Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

• Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Monopol/Systembolaget - vill vi ha det eller ej, fördelar och nackdelar?

Jos

Medlem
Jag väntar med iver på när jag kan öppna ett tasting room med försäljning av mina viner i Sthlm...
Tasting room kan du öppna med den nya lagen som gör att du slipper tvånget att servera mat. Men gästerna får hämta ut flaskorna på Systembolaget än så länge…

Crist(al)ian 77

50 Shades of Grape
Administratör
Hänvisar till David Sundéns forskning som jag länkat till tidigare med tanke på diskussionen. Sammanfattningsvis kommer han fram till att priset (skräll...) är den avgörande faktorn och inte tillgängligheten samt att alkoholskatten bör höjas för att täcka samhällskostnaderna.

"Det s.k. alkoholmonopolets effektivitet att minska alkoholkonsumtionen utöver vad som är möjligt på en konkurrensutsatt marknad kan även ifrågasättas. Det finns ingen stark evidens för att färre butiker leder till en lägre alkoholkonsumtion. Detta framgår bl.a. av att alkoholkonsumtionen, med få undantag, inte ökat i någon större utsträckning i de flesta av de stater som avskaffat sina alkoholmonopol. Den högre alkoholkonsumtionen i europeiska länder utan ensamrätt kan dessutom till fullo förklaras av att priset på alkohol är lägre i dessa länder. Det vill säga om länderna höjde alkoholpriset till det som gäller i Sverige skulle ländernas konsumtion hamna på samma nivå som i Sverige eller till och med lägre. "

Mexikanaren

Medlem
Lite sidenote, visste inte riktigt vart jag skulle posta detta.
Men är jag blind eller har de tagit bort sorteringstabben med "kommande lanseringar" på bolagets hemsida?

Just nu ser det enbart ut som man kan sätta upp specifika datum att söka mellan vilket känns som en definitiv nedgradering om man vill kolla på vad som kommer att komma in framöver

Botri

Medlem
Men är jag blind eller har de tagit bort sorteringstabben med "kommande lanseringar" på bolagets hemsida?

Just nu ser det enbart ut som man kan sätta upp specifika datum att söka mellan vilket känns som en definitiv nedgradering om man vill kolla på vad som kommer att komma in framöver
Tror att den har försvunnit tillfälligt då det syns kommande lanseringar 3 veckor framåt. Just nu finns det ingen lansering 3 veckor fram, men imorgon borde det synas för släppet 3/7.

Callxx

Medlem

Bra fråga, trodde jag hade en begynnande stroke som inte hittade den längre! Den brukar ju även försvinna om man har sin lokala butik vald.

Toppen