Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

• Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Muscadet i mitt hjärta

Tänker att "Muscadet-omårdet" borde vara en rätt tacksam region att åka i som vinturist?

Vinerna är förhållandevis billiga, många små producenter, inte så hett på världsmarknaden. I vissa områden är det smått kört att öht besöka producenterna, och om man får det finns inget att köpa..

Trådskapare
StefanAkiko

StefanAkiko

Muscadet suddenly became important to me.
Tänker att "Muscadet-omårdet" borde vara en rätt tacksam region att åka i som vinturist?

Vinerna är förhållandevis billiga, många små producenter, inte så hett på världsmarknaden. I vissa områden är det smått kört att öht besöka producenterna, och om man får det finns inget att köpa..
Precis så! Dessutom är det vackert och man kan utan problem cykla!

Trådskapare
StefanAkiko

StefanAkiko

Året börjar dra ihop sig och jag räknade innan aftonen började till 44 producenter. Men, då aftonen nu drar mot morgon har listan nått 46 producenter. Tusen tack till David! Här sorterade i poängordning:

Domaine du Haut Bourg: 1 bottles, Avg. 97.0
Jérémie Huchet & Jérémie Mourat: 20 bottles, Avg. 96.3
Domaine Bruno Cormerais: 1 bottles, Avg. 96.0
Domaines Vinet: 3 bottles, Avg. 96.0
Famille Lieubeau: 1 bottles, Avg. 95.0
Stéphane et Vincent Perraud: 1 bottles, Avg. 95.0
Jérémie Huchet: 11 bottles, Avg. 94.8
Vignobles Sourice: 2 bottles, Avg. 94.5
Domain de l'Angeliere: 5 bottles, Avg. 94.0
Domaine Petiteau: 1 bottles, Avg. 93.0
Domaine Saint Martin (Laurence Vinet): 1 bottles, Avg. 93.0
Domaine de la Quilla: 1 bottles, Avg. 93.0
Domaine de la Vinçonnière: 1 bottles, Avg. 93.0
Famille Bougrier: 3 bottles, Avg. 93.0
Jean Beauquin: 1 bottles, Avg. 93.0
Marc Brédif: 1 bottles, Avg. 92.0
Marquis de Goulaine: 1 bottles, Avg. 92.0
Domaine du Moulin Camus (H & B Vignerons): 1 bottles, Avg. 92.0
Les Bètes Curieuses: 2 bottles, Avg. 92.0
Louis Metaireau: 1 bottles, Avg. 92.0
Domaine Martin: 4 bottles, Avg. 92.0
La Tour Gallus: 5 bottles, Avg. 92.8
Plessis-Duval: 3 bottles, Avg. 92.7
Vignobles Drouard: 4 bottles, Avg. 91.8
Domaine de la Furonnière: 2 bottles, Avg. 91.0
Domaine Luneau-Papin: 1 bottles, Avg. 91.0
Domaine de la Briaudière: 1 bottles, Avg. 91.0
Château de l'Auberdiere: 1 bottles, Avg. 90.0
Les Vignerons des Terroirs de la Noëlle: 1 bottles, Avg. 89.0
Vignoble Poiron-Dabin: 3 bottles, Avg. 89.0
Domaine de la Foliette: 1 bottles, Avg. 89.0
Château de la Ragotière: 2 bottles, Avg. 89.0
Château de la Cassemichère: 3 bottles, Avg. 89.0
Domaine de la Bigotiere: 1 bottles, Avg. 88.0
Domaine Michel David: 5 bottles, Avg. 87.0
Domaine de la Louvetrie (Landron & Fils): 2 bottles, Avg. 87.0
Les Celliers du Bellay: 1 bottles, Avg. 86.0
Michel Delhommeau: 1 bottles, Avg. 86.0
Eric Chevalier: 1 bottles, Avg. 86.0
Luc & Jerome Choblet: 1 bottles, Avg. 83.0
Vignerons du Pallet: 1 bottles, Avg. 82.0

Bonnet-Huteau: 1 bottles, Avg. N/A
Christian et Pascal Luneau: 1 bottles, Avg. N/A
Domaine de Bellevue (Jérôme Bretaudeau): 1 bottles, Avg. N/A
Domaine de L'Epinay: 1 bottles, Avg. N/A
Domaine du Vieux Chai: 1 bottles, Avg. N/A
Guy Saget: 1 bottles, Avg. N/A
La Sablette: 1 bottles, Avg. N/A

Summerar det till 188 flaskor Muscadet i år. Nästan alla gav mig gåshudsnjutning.

Trådskapare
StefanAkiko

StefanAkiko

Delar gärna med mig av min lilla Cheat Sheet som formatterats av Microsoft's AI och data har sammanställts mha Googles sökmotor's AI. Så, om du är allergisk mot AI är detta en lathund du kommer må illa av. Jag har fö inte ens druckit alla Cru Communaux från Muscadet. Men längtar efter att nå nivån av att förstå dem alla.

Attachments

• Muscadet Crus Communaux Cheatsheet.pdf
    61,8 KB · Visningar: 30

Sonderlese

Medlem
Året börjar dra ihop sig och jag räknade innan aftonen började till 44 producenter. Men, då aftonen nu drar mot morgon har listan nått 46 producenter. Tusen tack till David! Här sorterade i poängordning:

Domaine du Haut Bourg: 1 bottles, Avg. 97.0
Jérémie Huchet & Jérémie Mourat: 20 bottles, Avg. 96.3
Domaine Bruno Cormerais: 1 bottles, Avg. 96.0
Domaines Vinet: 3 bottles, Avg. 96.0
Famille Lieubeau: 1 bottles, Avg. 95.0
Stéphane et Vincent Perraud: 1 bottles, Avg. 95.0
Vignobles Sourice: 2 bottles, Avg. 94.5
Domain de l'Angeliere: 5 bottles, Avg. 94.0
Domaine Petiteau: 1 bottles, Avg. 93.0
Domaine Saint Martin (Laurence Vinet): 1 bottles, Avg. 93.0
Domaine de la Quilla: 1 bottles, Avg. 93.0
Domaine de la Vinçonnière: 1 bottles, Avg. 93.0
Famille Bougrier: 3 bottles, Avg. 93.0
Jean Beauquin: 1 bottles, Avg. 93.0
Marc Brédif: 1 bottles, Avg. 92.0
Marquis de Goulaine: 1 bottles, Avg. 92.0
Domaine du Moulin Camus (H & B Vignerons): 1 bottles, Avg. 92.0
Les Bètes Curieuses: 2 bottles, Avg. 92.0
Louis Metaireau: 1 bottles, Avg. 92.0
Domaine Martin: 4 bottles, Avg. 92.0
La Tour Gallus: 5 bottles, Avg. 92.8
Plessis-Duval: 3 bottles, Avg. 92.7
Vignobles Drouard: 4 bottles, Avg. 91.8
Domaine de la Furonnière: 2 bottles, Avg. 91.0
Domaine Luneau-Papin: 1 bottles, Avg. 91.0
Domaine de la Briaudière: 1 bottles, Avg. 91.0
Château de l'Auberdiere: 1 bottles, Avg. 90.0
Les Vignerons des Terroirs de la Noëlle: 1 bottles, Avg. 89.0
Vignoble Poiron-Dabin: 3 bottles, Avg. 89.0
Domaine de la Foliette: 1 bottles, Avg. 89.0
Château de la Ragotière: 2 bottles, Avg. 89.0
Château de la Cassemichère: 3 bottles, Avg. 89.0
Domaine de la Bigotiere: 1 bottles, Avg. 88.0
Domaine Michel David: 5 bottles, Avg. 87.0
Domaine de la Louvetrie (Landron & Fils): 2 bottles, Avg. 87.0
Les Celliers du Bellay: 1 bottles, Avg. 86.0
Michel Delhommeau: 1 bottles, Avg. 86.0
Eric Chevalier: 1 bottles, Avg. 86.0
Luc & Jerome Choblet: 1 bottles, Avg. 83.0
Vignerons du Pallet: 1 bottles, Avg. 82.0

Bonnet-Huteau: 1 bottles, Avg. N/A
Christian et Pascal Luneau: 1 bottles, Avg. N/A
Domaine de Bellevue (Jérôme Bretaudeau): 1 bottles, Avg. N/A
Domaine de L'Epinay: 1 bottles, Avg. N/A
Domaine du Vieux Chai: 1 bottles, Avg. N/A
Guy Saget: 1 bottles, Avg. N/A
La Sablette: 1 bottles, Avg. N/A

Summerar det till 188 flaskor Muscadet i år. Nästan alla gav mig gåshudsnjutning.
Så totalt 22 flaskor Jérémie Huchet (2x Jérémie Huchet: 11 bottles, Avg. 94.8)?
Så värt att dubbla upp på!!! 🥰

Trådskapare
StefanAkiko

StefanAkiko

Så totalt 22 flaskor Jérémie Huchet (2x Jérémie Huchet: 11 bottles, Avg. 94.8)?
Så värt att dubbla upp på!!! 🥰
Om man gillar Muscadet.
Jag har aldrig gillat syror. Men… med Muscadet är det någonting magiskt. Mineralian och den galet linjära syrabyggnaden…
Men, jag vill nog påstå att Huchet är Miscadet's gud som likt Oden ser vad som är vad och försöker skapa en framtid för hela området. Hans egendom Chateau Thebaud är ett av de bästa torra vita jag någonsin fått i mig det senaste decenniet.

…och det enda som är prisat så vemsomhelst kan köpa en låda utan att dra ned på strömmen.

Sonderlese

Medlem
IMG_0465.jpeg

2019 Domaine de la Pépière Muscadet de Sèvre-et-Maine sur lie Gorges

Mycket ljust klargult.

Dofter kryddigt, vita frukter - melon, lychi och citron.

Medelfylligt till fylligt med viss rundör, kryddighet som får tankarna till Grüner Veltliner (vitpeppar), en genomgående mineralitet som håller vinet rakt med en balanserande syra.

Det här är mycket gott och bådar bra för vidare utveckling! Jag skulle tro det når kulmen om ytterligare tre-fem år men det är inget fel att börja dricka nu. Det är klass på den här Muscadeten!

Försluten som en tidskapsel med Diam10.

Trådskapare
StefanAkiko

StefanAkiko

Nu har jag inga fler Muscadet-producenter hemmavid. Alla butiker är genomsökta. Det bidde inalles 55 olika producenter. Huchet ingår i tre: dels hans egen etikett, samman med Mourat, och dels i Les Bètes Curieuses. Några flaskor har jag missat ta smaknoter på. Några var förfärligt sjuka och illa däran.

Kan inte säga det var en enkel utmaning att hitta över 52 olika producenter i Japan. Jag hade inte klarat det om jag inte rest runt i världen och ifall David inte hade släpat med sig en låda från UK...

Har lärt mig massor om Muscadet, även om jag bara skrapat lite på områdets yta.

ProducentSnittpoäng
Bonnet-Huteau-
Château de l'Auberdiere90,0
Château de l'Hyvernière-
Château de la Cassemichère89,0
Château de la Guipière97,0
Château de la Ragotière89,0
Christian et Pascal Luneau-
Clos des Orfeuilles90,0
Domain de l'Angeliere94,0
Domaine Bruno Cormerais96,0
Domaine de Bellevue (Jérôme Bretaudeau)-
Domaine de la Bigotiere88,0
Domaine de la Briaudière91,0
Domaine de la Foliette89,0
Domaine de la Furonnière91,0
Domaine de la Garnière-
Domaine de la Jannière92,0
Domaine de la Louvetrie (Landron & Fils)87,0
Domaine de la Quilla93,0
Domaine de la Vinçonnière93,0
Domaine de L'Epinay-
Domaine de l'Espérance91,0
Domaine du Haut Bourg97,0
Domaine du Moulin Camus (H & B Vignerons)92,0
Domaine du Vieux Chai-
Domaine Luneau-Papin91,0
Domaine Martin92,0
Domaine Michel David87,0
Domaine Petiteau94,0
Domaine Saint Martin (Laurence Vinet)93,0
Domaines Vinet96,0
Eric Chevalier91,0
Famille Bougrier93,0
Famille Lieubeau95,0
Guy Saget-
Jean Beauquin93,0
Jérémie Huchet94,8
Jérémie Huchet & Jérémie Mourat96,3
La Sablette-
La Tour Gallus92,8
Les Bètes Curieuses92,0
Les Celliers du Bellay86,0
Les Vignerons des Terroirs de la Noëlle89,0
Louis Metaireau92,0
Luc & Jerome Choblet83,0
Marc Brédif92,0
Marquis de Goulaine92,0
Michel Delhommeau86,0
Plessis-Duval92,7
Stéphane et Vincent Perraud95,0
Vignerons du Pallet86,0
Vignoble Poiron-Dabin89,0
Vignobles Drouard91,6
Vignobles Sourice94,5
Vini Libre-

Gillar din dedikation kring Muscadet. Vad har du för prel slutsatser efter ditt sökande, är det primärt producentberoende och vilka tipsar du i såfall om? Eller är det mer beroende på delområde och vilka tipsar du isåfall om? Lär mig gärna mer om Muscadet, särskilt de lite mer vinösa och kanske generösa, och tar gärna lite genvägar i letandet :). Gärna då saker som går att få tag på i svea rike om möjligt

Sonderlese

Medlem
Gillar din dedikation kring Muscadet. Vad har du för prel slutsatser efter ditt sökande, är det primärt producentberoende och vilka tipsar du i såfall om? Eller är det mer beroende på delområde och vilka tipsar du isåfall om? Lär mig gärna mer om Muscadet, särskilt de lite mer vinösa och kanske generösa, och tar gärna lite genvägar i letandet :). Gärna då saker som går att få tag på i svea rike om möjligt
Välj de svala årgångarna och undvik de varma årgångarna, annars är det överhängande risk för låg syra och ett lamt vin.
Sedan utmärker sig vissa producenter mer än andra. Det förefaller vara lättare att få tag på Muscadet i Japan än här i Europa! 😅

Last edited:

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
Välj de svala årgångarna och undvik de varma årgångarna, annars är det överhängande risk för låg syra och ett lamt vin.
Sedan utmärker sig vissa producenter mer än andra. Det förefaller vara lättare att få tag på Muscadet i Japan än här i Europa! 😅
Hos "världens bästa monopol" får jag 17 artikelträffar, varav en är på burk och fyra redan på söksidan är markerade med "tillfälligt slut". Så tolv olika burkfria viner (lite färre producenter) som eventuellt går att köpa/beställa hos SB. Som en jämförelse med Stefans 55 alltså.

Bara namnsättningen förvirrar en del, de ser ut att blanda begrepp som på andra ställen (tex Bgn, Bdx) står för producent men här betyder vingård?

Jag har tex testat Pepiere Chateau-Thebaud, men där skall då Pepiere vara producenten och Chateau-Thebaud vingården, om jag förstår det rätt (och så verkar även Vivino tycka)? Chateau-Thebaud finns ju också från Famille Lieubeau. Jfr med Bdx
Bra vin, gav det iaf 4.0/5, bästa Muscadet jag reggat so far.

Jag har provat Chateau de la Ragotiere Mouzillon Tillieres. Där menar Vivino att producenten är Freres Couillaud, men du listar Chateau de la Ragotiere som producent. Är det samproduktion på något sätt eller är Ragotiere vingården?

Jag har provat Jeremie Huchet Domaine de la Chauviniere. Domaine brukar ju vara namn på odlare/producent och du har också listat ett antal Domaines som producenter. Men Jeremie Huchet är väl producenten här? Och är då Chauviniere vingården eller området här? Jfr med Bgn. Lätt förvirrande :)

Eller kan Domaine och Chateau avse ibland producent och ibland vingård i olika fall?

Vignerons o Vignobles verkar vara begrepp man använder för producent/vinmakare också

Trådskapare
StefanAkiko

StefanAkiko

Såsom jag förstår det har Melon de Bourgogne det gemensamt med Assyrtiko att de behåller hög syra även vid mognad, jämfört med många andra druvsorter.

Trådskapare
StefanAkiko

StefanAkiko

Bara namnsättningen förvirrar en del, de ser ut att blanda begrepp som på andra ställen (tex Bgn, Bdx) står för producent men här betyder vingård?

Jag har tex testat Pepiere Chateau-Thebaud, men där skall då Pepiere vara producenten och Chateau-Thebaud vingården, om jag förstår det rätt (och så verkar även Vivino tycka)? Chateau-Thebaud finns ju också från Famille Lieubeau. Jfr med Bdx

Jag har provat Chateau de la Ragotiere Mouzillon Tillieres. Där menar Vivino att producenten är Freres Couillaud, men du listar Chateau de la Ragotiere som producent. Är det samproduktion på något sätt eller är Ragotiere vingården?

Jag har provat Jeremie Huchet Domaine de la Chauviniere. Domaine brukar ju vara namn på odlare/producent och du har också listat ett antal Domaines som producenter. Men Jeremie Huchet är väl producenten här? Och är då Chauviniere vingården eller området här? Jfr med Bgn. Lätt förvirrande :)

Eller kan Domaine och Chateau avse ibland producent och ibland vingård i olika fall?

Vignerons o Vignobles verkar vara begrepp man använder för producent/vinmakare också
Jag kör på CT:s definitioner.

Det är lätt att bli förvirrad eftersom samma ord används på olika nivåer i Loire.

Kort:
Huchet är producenten, Domaine de la Chauvinière är domänen, La Chauvinière är platsen, och Muscadet är ett hierarkiskt system där crus communaux utgör toppen inom Sèvre-et-Maine.

Producenten är personen eller firman som gör vinet. I det här fallet är Jérémie Huchet vinmakaren, och Domaine de la Chauvinière är producentens namn. La Chauvinière är samtidigt namnet på egendomen och ofta också ett specifikt lieu-dit, ungefär som i Bourgogne där producent och vingård har olika namn.

Domaine syftar i praktiken nästan alltid på producenten, inte på en enskild vingård.
Vigneron avser personen, medan Vignoble(s) brukar syfta på producentens samlade vingårdar, men begreppen används ibland ganska fritt.

Alla Muscadet-viner görs på Melon de Bourgogne, men appellationerna skiljer sig i geografisk precision och krav:

Muscadet – den bredaste och enklaste appellationen
Muscadet Sèvre-et-Maine – den viktigaste och mest kvalitetsinriktade
Muscadet Coteaux de la Loire
Muscadet Côtes de Grandlieu

Som sagt: crus communaux Finn's bara inom Muscadet Sèvre-et-Maine . Dessa namngivna byar/områden har strängare regler för skördeuttag mm. Kräver ofta även längre lagring på dräggen. Exempel är Clisson, Gorges, Château Thebaud och Monnières-Saint-Fiacre. Kommer vinet från en cru communax anges cru-namnet på etiketten i stället för Sèvre-et-Maine.

Trådskapare
StefanAkiko

StefanAkiko

Missade förklara:
Pepiere är producenten. Vinet kommer från deras vingård i Château Thebaud, en Cru Communaux som har flera andra producenter.

vintomas

Numera lågaktiv bloggare

Har också noterat detta i förbifarten. Då är gissningsvis Château-Thebaud "ett gammalt château" vars vingårdar nu är uppdelat på flera ägare, men som av historiska/nostalgiska behållit namnet på själva vingården? Lite som alla Clos i Bourgogne; de har väl alla haft en enda ägare (oftast kyrkan/något kloster) en gång i tiden. Annars skulle väl inte någon stenmur kommit till just runt de hektaren. Så bra är inte fransoser på att samarbeta. :cool:

Att det finns en ägare till ett eller flera châteaux eller domaines som står som producent hos SB förekommer även i flera andra franska regioner. I Madiran står den välkända Alain Brumont som producent av både Château Montus och Château Bouscassé, men druvorna kommer väl från respektive châteaus ägor till respektive vin. Olika delar av Lurton-klanen äger en mängd olika châteaux i Bordeaux. André Lurton, som vi ser mycket av, har bl.a. Ch. Coucheroy, Ch. Rochemorin, Ch. La Louvière (som är deras stora "besökschâteau") och Ch. Couhins-Lurton (som väl är juvelen i kronan, eftersom den är cru classé för vitt).

När jag då och då håller lektioner i Munskänkarna på det som nu heter nivå 2 (f.d. 2-betyg) brukar jag glatt påpeka de stora skillnaderna inom Frankrike när det gäller hur appellationssystemet tillämpats och hur klassificeringar ser ut. De flesta blir väldigt förvånade när de inser att grand cru classé i Bordeaux är fyra väldigt olika uppbyggda system för Médoc+, Sauternes, Graves och Saint-Émilion. Det är bl.a. därför som det finns en massa material att lära ut i form av vinkurser, så man hjälpligt kan navigera mellan flaskor och etiketter. ;) Å andra sidan är fransmännen inte ensamma om att krångla till det; i Tyskland började de med ett krångligt system (med flera beteckningar som ingen icke-tysktalande kunde uttala) och har sedan hanterat alla brister genom att lägga till fler och fler beteckningar för torra viner av olika kvalitetsnivåer, samt dessutom ändra vissa av dem och återvinna tidigare beteckningar på annan kvalitetsnivå.

Toppen