Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Muscadet i mitt hjärta

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Jag är sannerligen ingen vän av syrastinna viner, med undantag av Muscadet. Redan första flaskan jag av en slump fick i mig som 17-åring, skickade min själ i avancerade volter av extas. Det fanns så mycket vackert i det vinet att jag blev blixtförälskad. Så långt från alla de hurwelviner jag på tonårsvis tvingat i mig tidigare. 40 år senare och den kärleken sitter fortfarande i. Räknar i år 4 flaskor på CT samt ytterligare 3 lådor mumsig 2021 Plesiss Duval (MdS&M sur lie) som trots en prislapp på under hunkan gör DET för mig.

Eftersom vi i afton skall dricka en ny producent, Damien Rineau, (av Muscadet's ca 250 makare) i deras 2019 La Tour Gallus Muscadet de Sèvre-et-Maine från Cru Communaux Gorges har jag förberett mig lite genom att för första gången ge mig på att sätta mig in i deras Cru Communaux. Det är helt enkelt bara en del av all min önskade inlärning som ännu inte genomförts.

Geografiskt ligger Muscadet vid Loireflodens mynning, nära staden Nantes. Området är stort och hyser stor diversitet trots att man i princip enbart odlar en druva: Melon de Bourgogne. Vinerna sägs ha en särskild mineralitet som drivs av interaktionen mellan det lokala klimatet och de tre stora geologiska formationerna som Muscadet vilar på - metamorf, vulkanisk och sedimentär. Var och en bidrar till olika aspekter av vinernas egenskaper. Värt att notera är att AOC-beteckningarna här ofta slår de tüska i längd. Som tex: Muscadet de Sèvre-et-Maine sur lie Monnières-Saint Fiacre.

Vad är då Cru Communaux?
Crus Communaux är ett klassificeringssystem - en beteckning som givits till specifika vingårdsområden inom Muscadet-regionen som har erkänts för att producera viner med enastående kvalitet och unika egenskaper. Systemet etablerades under årgång 2011 och inkluderar 9 områden. Vart och ett av dessa områden har sin egen distinkta jordmån, vilket bidrar till smaksprofilen hos de viner som produceras där.

Syftet med klassificeringssystemet är att belysa mångfalden och kvalitetspotentialen hos Muscadet-viner samt att främja de olika vingårdsområdenas unika egenskaper. Det ger konsumenterna en garanti för kvaliteten och ursprunget hos de viner de köper. Förmodligen lär systemet, iaf över tid, driva upp priserna på de bättre flaskorna.

Vinerna som produceras under Crus Communaux-klassificeringen är vanligtvis högkvalitativa Muscadet-viner. De är kända för sin komplexitet, unika smaker och förmåga att åldras väl. Dessa viner uppvisar ofta egenskaper som extra elegant mineralitet, djupare fruktighet, utökad komplexitet, större lagringsbarhet och en tydlig terroir. Detta viner är avsedda att njutas av vinentusiaster som uppskattar nyanserna hos Muscadet-viner och letar efter en högre nivå av kvalitet och komplexitet i sina vinval.

Kort om de nio Crus Communaux​

Clisson
Clisson ligger inbäddat i Muscadets hjärta och har en lång och rik historia. Jordarna är granitbaserade, vilket är ett resultat av massiv vulkanisk aktivitet för miljontals år sedan. Den resulterande mineraliteten ger viner av exceptionell kvalitet och komplexitet. De typiska vinerna från Clisson har en intensiv mineralstruktur, vilket bidrar till en lång och utsökt finish som ytterligare förstärks av den relativt långa mognadsprocessen om minst 24 månader. De sägs ha en utsökt finkornig textur, som smeker gommen med sin distinkta, rena karaktär.

Några av de mest framstående odlarna i Clisson inkluderar:
1. Domaine de la Pépière: Känd för sina ekologiska metoder och minimala interventioner, vilket ger viner av stor elegans och komplexitet.
2. Domaine de l'Ecu: Denna gård har länge varit en pionjär inom biodynamisk odling och producerar viner som är så autentiska som det terroir de kommer från.
3. Château de l'Oiselinière: Känd för sin långa historia, daterad till 1330, producerar denna gård några av de mest konsekventa och högkvalitativa vinerna i Clisson.
4. Domaine de la Fessardière: Med sin ekologiska certifiering och passion för autentiska viner, är denna gård alltid en att hålla ett öga på.
5. Domaine de la Quilla: En familjeägd gård som är känd för sin dedikation till kvalitet och terroir-expressiva viner.

Le Pallet
Le Pallets geologiska landskap är lika fascinerande som dess vinkultur. Terroiren här består av både gneiss och amphibolit, vilket ger viner en distinkt fruktig karaktär och rundhet. Le Pallet-vinerna är kända för sin balans mellan fruktig charm och mineralisk skärpa, med en rikedom som lyfter deras elegans till nya höjder.

De mest namnkunniga odlarna i Le Pallet inkluderar:
1. Château du Coing: Denna historiska egendom har överlevt revolutioner och krig, och producerar fortfarande viner av exceptionell kvalitet.
2. Domaine Pierre Luneau-Papin: Med åtta generationer av vinmakare bakom sig, är denna gård synonymt med kvalitet och konsistens.
3. Domaine de la Grange: Denna familjeägda gård är känd för sina biodynamiska metoder och passion för att skapa vin som uttrycker terroiren.
4. Domaine Guy Bizard: Med en lång tradition av vinframställning, är denna gård känd för sina expressiva och balanserade viner.
5. Domaine Jean Aubron: Driven av en passion för att skapa vin som speglar terroiren, producerar denna gård några av de mest autentiska vinerna i Le Pallet.

Gorges
Gorges är känt för sin unika jordmån av kvarts och lera. Vinerna här är djupa och koncentrerade med en elegant fruktig smak. Historiskt sett är Gorges känt för att vara ett av de äldsta vinproducerande områdena i Muscadet, med en historia som går tillbaka till romartiden. Vinerna är väl strukturerade med komplexa aromer av vit frukt, citrus och en antydan av mandel.

De mest framstående odlarna i Gorges inkluderar:
1. Domaine de la Tourlaudière: Denna gård, drivs av familjen Plisson, har i generationer producerat toppviner med en autentisk karaktär.
2. Domaine de la Chauvinière: Den här gården, känt för sitt hållbara jordbruk och noggranna vinifiering, skapar viner som verkligen reflekterar Gorges unika terroir.
3. Domaine Haute Févrie: Med sin djupa respekt för naturen och passion för kvalitet, skapar denna gård några av de mest konsekventa vinerna i Gorges.
4. Domaine Michel Brégeon: Denna gård är känd för sina hantverksmässiga metoder och passion för att bevara traditionell vinframställning.
5. Domaine de la Pépière: Marc Ollivier, vinmakaren bakom denna framstående gård, är känd för sin dedikation till ekologiskt jordbruk och autentiska viner.

Monnières-Saint Fiacre
Här har vi en cru belägen där Loire-floden en gång slingrade sig fram, vilket har resulterat i en blandad jordmån av gneiss och mikaschist. I Monnières-Saint Fiacre upplever vi viner som verkligen berättar historien om varifrån de kommer. Vinerna är djupt rotade i sin terroir och uppvisar ofta en idealisk balans mellan friskhet och rikedom, med inslag av havssalt och citrusfrukter. Detta är vinodlingens högkonst, där historien smakar i varje droppe.

De mest framstående odlarna i Monnières-Saint Fiacre inkluderar:
  1. Domaine Landron: Jo Landron, med sin ikoniska mustasch, är en symbol för biodynamisk vinodling. Hans viner är uttrycksfulla, rika och fulla av liv.
  2. Domaine de la Louvetrie: Driven av familjen Landron, erbjuder denna gård även biodynamiska viner med distinkt mineralitet och komplexitet.
  3. Domaine Michel Brégeon: Michel är en passionerad vinmakare som strävar efter att producera viner som speglar terroirens karaktär till fullo.
  4. Domaine de la Fruitière: Denna gård är känd för sina hållbara metoder och produktionen av rena, fruktiga viner med fantastisk struktur.
  5. Château-Thébaud: Vinerna från denna gård är alltid rika och koncentrerade, men balanserade av en uppfriskande syrlighet.
Mouzillon-Tillières
Denna cru huserar gneiss- och granitblandade jordar som framhäver finess och elegans i vinerna. Här finner vi perfekta exempel på den unika karaktären hos Muscadet. Vinerna är skulpterade av tid och terroir, med ett komplicerat lapptäcke av mineralitet och friskhet.

De mest framstående odlarna i Mouzillon-Tillières inkluderar:
  1. Domaine de la Noë: Denna familjeägda gård har en lång historia av att skapa viner med djup, komplext uttryck och utsökt struktur.
  2. Domaine des Herbauges: Med sin starka betoning på hållbarhet och ekologi, producerar denna gård viner av högsta kvalitet.
  3. Domaine Les Mines: Denna gård skapar rika och mineraldrivna viner, med en sällsynt balans av frukt och syra.
  4. Domaine de la Bregeonnette: Med en filosofi om minimal intervention, skapar denna gård viner som verkligen uttrycker det unika i deras terroir.
  5. Domaine de la Chauvinière: Känd för sina hållbara metoder, denna gård skapar fantastiskt balanserade och komplexa viner.
Vallet
Vallet är rikt på gneiss och mikaschist, vilket ger kraftfulla viner med djup smak. Vinerna från Vallet är djupt rotade i sin miljö och präglas av en markant jordnära karaktär med en subtil antydan till exotiska frukter. De är robusta men ändå eleganta, vilket visar en sofistikerad balans mellan fruktighet och struktur.

De mest framstående odlarna i Vallet inkluderar:
  1. Domaine de la Bregeonnette: Med sina hållbara odlingstekniker, skapar denna gård autentiska viner med komplexa, mineraliska profiler.
  2. Domaine Des Haut Pemions: Denna familjeägda gård är känd för sina passionerade vinmakare och deras djupa respekt för naturen och terroiren.
  3. Château du Cléray: Detta historiska slott producerar några av regionens mest kända viner, med en konsekvent hög kvalitet och uttrycksfull karaktär.
  4. Domaine du Vieux Bourg: Driven av familjen Vinet, producerar denna gård viner som är verkliga uttryck för Vallets terroir.
  5. Domaine du Moulin Camus: Denna gård, med sin djupa respekt för naturen och passion för kvalitet, producerar några av de mest konsekventa och högkvalitativa vinerna i Vallet.
La Haye Fouassière - Den här cru visar oss den betagande amfiteaterscen där amfibolit och kvarts blandar sig i en dans av geologisk mångfald. Vinerna här präglas av en imponerande fruktighet och struktur, med undertoner av citrus och havssalt, en själfull återspegling av denna unika plats. Berättelser från uråldriga tider sipprar upp ur den djupt rotade terroiren och berättas i varje smak.

Framstående odlare i La Haye Fouassière inkluderar:
  1. Domaine de l'Aujardière: Eric Chevalier, ägare och vinmakare, är känd för sina rena, eleganta och strukturerade viner som uttrycker sin terroir med fantastisk klarhet.
  2. Domaine de la Mortaine: Den här gården, som drivs av familjen Bonnet, producerar konsekvent robusta, välbalanserade viner med komplexa aromer.
  3. Domaine de Belle Vue: Med sin starka betoning på biodynamisk odling, skapar denna gård djupa, komplexa viner som speglar den unika karaktären av deras terroir.
  4. Domaine des Cognettes: Denna biodynamiska gård är känd för sina viner som uttrycker den typiska karaktären av amfibolitjordar med distinkt renhet.
  5. Domaine de la Bretonnière: Denna gård är känd för sina hållbara metoder och produktionen av rena, eleganta viner.
Goulaine - Goulaine, med sin varierade jordmån av kvarts, sand och lera, är som en magisk kula som reflekterar ljus och smaker på alla håll. Vinerna här uppvisar en rundhet och komplexitet som inte liknar något annat. De erbjuder en symfoni av smaker som dansar runt i munnen långt efter den sista klunken.

Framstående odlare i Goulaine inkluderar:
  1. Domaine du Haut Bourg: Denna familjeägda gård har en historia som sträcker sig över fyra generationer och är känd för sina autentiska, komplexa viner.
  2. Domaine de la Fruitière: Med sina hållbara metoder, producerar denna gård viner med stor finess och mineralitet.
  3. Domaine du Moulin: Denna gård har en lång tradition av att producera viner med utmärkt balans och komplexitet.
  4. Château de Goulaine: Detta historiska slott, som är ett av de äldsta fortfarande fungerande i Europa, producerar eleganta viner med djup och intensitet.
  5. Domaine de la Foliette: Här skapar vinmakaren uttrycksfulla viner med stor personlighet, kända för sin unika karaktär.
Château-Thébaud
Här, möter granit- och gneissjordar det hårda klimatet i Loire. Det skapar viner med djup och komplexitet. Vinerna från Château-Thébaud är de Muscadetter som rent generellt är mest åt håller att lyssna på en symfoniorkester. De bättre utstrålar djupa harmonier som kan skapa storslagna symfonier. De är välbalanserade och ofta långa viner. Man kan också uttrycka det som sofistikerad balans mellan den citruslika fruktigheten och en utomjordisk struktur.

Framstående odlare i Château-Thébaud inkluderar:
  1. Domaine de la Pépière: Denna gård, som drivs av Marc Ollivier, är känd för sina rena, eleganta och strukturerade viner.
  2. Domaine du Fief aux Dames: Med sin hängivenhet till traditionella metoder, skapar denna gård viner med djup, intensitet och komplexitet.
  3. Château-Thébaud: Detta historiska slott är känt för sina kraftfulla, men ändå eleganta viner.
  4. Domaine des Cognettes: Med sina biodynamiska metoder, skapar denna gård viner med renhet, elegans och uttrycksfull karaktär.
  5. Domaine du Moulin Camus: Denna familjeägda gård är känd för sina passionerade vinmakare och deras djupa respekt för naturen och terroiren.
Av alla dessa 30 förnämliga odlare har jag ännu bara schlurpat i mig 21. Men, oförtrutet kämpar vi vidare! Av de 250 odlarna... Ja, där har vi lång väg kvar innan vi är nära målet. Om det nu bara var så att Muscadet stod på kartan, ja, då hade vi nog redan varit i mål. Men, det finns ju så många ankor, och alldeles för lite tid...

La Tour Gallus och Damien Rineau enligt litteraturen

Damien Rineau, vinmakare och nionde generationens ägare till vingården La Tour Gallus, är en bärare av ett släktarv som går tillbaka till 1800-talet. Belägen i Gorges, har La Tour Gallus med tiden blivit ett signaturnamn inom högkvalitativ Muscadet-vinproduktion.

Det var år 1983 som Damien Rineau övertog rodret och sedan dess har han med stor skicklighet odlat och producerat viner, genom att bevara familjegårdens traditioner samtidigt som han infört mer moderna vinmakningsmetoder. Deras viner har gjort ett namn för sig tack vare karakteristisk friskhet och mineralitet. Detta är inte det enda som Damien Rineau har att erbjuda – han producerar även en linje viner av Chardonnay.

Damien Rineau och La Tour Gallus har fått vederbörligt erkännande från både vinälskare och kritiker, vilket återspeglas i de positiva recensioner och betyg som vingårdens produkter ofta får. Dessutom har vingården fått beröm för sitt engagemang för hållbarhet och miljömässig ansvar, vilket visar att de inte bara producerar enastående viner, men också bidrar till att skydda och bevara den jord vi alla delar.


PXL_20230730_040003731.PORTRAIT.jpg

Vår flaska för i afton, 2019 La Tour Gallus Muscadet de Sèvre-et-Maine

Vi kommer öppna den kl 14 för dubbeldekantering och sedan får den stå och vila i flaskan, utan kork. Vi tar den kylskåpskall till restaurangen, och eftersom det är 37 grader varmt, räknar vi med att den skall nå match-temperaturen om 12-14 C tills första glaset. Vi förväntar oss ett somrigt vin som kommer göra både fisken och havsfrukterna stor glädje under middagen samtidigt som vi kan tillbringa en hel del kontemplativ tid med den. Vi hoppas på att de klassiska mandlarna visar sig...

...tänk ändå så mycket mer spännande kvällen kommer bli tack vare lite Googling och inläsning.
Preparation rulez! :cool:
 
Last edited:

katho27

Medlem
En får ödmjukt tacka Sensei @StefanAkiko för belysande av en för mig hittills tämligen obevandrad terroir och sällan drucken druva.
Blev sugen på att börja överföra denna initiala teoretiska kännedom till en begynnande empirisk erfarenhet.

Beställning på två flaskor från SB lagd redan nu på morgonkulan.
Hoppas att 2018 Goulaine Famille Lieubeau eller 2019 Batard Langelier Didascalie kan väcka känslan för Muscadet även här.

Skärmavbild 2023-07-30 kl. 08.37.16.png
 
Trådskapare
StefanAkiko

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
En får ödmjukt tacka Sensei @StefanAkiko för belysande av en för mig hittills tämligen obevandrad terroir och sällan drucken druva.
Blev sugen på att börja överföra denna initiala teoretiska kännedom till en begynnande empirisk erfarenhet.

Beställning på två flaskor från SB lagd redan nu på morgonkulan.
Hoppas att 2018 Goulaine Famille Lieubeau eller 2019 Batard Langelier Didascalie kan väcka känslan för Muscadet även här.

Visa bifogad bild 29599
Ser verkligen fram mot att höra om dina erfarenheter!
Då Muscadet är tråkiga, är det urvattnade viner eller viner med för hög/låg syra jämfört med vinets stuffing.
...eller oxiderade av alltför hög ålder...
Har en från tidigt 80-tal som ... mjae ... någon dag kommer den ploppas och ... förmodligen vaskas.

Domaine Batard Langelier tillhör den stora skara makare jag helt saknar erfarenhet av. Familjen Lieubeau har jag druckit ett gäng Clisson från, men blev inte alls imponerad då syrorna var alldeles för låga. Har sparat en flaska av den för att se vad som eventuellt kan hända då den gulnat. Den 2009:a i magnum som jag öppnade förra julaftonen var med alldeles för låga syror och redan avliden med ruttnande äpplen som huvudtema. De 5 flaskor av deras 2018 var mest som fruktjos utan varken syror eller mineralitet.
 

Sonderlese

Medlem
Jag räcker fram ett stort tack till StefanAkiko-san för skapandet av detta underbara tråd som fyller ett tomrum här på forumet. Mitt hjärta slår stort för ett gott Muscadet som inte kan ersättas av något annat vin när sammanhanget är det rätta.

Jag bedrar även med ett litet undantag från de jordmånen som nämnts ovan: Butte de la Roche
Bergarten här är serpentin och är den enda förekomsten i Muscadet (vad jag känner till). Jordmånen präglar vinerna och är väl värt att prova.

Främsta företrädaren för Butte de la Roche är Domaine Luneau-Papin med (i dags dato) två viner:
- Domaine Luneau-Papin Muscadet de Sèvre-et-Maine Sur Lie Terre de Pierre Butte de la Roche; ett vin gjort från sluttningarna.
och
- Domaine Luneau-Papin Muscadet de Sèvre-et-Maine Sur Lie Gula Ana; ett vin gjort från gamla vinstockar från toppen av Butte de la Roche.
 
Underbar artikel @StefanAkiko tack!

Jag hade en gång en norsk chef som var både berest och vinkunnig. Hans söner tog efter pappans stora vinintresse och kom sen att arbeta i fina jobb i vinvärlden i New York. Hans favoritvin var Muscadet. Dels passade det med hans tycke för fisk och skaldjur, dels hade han utvecklat en avancerad nivå av kostnadsmedvetenhet. Den gällde det mesta i livet, inklusive viner. När jag i ungdomligt oförstånd nämnde något dyrt prestigevin jag drömde om att få prova svarade han alltid samma sak: ”disse viner, det er bare dritt!” Och sen bjöd han vid nästa tillfälle på någon bra muscadet för under USD 10/flaskan som för att bevisa sin poäng.
 
Trådskapare
StefanAkiko

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Underbar artikel @StefanAkiko tack!

Jag hade en gång en norsk chef som var både berest och vinkunnig. Hans söner tog efter pappans stora vinintresse och kom sen att arbeta i fina jobb i vinvärlden i New York. Hans favoritvin var Muscadet. Dels passade det med hans tycke för fisk och skaldjur, dels hade han utvecklat en avancerad nivå av kostnadsmedvetenhet. Den gällde det mesta i livet, inklusive viner. När jag i ungdomligt oförstånd nämnde något dyrt prestigevin jag drömde om att få prova svarade han alltid samma sak: ”disse viner, det er bare dritt!” Och sen bjöd han vid nästa tillfälle på någon bra muscadet för under USD 10/flaskan som för att bevisa sin poäng.
Varsågod! My pleasure.
Japp! Det finns ohemula mängder dyrt dritt 💩
 
Trådskapare
StefanAkiko

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Jag räcker fram ett stort tack till StefanAkiko-san för skapandet av detta underbara tråd som fyller ett tomrum här på forumet. Mitt hjärta slår stort för ett gott Muscadet som inte kan ersättas av något annat vin när sammanhanget är det rätta.

Jag bedrar även med ett litet undantag från de jordmånen som nämnts ovan: Butte de la Roche
Bergarten här är serpentin och är den enda förekomsten i Muscadet (vad jag känner till). Jordmånen präglar vinerna och är väl värt att prova.

Främsta företrädaren för Butte de la Roche är Domaine Luneau-Papin med (i dags dato) två viner:
- Domaine Luneau-Papin Muscadet de Sèvre-et-Maine Sur Lie Terre de Pierre Butte de la Roche; ett vin gjort från sluttningarna.
och
- Domaine Luneau-Papin Muscadet de Sèvre-et-Maine Sur Lie Gula Ana; ett vin gjort från gamla vinstockar från toppen av Butte de la Roche.
Tack! Butte de la Roche har jag aldrig stött på, men nu står den med på listan över vad jag lystet letar efter!
 

Sonderlese

Medlem
Domaine Bruno Cormerais Muscadet de Sèvre-et-Maine Bruno 2010 9 Ans

Bruno Cormersis är pionjären i Muscadet att höja kvaliteten och karaktären på Melon de Bourgogne genom att öka tiden vinet ligger på jästen innan buteljering; sen följde en handfull andra vinmakare.

Det här vinet är från 2010, en bra årgång för Pays Nantais; det har legat nio år på jästfällningen innan buteljering.

Jag köpte en enda flaska ur nyfikenhet och för väl det; det var ganska ”meh”.
Doften var inte stor eller kraftig, lite citron och smör. Till utseende var det klart ljusgult, inget som skulle avslöja dess ålder.
Smaken var återhållsam med citronolja och smörjolja vilket upplevdes även i det medelfylliga, lätt feta munkänslan.
Ett väl producerat vin av en kompetent vinmakare, men inte värt det premium man betalar mot andra kvalitets Muscadet. Diam10 korkförsluttning.
IMG_0095.jpeg
 

Sonderlese

Medlem
IMG_0120.jpeg

2021 Domaine de la Pépière Muscadet de Sèvre-et-Maine Sur Lie

Det här har varit husets Muscadet det senaste året sen ett besök på domainen (när vi ändå hade vägarna förbi i samband med ett bröllop). Vi har även delat flaskor och gett bort till oinvigda här hemma och runt om i Europa. Men nu är sista flaskan drucken och vi kan börja på de övriga muscadetvinerna.

Ljus gul ; citrus, päron och lätt havsluft på näsan. Dofterna återkommer i munnen plus lite saltig mineralitet.

Medelfylligt och väldigt harmoniskt; ett enklare opretentiöst vardagsvin som träffar rätt när man längtar efter just Muscadet.

Passar ypperligt till vitfisk i ljus sås eller skirat smör samt skaldjur.
 

katho27

Medlem
Ser verkligen fram mot att höra om dina erfarenheter!
Då Muscadet är tråkiga, är det urvattnade viner eller viner med för hög/låg syra jämfört med vinets stuffing.
(...) som fruktjos utan varken syror eller mineralitet.
De första två försöken med denna typ av Muscadet hamnade tyvärr i den tråkiga kategori du beskriver ovan, jag får stämma in i uttalandet från @Sonderlese "meh".

2018 Goulaine Famille Lieubeau fin doft av melon men kändes för låg i allt: frukt, syra, koncentration och nyanser.
2019 Batard Langelier Didascalie fick inga noter, ett anonymt vin som jag mest minns i känslan av punka i förväntans-bubblan.

Ah well, kommer fortsätta leta och förhoppningsvis upptäcka, med hjälp av ciceroner i denna tråd.
 
Trådskapare
StefanAkiko

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
De första två försöken med denna typ av Muscadet hamnade tyvärr i den tråkiga kategori du beskriver ovan, jag får stämma in i uttalandet från @Sonderlese "meh".

2018 Goulaine Famille Lieubeau fin doft av melon men kändes för låg i allt: frukt, syra, koncentration och nyanser.
2019 Batard Langelier Didascalie fick inga noter, ett anonymt vin som jag mest minns i känslan av punka i förväntans-bubblan.

Ah well, kommer fortsätta leta och förhoppningsvis upptäcka, med hjälp av ciceroner i denna tråd.
Så är det... Svårt att veta vad som levererar då det liksom saknas guider. Då jag köper på slump (vilket jag nästan uteslutande gör) så undviker jag numer alla viner av dessa tre producenter.:

※ Dom La Bazillere
※ Dom Les Hautes Noëlle's
※ Dom De La Foliette

Ssk Foliette har en enorm spridning av sina myriader olika buteljeringar här i Japan. Har provat många och alla har varit vattniga.

Uppskattar att ca 1 på 5 av de jag inhandlat hitintills har varit vattniga vilket ger en hyfsat god förväntanspotential då jag är i görningen med att ploppa en M.

Noterar vidare att min hustru bara uppskattat tre av alla de Muscadetter vi druckit hittills. Hon avfärdar hög syra som obalanserat och tycker generellt att alla är tunna och korta i rocken och uppskattar inte arkitekturen som liksom amplifierar den magiska mineraliteten.

Hon föredrar Sancerre, Soave och Santorini (Assyrtiko). Jag har inget emot dem heller 🤪
 
Trådskapare
StefanAkiko

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
De två bästa M jag druckit de senaste två åren är utan tvekan:

1250717b-ec6f-4256-b7bf-27b02687fe8d.jpg


2020 Domaine Michel David Muscadet de Sèvre-et-Maine sur lie Les Barboires
(2 fl kvar)

Och

6c31808f-116f-4513-86a8-97d879e94760.jpg


2015 Domaine Poiron Dabin Muscadet de Sèvre-et-Maine Château Thébaud
(0 fl kvar)

Dessa bör fortfarande vara på topp!



images (15) (12).jpeg


Poiron Dabin har alltid trollsländor på sina etiketter. Skoj kuriosa är att de odlar ett helt gäng olika druvsorter: Melon de Bourgogne, Chardonnay, Pinot Gris, Pinot Noir, Fié Gris, Côt Malbec, Petit Manseng, Gewurztraminer och Berligou.

images (15) (13).jpeg


Som jag skrev åt mig själv för någon tid sedan:

Poiron Dabin är en framstående vinproducent i Muscadet. Sedan flera generationer tillbaka har familjen kombinerat traditionella vinframställningsmetoder med modern teknik för att producera viner av högsta kvalitet. Typiskt för bättre Muscadetter kännetecknas deras viner av finess och mineralitet med friska syror.

Producenten har över tid vunnit erkännande bland vinkännare över hela världen. För den som verkligen uppskattar komplexitet och terroir, är Poiron Dabins skapelser ett måste att utforska.
 
Last edited:
Trådskapare
StefanAkiko

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
PXL_20230929_164723463.jpg


2013 Les Folies Siffait Muscadet de Sèvre-et-Maine sur lie
Tyvärr några år för gammal. Här var det gamla äppelskrutt, bokna äpplen och fruktkorgar på REA där ananasen både skrumpnat och möglat.

Absolut drickbar, men man blir fort leds på alla äpplen...
 
Trådskapare
StefanAkiko

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Visa bifogad bild 30265

2013 Les Folies Siffait Muscadet de Sèvre-et-Maine sur lie
Tyvärr några år för gammal. Här var det gamla äppelskrutt, bokna äpplen och fruktkorgar på REA där ananasen både skrumpnat och möglat.

Absolut drickbar, men man blir fort leds på alla äpplen...
Under sker!

Har redigerat min smaknot på CT och satt bra poäng på denna flaska! Översatt via Google Translate och viss polering:

Vid plopp och dag 2: Nära F
========================
För gammal redan vid 10 år.

Främst äpplen, gamla äpplen och än några fler äpplen.
Syran är perfekt. Den har märg.
Tyvärr handlar det nästan uteslutande om äpplen.
Om du har flaskor, drack dem för 3-5 år sedan.

Dag 4 (20% av btl var kvar) 92p
==============================
Nu är det här en sjungande Muscadet!
Syrastrukturen är perfekt, transparensen tillåter den attraktiva våta stendammsmineraliteten att skina på scenen.
Äpplena är nästan helt borta! :)
Detta har vackert förvandlats till en Muscadet att leva för!
 
Trådskapare
StefanAkiko

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Som Jesus återupplivade Lazarus, återupplivar StefanAkiko en död Muscadet efter fyra dagar!
Vår nya frälsare - AMEN!
Vägrar ta på mig ansvar över kemiska reaktioner, avdunstningar mm som jag inte själv aktivt arbetat fram.
Sanningen är väl egentligen den att jag har så liten erfarenhet av vin att jag inte förstod att den borde ha småluftats under flera dagar för att åter skina klart 🌟
Men rejält god och underbar blev den!

Ibland har man helt enkelt tur :cool:
...ibland har man inte tur :vägg:
 
Last edited:
Trådskapare
StefanAkiko

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Kan varmt rekommendera denna godbit, ssk för dem som vill ha lite rondör i Muscadetternas uttryck:

IMG_3196.jpeg


2020 Stéphane et Vincent Perraud Muscadet de Sèvre-et-Maine Selection des Cognettes Sur Lie, 93p

En lite dyrare flaska (i Japan) för motsvarande strax över 200 kr per flaska.

Men eftersom nyfikenhet bara kan botas på ett sätt, fick flaskan följa med mig hem.

Det är förmodligen en av de bättre inkörsflaskorna för de stackars eländiga själar som ännu inte älskar Muscadet på det sätt som det är: en syrlig och transparent vehikel för känslig utforskning av transparens och mineralitet.

Detta är ett mer tätt och rikt uttryck av druvan, MdB, vilket leder till en mindre intensiv exponering av den vackra mineralitet som gömmer sig någonstans i vinet. Syrorna är mycket pigga och M++++ på ett fantastiskt sätt. Jag gillar rondören i detta vin, men föredrar de mer eleganta, finessrika och lite "elaka" uttrycken. Tycker helt enkelt att de är mer lockande och fascinerande. Runda viner finns överallt, men transparent arkitektur är avsevärt svårare att bygga och hitta.

Oavsett hur negativ jag än låter, är det här vinet en skönhet och jag kommer att köpa in några fler flaskor. Det här vinet kommer att åldras väl och bli extremt härligt vid sisådär ungefär en 7 års ålder.
 
Trådskapare
StefanAkiko

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Tänkte skriva en artikel, men ger upp. Blir inte böttre ön så här. Är för trött och behöver fokusera mina klienters behov under ett par veckor nu.

Varför är Muscadetviner högt älskade av så många?

Oavsett du är en vinnörd eller ett vinproffs är det mycket troligt att du iaf hört talas om Muscadetviner. Du kanske till och med redan älskar dem? Dessa viner, som kommer från regionen Muscadet vid Nantes och Atlantkusten i Frankrike, har en speciell plats i hjärtat hos många entusiaster. Men vad är det egentligen som gör dem så eftertraktade? Låt oss utforska detta närmare.

Muscadetviner är kända för sin friskhet, elegans och komplexitet. De framställs av druvan Melon de Bourgogne, som trivs i det marina klimatet i regionen. Trots namnet har druvan ingenting att göra med Bourgogne. Geoklimatet ger vinerna en unik karaktär, mineralitet och sälta, vilket gör dem bla till perfekta komplement till skaldjur och fiskrätter.

En av anledningarna till att Muscadetviner är så älskade är deras förmåga att åldras på ett fantastiskt sätt. Enligt Jancis Robinson är "åldrandet av Muscadet fascinerande". Hon jämför Muscadet med Chablis och hävdar att dessa viner kan utveckla en otrolig komplexitet med åren.

Enligt Robert Parker, en annan framstående (?) vinexpert, erbjuder Muscadetviner ett fantastiskt pris-kvalitetsförhållande. Han säger "Muscadet, det vitvin som det inte talas tillräckligt mycket om, är inte bara prisvärt utan ofta också mycket gott".

Terroir spelar en viktig roll i framställningen av Muscadetviner. De olika jordmånerna och det marina klimatet ger vinerna unika smaker och aromer. Som den franska vinproducenten Pierre Luneau-Papin förklarar "Området Muscadet ger goda förutsättningar för att odla druvor som ger viner med hög syra och stark mineralitet, utan att vara kartiga. Detta ger vinerna från vårt distrikt speciell karaktär".

I en artikel från Decanter som undersöker Muscadetviner beskrivs de som "rena, friska och livliga viner, perfekta för att njuta av tillsammans med skaldjur". Artikeln uppmärksammar också den ökande populariteten hos dessa viner hos unga vinälskare och trendiga restauranger runt om i världen.

Muscadetviner har en historia som sträcker sig långt tillbaka, och de fortsätter att imponera på vinprofessionella över hela världen med sin kvalitet och karaktär. Oavsett om du är en wine nerd eller bara älskar att njuta av ett glas vin, är det definitivt värt att utforska Muscadetvinerna och upptäcka deras underbara egenskaper själv.

På senare år har man infört Crus Communeaux för att hedra de olika jordmånerna och de delar av Muscadet som kontinuerligt producerar viner av lite högre kvalitet. (Men, det har jag redan skrivit om…)

IMG_3199.jpeg

Karta över de olika Crus Communeaux i Muscadet. Lånad från blogginlägget Flatiron’s Guide to the Crus Communaux of Muscadet [ URL ] med en mycket bra uppställning och genomgång av de olika områdena!

Källor:
  1. Jancis Robinson - "Muscadet - fascinating with age"
  2. Robert Parker - "Muscadet, the under-appreciated white wine"
  3. Decanter - "Muscadet: Why every wine lover should be drinking it now"
 
Last edited:
Trådskapare
StefanAkiko

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Ännu en Muscadet som är något kort i rocken. Har dock bara druckit denna årgången av detta vin och det enda jag någonsin druckit av denna makare, så vägrar dissa.

PXL_20231018_183229707.jpg


2021 Bonnet-Huteau Muscadet de Sèvre-et-Maine Sur Lie La Tarciere, 88p
 
Toppen