Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Nobelviner

Bastardo

Medlem
Förresten, även om det har varit rätt intetsägande viner (så när som på en drickbar champagne) i många Nobelmenyer under senare tider, så har det då och då förekommit viner som sticker ut som intressanta även för en vinnörd, bl.a. dessa under de senaste 20 åren:
  • 1999: Château Beaucastel 1996 och Rivesaltes Ambre Hors d'Age 1974 (står ej vems)
Botanisera själv här: https://www.nobelprize.org/ceremonies/menus/index.html

Kanske det här: Rivesaltes Ambré Hors d’Age 1974, Vignerons Catalans. Nuvarande varunummer är samma som förut.
Källa: Munskänken.
 
Trådskapare
Wintermute

Wintermute

Medlem
b18542a6-d7f8-4680-ba1e-99786ea67dd2.jpeg
 

thunberg

Flaskfantast
Administratör
Nobelvinerna 2018.
Champagne Taittinger Brut Millésimé 2013
Gérard Bertrand Cigalus Rouge 2016
Ruppertsberger Riesling Auslese 2014


Alf Tumble säger till DN "Men valen återspeglar varken rådande vintrend eller vår svenska moderna dryckeskultur, och de svenska råvarorna och smakerna hade gärna kunnat få möta exempel på svenska drycker i glasen. Det som serverades var säkert gott men inte särskilt spännande.". Känner likadant personligen. Hade varit kul med Brännlands till desserten.
 

petterkalle

I rescued some wine. It was trapped in a bottle.
Nobelvinerna 2018.
Champagne Taittinger Brut Millésimé 2013
Gérard Bertrand Cigalus Rouge 2016
Ruppertsberger Riesling Auslese 2014


Alf Tumble säger till DN "Men valen återspeglar varken rådande vintrend eller vår svenska moderna dryckeskultur, och de svenska råvarorna och smakerna hade gärna kunnat få möta exempel på svenska drycker i glasen. Det som serverades var säkert gott men inte särskilt spännande.". Känner likadant personligen. Hade varit kul med Brännlands till desserten.
Cigalus var ett utav mina favoritviner för ett par år sedan. Jag skulle dock inte dricka den så ung!
 
Trådskapare
Wintermute

Wintermute

Medlem
2019: Samtidigt har kvällens vinlista offentliggjorts. Till förrätten blir det en champagne, Taittinger Folies de la Marquetterie. Sedan följer det röda vinet Lunadoro Vino Nobile di Montepulciano DOCG Pagliareto 2015 till ankan, och till efterrätten det vita vinet Weingut Jurtschitsch 2017 Eiswein Grüner Veltliner. Som avec serveras Grönstedts Cognac VO, alternativt Facile Punsch
 

Sigdarve

Medlem
2019: Samtidigt har kvällens vinlista offentliggjorts. Till förrätten blir det en champagne, Taittinger Folies de la Marquetterie. Sedan följer det röda vinet Lunadoro Vino Nobile di Montepulciano DOCG Pagliareto 2015 till ankan, och till efterrätten det vita vinet Weingut Jurtschitsch 2017 Eiswein Grüner Veltliner. Som avec serveras Grönstedts Cognac VO, alternativt Facile Punsch
Sjätte året på raken! http://www.mynewsdesk.com/se/weandw...s&utm_campaign=Alert&utm_content=pressrelease


Nån här som druckit skumpan? https://www.cellartracker.com/wine.asp?iWine=1385571
 
Last edited:

Elvis

Medlem
Jag har druckit den några gånger men det var några år sedan nu. Den är bra men jag föredrar Taittinger Prelude för samma peng.

Ändå ett kul val med en vingårdsbetecknad champagne.
 

Oscaro

Medlem
Var på plats och skumpan var helt klart det roligaste under kvällen, men finns mycket roligare i prisklassen enligt mig. Krämig, med lite persika och fina bubblor. Tyvärr var mitt glas inte rent så Lunadoron gick knappt att dricka, Eisweinet var trevligt också med en fin om än outvecklad sötma.
 
Trådskapare
Wintermute

Wintermute

Medlem
Visst borde det ha varit CdC 08 i år? Visst borde det vidare finnas några hundra flaskor liggande, som var allokerade till det inställda kalaset? Eller ställde man in kalaset i tid?
 
Trådskapare
Wintermute

Wintermute

Medlem
2012 Champagne Legras & Haas Blanc de Blancs Grand Cru, France
2021 Grattamacco Bolgheri Rosso, Toscane, Italie
2021 Brännland Iscider, Västerbotten, Suède
Café & Mélange de thé Musée Prix Nobel
Grönstedts Cognac XO
Facile Punsch
Eaux plate et gazeuse de Stenkulla Brunn

Två av tre. Inte så illa!
 
Toppen