Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

• Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Muscadet i mitt hjärta

Trådskapare
StefanAkiko

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Funderar över syror?…
Vad jag kan läsa mig till är att Muscadet är ett av mindre många viner som domineras av äppelsyror. De flesta surliga vita viner verkar domineras av vinsyra (Champagne, Sancerre, Pouilly Fumé, Assyrtiko, Soave mfl).

Om jag förstår det rätt, så domineras kart av citronsyra.

Innan jag går vidare med någon form av konsekvensanalys av suror i vita viner, skulle jag vilja höra vad våra kemiskt kunniga har att säga om detta med olika syror…

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
Nej, någon citronsyra finns väl inte i nämnvärda mängder i viner? Det är väl inga andra syror än äppelsyra (malic acid) och vinsyra (tartaric acid) som man behöver fundera över? Jag kan inte påminna mig att jag ramlat över någon info om väldigt olika syrafördelning i olika druvsorter, så där vet jag inte. Men malolaktisk jäsning (MLF) omvandlar ju äppelsyran till den mildare mjölksyran (lactic acid). Om ett vin av en viss druvsort nästan bara innehåller äppelsyra skulle ju MLF ha en större påverkan på de vinerna än andra, och ge ett väldigt annorlunda vin med väldigt jolmig syranivå. Det borde väl vara bekant i så fall? Men jag gissar nu.

Sonderlese

Medlem
Champagne Huset Billecart-Salmon köper Domaine de Bellevue

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
Domaine de Belle Vue ligger i Gétigné och grundades av Jérôme år 2010. Egendomen består av 12 hektar biodynamiskt och ekologiskt certifierade vingårdar där inte bara den mest traditionella Melon de Bourgogne växer utan också de mer för området ovanligare Chardonnay, Merlot, Cabernet Franc och Savagnin. Jérôme sticker även ut på fler sätt än val av druvor. Han buteljerer sina viner baserat på jordmån och ålder på vinstockarna, snarare än efter vingård och i hans experimentella vineri samsas gamla ekfat med amforor och cementägg.
Jérôme Bretaudeau är besatt av Muscadet, Loiredalens västligaste appellation. Beläget längs kusten där floden Loire mynnar ut i Atlanten, kombineras det friska, maritima klimatet med granitrika jordar och skapar lågalkoholhaltiga och syradrivna viner med en markerad mineralitet samt komplexitet.

Trådskapare
StefanAkiko

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Champagne Huset Billecart-Salmon köper Domaine de Bellevue

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
Domaine de Belle Vue ligger i Gétigné och grundades av Jérôme år 2010. Egendomen består av 12 hektar biodynamiskt och ekologiskt certifierade vingårdar där inte bara den mest traditionella Melon de Bourgogne växer utan också de mer för området ovanligare Chardonnay, Merlot, Cabernet Franc och Savagnin. Jérôme sticker även ut på fler sätt än val av druvor. Han buteljerer sina viner baserat på jordmån och ålder på vinstockarna, snarare än efter vingård och i hans experimentella vineri samsas gamla ekfat med amforor och cementägg.
Jérôme Bretaudeau är besatt av Muscadet, Loiredalens västligaste appellation. Beläget längs kusten där floden Loire mynnar ut i Atlanten, kombineras det friska, maritima klimatet med granitrika jordar och skapar lågalkoholhaltiga och syradrivna viner med en markerad mineralitet samt komplexitet.
Det blir spännande att följa!

Toppen