Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Något sött på julaftons kväll?

Bastardo

Medlem
Lite OT, men det finns vinproducenter vars viktigaste uppgift är INTE att gå med vinst. De är ganska få, men ändock finns de. :)
 

Bastardo

Medlem
Kan du nämna några?
Jag har de inte just nu i huvudet, men vet att det fanns en producent från Sydafrika och en från Tyskland. Finns säkert fler än så, men de här två kommer jag ihåg , fast kan inte namnge de just nu. :)

Den ena var nog en vinproducent i Mosel som också ägde ett sjukhus. De får pengar från vinframställningen för att finansiera även sjukhuset. Så var det alla fall några år sen. Någon typ av munkar, tror jag. Men det kanske inte är så ovanligt i Tyskland över huvud taget?
 
Last edited:

Vingubben

Medlem
Lite OT, men det finns vinproducenter vars viktigaste uppgift är INTE att gå med vinst. De är ganska få, men ändock finns de. :)
Vad sägs om de här? Kanske inte så kända viner hos oss, men ändå:
”Giving back is definitely important to Grand River Cellars. Two local charities are partially supported by the sales from some of our wines.”
https://www.grandrivercellars.com/wine-varieties/charity-wines/
För att dom skall kunna avsätta pengar till välgörenhet så krävs det att dom gör vinst på sin vinframställning.
 

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
Den ena var nog en vinproducent i Mosel som också ägde ett sjukhus. De får pengar från vinframställningen för att finansiera även sjukhuset. Så var det alla fall några år sen. Någon typ av munkar, tror jag. Men det kanske inte är så ovanligt i Tyskland över huvud taget?
Jag förstår inte riktigt hur de skulle kunna finansiera sjukhuset genom att gå med förlust på vinframställningen? Edit: eller menar du att företaget inte har som mål att gå med vinst genom att bedriva en kombination av två verksamheter, där den ena går med vinst och den andra med förlust?

Kan du inte kolla upp namnet på producenten så vi kan få reda på lite mer om hur det funkar? (Och ja, det finns flera stiftelseägda producenter här och var, diverse "-spital" i Tyskland och "Hospice..." Bourgogne.)
 
Last edited:
Det börjar ju bli hög tid att dra igång den här tråden!

Jag är på jakt efter en flaska Port eller Madeira att ta med mig till julafton i år, men är ej särskilt berest i dessa typer av drycker. Är det någon som har ett förslag på någon trevlig flaska att ta med? Både hel och halv fungerar, nästan hellre en dyrare halvflaska då jag inte tror att alla i familjen kommer vilja ta sig ett glas.
 

Bastardo

Medlem
Graham's 20 Year Old Tawny
Brukar vara bra, och tar den inte slut på julafton håller den ett tag. Finns även som 200 ml flaska.
Gott vin som passar bäst med olika efterrätter eller allena. Jag skulle dock rekommendera Late Bottled Vintage Port, det kan man smutta till fin Stiltonost, en oslagbar kombination. :) Dessutom billigare, men smaken får avgöra helt klart. Tawny blir lite för dyr med åldern gentemot vad man får för pengarna. Speciellt 30- och 40-åriga varianter. Annars är söt madeira alldeles förträffligt vid juletider. En aning dyrare, men med en helt fantastiskt smak. Och glöm bort inte heller Marsala! Mycket billigt för sitt kvalitet, skulle jag våga påstå.
Sen finns det också Pedro Ximenez, som passar bäst som sås för högklassig vaniljglass.
Sen kan ni botanisera här också:
https://www.systembolaget.se/sok/?c...itif & Dessert&categoryLevel3=Övrigt starkvin
 
Last edited:
Toppen