Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

• Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Monopol/Systembolaget - vill vi ha det eller ej, fördelar och nackdelar?

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
Jimmie Åkesson (SD) höjer (L):s liberaliseringsbud med kylrum snarare än bara kylskåp på Systembolaget, och därtill söndagsöppet!

Hittills ser jag inte att Systembolaget eller Movendi (f.d. IOGT-NTO) har kommenterat utspelen.

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
Moderaterna toppar de tidigare utspelen med att vilja sänka åldern för att handla på Bolis till 18 år, för drycker upp till 22%, och påpekar att så ser åldersgränsen ut i Finland och Norge.

Några dagar efter L:s utspel vaknade Movendi till liv och kommenterade för sin tidning Accent:
"Det är valtider, Liberalerna behöver hitta röster. Jag ser utspelet som populistiskt. Det är beklagligt att det parti som har haft några av de starkaste förkämparna för den svenska alkoholpolitiken i Barbro Westerholm och Gabriel Romanus, byter sida, säger Emil Juslin, politisk chef på Movendi."
Intressant att de två som framhålls båda är födda på 1930-talet. Det verkar alltså inte ha varit så mycket återväxt av alkoholpolitiskt profilerade folkpartister/liberaler de senaste 40-50 åren eller så?

Johan L

Medlem
Börjar gå undan med liberaliseringen av alkoholpolitiken. Gårdsförsäljning, sänkt alkoholskatt för små bryggerier, slopat matkrav för servering av alkohol och nu lovar M alltså sänkt ålder på bolaget om de vinner valet. Vad kommer härnäst? Starköl i matbutiker? Höjd gräns för rattfylla? Okej att köpa hem alkohol från krogen och/eller ta med egen alkohol till restaurangen?

Jos

Medlem
Börjar gå undan med liberaliseringen av alkoholpolitiken. Gårdsförsäljning, sänkt alkoholskatt för små bryggerier, slopat matkrav för servering av alkohol och nu lovar M alltså sänkt ålder på bolaget om de vinner valet. Vad kommer härnäst? Starköl i matbutiker? Höjd gräns för rattfylla? Okej att köpa hem alkohol från krogen och/eller ta med egen alkohol till restaurangen?
"Höjd gräns för rattfylla" Är det så propagandan låter nuförtiden? :nagelbitare:

Johan L

Medlem
"Höjd gräns för rattfylla" Är det så propagandan låter nuförtiden? :nagelbitare:

Propaganda? Jag spekulerade bara i vad som ligger längre fram i tangentens riktning. Jag tycker att den liberalisering som har gjorts senaste tiden är bra. Nu säger jag inte att jag vill ha en höjd promillegräns, men det skulle ligga i linje med en del av den retorik som har förts. Sverige har hårdare promillegränser än de flesta av våra närmaste grannländer. I praktiken känns det ännu som en politiskt ogenomförbar ändring.

Jos

Medlem
Propaganda? Jag spekulerade bara i vad som ligger längre fram i tangentens riktning. Jag tycker att den liberalisering som har gjorts senaste tiden är bra. Nu säger jag inte att jag vill ha en höjd promillegräns, men det skulle ligga i linje med en del av den retorik som har förts. Sverige har hårdare promillegränser än de flesta av våra närmaste grannländer. I praktiken känns det ännu som en politiskt ogenomförbar ändring.
Kommentera liberaliseringen med; "Vad kommer härnäst? Höjd gräns för rattfylla?” lät väldigt likt monopolets och/eller vänsterns propaganda bara, superkorkat. Att försöka likställa viljan att bli ett normalt land med att vilja fylleköra ihjäl folk...

Last edited:

Vingubben

Medlem
IMG_0297.png

Här är utvecklingen av alkoholkonsumtionen i Finland senaste tio åren. Då har man samtidigt liberaliserat alkoholpolitiken i flera omgångar med bla ölförsäljning i livsmedelsbutiker och utökad gårdsförsäljning. Kan också påpeka att man sen länge kan köpa öl och vin i Finland om man är myndig.

Jag har svårt att förstå argumenten att alkoholförsäljningen skulle öka i Sverige om vi gjorde samma sak som finnarna? De som är motståndare till en liberalare alkoholpolitik bryr sig nog inte om fakta. Moralism är nog mer som en religion och därför ser vi argument som förebådar armageddon vid minsta diskussion om förändringar i dagens alkoholpolitik. Förändrad promillegräns är dock ny för mig.

Wintermute

Medlem
Visa bifogad bild 36915

Här är utvecklingen av alkoholkonsumtionen i Finland senaste tio åren. Då har man samtidigt liberaliserat alkoholpolitiken i flera omgångar med bla ölförsäljning i livsmedelsbutiker och utökad gårdsförsäljning. Kan också påpeka att man sen länge kan köpa öl och vin i Finland om man är myndig.

Jag har svårt att förstå argumenten att alkoholförsäljningen skulle öka i Sverige om vi gjorde samma sak som finnarna? De som är motståndare till en liberalare alkoholpolitik bryr sig nog inte om fakta. Moralism är nog mer som en religion och därför ser vi argument som förebådar armageddon vid minsta diskussion om förändringar i dagens alkoholpolitik. Förändrad promillegräns är dock ny för mig.
Jag frågade en AI om vad som hände 2019--20. Svaret innehöll att dippen kommer från pandemi-effekt på krogen och finlandsfärjorna. Monopolet försäljning ökade. Så just där ledde minska tillgänglighet till minskad förbrukning.

Vingubben

Medlem
Jag frågade en AI om vad som hände 2019--20. Svaret innehöll att dippen kommer från pandemi-effekt på krogen och finlandsfärjorna. Monopolet försäljning ökade. Så just där ledde minska tillgänglighet till minskad förbrukning.
Med det resonemanget så måste tillgängligheten ha ökat enormt mellan 2020 till 2021 när krogarna återigen var öppna. Slutsatsen blir att ökad tillgänglighet minskar alkoholkonsumtionen. Lysande.

Wintermute

Medlem
Med det resonemanget så måste tillgängligheten ha ökat enormt mellan 2020 till 2021 när krogarna återigen var öppna. Slutsatsen blir att ökad tillgänglighet minskar alkoholkonsumtionen. Lysande.
Undrar varför det inte blev någon rekyl på nedgången. Det borde det kanske blivit. Eller var pandemin så långvarig att vi delvis programmerade om oss? Eller var dippen 2019--20 beroende av någonting annat?

Boletus

Medlem
Undrar varför det inte blev någon rekyl på nedgången. Det borde det kanske blivit. Eller var pandemin så långvarig att vi delvis programmerade om oss? Eller var dippen 2019--20 beroende av någonting annat?
Utan att ha några objektiva data att lägga fram tror jag att vi så sakteliga håller på att ersätta en generation som dricker mycket med en som inte gör det, och att pandemin skyndat på processen snarare än gett ett hack i kurvan. Att de dricker mindre betyder inte nödvändigtvis att de dricker ansvarsfullare, men om målet är att få ned totalkonsumtionen är det väl inte längre mycket som talar för att just tillgången är nyckelfrågan.

Per Stade

Lege artis
Efter det att jag bett Grok analysera utveckling i USA efter avveckling av restriktioner i många delstater
och jämförelser med systemen i Sverige och Norge samt England, Frankrike och Spanien blev sammanfattningen:
I USA ökade alkoholförsäljningen och konsumtionen tydligt efter att restriktioner och monopol avskaffades, främst på grund av högre tillgänglighet.

De liberala systemen i Storbritannien, Tyskland, Frankrike och Spanien kännetecknas av fri försäljning i vanliga butiker, låg reglering och höga tillgänglighet.
Dessa länder har generellt högre konsumtion än de nordiska monopolen (Sverige/Norge), även om flera har sett en långsiktig minskning genom samhällsförändringar.

Slutsats: Ökad tillgänglighet och privatisering leder oftast till högre försäljning och konsumtion jämfört med restriktiva monopol.

Bastardo

Medlem
Vilket utvecklingen i Finland talar emot.
Om allt går väl, så kommer det i bästa fall att bli möjligt med privatisering av alkoholförsäljning i Finland på sikt. Men med nuvarande takt kan det ta flera år.
Märk väl, att fortfarande kan du inte beställa drycker hem från Alko, som vi har kunnat göra här redan flera år, dessutom med en kostnad, som jag tycker är billig.
En liten nackdel är väl den, att det kan ta lite tid ibland innan man får hem sina flaskor, men vi som har den här hobbyn brukar inte ha så bråttom …

JonasBo

Medlem
Efter det att jag bett Grok analysera utveckling i USA efter avveckling av restriktioner i många delstater
och jämförelser med systemen i Sverige och Norge samt England, Frankrike och Spanien blev sammanfattningen:
I USA ökade alkoholförsäljningen och konsumtionen tydligt efter att restriktioner och monopol avskaffades, främst på grund av högre tillgänglighet.

De liberala systemen i Storbritannien, Tyskland, Frankrike och Spanien kännetecknas av fri försäljning i vanliga butiker, låg reglering och höga tillgänglighet.
Dessa länder har generellt högre konsumtion än de nordiska monopolen (Sverige/Norge), även om flera har sett en långsiktig minskning genom samhällsförändringar.

Slutsats: Ökad tillgänglighet och privatisering leder oftast till högre försäljning och konsumtion jämfört med restriktiva monopol.
Jag räknar med en ökad försäljning iaf - med drycker som inte tidigare funnits tillgängligt i nuvarande svenska butiker.
Bibbarna kommer vara kvar, tror inte att man köper mer bara för att Ica Basic Rött blir mer tillgänglig. Samma skit med annat tryck bara.

Toppen