Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Monopol/Systembolaget - vill vi ha det eller ej, fördelar och nackdelar?

Hardolph

Medlem
Så nu har de infört att man ska pröjsa för de flaskorna, även på saker i TS innan de kan skickas till sitt lokala bolag.

Gillar inte det alls, då jag inte alltid har pengarna vid ett TS släpp utan ibland bokar för uthämtning o hämtar ut vid löning...

Nu får man istället göra så att man får hoppas något finns kvar i annan butik man kan åka till.
Jag håller med till fullo.
 

Hardolph

Medlem
Dessutom så förhindrar det min teknikfientliga svåger att beställa julklappschampagnen åt mig eftersom han vägrar internetbetalning/swish/bank-id/osv.
 

Martinski

Medlem
Jag tycker det är bra! Man kanske kan få bort de som får FOMO, beställer och inte hämtar ut till förtret för de som verkligen vill ha flaskorna. Har man dessutom 17 bulvaner så kanske även det kan minska för att släkt och kompisar inte har lust att ligga ute med pengar.
Bokningar på websläpp med mer sällsynta, inte finns i butiker också samt mkt färre flaskor så förstår jag den poängen. Men på TS, gillar inte alls detta greppet då jag nästan aldrig får roligt TS släpp på mitt lokala bolag utan måste boka till det eller åka till annat, o det är inte alltid då man har 2-3-4 tusen att lägga på en beställning på vin mitt i månaden.
 

buteljen

Medlem
Bokningar på websläpp med mer sällsynta, inte finns i butiker också samt mkt färre flaskor så förstår jag den poängen. Men på TS, gillar inte alls detta greppet då jag nästan aldrig får roligt TS släpp på mitt lokala bolag utan måste boka till det eller åka till annat, o det är inte alltid då man har 2-3-4 tusen att lägga på en beställning på vin mitt i månaden.
Skaffa dig ett kreditkort?
 

Finewinedude

2024 - Låter saker och ting vara osagt
Jag förespråkar inte att man ska skaffa ett kreditkort för att man inte har pengar mitt i månaden. Inte heller gråta över det här på forumet som om världen var orättvis "just mot dig"...
Enkla lösningar: spara pengar eller helt enkelt skippa flaskorna. Man dör inte av att missa något.

Som en klok vän en gång sa: "Det finns alltid något annat gott att dricka".
 

mackan92

Medlem
Ett tips idag är iallafall att beställa via appen om ni inte vill ligga ute med pengar. Men snart införs även betalning vid beställning via appen så då blir det tvingande vilket jag tycker är bra och minskar nog en he del FOMO köp som nämnts tidigare.
 

Boletus

Medlem
En vinkel som slog mig idag när jag hämtade ut viner beställda ur BS och förskottsbetalade är det här med årgångar. Systemet har ju som bekant i princip noll intresse av årgångar vilket leder till situationer där gamla årgångar står kvar på sajten men importören skickar nya årgångar, och ibland tvärtom också. Jag dubbelkollade årgångarna på mina flaskor (jäkligt meckigt med de nya förslutna påsarna) men hade jag fått fel hade jag ju varit tvungen att göra ett återköp snarare än att bara säga nej tack. Inte hela världen kanske men det är ju en helt annan sak att betala i förväg för något när man inte kan vara hundra på att man får rätt vara. Vore på tiden att bolaget slutade hantera olika årgångar av ett vin som samma produkt (och tillät prisändringar i samband med detta).
 

matage

Medlem
Ville säkra upp några Orpale -12 i dagens släpp men hinner inte köa/åka in till bolaget men upptäckte att med nya förskottsbetalningen är det tydligen helt OK att beställa flaskor till butiker som redan har lagersaldo. Nu slipper man beställa till obskyra utlämningsställen så detta är väl krasst den enda reella "förbättringen" jag sett från SBs sida på år och dag :)
 

buteljen

Medlem
Jag tycker det är bra! Man kanske kan få bort de som får FOMO, beställer och inte hämtar ut till förtret för de som verkligen vill ha flaskorna. Har man dessutom 17 bulvaner så kanske även det kan minska för att släkt och kompisar inte har lust att ligga ute med pengar.
Kan någon som har hämtat ut sina förbetalda flaskor berätta hur det går till? Måste ni ställa er i kassakön och visa leg? Eller går ni bara förbi kön och viftar med påsen?
 

Martin F

Medlem
Kan någon som har hämtat ut sina förbetalda flaskor berätta hur det går till? Måste ni ställa er i kassakön och visa leg? Eller går ni bara förbi kön och viftar med påsen?
Man får ett klistermärke på lådan/påsen som visar att det är förbetalt. Enda gången jag hämtat hittills var jag i princip ensam i butiken så det hela gick väldigt smidigt då kassörskan hörde mig fråga personen som hämtade beställningen just om detta varför hon bara viftade förbi mig. Vet inte om man annars behöver ställa sig i kön. Någon annan vet kanske mer.
 

buteljen

Medlem
Man får ett klistermärke på lådan/påsen som visar att det är förbetalt. Enda gången jag hämtat hittills var jag i princip ensam i butiken så det hela gick väldigt smidigt då kassörskan hörde mig fråga personen som hämtade beställningen just om detta varför hon bara viftade förbi mig. Vet inte om man annars behöver ställa sig i kön. Någon annan vet kanske mer.
Kollade de ditt leg? Eller känner butiken till dig?
Jag har gjort två beställningar som jag betalat och planerat att min kompis och min svärmor skall hämta upp eftersom jag är på resande fot fram till jul. De har inte behövt visa mitt leg tidigare när de hämtat ut beställningar åt mig som de då betalat själva i kassan. Men det låter ju logiskt att man måste visa leg nu (om man inte är känd för butiken) när varorna är förbetalda? Chattade med systemet och de sa att budet måste visa bådas leg. Om den regeln praktiseras i butik så så går det i mitt fall till så att varorna skickas tillbaka och pengarna återbetalas. Så frågan är om det ens är lönt att skicka dit dem för att prova om det går att slinka förbi utan mitt leg??

Om det blir så att mina varor skickas tillbaka så ändrar jag mig och tycker detta är en mycket dålig nyhet :D
 

KockJohan

Cioccolato Catering
Leverantör
Man får ett klistermärke på lådan/påsen som visar att det är förbetalt. Enda gången jag hämtat hittills var jag i princip ensam i butiken så det hela gick väldigt smidigt då kassörskan hörde mig fråga personen som hämtade beställningen just om detta varför hon bara viftade förbi mig. Vet inte om man annars behöver ställa sig i kön. Någon annan vet kanske mer.
Låter mycket konstigt!
i dom butiker jag jobbar så har vi blivit upplärda att vi följer med kunden ut, alt öppnar upp en stängd kassa, så kunden slipper trängas vid kön, jag menar det handlar ju ändå om service
 

Silex

Medlem
Kollade de ditt leg? Eller känner butiken till dig?
Jag har gjort två beställningar som jag betalat och planerat att min kompis och min svärmor skall hämta upp eftersom jag är på resande fot fram till jul. De har inte behövt visa mitt leg tidigare när de hämtat ut beställningar åt mig som de då betalat själva i kassan. Men det låter ju logiskt att man måste visa leg nu (om man inte är känd för butiken) när varorna är förbetalda? Chattade med systemet och de sa att budet måste visa bådas leg. Om den regeln praktiseras i butik så så går det i mitt fall till så att varorna skickas tillbaka och pengarna återbetalas. Så frågan är om det ens är lönt att skicka dit dem för att prova om det går att slinka förbi utan mitt leg??

Om det blir så att mina varor skickas tillbaka så ändrar jag mig och tycker detta är en mycket dålig nyhet :D
Om din butik känner till dig sen tidigare så kanske du kan ringa dem och berätta hur det ligger till och vilka som kommer hämta ut? Då kan det kanske gå utan ditt leg.
 
Har hämtat ut på olika Systembolaget i Örnsköldsvik och Karlstad, skulle inte påstå att jag var känd på någon utan dom. Skannat min kod vid en station ute i butiken, personal legitimerar mig och påsen överlämnas. Knallar ut själv förbi kassan, söker ögonkontakt med personen i kassan och visar upp påsen i förbifarten.
 
Kollade de ditt leg? Eller känner butiken till dig?
Jag har gjort två beställningar som jag betalat och planerat att min kompis och min svärmor skall hämta upp eftersom jag är på resande fot fram till jul. De har inte behövt visa mitt leg tidigare när de hämtat ut beställningar åt mig som de då betalat själva i kassan. Men det låter ju logiskt att man måste visa leg nu (om man inte är känd för butiken) när varorna är förbetalda? Chattade med systemet och de sa att budet måste visa bådas leg. Om den regeln praktiseras i butik så så går det i mitt fall till så att varorna skickas tillbaka och pengarna återbetalas. Så frågan är om det ens är lönt att skicka dit dem för att prova om det går att slinka förbi utan mitt leg??

Om det blir så att mina varor skickas tillbaka så ändrar jag mig och tycker detta är en mycket dålig nyhet :D
Jag har funderat i samma bana sen denna nyordning infördes även om resultatet inte blir fullt lika drakoniskt för mig i just detta fall, dvs jag hinner sannolikt hämta ut varorna ändå. Jag blev dock nyfiken och ställde frågan till bolaget med tilläggsförslaget att jag kan tillhandahålla (i) skriftlig fullmakt och (ii) kopia på mitt leg. Båda grejerna borde vara möjliga att fixa från distans. Svaret var dessvärre negativt från chatten. T o m när jag försåg dem med tilläggsinformationen att jag kunder (i) ringa butiken för att förbereda dem och (ii) vidimera legkopian blev svaret nej. Vad jag förstår är detta rent interna regler hos bolaget (dessvärre också en del av deras allmänna villkor och någonting vi alltså "godkänt" när vi gjort köpen) och inte grundat i lagkrav. Så det boooorde gå om man bara mötte någon som var lite villig att hjälpa till. Men sannolikheten för det är väl låg.
 

Martin F

Medlem
Kollade de ditt leg? Eller känner butiken till dig?
Jag har gjort två beställningar som jag betalat och planerat att min kompis och min svärmor skall hämta upp eftersom jag är på resande fot fram till jul. De har inte behövt visa mitt leg tidigare när de hämtat ut beställningar åt mig som de då betalat själva i kassan. Men det låter ju logiskt att man måste visa leg nu (om man inte är känd för butiken) när varorna är förbetalda? Chattade med systemet och de sa att budet måste visa bådas leg. Om den regeln praktiseras i butik så så går det i mitt fall till så att varorna skickas tillbaka och pengarna återbetalas. Så frågan är om det ens är lönt att skicka dit dem för att prova om det går att slinka förbi utan mitt leg??

Om det blir så att mina varor skickas tillbaka så ändrar jag mig och tycker detta är en mycket dålig nyhet :D
Det är nog möjligt att jag visade leg efter att ha scannat qr-koden (men definitivt inte i kassan). Så det hjälper väl inte vad gäller frågan om ombud kan hämta utan att ha med sig ditt id-kort tyvärr.
 

Martin F

Medlem
Låter mycket konstigt!
i dom butiker jag jobbar så har vi blivit upplärda att vi följer med kunden ut, alt öppnar upp en stängd kassa, så kunden slipper trängas vid kön, jag menar det handlar ju ändå om service
Är tanken att den i personalen som hämtar beställningen även följer med ut för att underlätta så att man inte fastnar i nån kö då? Ser framför mig hur det kan bli jobbigt om man hämtar ut i rusningstid och varken vill se ut som en snattare eller behöver stå i en seg kö.
 
Toppen