Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Nytt kök planeras

Trådskapare
matage

matage

Medlem
Det rör sig så sakteliga framåt.
Iteration tre med köksleverantören på G, byggmöte för att kolla VVS/EL i planeringsfasen och börjar få lite hum på färgsättning och skåplayout - men den stora stötestenen är ju byråkratin.
Att sätta igen ett fönster som krävts bygglov av tidigare ägare för att installera samt att flytta ett annat till mera mitt på väggen och därmed närmre ursprungsutseende av huset kräver ju bygglov.. och efter 3 veckor har jag inte ens fått en handläggare.
Tack för det Stockholm Stad... Kul när man har hantverkare som kan ta sig an det hela i Augusti om de bara får besked i tid...
(Hör till saken att jag också har en bygglovsförfrågan för solceller (områdesklassning) som inte fått handläggare efter 6 veckor... och då ser jag två hus med solceller från nuvarande köksfönster..

Har iallafall spikat beslutet om Gaggenau-hällen men vaknade kallsvettig inatt av en fundering.
Jag har varit helt inne på att flushmontera den i bänkskivan (rostfritt)... men tänk om man då knuffar ut en het panna på bänken då det inte finns nån fysisk "kant" som påminner om detgrava misstaget?
Hetta och rostfri bänkskiva är ju som att be om problem..
Ska jag istället välja hällen med rostfri ram som ger en millimeters höjdskillnad/taktil påminnelse? Snyggt men inte LIKA snyggt..

Eller överanalyserar jag det hela?
 

Per Stade

Lege artis
Det som avgör om bygglov skall beviljas är:
1) vad som står i plan- och bygglagen
2) om det finns detaljplan och vad som står i den.
Om det inte finns detaljplan behöver du inte söka bygglov för att flytta fönster eller sätta upp solceller.
Finns det detaljplan så ska bygglov beviljas om det inte planen föreskriver hur fönstren skall sitta eller att visst takmaterial skall användas.
Sådana bestämmelser strider mot PBL 4 kap. 32§, som säger: ”Detaljplanen får inte vara mer detaljerad än som behövs med hänsyn till planens syfte.”
Men tyvärr finns det alltför många sådana planer, som aldrig borde ha antagits.
Och även översiktsplaner används för neka bygglov trots att sådana planer inte är juridiskt bindande.
Så egentligen borde det här vara ett enkelt ärende, som kan avgöras på delegation av tjänsteman på miljö- och byggförvaltningen och ska inte behövas dras upp i miljö- och byggnämnden.
Jag önskar dig all lycka till!
 

Per Stade

Lege artis
Prata med grannarna och informera dem om dina planer så ingen får för sig att överklaga.
För även om de flesta inte har saklig grund för ett överklagande så måste det behandlas.
Vilket fördröjer processen. Ibland i åratal.
Och börja aldrig med bygglovspliktiga åtgärder innan allt är godkänt och klart.
Det kan leda till katastrof.
Det här kanske låter självklart, men jag känner till många tragiska fall.
 
Trådskapare
matage

matage

Medlem
Det som avgör om bygglov skall beviljas är:
1) vad som står i plan- och bygglagen
2) om det finns detaljplan och vad som står i den.
Om det inte finns detaljplan behöver du inte söka bygglov för att flytta fönster eller sätta upp solceller.
Finns det detaljplan så ska bygglov beviljas om det inte planen föreskriver hur fönstren skall sitta eller att visst takmaterial skall användas.
Sådana bestämmelser strider mot PBL 4 kap. 32§, som säger: ”Detaljplanen får inte vara mer detaljerad än som behövs med hänsyn till planens syfte.”
Men tyvärr finns det alltför många sådana planer, som aldrig borde ha antagits.
Och även översiktsplaner används för neka bygglov trots att sådana planer inte är juridiskt bindande.
Så egentligen borde det här vara ett enkelt ärende, som kan avgöras på delegation av tjänsteman på miljö- och byggförvaltningen och ska inte behövas dras upp i miljö- och byggnämnden.
Jag önskar dig all lycka till!
Prata med grannarna och informera dem om dina planer så ingen får för sig att överklaga.
För även om de flesta inte har saklig grund för ett överklagande så måste det behandlas.
Vilket fördröjer processen. Ibland i åratal.
Och börja aldrig med bygglovspliktiga åtgärder innan allt är godkänt och klart.
Det kan leda till katastrof.
Det här kanske låter självklart, men jag känner till många tragiska fall.
Tyvärr bor jag i ett område klassat som "kulturhistoriskt intressant miljö" även om inte mitt hus har någon enskild klassificering. Min mentala härdsmälta har mest att göra med att Stadsbyggnadskontoret inte direkt är hjälpsamma i sina svar (vilket borde ligga i deras intresse om inte syftet är att ärendet ska ta längre tid och mer resurser) och att jag inte ens fått handläggare för att ha en dialog med.
Tack och lov har jag grannarna på min sida då de är mest nyfikna på projektet och hoppas på att kunna dra nytta av min process om de vill installera solceller själva ;)
Jag lekte faktiskt med tanken att lösa bygglovet i efterhand men det är nog inte så smart ändå.. Jag börjar helt enkelt ringa ansvarig koordinator 2 gånger i veckan med start måndag :D

Nåväl - åter till den roligare delen av köksplanering... beslag och belysning :)
 

Per Stade

Lege artis
Tyvärr bor jag i ett område klassat som "kulturhistoriskt intressant miljö" även om inte mitt hus har någon enskild klassificering.
Alla kommuner med självaktning har väl gjort sådana där inventeringar och klassat områden och hus.
Det spelar ingen roll.
Det enda som är juridiskt giltigt är vad som står i detaljplan.
Och naturligtvis PBL.

Min mentala härdsmälta har mest att göra med att Stadsbyggnadskontoret inte direkt är hjälpsamma i sina svar (vilket borde ligga i deras intresse om inte syftet är att ärendet ska ta längre tid och mer resurser) och att jag inte ens fått handläggare för att ha en dialog med.
Ring dem och fråga vilka bestämmelser som gäller för ditt område.
Tjänstemän är enligt lag skyldiga att informera dig ”så snart som möjligt”.
Och utan kostnad för dig.
 
Trådskapare
matage

matage

Medlem
Alla kommuner med självaktning har väl gjort sådana där inventeringar och klassat områden och hus.
Det spelar ingen roll.
Det enda som är juridiskt giltigt är vad som står i detaljplan.
Och naturligtvis PBL.


Ring dem och fråga vilka bestämmelser som gäller för ditt område.
Tjänstemän är enligt lag skyldiga att informera dig ”så snart som möjligt”.
Och utan kostnad för dig.
Dessvärre ersattes den lagen med en uppdaterad och betydligt suddigare version 2018.
Stockholm Stad har telefontid 2+2h/vecka och ingen fungerande telefonkö senaste veckans försök har bara mötts av "försök ringa senare". Den kulturhistoriska klassningen av kvarteren är det tydligen lite godtyckligt baserade beslut på "varsamhetskravet i PBL" men jag ser inte att nåt av dem skulle stöta på motstånd bara nån handläggare orkar ta tag i frågan..
 
Trådskapare
matage

matage

Medlem
Dags för en lägesuppdatering.
Bygglovet är nu löst och väntar bara på att det ska kungöras ("..den avdelningen ligger lite efter..." enl uppgift) och igår körde vi byggmöte. På samma sätt som att en öl aldrig är EN öl och att ett köpstopp aldrig är definitivt så är ett köksprojekt inte BARA ett köksprojekt utan växer projektet snabbt med ringar på vattnet. I blivande köket måste ett element skiftas till vattenburen golvärme vilket då lämnar mig med ETT rum med element i hela huset. Och hallen utanför har krånglande/fellagda slingor... så nu rivs golven i hall + tre rum och allt åtgärdas/moderniseras...

Men då till den roligare delen - själva köket!
upload_2021-6-3_17-58-22.png


upload_2021-6-3_17-58-38.png


Ganska nära färgsättning (grågrönt / Rostfritt). Ska kolla färger i verkligheten imorgon hos köksleverantören och sen provmåla.
Provbitar beställt på tak (akustikpanel som går från kök och ut i vardagsrumsdelen). Det blir kanske gråsvart istället för den rökta eken på fotomontaget ovan eftersom det lutar åt ett brungrått stort kakel bakom arbetsytan.
Bredvid fläkten blir det öppna rostfria hyllor (3 hyllplan). Öppna hyllor nedre delen brevid vasken och övre delen med jalusiöppning.

Bardisken är felplacerad i renderingen då den kommer mer eller mindre gå i liv med fönstret och ca 50cm "på utsidan" bardisken är altandörren (vägg på denna skiss).

Svarta spotlights på skena i taket och svarta hängande pendel-spottar över bardisken. Var först inne på värmelampor som man kan höja/sänka men att köra vanliga LED i dem till vardags innan jag insåg att det bara är typ 90cm mellan hängande överskåp och bardisk...

Tur man har några viner i kylarna för jag tror jag mest kommer att få vara en läsare i tråden "senaste vininköpen" närmsta året..
 
Last edited:

thunberg

Flaskfantast
Administratör
Dags för en lägesuppdatering.
Bygglovet är nu löst och väntar bara på att det ska kungöras ("..den avdelningen ligger lite efter..." enl uppgift) och igår körde vi byggmöte. På samma sätt som att en öl aldrig är EN öl och att ett köpstopp aldrig är definitivt så är ett köksprojekt inte BARA ett köksprojekt utan växer projektet snabbt med ringar på vattnet. I blivande köket måste ett element skiftas till vattenburen golvärme vilket då lämnar mig med ETT rum med element i hela huset. Och hallen utanför har krånglande/fellagda slingor... så nu rivs golven i hall + tre rum och allt åtgärdas/moderniseras...

Men då till den roligare delen - själva köket!
Visa bifogad bild 23473

Visa bifogad bild 23474

Ganska nära färgsättning (rostfritt, grågrönt). Ska kolla färger i verkligheten imorgon hos köksleverantören.
Provbitar beställt på tak (akustikpanel som går från kök och ut i vardagsrum). Det blir kanske gråsvart istället för den rökta eken på fotomontaget ovan eftersom det lutar åt ett brungrått stort kakel bakom arbetsytan. Bardisken är felplacerad i renderingen då den kommer mer eller mindre gå i liv med fönstret och ca 50cm "på utsidan" bardisken är altandörren (vägg på denna skiss).

Tur man har några viner i kylarna för jag tror jag mest kommer att få vara en läsare i tråden "senaste vininköpen" närmsta året..
Ser bra ut. Enbart en sak jag reagerar på, placeringen av diskhon. Är tanken att skåpet till höger ska ha ett diskställ? Jag hade flyttat 40-skåpet med lådor till höger om spisen diskhons plats och skjutit resten till vänster. Jag förmodar att det till vänster om diskhon är en diskmaskin?

Du har säkert redan beskrivit allt i detalj tidigare i tråden men jag är lat...
 

thunberg

Flaskfantast
Administratör
Dags för en lägesuppdatering.
Bygglovet är nu löst och väntar bara på att det ska kungöras ("..den avdelningen ligger lite efter..." enl uppgift) och igår körde vi byggmöte. På samma sätt som att en öl aldrig är EN öl och att ett köpstopp aldrig är definitivt så är ett köksprojekt inte BARA ett köksprojekt utan växer projektet snabbt med ringar på vattnet. I blivande köket måste ett element skiftas till vattenburen golvärme vilket då lämnar mig med ETT rum med element i hela huset. Och hallen utanför har krånglande/fellagda slingor... så nu rivs golven i hall + tre rum och allt åtgärdas/moderniseras...

Men då till den roligare delen - själva köket!
Visa bifogad bild 23473

Visa bifogad bild 23474

Ganska nära färgsättning (grågrönt / Rostfritt). Ska kolla färger i verkligheten imorgon hos köksleverantören och sen provmåla.
Provbitar beställt på tak (akustikpanel som går från kök och ut i vardagsrumsdelen). Det blir kanske gråsvart istället för den rökta eken på fotomontaget ovan eftersom det lutar åt ett brungrått stort kakel bakom arbetsytan.
Bredvid fläkten blir det öppna rostfria hyllor (3 hyllplan). Öppna hyllor nedre delen brevid vasken och övre delen med jalusiöppning.

Bardisken är felplacerad i renderingen då den kommer mer eller mindre gå i liv med fönstret och ca 50cm "på utsidan" bardisken är altandörren (vägg på denna skiss).

Svarta spotlights på skena i taket och svarta hängande pendel-spottar över bardisken. Var först inne på värmelampor som man kan höja/sänka men att köra vanliga LED i dem till vardags innan jag insåg att det bara är typ 90cm mellan hängande överskåp och bardisk...

Tur man har några viner i kylarna för jag tror jag mest kommer att få vara en läsare i tråden "senaste vininköpen" närmsta året..
Snyggt med en riktigt maffig fläktkåpa!
 

The Wall

Medlem
Dags för en lägesuppdatering.
Bygglovet är nu löst och väntar bara på att det ska kungöras ("..den avdelningen ligger lite efter..." enl uppgift) och igår körde vi byggmöte. På samma sätt som att en öl aldrig är EN öl och att ett köpstopp aldrig är definitivt så är ett köksprojekt inte BARA ett köksprojekt utan växer projektet snabbt med ringar på vattnet. I blivande köket måste ett element skiftas till vattenburen golvärme vilket då lämnar mig med ETT rum med element i hela huset. Och hallen utanför har krånglande/fellagda slingor... så nu rivs golven i hall + tre rum och allt åtgärdas/moderniseras...

Men då till den roligare delen - själva köket!
Visa bifogad bild 23473

Visa bifogad bild 23474

Ganska nära färgsättning (grågrönt / Rostfritt). Ska kolla färger i verkligheten imorgon hos köksleverantören och sen provmåla.
Provbitar beställt på tak (akustikpanel som går från kök och ut i vardagsrumsdelen). Det blir kanske gråsvart istället för den rökta eken på fotomontaget ovan eftersom det lutar åt ett brungrått stort kakel bakom arbetsytan.
Bredvid fläkten blir det öppna rostfria hyllor (3 hyllplan). Öppna hyllor nedre delen brevid vasken och övre delen med jalusiöppning.

Bardisken är felplacerad i renderingen då den kommer mer eller mindre gå i liv med fönstret och ca 50cm "på utsidan" bardisken är altandörren (vägg på denna skiss).

Svarta spotlights på skena i taket och svarta hängande pendel-spottar över bardisken. Var först inne på värmelampor som man kan höja/sänka men att köra vanliga LED i dem till vardags innan jag insåg att det bara är typ 90cm mellan hängande överskåp och bardisk...

Tur man har några viner i kylarna för jag tror jag mest kommer att få vara en läsare i tråden "senaste vininköpen" närmsta året..
Några vänner tyckte att deras 2 kvm lilla hall/farstu behövde muntras upp lite så de snyggade till golv och väggar. Sen tittade de på listerna och insåg att de behövde målas, så de fick en strykning. Nu var hallen finfin, men rummet i direkt anslutning till hallen såg plötsligt lite sliten ut så det fick sig en rejäl översyn och det dröjde inte länge förrän köket och resterande 160 kvm av villan blev föremål för helrenovering.
Vi tänker att om vi gör om köket så kanske vi slipper renovera resten av huset.
 
Trådskapare
matage

matage

Medlem
Ser bra ut. Enbart en sak jag reagerar på, placeringen av diskhon. Är tanken att skåpet till höger ska ha ett diskställ? Jag hade flyttat 40-skåpet med lådor till höger om spisen diskhons plats och skjutit resten till vänster. Jag förmodar att det till vänster om diskhon är en diskmaskin?

Du har säkert redan beskrivit allt i detalj tidigare i tråden men jag är lat...
Mellan häll och ho är ett 40cm skåp + 60 diskmaskin så jag får ca 100cm "våt" arbetsyta där.
Den rostfria bänkskivan går dock hela vägen in under högskåpet till höger så man kan ställa disk där lite dolt men fortfarande på den rostfria ytan.
Fläktkåpan blir ordentligt stor. Ilve Panoramagic - 120 bred och typ 50 hög i rostfritt.

Jag börjar dock få kalla fötter angående de takhängda överskåpen som jag var så tvärsäker på tidigare i tråden..
har just mailat arkitekten om råd om jag ska skippa dem eftersom jag tycker de hamnar i osynk med bardisken samt att det bara blir 90 högt kvar mellan bardisk och undersida skåp..
 
  • Like
Reactions: Jos

The Wall

Medlem
Mellan häll och ho är ett 40cm skåp + 60 diskmaskin så jag får ca 100cm "våt" arbetsyta där.
Den rostfria bänkskivan går dock hela vägen in under högskåpet till höger så man kan ställa disk där lite dolt men fortfarande på den rostfria ytan.
Fläktkåpan blir ordentligt stor. Ilve Panoramagic - 120 bred och typ 50 hög i rostfritt.

Jag börjar dock få kalla fötter angående de takhängda överskåpen som jag var så tvärsäker på tidigare i tråden..
har just mailat arkitekten om råd om jag ska skippa dem eftersom jag tycker de hamnar i osynk med bardisken samt att det bara blir 90 högt kvar mellan bardisk och undersida skåp..
Kanske ett eller två öppna hyllplan ovanför bardisken? Ger ev lite luftigare/öppnare intryck.
 

Jos

Medlem
Hur går det med köket? Är mitt uppe i det själv!

Förslag ser ut så här nu, rökt ek och rostfri bänk och stänkskydd.

686BA9C0-A39A-41C2-9BC1-760C71976AA0.jpeg


Mitt emot på andra sidan ser väggen ut så här nu, till vänster ner är vardagsrummet och matplats och till höger köksingång. Vi ska inte ha rökt ek här men vet ej luckor ännu så de är bara vita i exemplet. Golvet kommer heller inte vara ljust
E6E790B2-8E29-4554-B701-DF6B3E2E0181.jpeg


Sen ska en köksö in, oklart exakt var men har ingen bra rumsbild att lägga in för att visa. Nånstans till höger om köksväggen med rökta eken, framför fönstret.
 

Jos

Medlem
Var inne på ångugn och vanlig men tänker kanske skippa ångugnen och köra en kombi ugn/micro och en vanlig ugn istället. Micro behöver vi få in någonstans och vi kan inte ha alla 3...

Nån som har erfarenhet, är det kanon med ånga?
 
Var inne på ångugn och vanlig men tänker kanske skippa ångugnen och köra en kombi ugn/micro och en vanlig ugn istället. Micro behöver vi få in någonstans och vi kan inte ha alla 3...

Nån som har erfarenhet, är det kanon med ånga?

Som kock och restaurangmänniska är ångugnarna som finns att tillgå som privatperson i vanliga kök ett skämt.
De blir bättre o bättre men skulle idag inte lägga den stora kostnaden som de faktiskt kostar.
Kör på kombi/micro istället är mitt råd.

Tänk bara på alla flaskor du kan köpa istället ;)
 
Toppen