Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Muscadet i mitt hjärta

Trådskapare
StefanAkiko

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Funderar över syror?…
Vad jag kan läsa mig till är att Muscadet är ett av mindre många viner som domineras av äppelsyror. De flesta surliga vita viner verkar domineras av vinsyra (Champagne, Sancerre, Pouilly Fumé, Assyrtiko, Soave mfl).

Om jag förstår det rätt, så domineras kart av citronsyra.

Innan jag går vidare med någon form av konsekvensanalys av suror i vita viner, skulle jag vilja höra vad våra kemiskt kunniga har att säga om detta med olika syror…
 

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
Nej, någon citronsyra finns väl inte i nämnvärda mängder i viner? Det är väl inga andra syror än äppelsyra (malic acid) och vinsyra (tartaric acid) som man behöver fundera över? Jag kan inte påminna mig att jag ramlat över någon info om väldigt olika syrafördelning i olika druvsorter, så där vet jag inte. Men malolaktisk jäsning (MLF) omvandlar ju äppelsyran till den mildare mjölksyran (lactic acid). Om ett vin av en viss druvsort nästan bara innehåller äppelsyra skulle ju MLF ha en större påverkan på de vinerna än andra, och ge ett väldigt annorlunda vin med väldigt jolmig syranivå. Det borde väl vara bekant i så fall? Men jag gissar nu.
 

Sonderlese

Medlem
Champagne Huset Billecart-Salmon köper Domaine de Bellevue


~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
Domaine de Belle Vue ligger i Gétigné och grundades av Jérôme år 2010. Egendomen består av 12 hektar biodynamiskt och ekologiskt certifierade vingårdar där inte bara den mest traditionella Melon de Bourgogne växer utan också de mer för området ovanligare Chardonnay, Merlot, Cabernet Franc och Savagnin. Jérôme sticker även ut på fler sätt än val av druvor. Han buteljerer sina viner baserat på jordmån och ålder på vinstockarna, snarare än efter vingård och i hans experimentella vineri samsas gamla ekfat med amforor och cementägg.
Jérôme Bretaudeau är besatt av Muscadet, Loiredalens västligaste appellation. Beläget längs kusten där floden Loire mynnar ut i Atlanten, kombineras det friska, maritima klimatet med granitrika jordar och skapar lågalkoholhaltiga och syradrivna viner med en markerad mineralitet samt komplexitet.
 
Trådskapare
StefanAkiko

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Champagne Huset Billecart-Salmon köper Domaine de Bellevue


~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
Domaine de Belle Vue ligger i Gétigné och grundades av Jérôme år 2010. Egendomen består av 12 hektar biodynamiskt och ekologiskt certifierade vingårdar där inte bara den mest traditionella Melon de Bourgogne växer utan också de mer för området ovanligare Chardonnay, Merlot, Cabernet Franc och Savagnin. Jérôme sticker även ut på fler sätt än val av druvor. Han buteljerer sina viner baserat på jordmån och ålder på vinstockarna, snarare än efter vingård och i hans experimentella vineri samsas gamla ekfat med amforor och cementägg.
Jérôme Bretaudeau är besatt av Muscadet, Loiredalens västligaste appellation. Beläget längs kusten där floden Loire mynnar ut i Atlanten, kombineras det friska, maritima klimatet med granitrika jordar och skapar lågalkoholhaltiga och syradrivna viner med en markerad mineralitet samt komplexitet.
Det blir spännande att följa!
 
Trådskapare
StefanAkiko

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Sitter och tittar på några 2007:eek:r som ligger upplagda på auktion. Besökte deras hemsida. Skickade en fråga. Och läste en hel del S&M-porr. Så här säger Aurore Günther, den ena vinmakerskan:

POURQUOI LE MUSCADET FAIT-IL CRAQUER?

"Parce qu'on ne cesse de le découvrir ! Il y a une diversité incroyable de vins en Muscadet qui peuvent nous accompagner de l'apéritif au dessert. Des vins jeunes sur le fruit, d'autres plus vieux, des vins de garde, de gastronomie. Le Muscadet est la plus grande région de blancs secs en Europe, on est sur un mono- cépage, le Melon B, qui s'exprime différemment grâce à une grande diversité de terroirs. On peut vivre non stop avec du Muscadet!" Aurore Günther

Fritt översatt:

VARFÖR ÄR MUSCADET SÅ FÄNGSLANDE?

"För att vi aldrig slutar upptäcka det! Det finns en otrolig mångfald av viner i Muscadet som kan följa oss från aperitif till dessert. Unga viner med fruktig karaktär, äldre viner, viner för lagring, för gastronomi. Muscadet är den största regionen för torra vita viner i Europa, där man fokuserar på en enda druvsort, Melon B, som uttrycker sig på olika sätt tack vare en stor mångfald av terroirer. Man kan uppleva Muscadet nonstop!" Aurore Günther

Jag kan bara hålla med! 😍
 
Trådskapare
StefanAkiko

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
För att illustrera en afton med fantastiska viner från mest Muscadet, åstadkom Dall-E detta från en prompt som innehöll bla att Muscadet är kung, drottning, princessa och prins i vitvinsvärlden.

Screenshot_20231210-113446.png
 
Trådskapare
StefanAkiko

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Dall-E kan sitt vin!?
Flaskförsluttning i varje fall! Dall-E vill inte veta av korkdefekt vin.
Eller hur 🤗

Jag hittar ingen prins, men väl två princessor. Kanske prinsen var så modern att han först blev hen och sen hon?

To each his/her/their own!
 

Sonderlese

Medlem
IMG_0133.jpeg
IMG_0133.jpeg

Klassisk Moules Frites med hemmagjord Pommes Château och då är det Muscadet som gäller!

Domiane de la Pépière 2020 Muscadet Sèvre et Maine sur Lie Briords Cuvée Vieilles Vignes
Lätt doft av citron och mineral (i den mån mineral kan dofta). Medelfylligt men ändå lätt på tungan, len med citrus och mineral; vinet är dock mycket tillknäppt och släpper inte ifrån sig mer än en antydan av dess finessrika struktur. Vi ser framemot när det kommer ut från tunneln och bjuder på djupt och bredd.
 
Visa bifogad bild 30875Visa bifogad bild 30875
Klassisk Moules Frites med hemmagjord Pommes Château och då är det Muscadet som gäller!

Domiane de la Pépière 2020 Muscadet Sèvre et Maine sur Lie Briords Cuvée Vieilles Vignes
Lätt doft av citron och mineral (i den mån mineral kan dofta). Medelfylligt men ändå lätt på tungan, len med citrus och mineral; vinet är dock mycket tillknäppt och släpper inte ifrån sig mer än en antydan av dess finessrika struktur. Vi ser framemot när det kommer ut från tunneln och bjuder på djupt och bredd.
Bara namnet på det vinet ger en dregel i mungipan.
 
Trådskapare
StefanAkiko

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Ploppade första flaskan av en, för mig, ny vinmakare: Famille Bougrier. Vann ett 6-pack på vinauktion till ett löjligt pris. Tycker därför synd om den i värdekedjan som nu sitter med Svarte Petter :öga:

Billiga 6-pack på auktion är behäftade med stigma eftersom det betyder att ingen vill ha dem. Och varför skulle jag vilja ha ett vin som ingen annan vill ha?

PXL_20231219_064146279_Original.jpeg


Detta är alltså familjens 2020 Muscadet de S&M utan Sur Lie. Det är underbart rikt med en härlig stuns i syrorna. Redan doften fick mig att salivera och i munnen ligger detta så fint att jag hoppas det finns fler 6-pack kvar på auktionerna. Räknade till 11 stycken aktiva auktioner då jag bjöd hem denna för motsvarande en lite större påse chips…

Efterklokhetens klara låga skiner starkt: jag borde ha bjudit hårt på alla auktionerna!

…för, ett så här gott vin betyder att ett 6-pack är en flaska kort för att överleva en vecka…
 
Trådskapare
StefanAkiko

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Här är en mer nyanserad smaknot av detta vidunderligt goda vin som normalt kostar ca hunkan per flaska och som levererar så oöndligt mycket njutning för den pengen…

2020 Famille Bougrier Muscadet de Sèvre-et-Maine

I min hyllning till finess och subtilitet står 2020 års Famille Bougrier Muscadet de Sèvre-et-Maine som en förebild för återhållen styrka och exceptionell elegans. Precis som majoriteten Muscadetter undviker detta vin den robusta, muskulösa intensitet som ofta genererar poängstinna viner. Dett vin avslöjar istället sin skönhet genom en transparent struktur. Buteljerad magi!

Färgen är en blek citronfärg med gyllene accenter. Doften är en delikat väv av citron, lime och Melon de B, varsamt sammanflätad med vita blommor och syrligt äpple – en subtil men lockande bukett som frestar utan att överväldiga. Min omedelbara känsla: "Jag är hemma!"

I smaken är denna Muscadet en uppenbarelse av balans och återhållsamhet. Den tandlösande syran, helt utan alla former av kartig syrlighet, flödar genom vinet som en silvertråd. Syrorna skapar ryggraden för den transparenta strukturen som tillåter de mineraliska skatterna att skina. De nyanserade citrussmakerna är samtidigt både intensiva och fokuserade, som samtidigt understryker den mineralprofil som detta vin nästan har för mycket av. (Om det nu är möjligt…)

"Too much of a good thing, can be wonderful!" Mae West

Jag älskar detta vin! – dess krispiga munkänsla, dess raffinerade citrus- och delikata vita blomstertoner, samt den vackra mineraliska undertonen som viskar snarare än skriker. Eller skriker fastän den viskar…

Vinets avslut är medellångt, markerat av en lätt fenolisk bitterhet som tillför en mjuffig kontrast till dess övergripande underbarheter. Det är en avslutning som lämnar ett bestående intryck, en mild påminnelse om vinets återhållna komplexitet.

Att ge detta Muscadet 95 poäng är ett uttryck för min uppskattning och erkännande av en vinstil som finner djup styrka i subtilitet, transparens och mineralitet (understödd av den friska syrligheten som helt saknar kartiga inslag!).

I en vinvärld som domineras av fruktjuicer som extraherats eller blandats ut med gådruvjos och förväntas likna viner, med en härlig söt ton… utmärker sig detta vin för sin förmåga att fånga uppmärksamhet utan att vara varken sött eller fogligt. Det är skapat som ett vin som vägrar mittfåran av de ignorantas smak. Alla som behöver sötad mat, sötade kryddor och sötade drycker kommer fel till detta vin.

Detta härliga vin kommer att vara underbart att följa under en 7-12 år.

...och låt inte de kritiska tungorna lura dig. Om du älskar stilen är detta en vinnare!
 
Toppen