Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Nobelviner

Bastardo

Medlem
Apropå betald marknadsföring av vinerna på Nobelfesten:
En fråga på Facebook: ”Det ryktas om att de skaffar en del av vinerna med en rejäl rabatt för att producenterna ska kunna använda det som reklam för sina produkter.”
Ett svar från en ganska känd vinmänniska: ”Hur det är till Nobelmiddagen har jag inte uppgifter på men till efterfesten m 2000 gäster är det 100% rabatt för att få leverera …”
Många gäster brukar vara ganska törstiga då när allting är gratis, så det går åt nog flera hundra flaskor skumpa och andra viner som de får helt gratis, om dessa uppgifter stämmer. Och de medlemmar som är insatta i vinbranschen vet säkert hur allting fungerar, men det är kanske inte sånt man vill prata så högt om.

Så där rök all heder och respekt för hela Nobel-skiten för min del, eller är det likadant i andra sammanhang också? Alltså att pengarna styr det hela och ändå finns det oerhörda rikedomar i kassakistan för Nobelstiftelsen.
Varför i fridens namn väljer man då så medioker cognac som Grönsteds XO om champagnen och andra vinerna är gratis? :D Det är kanske 100% rabatt på den med?
 
Last edited:

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
Apropå betald marknadsföring av vinerna på Nobelfesten:
En fråga på Facebook: ”Det ryktas om att de skaffar en del av vinerna med en rejäl rabatt för att producenterna ska kunna använda det som reklam för sina produkter.”
Ett svar från en ganska känd vinmänniska: ”Hur det är till Nobelmiddagen har jag inte uppgifter på men till efterfesten m 2000 gäster är det 100% rabatt för att få leverera …”
Många gäster brukar vara ganska törstiga då när allting är gratis, så det går åt nog flera hundra flaskor skumpa och andra viner som de får helt gratis, om dessa uppgifter stämmer. Och de medlemmar som är insatta i vinbranschen vet säkert hur allting fungerar, men det är kanske inte sånt man vill prata så högt om.

Så där rök all heder och respekt för hela Nobel-skiten för min del, eller är det likadant i andra sammanhang också? Alltså att pengarna styr det hela och ändå finns det oerhörda rikedomar i kassakistan för Nobelstiftelsen.
Varför i fridens namn väljer man då så medioker cognac som Grönsteds XO om champagnen och andra vinerna är gratis? :D Det är kanske 100% rabatt på den med?
Har du alltså sett en vinlista för efterfesten som ordnas av studentkårerna? Dela i så fall gärna med dig av den.
Har du serveringstillstånd och köper ett antal hundra flaskor på ett bräde från importören kan du definitivt förhandla om rabatt, oavsett om du ordnar Nobelmiddag eller ej. Det är bara SB som inte ger rabatt till sina storkunder.
 
Last edited:

Bastardo

Medlem
Har du alltså sett en vinlista för efterfesten som ordnas av studentkårerna? Dela i så fall gärna med dig av den.
Har du serveringstillstånd och köper ett antal hundra flaskor på ett bräde från importören kan du definitivt förhandla om rabatt, oavsett om du ordnar Nobelmiddag eller ej. Det är bara SB som inte ger rabatt till sina storkunder.
Aha, det kanske är lite enklare drycker då. Nej, har inga vinlistor för efterfesten, tyvärr. Då var min bedömning lite fel den här gången … men åsikten om ganska medioker cognac står jag för och att det ofta är just av märket Grönsteds. Ett år hade de även Grönsteds VO som är av ännu lägre kvalitet.
 
Trådskapare
Wintermute

Wintermute

Medlem
2023:

Yellow beetroot baked with seaweed and salt and a cream made from seaweed from Sweden’s west coast.
Served with buttermilk and dill-seed plus sturgeon caviar from Strömsnäsbruk.

Cod loin stuffed with king crab, served with a kohlrabi roll and a potato dumpling filled with cod and king crab,
accompanied by pickled onions with mushrooms. Served with winter vegetables and pickled summer vegetables,
accompanied by a grilled blue mussel sauce.

Baked chocolate cream with a compôte made of lingonberries from Mockträsk outside Boden, flavoured with tar syrup.
Served with a chocolate sablé and lingonberry toffee, accompanied by meringues
and cream made of lingonberries and a fresh crème fraiche parfait.

WINES​

Shaman Rosé Grand Cru Extra Brut, Marguet, Champagne, France
2021 Marsannay Rouge, Domaine Trapet, Bourgogne, France
2018 Château Tirecul la Gravière, Monbazillac, France

Coffee & Nobel Prize Museum tea blend
Grönstedts Cognac XO
Facile Punsch
Stenkulla Brunn Still and Sparkling Water
 

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
Vet man vilket basår det var på Shaman?
Jag var inte bjuden i år heller, så jag kunde inte kolla på flaskorna på plats, men den yngsta Netterberg säljer just nu är 20, både i vitt och rosé.
 

Jonas Sand

Medlem
Jag reagerade på Shaman. Kul flaska att ha till förrätten men för mig ett oväntat val. Jag har druckit Shaman två gånger, båda 1-2 år efter degorgering. Jag tyckte båda var lite tunga och klumpiga, i brist på bättre beskrivning. De oxidativa tonerna var inte i samklang med resten av doft/smak, i min bok. Jag vet inte om det var fathantering eller andra skäl till det. Givet detta är det ett oväntat val att bjuda på till nobelfestens förrätt. Det kan ju såklart dock vara ett väldigt bra val till maten.
Kul val, absolut. Otippat val, absolut.
 

thunberg

Flaskfantast
Administratör
Yellow beetroot baked with seaweed and salt and a cream made from seaweed from Sweden’s west coast.
Served with buttermilk and dill-seed plus sturgeon caviar from Strömsnäsbruk.

Cod loin stuffed with king crab, served with a kohlrabi roll and a potato dumpling filled with cod and king crab,
accompanied by pickled onions with mushrooms. Served with winter vegetables and pickled summer vegetables,
accompanied by a grilled blue mussel sauce.

Baked chocolate cream with a compôte made of lingonberries from Mockträsk outside Boden, flavoured with tar syrup.
Served with a chocolate sablé and lingonberry toffee, accompanied by meringues
and cream made of lingonberries and a fresh crème fraiche parfait.
Tareq Taylor har nog aldrig överöst mat med så många positiva ord som han gjorde igår på middagen. Blev själv nyfiken på såsen till förrätten och tjärsirapen till efterrätten.
 

Jos

Medlem
Dr
Jag reagerade på Shaman. Kul flaska att ha till förrätten men för mig ett oväntat val. Jag har druckit Shaman två gånger, båda 1-2 år efter degorgering. Jag tyckte båda var lite tunga och klumpiga, i brist på bättre beskrivning. De oxidativa tonerna var inte i samklang med resten av doft/smak, i min bok. Jag vet inte om det var fathantering eller andra skäl till det. Givet detta är det ett oväntat val att bjuda på till nobelfestens förrätt. Det kan ju såklart dock vara ett väldigt bra val till maten.
Kul val, absolut. Otippat val, absolut.
Prövade den när han var här på Franska Vinlistans genomkörare och det var ingen av oss som blev imponerad, - tvärtom. Men smaken är som baken!
 

v_skogh

Medlem
Mim uppfattning är att Rosén är betydligt trevligare. Jag gillar det skarpt även om det var ett tag sedan nu, 16 tror jag sist.
 

Bastardo

Medlem
2023:

Yellow beetroot baked with seaweed and salt and a cream made from seaweed from Sweden’s west coast.
Served with buttermilk and dill-seed plus sturgeon caviar from Strömsnäsbruk.

Cod loin stuffed with king crab, served with a kohlrabi roll and a potato dumpling filled with cod and king crab,
accompanied by pickled onions with mushrooms. Served with winter vegetables and pickled summer vegetables,
accompanied by a grilled blue mussel sauce.

Baked chocolate cream with a compôte made of lingonberries from Mockträsk outside Boden, flavoured with tar syrup.
Served with a chocolate sablé and lingonberry toffee, accompanied by meringues
and cream made of lingonberries and a fresh crème fraiche parfait.

WINES​

Shaman Rosé Grand Cru Extra Brut, Marguet, Champagne, France
2021 Marsannay Rouge, Domaine Trapet, Bourgogne, France
2018 Château Tirecul la Gravière, Monbazillac, France

Coffee & Nobel Prize Museum tea blend
Grönstedts Cognac XO
Facile Punsch
Stenkulla Brunn Still and Sparkling Water
Grönstedts XO är på sin höjd en medioker konjak, om ens det. Det är ingenting som en cognackännare skulle dricka, så länge det finns godare alternativ att köpa, men man måste väl spara nånstans att få allting att gå runt. ;)
 
Toppen