Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Nytt kök planeras

Johan L

Medlem
Renoverade om kök nyligen och något jag verkligen är nöjd med är att vi satte in ett hörnskafferi. Bästa användning av ett hörn i ett kök som jag någonsin haft eller sett.

De två saker vi missade var dels golvvärme alternativt sockelkonvektor för att få det lite varmare om fossingarna samt att planera ett bra ställe för diskhanddukar att hänga. Det senare låter som en bagatell men jag stör mig nästan dagligen på att inte ha någon naturlig plats nära diskhon för att hänga handdukar. Golvvärmen hade vi tänkt på men valde bort när snickaren avrådde från det, men så här i efterhand tror jag det hade gått att göra bra.

Såg någon som tipsade om att inte ha den klassiska varianten med sopkärl under diskhon och tror det kan vara väldigt smart om man har en bra alternativ placering. Med sopkärl under diskhon blir det ju alltid krock där när man är fler än en i köket.

Är också sugen på att ha en upphöjd diskmaskin i något framtida kök så man slipper böja sig ner när man ska plocka i och ur.
 

Enherre

Medlem
En sak som jag anser vara viktig och som många inte tänker på är golvet. Se till att ha ett golv som du kan spilla på, det är oerhört irriterande om man hela tiden måste oroa sig för fläckar på golvet. Ett rejält sten/kakelgolv som tål stryk, är lättstädat och som faktiskt blir finare för varje år som går är min rekommendation.
 

Vingubben

Medlem
Har byggt några kök från scratch och här är kanske några saker att ta med sig.

Upphöjd diskmaskin är väldigt smidigt då det underlättar i och urlastning, dock kan det vara svårt att planera in, då det kräver ett högskåp och en närliggande avlastningsyta. Är man ett stort hushåll så kan dubbla 45cm diskmaskiner vara att tänka på. Det finns också diskmaskiner med lådor som ser bekväma ut men har ingen egen erfarenhet.

Vad jag förstår så har du redan kyl och frys som du är nöjd med. Skulle ny frysvara aktuellt så hade jag satsat på en med inbyggd ismaskin. Sparar övrigt kylutrymme då läsk och vatten inte behöver hållas kylda.

Spishäll med vred på fronten är att föredra alla dagar i veckan då man får den smidigaste manövreringen. Dock tar det bort översta lådan så stjäl lite utrymme. Stekhäll är kul men själv använder jag den allt för sällan då det är lite meck att städa den. Induktion är ett måste.

Ugn med inbyggd termometer är smidigt och en funktion som jag använder ofta. Ugn med ånga är trevligt men själv använder jag den rätt sällan. Ångugnen ersätter inte vanlig ugn (maxtemperatur och storlek) så kräver dubbla ugnar.

Inbyggd micro är trevligt, men här hade jag sparat in och köpt en vanlig micro som jag ställt på en hylla i ett högskåp.

Inbyggd kaffemaskin är också trevligt men givetvis beroende på hur mycket kaffe man konsumerar. Dyrare alternativ än en fristående men sparar framförallt bordsyta om alternativet är att ha en fristående maskin.

Det finns idag kökstillverkare som har skåp med både extra höjd och extra djup vilket kan ge extra utrymme för förvaring. Har själv byggt en köksö där jag kombinerat ett högre skåp med en hög sockel vilket ger en arbetshöjd på ca 1 m och ett bra barhäng. Dock lite extra arbete att bygga in diskmaskin. Till alla låga skåp skulle jag rekommendera lådor.

En planlösning med en köksö där man står och jobbar på ena sidan och har gästerna på andra sidan är suveränt trevligt. Gäller dock att hitta en lösning för spisfläkten så att denna inte är i vägen. Fläkt i taket eller bordsfläkt är möjliga lösningar. Har dock inte erfarenhet av den senare. Montering av fläkten på vind eller i källare är att föredra då det blir tyst, men beror givetvis på förutsättningarna.

Avlastningsytor och arbetsytor kan man inte få för lite av. Gärna bägge sidor om diskho och bägge sidor om spis.

Småsaker att tänka på är var du hänger kökshanddukar. Förvaring av knivar, helst på en magnetlist. Själv använder jag köksvåg rätt ofta, och har en som är vägghängd. Med andra ord titta på alla lösningar som sparar arbetsyta.
 
Trådskapare
matage

matage

Medlem
Svårt att ge råd utan att se planritningen.
Men lite erfarenheter och tips från några olika kök och köksrenoveringar.
Det är värt att lägga ner mycket tid på planeringen.
Det är bara du själv som vet hur ni jobbar i köket.
Planerings”experterna” hos företagen som säljer köksinredning har skiftande kvalitet.
Deras våta dröm är alltid att du ska riva några väggar och göra ett jättekök.
Så att de kan klämma in så många skåp som möjligt.
Så ta deras förslag med en nypa salt.

Bardisk mot matplatsen är trevligt, så att den som lagar maten kan ha kontakt med gästerna.
Sätt bara inget skåp över den.
Och fläkten tillräckligt högt och eventuellt glasskivor som huv så att du kan dina gäster
Om du sätter fläktmotorn på vinden eller taket så måste du ha ljuddämpare i imkanalen.
Annars väsnas fläkten lik förbannat.

Vi utrustade ett helt kök med vitvaror från Gaggenau vid en ombyggnad för 30 år sedan.
Snygga men egentligen onödigt dyra grejor.
Som alla vet är det Bosch/Siemens/Gaggenau BSGs prestigemärke.
Under skalet ungefär samma maskiner.
Våra Gaggenaukylskåp var tillverkade av Liebherr.
Bra grejor, min Miele vinkyl är också egentligen en Liebherr
Den Gaggenau diskmaskin som fanns då var tillverkad av Zanussi.
Så det blev en Miele diskmaskin istället.
Speciellt bestickslådan längst upp är bra.
Där vi bor nu har vi en Siemens diskmaskin som har funkat utan problem i mer än 12 år.
Den är av modellen integrerad med köksluckor som front.
Omöjligt att se vilket fabrikat det är.

Det viktigaste av allt.
Arbetsytor. Arbetsytor. Arbetsytor.
Du behöver också en yta på lämpligt avstånd från kylen när du plockar ut mat ur den.
En jättebra grej, som vi hade tidigare och som jag saknar nu, är en sådan här:Visa bifogad bild 23027

Fantastisk extra arbetsplats mitt i köket, låda under för knivarna och två hjul så lätt att flytta.
Tar mindre plats än man tror.
På hyllan hade vi en stor korg med dukar och bordstabletter.
Tillverkas tyvärr inte längre men men verkar vara möjlig att få tag på i andra hand för inga pengar alls.
Finns andra varianter i olika prislägen.

Visa bifogad bild 23030
Tack - mycket bra info här :)
Det blir nog bardisk/arbetsyta (inte fristående utan tunga ut från vägg) mot vardagsrummet men jag hade en fundering på att sätta låga överskåp (typ 40cm) högst uppe vid taket. Dels lite extra förvarning men också med en tanke på att rama in och "hålla inne" ev stekos som inte fläkten tar. Spis/häll landar not mot yttervägg (mittemot bardisken).

Hade en fundering på köksö-bardisken där jag klurade på att ha den 60/40-ish med normal bänkhöjd inåt köket och en lite förhöjd skiva ut mot rummet för att minimera spill utåt (och dölja ev kaos lite).

Jag hoppas på att få lite tid i slutet av veckan för att skapa lite skisser att dela med mig av.
Rummet är dock bara typ 390x290cm så det är inte mycket att spela på...

Lådkyl, som extrakyl, är riktigt bra att ha om man har en liten vanlig kyl. Perfekt för kalla drycker och som extra kyla vid större helger och kalas.
https://se.norcool.com/product/kyllada/
Lådkyl vore grymt men jag tror inte platsen finns. Har fullhögt kylskåp och frysskåp plus ett kombiskåp i källaren så det får duga.

Renoverade om kök nyligen och något jag verkligen är nöjd med är att vi satte in ett hörnskafferi. Bästa användning av ett hörn i ett kök som jag någonsin haft eller sett.

De två saker vi missade var dels golvvärme alternativt sockelkonvektor för att få det lite varmare om fossingarna samt att planera ett bra ställe för diskhanddukar att hänga. Det senare låter som en bagatell men jag stör mig nästan dagligen på att inte ha någon naturlig plats nära diskhon för att hänga handdukar. Golvvärmen hade vi tänkt på men valde bort när snickaren avrådde från det, men så här i efterhand tror jag det hade gått att göra bra.

Såg någon som tipsade om att inte ha den klassiska varianten med sopkärl under diskhon och tror det kan vara väldigt smart om man har en bra alternativ placering. Med sopkärl under diskhon blir det ju alltid krock där när man är fler än en i köket.

Är också sugen på att ha en upphöjd diskmaskin i något framtida kök så man slipper böja sig ner när man ska plocka i och ur.
Jäklar vad sugen jag blev på hörnskafferi men.. attan det blir tight med ytan tror jag. Sitter element i rummet idag (ett av två i hela huset) så golvvärme finns i bakhuvudet om jag får pengar över. Jag hatar sopkärl under diskhon så jag har kört Vipp-hink modell större i många år så man kan ställa den där det behövs :)

En sak som jag anser vara viktig och som många inte tänker på är golvet. Se till att ha ett golv som du kan spilla på, det är oerhört irriterande om man hela tiden måste oroa sig för fläckar på golvet. Ett rejält sten/kakelgolv som tål stryk, är lättstädat och som faktiskt blir finare för varje år som går är min rekommendation.
Jag är inne på industriellt gummigolv. Kakel är snyggt och hållbart men tappar du ett glas är det definitivt trasigt och jag har sett lite för många fina knivar med brutna spetsar.
Golvbrunn vore en våt dröm men det har jag rationaliserat bort....

Har byggt några kök från scratch och här är kanske några saker att ta med sig.

Upphöjd diskmaskin är väldigt smidigt då det underlättar i och urlastning, dock kan det vara svårt att planera in, då det kräver ett högskåp och en närliggande avlastningsyta. Är man ett stort hushåll så kan dubbla 45cm diskmaskiner vara att tänka på. Det finns också diskmaskiner med lådor som ser bekväma ut men har ingen egen erfarenhet.

Vad jag förstår så har du redan kyl och frys som du är nöjd med. Skulle ny frysvara aktuellt så hade jag satsat på en med inbyggd ismaskin. Sparar övrigt kylutrymme då läsk och vatten inte behöver hållas kylda.

Spishäll med vred på fronten är att föredra alla dagar i veckan då man får den smidigaste manövreringen. Dock tar det bort översta lådan så stjäl lite utrymme. Stekhäll är kul men själv använder jag den allt för sällan då det är lite meck att städa den. Induktion är ett måste.

Ugn med inbyggd termometer är smidigt och en funktion som jag använder ofta. Ugn med ånga är trevligt men själv använder jag den rätt sällan. Ångugnen ersätter inte vanlig ugn (maxtemperatur och storlek) så kräver dubbla ugnar.

Inbyggd micro är trevligt, men här hade jag sparat in och köpt en vanlig micro som jag ställt på en hylla i ett högskåp.

Inbyggd kaffemaskin är också trevligt men givetvis beroende på hur mycket kaffe man konsumerar. Dyrare alternativ än en fristående men sparar framförallt bordsyta om alternativet är att ha en fristående maskin.

Det finns idag kökstillverkare som har skåp med både extra höjd och extra djup vilket kan ge extra utrymme för förvaring. Har själv byggt en köksö där jag kombinerat ett högre skåp med en hög sockel vilket ger en arbetshöjd på ca 1 m och ett bra barhäng. Dock lite extra arbete att bygga in diskmaskin. Till alla låga skåp skulle jag rekommendera lådor.

En planlösning med en köksö där man står och jobbar på ena sidan och har gästerna på andra sidan är suveränt trevligt. Gäller dock att hitta en lösning för spisfläkten så att denna inte är i vägen. Fläkt i taket eller bordsfläkt är möjliga lösningar. Har dock inte erfarenhet av den senare. Montering av fläkten på vind eller i källare är att föredra då det blir tyst, men beror givetvis på förutsättningarna.

Avlastningsytor och arbetsytor kan man inte få för lite av. Gärna bägge sidor om diskho och bägge sidor om spis.

Småsaker att tänka på är var du hänger kökshanddukar. Förvaring av knivar, helst på en magnetlist. Själv använder jag köksvåg rätt ofta, och har en som är vägghängd. Med andra ord titta på alla lösningar som sparar arbetsyta.
Har en kombiugn (varmluft + ånga) som jag är nöjd med. Micro blir förmodligen ytterligare en liten kombiugn med micro+varmluft. Dubbla ugnar är sjukt skönt!



Jag har en kompis som är inredningsarkitekt som jag bollar med så det här kan nog bli bra i slutänden hoppas jag :D
 

The Wall

Medlem
Vi funderar också på att göra om köket hos oss och har några funderingar i osorterad ordning;
- Ugn(ar) (vi vill ha två) och diskmaskin i arbetshöjd är en dröm för oss i en kommande köksrenovering, men det stjäl värdefullt skåputrymme.
- Avställningsytor kring/i nära anslutning till spis/ugn och diskmaskin är väldigt bra.
- Stor diskho som rymmer en hel ugnsplåt är ett måste för att slippa spela Tetris med tex en plåt eller en stekpanna.
- Lådor istället för vanliga skåp.
- Lättåtkomlig plats att hänga kökshanddukar och grytlappar, gärna nära ugn och diskbänk.
- Hel diskbänk i rostfritt stål eller Corian. Just nu har vi trä (pga förra ägaren till huset) och det är meningslöst.
- Lättåtkomliga större förvaringsutrymmen för köksleksaker (assistent, visp, matberedare, sous vide, vaccmaskin etc)
- Lättåtkomligt utrymme för skärbrädor.
- Vilken utrustning används oftast? Prioritera den. Tex, "vi skär ofta en hel del fisk, kött och grönsaker" - mao behövs yta för råa råvaror och yta för preppade råvaror samt lättillgänglig utrustning (skärbrädor, knivar, kärl etc) och möjlighet att lätt slänga rens/liknande.
- Ett oömt och slätt golv känns som en bra idé; sten är visserligen snyggt, men det känns som att risken är att det som tappas går sönder är större med ett stengolv än andra alternativ. Plastmatta är inte särskilt kul, men lätt att hålla rent. En dröm vore en golvbrunn, men det kräver ju lite större insats än bara nytt ytskikt.
- Oömma väggar bakom diskbänk och spis är också ett måste; lätta att hålla rena.
- Vitvaror? Tja, bred induktionshäll med vred är det första vi tänker på. Ugn(ar), om jag inte minns fel har väl Neff en ugnslucka som försvinner när man öppnar ugnen. Verkar skönt om man har det lite trångt i köket. Diskmaskin; jag har för mig att Asko har en modell som kallas XL (XXL?) eller liknande. Några vänner har den och den är rätt stor. Något vi är sugna på är en professionell diskmaskin.
- När och var läggs tillagad mat upp? Om det är i köket är gott om bänkyta ett måste, dels för att ställa ifrån kärl från spis/ugn och dels för att kunna rada upp tallrikar för uppläggning. Dessutom tenderar tex grytor att ta dubbel plats; grytan plus det avtagna locket. En gammal hederlig utdragbar "skärbräda" som kan användas som extra bänkyta kan vara rätt bra att ha.
- Golvyta att ställa fram sopkärl/motsvarande när man arbetar är bra för att slippa kasta saker under diskbänken hela tiden.
- Om det är möjligt, placera kryddhylla/liknande mellan spis och arbetsbänk. Om man är mer än en person som jobbar i köket är det bra om alla kan nå kryddor utan att behöva trängas. Sen kan det iof bero lite på om man huvudsakligen gör en mise och preppar råvarorna innan tillagning eller om man lagar mat där kryddning ska tillsättas efter hand.
- Upphängning/hyllor med lätt åtkomst för verktyg som används ofta (knivar, våg, mått eller vad det nu kan vara).
- En kul detalj skulle vara en eller två små nischer som rymmer ett vinglas (tex Zalto Bourgogne eller Riedel Sommeliers Burgundy GC) där kockarna kan ställa ifrån sig sina matlagningsvinglas.
- Om det finns plats; en extra köksö med diskho och eluttag lär knappast skada. Eventuellt med lådor med plats för porslin, se nedan.
- På tal om eluttag; det lär behövas några stycken vid bänkarna. Glöm inte heller att fixa vettig belysning, vi har i nuläget en billig ljuslist under "bardiskbänkskivan" som är rätt bra när man jobbar på bänkskivan. Bara belysning i taket känns ofta för otillräckligt för oss under vinterhalvåret.
- Förvaring; var förvaras tallrikar, bestick och glas? Måste man ha detta i köket eller kan man ha det i nära anslutning till kök eller matsal? Vi har i nuläget diskmaskinen i anslutning till diskhon, logiskt, men sedan har vi köksskåp med glas, assietter m m ovanför hela diskbänken vilket gör att det blir ett evigt sträckande över diskmaskinen när nydiskade glas och assietter ska ställas in i skåpen. Det kanske räcker med utrymme för uppläggningsporslin och några tallrikar etc och huvudlagret av porslin kan förvaras på annan plats? En del äldre lägenheter (nåja, våningar) brukar ha en serveringsgång med skåp för porslin, något som vi skulle uppskatta men som tyvärr inte finns i ett radhus från 1973. Om det går kanske en köksö med lådor för porslin kan få plats.
 

The Wall

Medlem
En detalj att fundera på när det kommer till köksmöbler såsom skåpluckor och lådor; jag tycker att det är väldigt snyggt med handtagslösa luckor/fronter, men är lite fundersam till hur länge ytan håller sig ren om man sliter i sina lådor och skåp ofta. Jag inte säker på om det är Uniq eller Kvik som har en lösning där man trycker till på lådan/luckan så åker den upp, snyggt och förmodligen praktiskt men jag skulle tro att det knappast någon nackdel att komplettera med handtag. Tex, du står och geggar med händerna i en marinad till kycklingen och kommer på att du behöver en sked eftersom du bara plockade fram ingredienser och inga verktyg i din mise (en miss jag alltid gör i min mise). Vad göra? Släpp allt, tvätta händerna, dra ut bestickådan (för de få bestick som kan behövas i köket, matbesticken finns givetvis i en låda i anslutning till matplatsen) och plocka upp en sked? Eller, tryck till handtaget med höften så att besticklådan åker ut och så kan du fiska upp en sked utan att vidröra något annat.
 
Trådskapare
matage

matage

Medlem
En detalj att fundera på när det kommer till köksmöbler såsom skåpluckor och lådor; jag tycker att det är väldigt snyggt med handtagslösa luckor/fronter, men är lite fundersam till hur länge ytan håller sig ren om man sliter i sina lådor och skåp ofta. Jag inte säker på om det är Uniq eller Kvik som har en lösning där man trycker till på lådan/luckan så åker den upp, snyggt och förmodligen praktiskt men jag skulle tro att det knappast någon nackdel att komplettera med handtag. Tex, du står och geggar med händerna i en marinad till kycklingen och kommer på att du behöver en sked eftersom du bara plockade fram ingredienser och inga verktyg i din mise (en miss jag alltid gör i min mise). Vad göra? Släpp allt, tvätta händerna, dra ut bestickådan (för de få bestick som kan behövas i köket, matbesticken finns givetvis i en låda i anslutning till matplatsen) och plocka upp en sked? Eller, tryck till handtaget med höften så att besticklådan åker ut och så kan du fiska upp en sked utan att vidröra något annat.
Det blir definitivt handtag!
Jag har en del skåp och lådor med trycköppning nu och det pendlar mellan att man lyckas öppna dem omdevetet (= ömma knän/smalben) eller att skiten inte går igen för att man saknar "rätta knycken" utan står öppen nån centimeter.
Jag gillar dessutom att hänga handdukar i handtagen över typ större delen av köket :)
Sen har jag en del öppna hyllor istället för överskåp i mitt nuvarande kök (från föregående ägare) som jag initialt var väldigt skeptisk mot men nu gillar stenhårt!
 
Last edited:

The Wall

Medlem
Det blir definitivt handtag!
Jag har en del med trycköppning nu och det pendlar mellan att man lyckas öppna dem omdevetet (= ömma knän/smalben) eller att skiten inte går igen för att man saknar "rätta knycken" utan står öppen nån centimeter.
Jag gillar dessutom att hänga handdukar i handtagen över typ större delen av köket :)
Sen har jag en del öppna hyllor istället för överskåp i mitt nuvarande kök (från föregående ägare) som jag initialt var väldigt skeptisk mot men nu gillar stenhårt!
Öppna hyllor är väldigt användarvänligt när man vill få enkel tillgång till det som står på hyllorna. Nackdelen är att det samlas en hel del damm som fastnar med matfett som inte sugs bort med fläkten har vi upptäckt här hemma.
 

Johan L

Medlem
En till detalj som vi är sjukt nöjda med i vårt kök är en kökskran med utdragbar pip och duschfunktion, men som ser ut som en "vanlig" kran.

Vi har inga överskåp alls, utan allt är antingen bara underskåp eller fullhöjd. Beror mycket på att vi har en jäkla massa fönster i köket, men det ger en jäkla skön känsla i köket när all bänkyta är helt "öppen".

Vi har precis lagt in Forbo Marmoleum, funkar hur bra som helst. Skönt att gå på, lätt att torka av. Har tappat en del saker som klarat sig. Vet inte hur det klarar sig i längden dock.

Vi har lagt Marmoleum i både hall och kök, än så länge är det klockrent.
 

Jos

Medlem
Det blir definitivt handtag!
Jag har en del skåp och lådor med trycköppning nu och det pendlar mellan att man lyckas öppna dem omdevetet (= ömma knän/smalben) eller att skiten inte går igen för att man saknar "rätta knycken" utan står öppen nån centimeter.
Jag gillar dessutom att hänga handdukar i handtagen över typ större delen av köket :)
Sen har jag en del öppna hyllor istället för överskåp i mitt nuvarande kök (från föregående ägare) som jag initialt var väldigt skeptisk mot men nu gillar stenhårt!
Gaggenau har en fin lösning med motordrivna som är grymt smidiga.
 

Crist(al)ian 77

50 Shades of Grape
Administratör
@matage här kommer lite utrustning du måste ha och som du kanske inte visste att du måste ha förrän nu.:p

Kombiångugnar med fast vattenanslutning och avlopp:
45x60
Miele DGC_7845
Gaggenau 400-serien BS470102

60x60
Miele DGC_7865

Mieleugnarna går att få med handtag och har trådlös termometer. Verkar som Gaggenau produktnervecklat bort handtagen...

Vakuumlådor:
Miele EVS_7010
Gaggenau 400-serien DV461100

Salamander:
Miele Salamander

Verkar som salamandern utgått ur sortimentet dessvärre.

Diskmaskin i låda:
Fisherpaykel

Om man inte vill knäcka ryggen eller paja bänklinjen med en upphöjd vanlig bumling. Min moster hade en för +15 år sedan och då var det en del barnsjukdomar (läs service), fast det får man hoppas är åtgärdat idag.

Mycket gäster och skiter i estetik och miljö så är en riktig restaurangmaskin att föredra:
https://storkoksbutiken.se/44-underbankdiskmaskin

Glassmaskin

Lycka till!
 
Last edited:
Trådskapare
matage

matage

Medlem
@matage här kommer lite utrustning du måste ha och som du kanske inte visste att du måste ha förrän nu.:p

Kombiångugnar med fast vattenanslutning och avlopp:
45x60
Miele DGC_7845
Gaggenau 400-serien BS470102

60x60
Miele DGC_7865

Mieleugnarna går att få med handtag och har trådlös termometer. Verkar som Gaggenau produktnervecklat bort handtagen...

Vakuumlådor:
Miele EVS_7010

Gaggenau 400-serien DV461100

Salamander:
Miele Salamander

Verkar som salamandern utgått ur sortimentet dessvärre.

Diskmaskin i låda:
Fisherpaykel

Om man inte vill knäcka ryggen eller paja bänklinjen med en upphöjd vanlig bumling. Min moster hade en för +15 år sedan och då var det en del barnsjukdomar (läs service), fast det får man hoppas på är åtgärdat idag.

Mycket gäster och skiter i estetik och miljö så är en riktig restaurangmaskin att föredra:
https://storkoksbutiken.se/44-underbankdiskmaskin

Glassmaskin

Lycka till!
Nu är du bara elak ;)
Diskmaskinen i låda skapar ju ett ordentligt habegär....
En gång i tiden var jag nära att slå till på en beggad Pacojet men var lite för sen på bollen. Även om jag tror mitt liv skulle vara bättre med en Pacojet var det nog tur att jag avstod ;)
 
Trådskapare
matage

matage

Medlem
Öppna hyllor är väldigt användarvänligt när man vill få enkel tillgång till det som står på hyllorna. Nackdelen är att det samlas en hel del damm som fastnar med matfett som inte sugs bort med fläkten har vi upptäckt här hemma.
Jo det är absolut en nedsida. För att hyllor ska funka måste man ha bra ruljans på allt som står där - eller vara beredd att diska ;)
Nära spisen har jag bara stekpannor, kastruller och små kantiner/skålar på hyllorna och de används ofta nog. Det porslin som är i andra änden hyllan klarar sig förvånansvärt bra.
 

The Wall

Medlem
Jo det är absolut en nedsida. För att hyllor ska funka måste man ha bra ruljans på allt som står där - eller vara beredd att diska ;)
Nära spisen har jag bara stekpannor, kastruller och små kantiner/skålar på hyllorna och de används ofta nog. Det porslin som är i andra änden hyllan klarar sig förvånansvärt bra.
Med en låddiskmaskin blir det en fröjd att diska. Det gäller bara att se upp så att man inte stoppar disken i sin lådkyl bara.;)
 

Jos

Medlem
Två diskmaskiner är underskattat, - grymt smidigt. Har man inte plats för två så kan man ändå ha en sån här från Fisher & Paykel, bygger vanligt 60-mått. Haft en sån själv och den var kanon! https://www.elgiganten.se/product/v...I7b9VPMP4f3BYmaiRphoChpMQAvD_BwE&gclsrc=aw.ds

En brasklapp för att den lät lite skumt när jag sålde lgheten och köparen ringde mig efteråt och frågade om den skulle låta så högt som den gjorde. Antagligen hade den gått sönder men det var 10 år sen så de är säkert bättre idag.
 
Trådskapare
matage

matage

Medlem
Två diskmaskiner är underskattat, - grymt smidigt. Har man inte plats för två så kan man ändå ha en sån här från Fisher & Paykel, bygger vanligt 60-mått. Haft en sån själv och den var kanon! https://www.elgiganten.se/product/v...I7b9VPMP4f3BYmaiRphoChpMQAvD_BwE&gclsrc=aw.ds

En brasklapp för att den lät lite skumt när jag sålde lgheten och köparen ringde mig efteråt och frågade om den skulle låta så högt som den gjorde. Antagligen hade den gått sönder men det var 10 år sen så de är säkert bättre idag.
Ordentligt habegär på den måste jag erkänna... hur var den att diska vinglas i?
Jag har en riktigt bra Miele just nu som går på 3-fas och funkar fint med snabba program etc men.. den är ju inte sådär snygg....
 

Håkan

Medlem
@matage här kommer lite utrustning du måste ha och som du kanske inte visste att du måste ha förrän nu.:p

Kombiångugnar med fast vattenanslutning och avlopp:
45x60
Miele DGC_7845
Gaggenau 400-serien BS470102

60x60
Miele DGC_7865

Mieleugnarna går att få med handtag och har trådlös termometer. Verkar som Gaggenau produktnervecklat bort handtagen...

Vakuumlådor:
Miele EVS_7010
Gaggenau 400-serien DV461100

Salamander:
Miele Salamander

Verkar som salamandern utgått ur sortimentet dessvärre.

Diskmaskin i låda:
Fisherpaykel

Om man inte vill knäcka ryggen eller paja bänklinjen med en upphöjd vanlig bumling. Min moster hade en för +15 år sedan och då var det en del barnsjukdomar (läs service), fast det får man hoppas är åtgärdat idag.

Mycket gäster och skiter i estetik och miljö så är en riktig restaurangmaskin att föredra:
https://storkoksbutiken.se/44-underbankdiskmaskin

Glassmaskin

Lycka till!
Vi valde bort ångugn då vi steker rätt mycket hel fågel och rengörning blir lite besvärligare. Tydligen går det inte kombinera ånga och pyrolys (iallafall inte på de ugnarna vi tittade på). Har du en gång stekt en gås så vill du ha pyrolys.
 
Toppen