Intressant tråd. Det finns onekligen för- och nackdelar. Sett utifrån (jag har inte bott i Sverige på många år nu) blir tanken om ett monopolfritt Sverige lite väl utopiska. Vissa får det att låta som att det skulle finnas nischade butiker öppet 24/7 i alla svenska städer. Jag tror snarare resultatet hade blivit tvärt om. Livsmedelskedjorna (redan idag väldigt effektiva oligopol) hade snabbt roffat åt sig 99% av marknaden och gjort det väldigt svårt för små aktörer att vara med i leken. Kanske hade storstäderna fått sig ett par bra små butiker, men det hade nog varit det. Jag kan ju bara se i min egen stad (Köpenhamn) hur få riktigt bra vinbutiker som finns... kanske 5? Om ens det. Och de flesta av dem är knutna till en importör och favoriserar det egna sortimentet (inkl. min egen, vi är alla lika goda kålsupare...). Fast det är onekligen trevligare att besöka dem, snacka med folk som faktiskt vet vad de talar om, få lov att prova ett glas etc.
Ändå är det det som att svenskarna just nu har det bästa av bägge världar. Volymerna som bolaget tar in samt prismodellen gör det svårslaget rent pris/kvalitet/access-mässigt. Samtidigt kan de riktiga nördarna smärtfritt beställa "det som fattas" från EU. What's not to like? Jag tror man ska passa sig med att vara tro att gräset är så mycket grönare...
PS. Om ni är i Köpenhamn får ni gärna kika in i min lilla butik (fast vi har bara öppet torsdag, fredag, lördag de flesta veckorna

)