Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Nyårsbubbel 2016

Emanuel

Instagram; Swedish Champagne Dude
Stockholm, PK-huset.
Då har du ju lite bättre förutsättningar...

Jag instämmer med @MartinE, André Jacquart är ett bra förslag som är nästan inom budget, finns en del andra nollåttor som kan vara kul att prova som Claude Cazals och Vincent Joudart men de kanske inte är så tillgängliga ännu för en ovan skumpadrickare... Så får jag nog gå emot mina principer lite och föreslå en storhusskumpa i form av 2008 Taittinger som jag tycker är väldigt god nu och som befriande nog har lite dosage också.
 

fluff

Medlem
Och för att hålla mig till ursprungsämnet så funderar jag på att gå Den Gyllene Medelvägen och köra på Henriot 2006 till nyår.
 

Mattias Schyberg

Administratör
Pol Roger 2006 kostar bara ett par tior mer än Taittinger 2008 men måste väl vara ett bättre val!
Varför inte 2008 Serge Jumel Millésime för att stötta @KA Import?

Har ju provat den och tyckte den smakade ganska bra för att vara en mellanklasschampagne, men några applåder blev det inte, men jag brukar ju å andra sidan enbart falla för champagne som är för dyr för min egna plånbok, så det säger nog inte så mycket.
 

MartinE

Medlem
Kanske blir att man kör på en helflaska då och spar hälften till dagarna efter. Har fått en del tips på Leclerc Briant Divine Brut 2004 som även tidigare har nämnts i någon tråd. Eller ska man köra på en André Jacquart 2008?
Ja, just här och nu är Divine 2004 en bättre, och framförallt mer utvecklad, champagne!

Lösning: Kör på Divine på nyår och köp en AJ 2008 och spara till en regnig dag i mars!
 

sunqan

Vinös
Jäkligt intressant! Har aldrig hört något liknande om just mousserande vatten. Utveckla gärna (sensoriken i mig blir nyfiken)?

Eller snarare så dricker hon knappt alkohol alls, med undantag för dessertvin och halvtorr riesling. SNIP...

då är det alltså inte en aversion mot just mousserande vin :)

Vad gäller kolsyrat vatten har jag faktiskt själv försökt förstå VAD som ligger bakom, men jag har inte hittat något specifikt. för att beskriva min upplevelse - det luktar unket, smaken är lätt salt och lite lätt bitter och unken/avslagen. Så gissa vad mina reaktioner varit när folk säger att de föredrar kolsyrat vatten för att de smakar så fristkt.

jag har haft vänner som allvarligt försökt få mig att hitta nåt kolsyrat vatten som jag gillar "men har du provat Benoit? det är ju gott bara naturligt kolsyrat" men hittills har resultatit varit nedslående.

Loka Crush funkar rätt OK, Campari och soda är mumma. Zingo och Fanta är gott...

En av anledningarna till frågan till haglund är att jag även noterat att vissa champagne faktiskt också varit så pass andefattiga att det blivit toner av kolsyrat vatten :)

Sen är jag inte ensam... min tants kusin blev själaglad när det visade sig att vi båda tyckte kolsyrat vatten smakar apskit :)
 

Logo

Medlem
Hej! Tänkte att mitt första inlägg i forumet delvis kunde passa i den här tråden. Är relativt ny gällande vin då jag istället nördat ner mig på öl senaste åren, men känner (tyvärr för plånboken :D) att jag börjat utveckla ett vinintresse.
Drack för någon vecka sen den här palmern 2008 och tyckte den var mycket god, med den väldigt ringa erfarenhet jag har om champagne. Kände genast ett sug efter mer champagne! :D Efter lite läsande här på forumet senaste tiden köpte jag på mig ett par flaskor Jacquart 2008 och Cazal 2008, varav någon eventuellt kommer att drickas på nyår. Tror ni att de flaskorna jag köpt kommer falla mig i smaken i jämförelse med palmern eller finns det risk att de är för avancerade i förhållande till min outvecklade champagne-gom? Om så är fallet får jag spara dem till senare tillfälle och tar gärna emot andra "nybörjartips" i ~400kronorsklassen! Sällskapet som nyår ska firas med är precis som mig generellt intresserade av dryck och har druckit mycket fin-öl men har väl begränsad erfarenhet av vin.
 

Mattias Schyberg

Administratör
Hej! Tänkte att mitt första inlägg i forumet delvis kunde passa i den här tråden. Är relativt ny gällande vin då jag istället nördat ner mig på öl senaste åren, men känner (tyvärr för plånboken :D) att jag börjat utveckla ett vinintresse.
Drack för någon vecka sen den här palmern 2008 och tyckte den var mycket god, med den väldigt ringa erfarenhet jag har om champagne. Kände genast ett sug efter mer champagne! :D Efter lite läsande här på forumet senaste tiden köpte jag på mig ett par flaskor Jacquart 2008 och Cazal 2008, varav någon eventuellt kommer att drickas på nyår. Tror ni att de flaskorna jag köpt kommer falla mig i smaken i jämförelse med palmern eller finns det risk att de är för avancerade i förhållande till min outvecklade champagne-gom? Om så är fallet får jag spara dem till senare tillfälle och tar gärna emot andra "nybörjartips" i ~400kronorsklassen! Sällskapet som nyår ska firas med är precis som mig generellt intresserade av dryck och har druckit mycket fin-öl men har väl begränsad erfarenhet av vin.
Du borde hitta massor av tips här i tråden! Välkommen!
 

Emanuel

Instagram; Swedish Champagne Dude
Du borde hitta massor av tips här i tråden! Välkommen!
Kul om ni är några stycken, då har du ju en ypperlig möjlighet att köpa flera av tipsen i tråden och prova dem mot varandra. Det är alltid givande, helst med ett glas per vin så ni kan jämföra bättre.
 
Välkommen @Logo. Smaken är så klart olika, alla gillar inte vällagrad champagne. Personligen tycker jag att 2008or bör ligga till 2021-2024 innan de nått tillräcklig mognad för konsumtion. Om du vill ha champagne med mognadstoner till nyår föreslår jag att du köper 2002or, exempelvis 2002 Paul Bara eller 2002 de Venoge. Båda dessa är mycket generösa och publikfriande med bra längd och intensitet.
 

Mats Petri

Österlen
Såg i senaste Decanter att man i sin test av roséskumpa tokhissar Charles Heidsieck Rosé Réserve Brut NV och lägger den under rubriken "Outstanding", 95/100p.
Med tanke på att den faktiskt finns på SB och till ett hyggligt pris 549 kr (om den nu inte studsar vid beställningen) så undrar jag om forumets samlade champagnekompetens stämmer in i Decanters hissning?
 
Toppen