När det levereras en annan årgång än vad som anges på nätet, så är det faktiskt inte SB vi ska skälla på. Nio gånger av tio är det en nonchalant importör som inte informerat SB om årgångsbytet.
Nio gånger av tio levereras en äldre årgång än den som anges på SB, dvs importören tömmer sitt lager trots att årgången officiellt har bytts av SB. Det har ingenting att göra med dålig information från importören.
Problemet här är Monopolets skandalösa policy för årgångar, där man inte byter artikelnummer på sina viner med årgångsbyten utan anser att årgångar inte har betydelse. Du hör själv hur det låter från en butikskedja som påstår sig kunna vin och skryter vitt och brett om sitt sortiment?
Monopolet skall tillvarata kundens intressen, inte leverantörernas. De ska leverera det som står på hemsidan, det som kunden beställt. Inget annat.
I de fall där kunden klagar--- och de finns många sådana fall, du kan läsa exempel här på forumet--- ställs man ofta inför någon nyttig idiot som hävdar att det spelar minsann ingen roll om din Mouton är en 2007:a eller 2010:a, vem är du att komma här med synpunkter.
Alla borde vägra acceptera leveranser av fel (icke beställd) årgång. Jag gör det alltid.