Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Nya områden

Någon som provat viner från Bierzo? Lyssnade på Arvid Rosengren och han snackade om både Bierzo och Galicien. Ser att SB har några typ Las Lamas från Palacios. Slut iofs men det fanns lite annat också. Någon som har någon erfarenhet?
 

Silex

Medlem
Jag har provat en del viner från Bierzo, mest från Palacios. Hans enklare vin Pétalos har varit riktigt bra vissa år och gett mycket för pengarna. Jag skulle rekommendera att prova det först för att få en känsla för druvan (Mencia). Jag tycker druvan ger intressanta viner med bra syra och tanniner och en personlig stil på frukten. Las Lamas hade jag med på en provning av spanska viner och det samlade intrycket var positivt, men vinet kändes mycket ungt när jag provade. Lite mer nyanser i frukten än Petalos har som ung. Kan säkert bli bättre med tiden. För ett drygt år sedan drack jag en Petalos 2005 och det hade uppnått en helt annan komplexitet än när jag provade det som nysläppt. För min egen del tycker jag prislappen på Palacios prestigeviner är lite hög och att de enklare vinerna är ett bättre köp, jämfört med vad man kan köpa för samma pengar i andra regioner.
 
Trådskapare
BarisMattsson

BarisMattsson

Medlem
Jag har provat en del viner från Bierzo, mest från Palacios. Hans enklare vin Pétalos har varit riktigt bra vissa år och gett mycket för pengarna. Jag skulle rekommendera att prova det först för att få en känsla för druvan (Mencia). Jag tycker druvan ger intressanta viner med bra syra och tanniner och en personlig stil på frukten. Las Lamas hade jag med på en provning av spanska viner och det samlade intrycket var positivt, men vinet kändes mycket ungt när jag provade. Lite mer nyanser i frukten än Petalos har som ung. Kan säkert bli bättre med tiden. För ett drygt år sedan drack jag en Petalos 2005 och det hade uppnått en helt annan komplexitet än när jag provade det som nysläppt. För min egen del tycker jag prislappen på Palacios prestigeviner är lite hög och att de enklare vinerna är ett bättre köp, jämfört med vad man kan köpa för samma pengar i andra regioner.
Tack för utförligt svar. Testar att beställa Petalos så får vi se. Jag drack Selectus från Bodegas Aljibes under året. Otroligt gott med bordeaux karaktär. Peak Wines har från samma gård men inte just Selectus. Har du några andra områden i Spanien att tipsa om? Hade du provat något från Galicien?
 
Trådskapare
BarisMattsson

BarisMattsson

Medlem
Petalos 2011 från Palacios i Bierzo var alldeles underbar. Mörk bleckig, ren, blod, järn och med häftiga tanniner som kräver mat men går bra ändå:) stora klunkar. Gott så in i bängen. Skål.
 

chambertin

Medlem
Petalos 2011 från Palacios i Bierzo var alldeles underbar. Mörk bleckig, ren, blod, järn och med häftiga tanniner som kräver mat men går bra ändå:) stora klunkar. Gott så in i bängen. Skål.
Finns mycket bra från Bierzo tycker jag.
Bem bi Bre t.ex
Baltos är nog det enda röda vin <100:- som jag tycker är helt ok.
Cepas Viejas från Dominio de Tares (samma firma som gör Baltos) är också riktigt bra.

Dom riktigt unga Bierzo-vinerna kan ha en kärv och lite otillgänglig ton (inte helt olik fransk Malbec som ung) och dom behöver gärna 4-5 år för att visa sina inneboende kvaliteter. Tror starkt på detta område och Mencia för framtiden.
 

Mattias Schyberg

Administratör
Finns mycket bra från Bierzo tycker jag.
Bem bi Bre t.ex
Baltos är nog det enda röda vin <100:- som jag tycker är helt ok.
Cepas Viejas från Dominio de Tares (samma firma som gör Baltos) är också riktigt bra.

Dom riktigt unga Bierzo-vinerna kan ha en kärv och lite otillgänglig ton (inte helt olik fransk Malbec som ung) och dom behöver gärna 4-5 år för att visa sina inneboende kvaliteter. Tror starkt på detta område och Mencia för framtiden.
Tycker denna tråd förtjänar att bumpas, är själv intresserad av att höra mer om Bierzo och druvan Mencia. Har sedan tidigare lagt in vinet Bem bi Bre (tack @chambertin) i min "att-beställa-vid-tillfälle-lista", men har ännu inte prioriterat det. Kanske på grund av kunskapsbrist. Övertyga mig gärna. Kan Valtuille Cepas Centenarias -10 vara en bra början för att testa regionen utan att behöva beställa?

Vad tror @Anders Landström om att byta titeln till typ: "Vin från Bierzo, hur är dem?", eller liknande? Skulle vilja se lite mer dialog om dessa viner som tillhör en av många svarta fläckar på min vinkarta.
 
Last edited:

Silex

Medlem
Beställde nyligen en Bem bi bre. Verkar dock som att leverantören bytt årgång utan att uppdatera infon, så jag fick en 2008, medan det står 2006 i katalogen. Kommer prova den på söndag och hoppas återkomma med kommentar om den efter.
 

Mattias Schyberg

Administratör
Beställde nyligen en Bem bi bre. Verkar dock som att leverantören bytt årgång utan att uppdatera infon, så jag fick en 2008, medan det står 2006 i katalogen. Kommer prova den på söndag och hoppas återkomma med kommentar om den efter.
Inte ännu en som får fel årgång. Helt jävla hopplös hantering av årgångar på SB. Tröttsamt värre...:mad:

Återkom gärna med lite omdömen. Tack även för varningen om felaktig årgång.
 

Vino fino

Medlem
Inte ännu en som får fel årgång. Helt jävla hopplös hantering av årgångar på SB. Tröttsamt värre...:mad:
Återkom gärna med lite omdömen. Tack även för varningen om felaktig årgång.
Sitter och kollar mina anteckningar och konstaterar att jag senast drack Bem bi Bre i januari 2013, och då var årgången 2007. Bra vin. Moderna stilens Mencía. Fullt ös.

För den som gillar lite svalare stil så rekommenderas varmt Mencía från Ribeira Sacra, exempelvis Lalama och Lacima (från Bibei) som finns/fanns på Monopolet. I övrigt ett väldigt knapert sortiment på röda från nordvästra Spanien ser jag när jag tittar, men men, Bolaget har bestämt att vi ska ha 5000 italienska viner istället, så det blev inte plats för "nya" regioner.
 

Zaphod

Medlem
Helt jävla hopplös hantering av årgångar på SB.

När det levereras en annan årgång än vad som anges på nätet, så är det faktiskt inte SB vi ska skälla på. Nio gånger av tio är det en nonchalant importör som inte informerat SB om årgångsbytet.
 

Mattias Schyberg

Administratör
När det levereras en annan årgång än vad som anges på nätet, så är det faktiskt inte SB vi ska skälla på. Nio gånger av tio är det en nonchalant importör som inte informerat SB om årgångsbytet.
Oj, du bara måste jobba på bolaget...:)

Känner redan hur forumet har fått vittring... Men ärligt talat, jag struntar fullständigt om Systembolaget inte klarar av att ställa krav på sina importörer. Det är deras ansvar att styra upp felaktigheter av det slaget, att skylla på tredjepart är lamt.
 
Last edited:

Mattias Schyberg

Administratör
Sitter och kollar mina anteckningar och konstaterar att jag senast drack Bem bi Bre i januari 2013, och då var årgången 2007. Bra vin. Moderna stilens Mencía. Fullt ös.

För den som gillar lite svalare stil så rekommenderas varmt Mencía från Ribeira Sacra, exempelvis Lalama och Lacima (från Bibei) som finns/fanns på Monopolet. I övrigt ett väldigt knapert sortiment på röda från nordvästra Spanien ser jag när jag tittar, men men, Bolaget har bestämt att vi ska ha 5000 italienska viner istället, så det blev inte plats för "nya" regioner.
Intressant. Funderar på att prova två tre stycken från regionen för att få en känsla av vad jag föredrar. Tack för input. :)
 

Vino fino

Medlem
När det levereras en annan årgång än vad som anges på nätet, så är det faktiskt inte SB vi ska skälla på. Nio gånger av tio är det en nonchalant importör som inte informerat SB om årgångsbytet.
Nio gånger av tio levereras en äldre årgång än den som anges på SB, dvs importören tömmer sitt lager trots att årgången officiellt har bytts av SB. Det har ingenting att göra med dålig information från importören.

Problemet här är Monopolets skandalösa policy för årgångar, där man inte byter artikelnummer på sina viner med årgångsbyten utan anser att årgångar inte har betydelse. Du hör själv hur det låter från en butikskedja som påstår sig kunna vin och skryter vitt och brett om sitt sortiment?

Monopolet skall tillvarata kundens intressen, inte leverantörernas. De ska leverera det som står på hemsidan, det som kunden beställt. Inget annat.
I de fall där kunden klagar--- och de finns många sådana fall, du kan läsa exempel här på forumet--- ställs man ofta inför någon nyttig idiot som hävdar att det spelar minsann ingen roll om din Mouton är en 2007:a eller 2010:a, vem är du att komma här med synpunkter.

Alla borde vägra acceptera leveranser av fel (icke beställd) årgång. Jag gör det alltid.
 

ChristianB

DipWSET
Jag har aldrig stött på några problem att inte ta ut en beställd flaska om det är fel årgång. Det är ju ändå rätt vanligt att det inte uppdateras; jag skulle tro att det saknas ett vettigt kommunikationssätt mellan SB och leverantören när det kommer till årgångar, så det är väl därför det missas... Men som sagt, är det fel årgång, låt bli flaskan. :) Antingen skickas det tillbaka eller så ställs flaskorna ut på hyllan!
 

Silex

Medlem
I fallet jag nämnde ovan har jag inte så mycket val då flaskan skall vara med på en provning som exempel på ett vin från Bierzo, och utbudet är såpass begränsat att om jag nekat flaskan så finns inte mycket att välja på (plus att provningen är på söndag, så det finns ingen tid att beställa nytt). Sedan vet jag faktiskt inte hur 2008 är jämfört med 2006 för Bem bi bre, även om det kunde varit trevligt med en lite mognare variant. Jag har tidigare låtit bli att ta emot flaskor med fel årgång, men nu tyckte jag det spelade mindre roll. En gång fick jag t o m två olika årgångar när jag beställde två flaskor av samma vin!
 

Vino fino

Medlem
Sedan vet jag faktiskt inte hur 2008 är jämfört med 2006 för Bem bi bre, även om det kunde varit trevligt med en lite mognare variant.
2008 var bättre än 06 i Spanien, så ingen förlust där.

Visst är det kul med äldre vin, men litar du på att leverantörerna lagerhåller på rätt sätt? Jag har dåliga erfarenheter av detta. (Ännu en orsak till att jag retar upp mig på nochalansen med årgångar på SB...)
 

Zaphod

Medlem
Oj, du bara måste jobba på bolaget...:)

Känner redan hur forumet har fått vittring... Men ärligt talat, jag struntar fullständigt om Systembolaget inte klarar av att ställa krav på sina importörer. Det är deras ansvar att styra upp felaktigheter av det slaget, att skylla på tredjepart är lamt.

Nej, jag jobbar inte på Bolaget. Däremot har jag god insikt i hur gränssnittet mellan importör och Systembolaget ser ut.

Jag tycker vidare inte egentligen att vi ens ska betrakta beställningssortimentet som Systembolagets sortiment. Beställningssortimentet betraktar jag mer som importörernas eget sortiment, och Systembolaget som ett uthämtningsställe och en kassafunktion. (Importören är alltså inte egentligen tredje part, om man ser det på det viset.) Informationen som Systembolaget har på sin hemsida speglar direkt den information som importörerna skickar in, och krasst sett så är många importörer rejält nonchalanta. Precis som idag skulle vi ofta få fel årgångar levererade, även om vi finge beställa direkt av importörerna.

Och jag är verkligen inte den som försvarar Systembolaget i övrigt, jag tycker att mycket av det som de gör är under all kritik. För beställningssortimentet är ju ett exempel den totala bristen på information om vinerna på systembolaget.se.
 

Zaphod

Medlem
... dvs importören tömmer sitt lager trots att årgången officiellt har bytts av SB. Det har ingenting att göra med dålig information från importören.

Monopolet skall tillvarata kundens intressen, inte leverantörernas. De ska leverera det som står på hemsidan, det som kunden beställt. Inget annat.

Det är aldrig SB som byter årgång. Det gör de alltid och endast efter att leverantören informerat om årgångsbytet.

Beträffande nytt artikelnummer för ny årgång så kan jag väl hålla med om det. Det är ju mycket administration med det dock, men mycket möjligt att det skulle göra att det fungerar bättre.

Som jag skrev i inlägget ovan, så betraktar jag SB mest som utlämningsställe och kassafunktion när det gäller beställningssortimentet. Alltså bara en mellanhand, där du egentligen är kund hos importören.

Att årgången inte skulle spela någon roll är förstås helt vansinnigt. Det tyder ju på oerhörd okunskap och nonchalans. Och visst borde man vägra att acceptera leverans av fel årgång, jag håller helt med.
 

ChristianB

DipWSET
Det beror kanske lite på vilka viner vi pratar om också; jag var inne på SB idag och köpte ut min flaska Chateau de Nages till kvällens "internetprovning", och då såg jag bland annat att Jacobs Creek byter från 2012 till 2013 nu. Deras Grenache/Shiras för 69 kr lär knappast vara särskilt årgångsbetonad. :p

Däremot finns det ju skäl till att ifrågasätta bättre viner och huruvida de ändrar sig från år till år. Jag har dock upplevt att det brukar bytas artikelnummer på rätt många av de exklusiva produkterna men det kanske beror mer på att de bara lanseras en gång om året eller så...
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Artikelnumren håller ju på att ta slut!!!
Ungefär som blåvalarna...

Nu tänkte jag ju egentligen skriva om en liten upptäckt från min senaste resa t Spanien:
Spenderade ju som tidigare sagt huvuddelen av en vecka i Zaragoza. Och där är människorna särskilt stolta över distriktet Somontano. Ett svalt distrikt (mitt i Spanien!?!?) som är litet med resultatet att mycket få flaskor slinker ur lokalbefolkningens giriga händer.
Rekommenderar det "svalt" :cool:
 
Toppen