Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Nyhetsprovningar på Systembolaget – forumet har fått två reporterplatser.

Mattias Schyberg

Administratör
Det har pågått förhandlingar och admingruppen har slitit sitt hår för att se till att vi äntligen kan skicka ut ett par reportrar till lejonkulan där Sveriges "vinjournalister" regelbundet samlas för att prova Systembolagets nyheter.

De personer vi tänker skicka är föranmälda och godkända. Vi kommer inte kunna välja olika personer vid varje provningstillfälle, men givetvis kommer vi kunna, och troligtvis vilja, byta ut våra reportrar regelbundet på sikt (för att vitalisera och få nya infallsvinklar) eller vid behov om vederbörande inte längre har tid och/eller möjlighet att göra jobbet. Det är en tuff och krävande uppgift, speciellt för de som har ett vanligt jobb att sköta samtidigt. Det är främst små partier som våra reportrar kommer att närvara vid, men det är helt upp till vederbörande om det blir tal om andra provningar också. Allt är välkommet.

Det är forumet som har två platser, vilket innebär att det enbart är här som smaknoter kommer att publiceras. Vi har valt våra reportrar med stor omsorg. Personliga egenskaper vi har lagt stor vikt vid är; erfarenhet, förmåga att uttrycka sig i skrift och att personen har en bred vinsmak samt en förmåga att bedöma någorlunda konsekvent.

Först ut i vår testpatrull är @Innertällmo Bryggeri och @Omar Khayyam. Vi känner oss mycket trygga med våra val. Det kommer att bli trevligt att få ta del av deras intryck!

Stort tack för att ni ställer upp! :)

Med vänliga hälsningar,
Admingruppen
 

Kostjan

Mot bättre vetande
Det har pågått förhandlingar och admingruppen har slitit sitt hår för att se till att vi äntligen kan skicka ut ett par reportrar till lejonkulan där Sveriges "vinjournalister" regelbundet samlas för att prova Systembolagets nyheter.

De personer vi tänker skicka är föranmälda och godkända. Vi kommer inte kunna välja olika personer vid varje provningstillfälle, men givetvis kommer vi kunna, och troligtvis vilja, byta ut våra reportrar regelbundet på sikt (för att vitalisera och få nya infallsvinklar) eller vid behov om vederbörande inte längre har tid och/eller möjlighet att göra jobbet. Det är en tuff och krävande uppgift, speciellt för de som har ett vanligt jobb att sköta samtidigt. Det är främst små partier som våra reportrar kommer att närvara vid, men det är helt upp till vederbörande om det blir tal om andra provningar också. Allt är välkommet.

Det är forumet som har två platser, vilket innebär att det är enbart är här som smaknoter kommer att publiceras. Vi har valt våra reportrar med stor omsorg. Personliga egenskaper vi har lagt stor vikt vid är; erfarenhet, förmåga att uttrycka sig i skrift och att personen har en bred vinsmak.

Först ut i vår testpatrull är @Innertällmo Bryggeri och @Omar Khayyam och vi känner oss mycket trygga med våra val. Det kommer att bli trevligt att få ta del av deras intryck!

Stort tack för att ni ställer upp! :)

Med vänliga hälsningar,
Admingruppen
Snyggt jobbat!
 

Zmirc

Medlem
Trevligt! Vore intressant att höra från provarna om hur de tänker sig att gå till väga. Prova blint eller öppet, skriva om alla viner eller bara de som bedöms som intressanta osv.
 
Hej hej
Verkligen kul och ett stort förtroende. Vi får nog återkomma med upplägg och format för rapporteringen när vi varit där och debuterat. Helt klart är fokus dock mer på fine wines snarare än boxviner, men inga egentliga begränsningar. Dyrt är inte alltid bra och billigt kan ibland vara riktigt trevliga viner.

Jag tror att jag är hyfsat transparent med mina preferenser i och med att jag lagt upp många av de viner jag provat senaste tio åren på cellartracker. Det är vin från flera olika vinregioner: i topp ligger Bourgogne och Kalifornien på 15 % var, följt av Oregon, Bordeaux, Rhone, Champagne, Alsace, Piemonte, Loire, Toscana, Mendoza, Languedoc-Roussillon, Södra Australien, Washington, Jura, Veneto, Sicilien, Kampanien i fallande ordning. Om man sorterar på "master varietal" så hittar man att det är 21 % pinot noir, 13 % chardonnay, 8 % röd bordeaux Blend, 6 % Syrah, 4 % riesling, - sen är det hyfsat jämt. Sämst verkar jag ha tyckt om ett vin gjort på druvsorten Cayuga White som jag minns att jag provade på en farmer's market på upper west side för drygt sju år sedan.
:):):)
 

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
Det är inte sällan man ser ett omdöme från Munskänkarna (eller för den delen någon här inne) som säger typ "Vafan e det här?" om en Occhipinti eller ett oranget vin.
Känner verkligen inte igen den typen av ordval i Munskänkarnas nyhetsbrev eller Vinjournalen, d.v.s. de ställen där omdömen om viner produceras "centralt"!? Eftersom du skriver "inte sällan" låter det som att det har hänt ofta - har du några konkreta exempel (vin och nummer eller utgivningsdatum) när det sett ut ungefär så? Eller rör det sig om egenproducerade omdömen spridda av någon lokal munskänkssektion?
Jag är f.ö. själv helt oskyldig till Munskänkarnas omdömen, så det är inte därför jag ställer frågan. Däremot känner jag Ulf J. som redigerar Munskänken och Vinjournalen, så han borde självfallet få feedback om han regelbundet släpper igenom sådant som är illa formulerat eller tycks bygga på pinsam okunskap!
 

Poussard

Medlem
Känner verkligen inte igen den typen av ordval i Munskänkarnas nyhetsbrev

Sorry, blev lite fel. Det var en Jimmy Forsman (inget ont om dig, känner inte dig) som använt en liknande formulering här på FW angående Occhipinti i tråden "Små partier 7 oktober – provningsanteckningar". Munskänkarna har inte formulerat sig så.

Jag upplever dock ändå att Munskänkarna (gäller såklart inte bara dem, utan flera andra instanser) ibland inte verkar förstå vinet de recenserar. I stort sett alla viner jag är intresserade av i SB, får låga betyg medan viner i helt andra stilar konsekvent får högre. Det var helt enkelt därför jag skrev att det vore nice med recensenter med bred smak. Recensenter som både skulle kunna ge 17/20p till en CdP som till en skalmacererad Pinot Gris. För det ena måste väl inte utesluta det andra?
 

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
Sorry, blev lite fel. Det var en Jimmy Forsman (inget ont om dig, känner inte dig) som använt en liknande formulering här på FW angående Occhipinti i tråden "Små partier 7 oktober – provningsanteckningar". Munskänkarna har inte formulerat sig så.
Har inga problem att tro att Jimmy har formulerat sig ungefär så en och annan gång. :)

Jag upplever dock ändå att Munskänkarna (gäller såklart inte bara dem, utan flera andra instanser) ibland inte verkar förstå vinet de recenserar. I stort sett alla viner jag är intresserade av i SB, får låga betyg medan viner i helt andra stilar konsekvent får högre. Det var helt enkelt därför jag skrev att det vore nice med recensenter med bred smak. Recensenter som både skulle kunna ge 17/20p till en CdP som till en skalmacererad Pinot Gris. För det ena måste väl inte utesluta det andra?
En så kallad bra fråga. Är det frågan om att förstå vinerna eller mer att gilla vintypen eller det enskilda vinet? D.v.s. förväntar man sig att en källa (t.ex. Munskänkarna) ska vara "one stop shop" för omdömen av alla viner, eller behöver man veta vad bedömaren går för jämfört med sin egen smak och välja den/dem man själv litar på eller ligger någorlunda nära?
Jag brukar alltid hävda - och har skrivit samma sak flera gånger förr - att det åtminstone är enklare att komma överens om rangordningen av viner inom en viss vinstil, än att ranka mellan helt olika vinstilar.

Så vi får väl se så småningom i vilken utsträckning @Innertällmo Bryggeri och @Omar Khayyam har samma smak som varandra och som forumets genomsnittsmedlem (i den mån det finns någon sådan)...
 
Trådskapare
Mattias Schyberg

Mattias Schyberg

Administratör
Angående diskussionen kring bred vinsmak med mera.

Att vara en bred vinnörd innebär vanligtvis att man dricker och har erfarenhet av många olika vinstilar, inte nödvändigtvis att man behöver gilla samtliga lika mycket. Ett typexempel på "dålig vinkritik": "Fy fan vilket skräpvin. Det smakar ju för tusan dill och jord. Blä!" I detta hypotetiska fall har en fantastisk och klassisk rioja testats och sågats jäms med fotknölarna för att det just smakar klassisk rioja. En nyanserad provare med bred erfarenhet, men som ogillar stilen, kan istället uttrycka sig så här: "Klassisk rioja av mycket hög kvalitet. Viss mognad med torkade körsbär, dill och jord. Medelfylligt med hög intensitet och bra längd. Inte min kopp av te. Har väldigt svårt för inslag av dill i vin och rioja i allmänhet."
 

Emanuel

Instagram; Swedish Champagne Dude
Fantastiskt kul att forumet fått plats på provningarna och ett utmärkt val av representanter!

Vad gäller ovanstående klagan på @Jimmy Forsman så håller jag inte med över huvud taget, har inga som helst problem med hans sätt att beskriva vinerna. Han provade blint och skrev ärligt och rakt vad han tyckte om vinerna helt i min smak.
Tycker han gjorde ett hedersvärt arbete med att kämpa sig igenom mastodontprovningar för forumets räkning.
Visst ibland kan det ju göra ont när någon sågar ett vin som man själv gillar men är det blint och ärligt så får man kanske leva med det.
-Personligen tycker jag det är värre med folk som oblint hyllar allt som är naturvin och orange bara för att det är hippt och annorlunda men inte nödvändigtvis bra för den sakens skull...
 
Fantastiskt kul att forumet fått plats på provningarna och ett utmärkt val av representanter!

Vad gäller ovanstående klagan på @Jimmy Forsman så håller jag inte med över huvud taget, har inga som helst problem med hans sätt att beskriva vinerna. Han provade blint och skrev ärligt och rakt vad han tyckte om vinerna helt i min smak.
Tycker han gjorde ett hedersvärt arbete med att kämpa sig igenom mastodontprovningar för forumets räkning.
Visst ibland kan det ju göra ont när någon sågar ett vin som man själv gillar men är det blint och ärligt så får man kanske leva med det.
-Personligen tycker jag det är värre med folk som oblint hyllar allt som är naturvin och orange bara för att det är hippt och annorlunda men inte nödvändigtvis bra för den sakens skull...
Jag håller helt med, tycker att @Jimmy Forsman gjorde ett mycket bra jobb som recensent, noteringarna hade verkligen ett värde att läsa. Dessutom är Jimmy väldigt transparent med vilken typ av viner han gillar, vi har inte samma smak, men det gör inte att jag inte får ut något av anteckningarna, snarare tvärtom.
 

Poussard

Medlem
Vad gäller ovanstående klagan på @Jimmy Forsman så håller jag inte med över huvud taget [...]
-Personligen tycker jag det är värre med folk som oblint hyllar allt som är naturvin och orange bara för att det är hippt och annorlunda men inte nödvändigtvis bra för den sakens skull...

Tycker du gör en höna av en fjäder nu. Jag nämnde en grej i förbifarten, har inte sågat karln.

Kan säga att de absolut bästa vinerna jag druckit (från SB) får ungefär 14 p. av Munskänkarna. Sen om det bara är coolt eller inte, får nog stå för dig.
 
Toppen