Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Monopol/Systembolaget - vill vi ha det eller ej, fördelar och nackdelar?

Vore kul att diskutera vilka konsumenter som kommer att vinna/förlora på att monopolet försvinner. För någon gång kommer väl det att försvinna.

Den stora massan som bara köper BiB och billigare starköl kommer kunna köpa exakt samma varor som tidigare i mataffären. Smidigt.

En väldigt liten klick som har bra med pengar, bor nära ett av de tre stora bolagen och kan smita från jobbet vid 10:00 valfri vardag kommer antagligen förlora en aning. Det är iofs samma grupp som redan idag beställer på nätet.

De enda förlorarna som är möjligt att se är de lite smått vinintresserade i småorter som plockar upp sin fredagsflaska på vägen hem från jobbet?
 

Poussard

Medlem
Vore kul att diskutera vilka konsumenter som kommer att vinna/förlora på att monopolet försvinner. För någon gång kommer väl det att försvinna.

Den stora massan som bara köper BiB och billigare starköl kommer kunna köpa exakt samma varor som tidigare i mataffären. Smidigt.

En väldigt liten klick som har bra med pengar, bor nära ett av de tre stora bolagen och kan smita från jobbet vid 10:00 valfri vardag kommer antagligen förlora en aning. Det är iofs samma grupp som redan idag beställer på nätet.

De enda förlorarna som är möjligt att se är de lite smått vinintresserade i småorter som plockar upp sin fredagsflaska på vägen hem från jobbet?
Du kanske ska lägga till barn till alkoholister och skador i trafiken pga rattfylla och liknande i din uppställning? Jag är absolut ingen SB-kramare men för att jämförelsen ska bli rättvis ska väl allt vägas in?
 

Klas.

Medlem
Du kanske ska lägga till barn till alkoholister och skador i trafiken pga rattfylla och liknande i din uppställning? Jag är absolut ingen SB-kramare men för att jämförelsen ska bli rättvis ska väl allt vägas in?
Det är väl bara en faktor om man faktiskt tror att Systembolaget minskar konsumptionen, vilket jag är tveksam till.
Risken att "stå utan" en dag gör sannolikt att många planerar sina inköp i god tid, och kanske köper mer än de egentligen behöver, jämfört med om det skulle gå att få tag på i matbutiker.
 

Poussard

Medlem
Det är väl bara en faktor om man faktiskt tror att Systembolaget minskar konsumptionen, vilket jag är tveksam till.
Risken att "stå utan" en dag gör sannolikt att många planerar sina inköp i god tid, och kanske köper mer än de egentligen behöver, jämfört med om det skulle gå att få tag på i matbutiker.
Det finns ju andra saker som kan hända, t.ex. att ett vinstintresse gör att butiker säljer 3-för-2 och såna saker som ökar inköpen.
 

jrick

Medlem
Det finns ju andra saker som kan hända, t.ex. att ett vinstintresse gör att butiker säljer 3-för-2 och såna saker som ökar inköpen.
Eller inte - det är ju ren spekulation. De har ju förresten redan typ 3 för 2 på systembolaget



4 för 2,75
 
Den vetenskapliga grunden till att minskad tillgänglighet (Monopolet) leder till lägre konsumtion är mycket svag, eller t.o.m. frånvarande. Man skulle lika gärna kunna argumentera att det motsatta gäller. Sen början av 90-talet har tillgängligheten på alkohol ökat kraftigt, men ändå har konsumtionen minskat. Helt emot teorin.

Jag är övertygad om att det inte skulle kunna gå att mäta en konsumtionsökning om monopolet upphörde imorgon.

Vad gäller min diskussionsstart så rör det enbart hur möjligheten att köpa det man vill ha skulle påverkas.

Jag har levt en stor del av mitt vinliv i Köpenhamn och då framstår det underligt att en del personer vill ha kvar monopolet pga sortimentet. Vinantikvariat, handel mellan privatpersoner, en uppsjö av affärer/importörer med olika inriktning. Inte ett frenetiskt klickande på webbsläpp för att köpa något.

Men möjligen att vinsortimentet i en stad som Simrishamn skulle minska om Systembolaget stängde och vinförsäljningen togs över av ICA-butiken
 

m_trobeck

Ständigt sökande. Rotlös.
Jag är glad för alkoholmonopolet så vi får njuta av ett bra utbud av vin och öl. På samma sätt tror jag att stackarna i småstäder och på landsbygden bara skulle kunna välja på Marabou mjölkchoklad om chokladmonopolet släppte i morgon. Eller snus för den delen; Ettan eller General (lös/påse) - inget annat - om vi monterar ner snusmonopolet.
Vi kan glömma att köpa 70%-ig mörk choklad från någon mindre kvalitetsproducent om man inte bodde nära en storstad.
För att inte prata om kläder. Den dagen klädmonopolet faller kommer vita och svarta skjortor vara det enda tillgängliga utanför våra största städer. Inga märkeskläder eller bättre funktionskläder kommer finnas i stora delar av landet. Det är ju bara i storstäderna det finns kundunderlag för dessa varor!

Nä ett monopol säkerställer och borgar för ett bra och brett utbud. Om det funkar för allt annat så borde det väl även funka för vin. Annars vore det ju väldigt märkligt.
 

Johan L

Medlem
Det är roligt när folk pratar sortiment på landsbygden. Jag kanske har en annorlunda definition av landsbygden, men det finns inga Systembolagsbutiker alls i det jag kallar landsbygden. Däremot kan det finnas någon typ av handlare, som hur liten den än är, skulle ha en hylla med öl och vin om det inte var monopol. Alltså skulle hyllsortimentet bli bättre på landsbygden utan monopol.

Ah, men det finns ombud säger någon då, dit kan man beställa allt från Systembolaget. Japp, och gissa hur mycket det skulle finnas att beställa från svenska webbshoppar om inte monopolet fanns. Med hemleverans eller leverans till närmsta postombud, som antingen kommer vara samma ställe som nu är ombud till Systembolaget, eller något ännu närmare.
 
Jag är helt enig! Tanken att ett monopol skulle gynna ett bra sortiment är helt barockt. Men på något sätt har Monopolet lyckats hamra in det mantrat. Frågar du nästan vem som helst får du svaret att Systembolaget borgar för ett bra och kvalitativt sortiment. Men statligt monopol på skor vill ingen ha.

Systemet finns bara till av en enda anledning, folkhälsan. Det finns inga andra motiv inskrivna.

Jag tror folkhälsomotivet är överspelat sedan många år. Idag har vi en sådan tillgänglighet på alkohol att folk lärt sej att man inte behöver hälla i sej bara för att det finns (och så var det när jag var ung).

Vi måste dessutom i en helt annan omfattning själva ta ansvar för att placera pensionspengar, välja elavtal och till viss del ta ansvar för vår egen säkerhet. Men att köpa en flaska vin skall vi inte klara av.
 
Jag är lite förvånad att frågan verkar helt politiskt död. Antagligen är det en ond cirkel där Systembolaget har ensamrätt på att propagera för sin egen förträfflighet, vilket leder folk till att gilla läget, vilket gör politiker ovilliga att agera. Förr var riksdagen helt infekterad av IOGT-NTO, men knappast längre?

Jag minns att min far (med mycket stor vinkällare) hade bestämt sej för att avsluta sitt företag och ägna de sista 10 åren före pension med att driva ett vinantikvariat i Ystad, mitten på 90-talet. Allting var klart med revisorerna, kontakter i vinbranschen hade han. Och han var så säker på att monopolet skulle falla. Men det gjorde ju inte det.
 

Jos

Medlem
Jag är helt enig! Tanken att ett monopol skulle gynna ett bra sortiment är helt barockt. Men på något sätt har Monopolet lyckats hamra in det mantrat. Frågar du nästan vem som helst får du svaret att Systembolaget borgar för ett bra och kvalitativt sortiment. Men statligt monopol på skor vill ingen ha.

Systemet finns bara till av en enda anledning, folkhälsan. Det finns inga andra motiv inskrivna.

Jag tror folkhälsomotivet är överspelat sedan många år. Idag har vi en sådan tillgänglighet på alkohol att folk lärt sej att man inte behöver hälla i sej bara för att det finns (och så var det när jag var ung).

Vi måste dessutom i en helt annan omfattning själva ta ansvar för att placera pensionspengar, välja elavtal och till viss del ta ansvar för vår egen säkerhet. Men att köpa en flaska vin skall vi inte klara av.
Jag brukar använda det som exempel på att propaganda verkligen fungerar skrämmande bra. Ex. när nån tycker det är så konstigt att ryssar generellt är pro ryska staten…

Eller säg så här; för en oinvigd låter nog ”Väst vill bara åt våra rikedomar” lika dumt som ”monopolet garanterar ett bättre utbud”. Men med åratal av propaganda har de båda hamrats in, uppenbarligen väldigt framgångsrikt.

Möjligen att en oinvigd skulle tycka den senare skulle vara lite svårare att hamra in då det är en ren motsägelse i sig. Men inget är omöjligt med bra propaganda :stendumt:
 
Last edited:

Nyllet

Medlem
Du kanske ska lägga till barn till alkoholister och skador i trafiken pga rattfylla och liknande i din uppställning? Jag är absolut ingen SB-kramare men för att jämförelsen ska bli rättvis ska väl allt vägas in?

Det finns ju andra saker som kan hända, t.ex. att ett vinstintresse gör att butiker säljer 3-för-2 och såna saker som ökar inköpen.

Nu är jag lite sen på bollen i diskussionen, men det jag tycker är mest intressant med diskussionen om Systembolagets vara eller icke vara är att den alltid är så enfaldig. Människor på båda sidor klumpar i princip alltid ihop detaljhandelsmonopolet med olika marknadsförings- eller försäljningsbegränsningar. Även om man skulle överge monopolet så innebär ju inte detta att försäljning och marknadsföring måste vara helt fri och att det kommer ploppa upp små stånd på landets rastplatser som säljer billig smuggelsprit likt de, så här års, vanligt förekommande jordgubbsförsäljarna.

Det sannolika är väl en reglerad försäljning (som t.ex. tobak) där man behöver tillstånd och försäljningstider och marknadsföring regleras på i princip samma sätt som i nuläget? Hur skulle en sådan lösning påverka utbudet och folkhälsan? Jag tror inte att folkhälsan skulle påverkas negativt men att utbudet för en majoritet av befolkningen skulle bli betydligt bättre.
 

JonasBo

Medlem
Nu är jag lite sen på bollen i diskussionen, men det jag tycker är mest intressant med diskussionen om Systembolagets vara eller icke vara är att den alltid är så enfaldig. Människor på båda sidor klumpar i princip alltid ihop detaljhandelsmonopolet med olika marknadsförings- eller försäljningsbegränsningar. Även om man skulle överge monopolet så innebär ju inte detta att försäljning och marknadsföring måste vara helt fri och att det kommer ploppa upp små stånd på landets rastplatser som säljer billig smuggelsprit likt de, så här års, vanligt förekommande jordgubbsförsäljarna.

Det sannolika är väl en reglerad försäljning (som t.ex. tobak) där man behöver tillstånd och försäljningstider och marknadsföring regleras på i princip samma sätt som i nuläget? Hur skulle en sådan lösning påverka utbudet och folkhälsan? Jag tror inte att folkhälsan skulle påverkas negativt men att utbudet för en majoritet av befolkningen skulle bli betydligt bättre.

@Nyllet Absolut, att släppa SB men låta affärerna lyda under relativt stränga regler (såsom att inte massrea ut alkohol osv) låter som en väg.

Agreed!

Likväl argumentet att Ica och Coop bara kommer att sälja skitvin i boxar.

Kommer förmodligen hända men tror på att det är samma utbud och kunder som idag. Varför skulle man det säljas mer boxvin. Det är ju samma kunder som köper dem?!
Skillnaden blir därmed bara vart skitvinerna säljs, sb eller Ica och Coop 😎🤠
 

Johan L

Medlem
Agreed!

Likväl argumentet att Ica och Coop bara kommer att sälja skitvin i boxar.

Kommer förmodligen hända men tror på att det är samma utbud och kunder som idag. Varför skulle man det säljas mer boxvin. Det är ju samma kunder som köper dem?!
Skillnaden blir därmed bara vart skitvinerna säljs, sb eller Ica och Coop 😎🤠

Att det finns så många boxvin är ju en produkt av SB. De efterfrågar nya produkter för att konkurrensutsatta de som redan finns vilket gör att de kryllar av boxviner och burköl från ett fåtal producenter. På en fri marknad hade producenterna nog snarare satsat på ett fåtal produkter men nu blir de "tvungna" att ta fram nya produkter för att inte tappa hyllplatser till konkurrenter. Plus då att när SB är ensam aktör ska alla dessa få plats i samma butikskedjas sortiment, på en fri marknad skulle nog inte alla kedjor ha alla produkterna på hyllan.
 
Frågan har kanske varit uppe innan, men möjligheten att kunna köpa lagrade viner är nästan helt obefintlig på SB. Om man söker i BS så finns det totalt 11 st viner som är från före millennieskiftet. De flesta av dem är helt hopplösa (vem vill köpa en dubbelmagnum Beau-Sejour Becot 1983 för 7508 kr?)

Jag är van vid alla möjligheter som Köpenhamn erbjuder, gå och strosa i ”skattkammare” efter udda äldre viner. Är etiketten kass eller nivån är låg så sjunker priset.

Den typen av vinförsäljning är helt omöjlig i ett monopol. Måste väl till ett antal flaskor/lådor för att orka lägga upp ett varunummer och komma med i BS. Och andrahandsviner går ju helt bort.

Men då finns ju Bukowskis? Jo, men det är mestadels väldigt prestigefyllda och dyra flaskor som hamnat där. Den där Poyferren från 1993 finns ju knappast där.
 
Frågan har kanske varit uppe innan, men möjligheten att kunna köpa lagrade viner är nästan helt obefintlig på SB. Om man söker i BS så finns det totalt 11 st viner som är från före millennieskiftet. De flesta av dem är helt hopplösa (vem vill köpa en dubbelmagnum Beau-Sejour Becot 1983 för 7508 kr?)

Jag är van vid alla möjligheter som Köpenhamn erbjuder, gå och strosa i ”skattkammare” efter udda äldre viner. Är etiketten kass eller nivån är låg så sjunker priset.

Den typen av vinförsäljning är helt omöjlig i ett monopol. Måste väl till ett antal flaskor/lådor för att orka lägga upp ett varunummer och komma med i BS. Och andrahandsviner går ju helt bort.

Men då finns ju Bukowskis? Jo, men det är mestadels väldigt prestigefyllda och dyra flaskor som hamnat där. Den där Poyferren från 1993 finns ju knappast där.
Ska till Köpenhamn om 2v. Vart strosar du efter dessa viner?
 

buteljen

Medlem
Frågan har kanske varit uppe innan, men möjligheten att kunna köpa lagrade viner är nästan helt obefintlig på SB. Om man söker i BS så finns det totalt 11 st viner som är från före millennieskiftet. De flesta av dem är helt hopplösa (vem vill köpa en dubbelmagnum Beau-Sejour Becot 1983 för 7508 kr?)

Jag är van vid alla möjligheter som Köpenhamn erbjuder, gå och strosa i ”skattkammare” efter udda äldre viner. Är etiketten kass eller nivån är låg så sjunker priset.

Den typen av vinförsäljning är helt omöjlig i ett monopol. Måste väl till ett antal flaskor/lådor för att orka lägga upp ett varunummer och komma med i BS. Och andrahandsviner går ju helt bort.

Men då finns ju Bukowskis? Jo, men det är mestadels väldigt prestigefyllda och dyra flaskor som hamnat där. Den där Poyferren från 1993 finns ju knappast där.
Nu vet jag iofs inte vad frågan var 😇 .... men här kan du köpa äldre årgångar till hyfsat bra priser:

https://www.comptoirdesmillesimes.com/en/bordeaux?cdmv2_product_en_1[refinementList][id_f_3][0]=1999
 
Toppen