Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Nyårschampagne i sista minuten

Det är ett fåtal dagar kvar till nyår och många besöker finewines.se för att få tips på vilken champagne man ska köpa till nyår. Det finns redan ett bra ämne i gästlådan men jag ville också starta en för sista minuten. Champagne som finns tillgänglig på de flesta eller iallafall några Systembolag och inte kräver beställningssortimentet. Det är en salig blandning med både odlare, hus, BdB, rosé och cuvéer. Inte gjort någon speciell uppdelning på vad som ska drickas till vad utan bara gjort en lista över viner som jag gillar att dricka.

Under 400 kronor
Bollinger Special Cuvée (7418)
Pol Roger Brut Réserve (nr 7549)
Louis Roederer Premier Brut
Jacquesson 736 Tyvärr endast tillgänglig i ett fåtal butiker i Stockholmsområde

Under 600 kronor Ett fåtal flaskor kvar i ett flertal butiker
2008 Louis Roederer Brut Rosé
2008 Marguet Père & Fils Les Crayères (nr 95595)
2008 Vilmart Grand Cellier d'Or Vilmart & Cie (nr 90301)
Paul Déthune Cuvée Prestige Grand Cru Brut (nr 95594)
2006 Pierre Peters Cuvée Speciale Les Chétillons (nr 90032) < === > ändrat till 2006

2008 Larmandier-Bernier Terre de Vertus Premier Cru (nr 99008)


Över 600 kronor Ett fåtal flaskor kvar i ett flertal butiker

Jacques Selosse Substance (nr 97029)
2004 Bollinger La Grande Année Brut (nr 7579)
2005 Comtes de Champagne Brut Blanc de Blancs Taittinger (nr 90298)

Får passa på att önska att en trevlig jul och nyårshelg och fyll gärna på med era synpunkter, tips och frågor, både gäster och medlemmar. De här ämnena brukar vara de mest lästa kring jul och nyår.
 
Last edited:
O

Okunnig

Hejsan

Vad tycks om Diebolt-Vallois Fleur de Passion (nr 99414)? Till förrätt som blir pilgrimsmusslor med en smörig sås?
 

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
Trådskapare
A
Ja, och varför står det Grand Cru-lägen (plural) när Les Chétillons väl är en vingård (i Le Mesnil-sur-Oger)? Systembolaget brukar alltid skylla på importörerna när något blir fel, men jag tror att det är julspöket som är skyldig, och som även har ställt till med detta:
http://www.dn.se/nyheter/sverige/bestallde-shot-fick-vatten/

Jag har läst någonstans att Special Cuvée Les Chétillons har huvuddelen av sina druvor från Les Chétillons, inte 100%. Kan ha fel här. Dock, alla druvor ska komma från Le Mesnil
 

magnum

Epernay, Frankrike
Jag har läst någonstans att Special Cuvée Les Chétillons har huvuddelen av sina druvor från Les Chétillons, inte 100%. Kan ha fel här. Dock, alla druvor ska komma från Le Mesnil
Från Pierre Peters hemsida!
Cuvée Spéciale LES CHETILLONS
Champagne Blancs de Blancs - Grand Cru


Fact sheet
"The grapes composing this cuvée are exclusively issued from three old vines of the beautiful "Terroir" of Chétillons at Le Mesnil in Oger. The minerality of the chalky soil is fully showing in this Chardonnay Cuvee, always with a vintage, only produced during the best years.

Dosage : 4 to 5 g / L
 
Trådskapare
A
Från Pierre Peters hemsida!
Cuvée Spéciale LES CHETILLONS
Champagne Blancs de Blancs - Grand Cru


Fact sheet
"The grapes composing this cuvée are exclusively issued from three old vines of the beautiful "Terroir" of Chétillons at Le Mesnil in Oger. The minerality of the chalky soil is fully showing in this Chardonnay Cuvee, always with a vintage, only produced during the best years.

Dosage : 4 to 5 g / L

Det stämmer nog. Läste informationen igen och det var kring att 60-70% av vinrankorna kom från den ursprungliga plotten
 

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
Från Pierre Peters hemsida!
"The grapes composing this cuvée are exclusively issued from three old vines of the beautiful "Terroir" of Chétillons at Le Mesnil in Oger.
Något stämmer inte riktigt eftersom det torde krävas lite mer än tre rankor (eng: vines) för deras produktion. Det står faktiskt samma på franska (vignes)! Gissningsvis skulle det stå "parcelles". Annars blir det väl bara två flaskor om året eller något i den stilen.
 
Trådskapare
A
Något stämmer inte riktigt eftersom det torde krävas lite mer än tre rankor (eng: vines) för deras produktion. Det står faktiskt samma på franska (vignes)! Gissningsvis skulle det stå "parcelles". Annars blir det väl bara två flaskor om året eller något i den stilen.

De har tre "parcelles", totalt 2.5HA om jag förstår det korrekt. Informationen är ju i andra hand så ta den som just det, i andra hand

Druvorna till Pierre Peters Cuvée Spéciale Les Chétillons kommer från vinstockar som är 70 är gamla. De gamla vinstockarna ger en söt och smeksam koncentration och den aromatiska tonen är detsamma i alla årgångar av Cuvée Spéciale. Till Chètillons används tre plots som köptes av farfar 1930. Dessa täcker enbart 2,5 hektar. Vinifieras alltid separat. Normalt ger 2,5 ha ca 20 000 flaskor i Chètillons: 8-12 000. Rodolphes farfar planterade en modervingård 1937 i en av dessa plots som man tar alla kloner från. – Selecion Marsall(osäker på stavningen). 65-70% av dagens vinrankor kommer från modervingården i Chètillons
http://thefinewine.wordpress.com/2012/11/09/pierre-peters-bobonne/

,
 
Last edited:

magnum

Epernay, Frankrike
Något stämmer inte riktigt eftersom det torde krävas lite mer än tre rankor (eng: vines) för deras produktion. Det står faktiskt samma på franska (vignes)! Gissningsvis skulle det stå "parcelles". Annars blir det väl bara två flaskor om året eller något i den stilen.
Från Pierre Peters hemsida.
Les Chétillons

This is the name of our special vintage, which refers to a beautiful "lieu-dit", a place close to the Grand Cru village of le Mesnil sur Oger. We own three plots of old vines (aged over 45 years), acquired in 1930. Each parcel is vinified separately and blended to produce a single vineyard vintage. All the power and the minerality of Mesnil's calcareous soil is expressed in this wine produced since 1971. A reputation that has surpassed our borders since Michael Edwards himself describes The Les Chétillons as "one of the most beautiful pieces of land of Champagne".
 
Trådskapare
A
Från Pierre Peters hemsida.
Les Chétillons

This is the name of our special vintage, which refers to a beautiful "lieu-dit", a place close to the Grand Cru village of le Mesnil sur Oger. We own three plots of old vines (aged over 45 years), acquired in 1930. Each parcel is vinified separately and blended to produce a single vineyard vintage. All the power and the minerality of Mesnil's calcareous soil is expressed in this wine produced since 1971. A reputation that has surpassed our borders since Michael Edwards himself describes The Les Chétillons as "one of the most beautiful pieces of land of Champagne".

Svar på Twitter
BjörnstierneAntonson
Vinet har alltid varit en ren Le Mesnil-sür-Oger. Sedan 00 är det enbart druvor från de gamla stockarna.
BjörnstierneAntonson
Cuvée Spéciale: 85, 88, 89, 90, 91, 94, 95, 96, 98, 99. Les Chétillons: 00, 02, 04, 05. 06.
 
Trådskapare
A
Normalt sätt är det ju distributören som ska lägga in informationen. Tittar man på Vingruppens hemsida så stämmer dock informationen så det är nog SB som klantat till sig här.

Capture.PNG
 

MD

Medlem
Svar på Twitter

Tror att både jag själv och RJ har testat 2001 också... ingen stor årgång dock. Om jag minns rätt så släpptes 00 och 01 samtidigt på bolaget och 2000 var ett betydligt större vin när jag provade dom. Har 04, 05 och 06 på kylning inför morgondagens middag men vet inte vilken som kommer att öppnas ännu, men troligen inte alla tre iaf.
 
Trådskapare
A
Tror att både jag själv och RJ har testat 2001 också... ingen stor årgång dock. Om jag minns rätt så släpptes 00 och 01 samtidigt på bolaget och 2000 var ett betydligt större vin när jag provade dom. Har 04, 05 och 06 på kylning inför morgondagens middag men vet inte vilken som kommer att öppnas ännu, men troligen inte alla tre iaf.
Är de kylda så är de :)

2001 var väldigt få som lyckades i Champagne. Helt korrekt att du la till den.
 

Sjödin

Joråsåatt...
Champagne i sista minuten ja... Jag var inte ensam bland hyllorna på Regeringsgatan idag. Jäsikens vad folk!! Förvirrade själar som i desperation sökte blingiga flaskor att förgylla morgondagen med...
Noterade mer trängsel bland champagnen än bland de billigare mousserande vinerna, vilket väl får ses som ett gott tecken..
 
Toppen