Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Nyhetsprovningar på Systembolaget – forumet har fått två reporterplatser.

Trådskapare
Mattias Schyberg

Mattias Schyberg

Administratör
Jag misstänker att det möjligen finns skattetekniska aspekter och andra bekymmer ang följande förslag, men kanske inte oöverstigliga.

Jag skulle mer än gärna betala en slant till forumet och/eller provare för möjligheten att fortsatt ta del av noter.
T ex 30 pix per provning man får tillgång till. Ett årskort till annars stängd avdelning på forumet för ett par hundra?
Frivillig ersättning via spontan swish till provarna varje gång man läser?

Ett annat problem är att oberoendet blir kanske svårare att hävda också. Jag vet inte men är beredd att gå en bit för att hjälpa till att hålla denna service öppetstående. Kanske bara en brakmiddag på schysst restaurang per år till provarna. Där degen samlats in av forumet. På något vis skulle det kännas bra att kunna visa sin uppskattning för detta jättejobb med mer än glada tillrop.
Hur gör vi då med den normala driften som övriga i admingruppen utför? ;) Tycker inte att betalning är ett alternativ i dagsläget, men tanken är god. Ett hårt jobb är det, men det bör ge mer än det tar annars borde man inte vara intresserad. Om någon skulle göra det för betalningen så anser jag att personen är ointressant att ha i rollen.
 

Patrik Sellin

fd Innertällmo Bryggeri
Jag misstänker att det möjligen finns skattetekniska aspekter och andra bekymmer ang följande förslag, men kanske inte oöverstigliga.

Jag skulle mer än gärna betala en slant till forumet och/eller provare för möjligheten att fortsatt ta del av noter.
T ex 30 pix per provning man får tillgång till. Ett årskort till annars stängd avdelning på forumet för ett par hundra?
Frivillig ersättning via spontan swish till provarna varje gång man läser?

Ett annat problem är att oberoendet blir kanske svårare att hävda också. Jag vet inte men är beredd att gå en bit för att hjälpa till att hålla denna service öppetstående. Kanske bara en brakmiddag på schysst restaurang per år till provarna. Där degen samlats in av forumet. På något vis skulle det kännas bra att kunna visa sin uppskattning för detta jättejobb med mer än glada tillrop.

Jag tror inte att en ersättning löser problemet. Det är ett privilegium att få prova för forumets räkning. Det räcker och blir över för mig.
Problemet är att det ryker en arbetsdag i månaden. Det är inte alltid man har möjligt att komma ifrån. Om släppen ökar i volym kommer en dag inte att räcka. Alternativet är att sålla bland vinerna på förhand.

Det bästa du kan göra för att hålla servicen öppetstående är att dela länken till noteringarna så mycket du kan. Den bästa uppskattningen är fler läsare. Ett stängd avdelning är kontraproduktivt.
 

john b

Medlem
Hur gör vi då med den normala driften som övriga i admingruppen utför? ;) Tycker inte att betalning är ett alternativ i dagsläget, men tanken är god. Ett hårt jobb är det, men det bör ge mer än det tar annars bör man inte vara intresserad. Om någon skulle göra det för betalningen så anser jag att personen är ointressant att ha i rollen.

Jag tror inte att en ersättning löser problemet. Det är ett privilegium att få prova för forumets räkning. Det räcker och blir över för mig.
Problemet är att det ryker en arbetsdag i månaden. Det är inte alltid man har möjligt att komma ifrån. Om släppen ökar i volym kommer en dag inte att räcka. Alternativet är att sålla bland vinerna på förhand.

Det bästa du kan göra för att hålla servicen öppetstående är att dela länken till noteringarna så mycket du kan. Den bästa uppskattningen är fler läsare. Ett stängd avdelning är kontraproduktivt.

Jag håller med om att betalning och stängd avdelning inte är så kul. Ville mest visa på en vilja att hjälpa till även fast jag inte bor i sthlm eller kan något om onlineforum eller om vin egentligen heller...

Bjuder iofs gärna provare på middag fortsatt som tack för alla noter! Något jag inte tror jag är ensam om på forumet
 
Intressant det här med vinprovning och försörjning. Vill du bevara din INTEGRITET bör du nog som grund ha ett "riktigt" arbete, och vinprovandet som bisyssla. Annars är risken stor att du ibland tvingas "sälja" dig, kompromissa, undvika att förolämpa annonsörer osv.
Problemet för bisysslare - som Patrik säger - är tiden. Egentligen finns här bara två lösningar. Att gå ned till deltid. Eller vara pansjo...
 

Emanuel

Instagram; Swedish Champagne Dude
bör du nog som grund ha ett "riktigt" arbete
Jag hade en flickvän en gång i min ungdom vars far var av fiiinare börd från övfvre Lidingö och han hade alltid sagt till sin dotter att hon aldrig skulle dejta en kille som var discjockey eller sjöman ty ingendera av dessa hade ett riktigt arbete.
Dessvärre så spelade jag då som discjockey för att dryga ut mina studier på sjömansskolan och konstaterar nu att jag enligt den devisen såhär 25 år senare fortfarande inte innehaft ett riktigt arbete.
Troligtvis så skulle jag ändå inte klara mig något vidare om jag var tvungen att rehabiliteras till ett "jobb i land" så målet får kanske vara att klara sig hela vägen till pension utan att ha haft ett riktigt jobb. :)
 

ChristianB

DipWSET
Aha! Grattis till jobbet! Äntligen får forumet en direktkontakt gentemot leverantören för det aldrig sinande intresset för Palmer!

Jag börjar!

När kommer 2008 BdB på Magnum?
Jag får återkomma! ;) Det har inte gått två veckor sedan jag började så än så länge har jag inte fullständig insyn... :p

Ni kan vara förvissade om att jag inte kommer komma med någon olämplig reklam i alla fall! Integritet är ju A och O, även om jag säkert kommer dricka fler märken som vi själva importerar av ren nyfikenhet! Om jag postar det så kommer jag att skriva en liten "disclaimer" i inlägget. :)
 
Trådskapare
Mattias Schyberg

Mattias Schyberg

Administratör
Hej!

Skulle vilja upplysa om att det fortfarande finns utrymme för att få chansen att prova nyhetssläppen för forumets räkning.

Om någon är intresserad kan ni med fördel kontakta mig (eller någon annan i admingruppen) via PM. I dagsläget sliter @Patrik Sellin på posten helt själv och han skulle behöva stöd. Vi läsare skulle också gärna ta emot lite nya intryck och infallsvinkar.

Mvh
Mattias
 

Skrutt

Medlem
Ribban kanske ligger på 2.43 med tanke på kvaliteten på Patriks noter. Jag skulle själv inte våga ställa upp av kunskapsmässiga skäl, förutom de logistiska som redan föreligger. Kan man tänka sig någon form på rapporterna som inte skulle göra utmaningen för stor för rapportör nr 2? Till exempel kan det vara enklare att skriva om viner som man tydligt gillar eller tydligt ogillar, och då kunde tio-i-topp-listor vara ett alternativ. (Tror dock inte på tio-i-botten-listor.)
 

Patrik Sellin

fd Innertällmo Bryggeri
Ribban kanske ligger på 2.43 med tanke på kvaliteten på Patriks noter. Jag skulle själv inte våga ställa upp av kunskapsmässiga skäl, förutom de logistiska som redan föreligger. Kan man tänka sig någon form på rapporterna som inte skulle göra utmaningen för stor för rapportör nr 2? Till exempel kan det vara enklare att skriva om viner som man tydligt gillar eller tydligt ogillar, och då kunde tio-i-topp-listor vara ett alternativ. (Tror dock inte på tio-i-botten-listor.)
Jag tycker att man kan välja sin egen stil.
Jag var också helt nollad första gången jag gick dit, men med tiden utvecklar man någon typ av systematik. Lärde mig också en hel del från @Omar Khayyam.
Tanken var dock att vi skulle kunna dela de två månadssläppen mellan rapportör nr 1 och rapportör nr 2 för att få ner antalet provade viner. Jag provade ~100 viner i måndags och det är alldeles för mycket om man vill ha vettiga anteckningar på alla. Det går att skippa viner: det mesta i prisklassen 140 - 180 kr är inte så spännande, å andra sidan är det just i den kategorin man kan hitta de stora fynden (det kommer ett i februari...:cool:).
 
Trådskapare
Mattias Schyberg

Mattias Schyberg

Administratör
Ribban kanske ligger på 2.43 med tanke på kvaliteten på Patriks noter. Jag skulle själv inte våga ställa upp av kunskapsmässiga skäl, förutom de logistiska som redan föreligger. Kan man tänka sig någon form på rapporterna som inte skulle göra utmaningen för stor för rapportör nr 2? Till exempel kan det vara enklare att skriva om viner som man tydligt gillar eller tydligt ogillar, och då kunde tio-i-topp-listor vara ett alternativ. (Tror dock inte på tio-i-botten-listor.)
Självklart har vi krav på den som provar, men det som värderas högst är ärlighet och mod att förmedla sin upplevelse utan ängslan. Sen är det givetvis viktigt att noterna är minst lika bra som hos konkurrerande publikationer, annars kan vi ju lika gärna vända oss till dem.

Sen har vi givetvis full respekt för att det tar ett tag för en ovan provare, men om hjärtat är på rätt ställe och personen har potential som skribent, är det mest en fråga om att ge tid för erfarenhet.

Tveka inte! :)
 
Ribban kanske ligger på 2.43 med tanke på kvaliteten på Patriks noter. Jag skulle själv inte våga ställa upp av kunskapsmässiga skäl, förutom de logistiska som redan föreligger. Kan man tänka sig någon form på rapporterna som inte skulle göra utmaningen för stor för rapportör nr 2? Till exempel kan det vara enklare att skriva om viner som man tydligt gillar eller tydligt ogillar, och då kunde tio-i-topp-listor vara ett alternativ. (Tror dock inte på tio-i-botten-listor.)
Problemet med Systemsläppen är inte viner som är dåliga (normalt ganska få, nu 14/2 t ex en tjärskadad halva från Slovakien) utan viner som är slutna, och därför svåra att överhuvudtaget ha någon åsikt om...
 
Toppen