och allt. Hur de ska säkerställa att allt är rätt kunde de inte svara på. Vill man returnera en vara så är det fortfarande 30 dagar som gäller så man behöver inte vända i dörren.

Ser fram emot ett par berättelser om hur smidigt allt gått med det nya systemet :rolleyes:
Det kommer nog gå lysande... Jag menar vad kan gå fel :D
Om man nu redan genom sin fiffiga icke-återanvändbara platspåse (som jag antar bör fasas ut till förmån för papper å det snaraste) ser att man fått fel årgång, kan man då lösa returen omgående tro?

Nu kanske det finns siffror på vilken summa vi köper beställningsvaror för per år men med 8-10 dagars leveranstid borde det ju innebära en viss kapitalvinst för SB att kräva förskottsbetalning..
 
Jag tyckte det lät som en onödig och besvärlig ändring vid första anblick, men nu när jag tänkt över saken en stund så låter det ändå rätt bra. Som buteljen säger så kan nog mängden "kanske-flaskor" som bokas på tillfälligt minska. Trots att det har varit smidigt för den enskilde så är det ju rätt knasigt hur samma flaska kan ha skickats landet runt flertal gånger. Det gällde i synnerhet innan möjligheten att beställa kvarbliven TS från alla landets butiker togs bort.
 

Kalle A

Medlem
Jag jobbar numera på norska Vinmonopolet och det som beskrivs ovan är mer eller mindre en kopia av hur systemet fungerar här. Man betalar vid beställning (både från de olika släppen och det som är på beställningssortimentet) Vi i butiken scannar in varorna och man får det antingen i en påse eller om det är mer än 4-5 flaskor, i en papplåda (vi använder de tomma från när vi fyller på hyllorna). Vid hämtning har kunden med en qr-kod och man kan passera kassan utan hantering. Kvitto kommer på mail enligt den profil man har gjort beställningen på. Ev returer är då inga problem. Många öppnar gärna lådan för att kolla så att allt stämmer, inkl årgångar som har samma problematik här som i Sverige. Antingen brukar kunden göra det direkt när man får lådan (vid vårt lager i butiken) eller vid kassan. Inga problem att returnera då om det är fel årgång osv.
 

Sarco

Medlem
Hela den här beställningsdiskussionen är ett väldigt bra exempel på varför monopolet bör avskaffas, för att anknyta till ämnet. Tänk om vinhandlare tävlade (i Sverige) om att erbjuda svenska konsumenter mervärde och det kunde finnas olika lösningar på en fri marknad. Jag tycker att Systembolaget generellt försöker göra ett bra jobb, jag blir oftast väl bemött och jag har sällan behov av utökade öppettider. Jag har inte ens behov av att kunna köpa kall öl, även om det är lätt sjukt att bara kunna köpa rumstempererad öl över 3,5%. Men monopolstatusen leder till bisarra situationer för oss konsumenter, både i termer av utbud, tillgång och villkor.

Det hade varit rimligare att behålla apoteksmonopolet och skrota alkoholmonopolet. I Apotekssvängen finns det väldigt få konsumenter som kan mer än apotekaren och det finns väldigt lite utrymme utanför professionen. Där har faktiskt den fria marknaden möjligen lett till fler apotek, men sämre och dyrare är min privatspaning.
 

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
Det verkar som att direktbetalning vid beställning är på gång för samtliga Bolag detta året, iaf om man ska tro denna artikel:


NYA RUTINER FÖR BESTÄLLNINGSSORTIMENTET​

Några av er har kanske redan upptäckt denna förändring. Du går in på Systembolagets hemsida, klickar hem några varor ur beställningssortimentet, de landar i den digitala varukorgen där det numera dyker upp en ruta om direktbetalning. Betalningen kan ske via kort, din bank eller Swish. Detta är en alltså en ny rutin, som däremot inte aviserats. DinVinguide.se tog därför kontakt med Systembolagets pressavdelning för att få lite mer information.
– Vi genomför en pilot med ett antal butiker, cirka 25 stycken, där kunden betalar redan vid beställning på systembolaget.se – precis som det är för hembeställningar och beställningar till ombud. Planen är att detta ska rullas ut till alla butiker i slutet av året. När kundbeställningarna är förbetalda blir det också enklare för kunden att hämta sina varor eftersom de slipper stå i kassakön – det är efterfrågat av våra kunder, får vi som svar.

Det är alltså än så länge ett prov – men om jag känner monopolet rätt kommer vi att se detta i fler än 25 butiker inom kort. Oavsett vad importören eller du som konsument tycker.



Detta skapar dock en följdfråga från min sida, dvs att kommer affärerna byggas om så att man får en en disk utanför kassorna där man kan hämta sin beställning?
Med tanke på att om man beställer något och har det betalat och allt sånt där, så vad skulle hindra folk från att stoppa ned någon extra flaska i påsen/lådan när ingen kollar?

Känns som att stölderna kommer att öka hos butikerna om inte detta problem adresseras.
Annars är man ju tillbaka på ruta 1 om allting ska gås igenom så man har rätt innehåll i påsen/lådan innan man lämnar butiken.
Just dessa köer och väntetid man ville bort ifrån?
En fundering - den här förändringen gör väl att det inte längre går att betala BS-produkter med presentkort? För jag ser inget sätt att betala med presentkort i menyn ovan. Det anges f.n. ingen restriktion på vilka produkter man kan betala med presentkort och de som säljs idag har 5 års giltighetstid. Så om SB plötsligt begränsar giltigheten för dem ägnar de sig väl åt ett avtalsbrott? Annars behöver de erbjuda den möjligheten i minst 5 år framåt.
 

KockJohan

Cioccolato Catering
Leverantör
En fundering - den här förändringen gör väl att det inte längre går att betala BS-produkter med presentkort? För jag ser inget sätt att betala med presentkort i menyn ovan. Det anges f.n. ingen restriktion på vilka produkter man kan betala med presentkort och de som säljs idag har 5 års giltighetstid. Så om SB plötsligt begränsar giltigheten för dem ägnar de sig väl åt ett avtalsbrott? Annars behöver de erbjuda den möjligheten i minst 5 år framåt.
De systembolaget inte vill berätta är att du kan beställa utan att förbetala.. En säljare i butiken kan göra en manuell beställning, åt dig,
där det går till som innan, att man betalar när man hämtar, då kan du tex använda presentkortet
 

JonasBo

Medlem
De systembolaget inte vill berätta är att du kan beställa utan att förbetala.. En säljare i butiken kan göra en manuell beställning, åt dig,
där det går till som innan, att man betalar när man hämtar, då kan du tex använda presentkortet
Lite meckigt är det ju även om det är ett alternativ.
 

thunberg

Flaskfantast
Administratör
För den som är nyfiken, så här såg min påse ut idag (fast det var en beställning innan kravet på betalning i förskott sattes i kraft).
Den är definitivt inte genomsynlig så man kan inte avgöra om det är rätt vara i påsen. Det är heller inget problem att plocka upp/lägga ner flaskor genom öppningen där handtaget är. Jag drog upp min flaska inne i butiken direkt när jag fick påsen för att kolla att det var rätt vara, killen som gav mig påsen var på vippen att säga något men insåg att det nog inte var lönt.
Ska bli intressant att höra andras upplevelser.
2023-02-21 10.04.29.jpg
 

Arvid

Medlem
Kanon med förskottsbetalning. För mig i alla fall, som sitter i utlandet och ofta skickar bulvaner (läs: min kära gamla mamma) att hämta. Istället för att hon ska pynta ut - och får reda på hur mycket jag faktiskt lägger på vin. ;)

I övrigt: Jag har varit SB-kritiker förr i tiden, men kan verkligen se det hårda jobb de lagt i att förbättra sig. Måste nog säga att gällande sortiment, kundtjänst, pris etc är de svårslagna idag. Som boende i vårt "fria" grannland i syd får jag nog ta hatten av. Ja, kanske borde de ha söndagsöppet... men å andra sidan, det har ingen vettig vinbutik här heller.
 

Thirsty

Smygnykterist
Kanon med förskottsbetalning. För mig i alla fall, som sitter i utlandet och ofta skickar bulvaner (läs: min kära gamla mamma) att hämta. Istället för att hon ska pynta ut - och får reda på hur mycket jag faktiskt lägger på vin. ;)

I övrigt: Jag har varit SB-kritiker förr i tiden, men kan verkligen se det hårda jobb de lagt i att förbättra sig. Måste nog säga att gällande sortiment, kundtjänst, pris etc är de svårslagna idag. Som boende i vårt "fria" grannland i syd får jag nog ta hatten av. Ja, kanske borde de ha söndagsöppet... men å andra sidan, det har ingen vettig vinbutik här heller.
Bara att beställa ett ID-kort som du sedan lämnar till mamsen så behöver hon inte betala (och få reda på den mörka hemligheten). :D

PS: Finns inget vettigt vin i de flesta Systembolaget butiker heller... Visst att det går att beställa men det blir ju samma moment som att beställa från vilken leverantör som helst.
 

Martinski

Medlem
Så nu har de infört att man ska pröjsa för de flaskorna, även på saker i TS innan de kan skickas till sitt lokala bolag.

Gillar inte det alls, då jag inte alltid har pengarna vid ett TS släpp utan ibland bokar för uthämtning o hämtar ut vid löning...

Nu får man istället göra så att man får hoppas något finns kvar i annan butik man kan åka till.
 
Toppen