Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Nytt kök planeras

Jos

Medlem
Som kock och restaurangmänniska är ångugnarna som finns att tillgå som privatperson i vanliga kök ett skämt.
De blir bättre o bättre men skulle idag inte lägga den stora kostnaden som de faktiskt kostar.
Kör på kombi/micro istället är mitt råd.

Tänk bara på alla flaskor du kan köpa istället ;)
Även Gaggenaus för nästan 80k? :eek:
 

Johan L

Medlem
Var inne på ångugn och vanlig men tänker kanske skippa ångugnen och köra en kombi ugn/micro och en vanlig ugn istället. Micro behöver vi få in någonstans och vi kan inte ha alla 3...

Nån som har erfarenhet, är det kanon med ånga?

Vi har "vanlig ugn" med någon ångfunktion, dock inte "riktig" ångugn tror jag. Efter ett år med köket fortfarande har jag fortfarande inte använt ångfunktionen. Kräver i den ugnens fall lite pyssel med att fylla på vatten manuellt och sedan ska man enligt tillverkaren också tömma ur kvarvarande vatten efter användning. Dock väldigt nöjd med själva ugnen.

Detta kombinerade vi med kombiugn (ugn/micro) och tja... Det är rätt sällan vi faktiskt använder båda ugnarna samtidigt. Beror väl lite på matlagningsstil förstås. Det jag nästan uppskattat mest är att kunna värma tallrikar inför uppläggning i kombiugnen samtidigt som vanliga ugnen är upptagen. Den har ingen snurrplatta, vilket sällan märks på uppvärmningen men tydligen gör det att man inte ska göra micropopcorn i den, om man nu gillar sånt. Och eftersom det också är en ugn vågar vi inte förvara microlocket inne i den (utifall man skulle slå på ugnen utan att tänka sig för) och då blir det att inte används så ofta, vilket resulterar i en ugn som blir skitig fort. Det är egentligen småsaker, men hade jag stått inför en köksrenovering igen hade jag övervägt att skippa kombiugn och istället köra två vanliga ugnar + micro alternativt hoppa över att ha två ugnar överhuvudtaget.

Behovet av två ugnar beror väl också på hur mycket lös utrustning man har som man fixar tillagning med. Har man t ex en airfryer är ju det i princip en liten varmluftsugn, och grejer som sous vide och fritös kan ju också minska behovet av dubbla ugnar.
 

Jos

Medlem
Jag har som sagt ingen koll på ångugnar men det som lockar är sous vide funktionen. Men har bara kollat på ugnar med fast vattenanslutning så gissar att de är lite seriösare än de med en liten tank på nån deciliter som jag också sett.

Vad gäller kombiugn varmluft/mikro så har vi haft det flera år och tycker det är klockrent. Vi har inte lyckats bränna någon plast på de 6 åren vi använt den flitigt, både som ugn och mikro.
 
Trådskapare
matage

matage

Medlem
Hur går det med köket? Är mitt uppe i det själv!

Förslag ser ut så här nu, rökt ek och rostfri bänk och stänkskydd.

Visa bifogad bild 23819

Mitt emot på andra sidan ser väggen ut så här nu, till vänster ner är vardagsrummet och matplats och till höger köksingång. Vi ska inte ha rökt ek här men vet ej luckor ännu så de är bara vita i exemplet. Golvet kommer heller inte vara ljust
Visa bifogad bild 23820

Sen ska en köksö in, oklart exakt var men har ingen bra rumsbild att lägga in för att visa. Nånstans till höger om köksväggen med rökta eken, framför fönstret.
Snyggt!

Projektet växte en del till att inkludera närliggande rum samt hall så just nu är är jag nog i läget av "max kaos" där det saknas golv, väggar och tak samt att hantverkarna har semester en vecka. Maxbudgeten är passerad sen länge men planen är ju att njuta av köket i många år!
7E2933EC-02A3-4DC1-A5AF-72A5007DC04E.jpeg


Bygget drar igång igen om en vecka och enligt tidsplan ska köket installeras v34/35. Det som är surt är att hällen är försenad till tidig september och arbetsskivan i sten till sept/okt men det kunde vara värre.

Angående ångugn etc har jag sen tidigare en Electrolux "sous vide"-kombiugn. Även om det inte går at jämföra med en Rational där man kan ställa procent ånga så funkar den hyfsat - även om jag mest använt ångfunktionen som jäs-skåp och nån enstaka gång för fisk och grönt. Jag skulle nog inte köpa en separat ångugn och är osäker på om jag skulle köpt den här typen av kombi idag med tanke på hur lite jag använder ångfunktionen. Jag har ju en sous-vide och en chamber-vac och jag skulle klara mig långt på kinesiska ångkorgar ;)
 

Jos

Medlem
Vi har fortfarande inte bestämt layout ännu. Ett stort problem är hur vi får till en köksö så att det blir bra. Vi vill kunna ha gäster sittandes vid köksö medan man jobbar i köket och vi hittar ingen bra lösning. Så här har köksarkitekten ritat nu vilket inte känns spot on, köksön ser mer ut som ett matbord där det står nu…

sen är köksentren större än den ska vara, vi kan ha lite längre köksvägg där.

0FC8FB8E-A40C-47DB-B0A5-8900500256F9.jpeg
 

Jos

Medlem
Snyggt!

Projektet växte en del till att inkludera närliggande rum samt hall så just nu är är jag nog i läget av "max kaos" där det saknas golv, väggar och tak samt att hantverkarna har semester en vecka. Maxbudgeten är passerad sen länge men planen är ju att njuta av köket i många år!
Visa bifogad bild 23832

Bygget drar igång igen om en vecka och enligt tidsplan ska köket installeras v34/35. Det som är surt är att hällen är försenad till tidig september och arbetsskivan i sten till sept/okt men det kunde vara värre.

Angående ångugn etc har jag sen tidigare en Electrolux "sous vide"-kombiugn. Även om det inte går at jämföra med en Rational där man kan ställa procent ånga så funkar den hyfsat - även om jag mest använt ångfunktionen som jäs-skåp och nån enstaka gång för fisk och grönt. Jag skulle nog inte köpa en separat ångugn och är osäker på om jag skulle köpt den här typen av kombi idag med tanke på hur lite jag använder ångfunktionen. Jag har ju en sous-vide och en chamber-vac och jag skulle klara mig långt på kinesiska ångkorgar ;)
Kul!

Kanske skippar ångugn helt då. Har inte bestämt byggare ännu så passade på att gå loss med slägga och kofot på befintligt kök, vägg, barkök och innertak :p

F5E16E20-EC57-4B26-9698-B4B24A1CA765.jpeg
 

Crist(al)ian 77

50 Shades of Grape
Administratör
Jag har som sagt ingen koll på ångugnar men det som lockar är sous vide funktionen. Men har bara kollat på ugnar med fast vattenanslutning så gissar att de är lite seriösare än de med en liten tank på nån deciliter som jag också sett.

Vad gäller kombiugn varmluft/mikro så har vi haft det flera år och tycker det är klockrent. Vi har inte lyckats bränna någon plast på de 6 åren vi använt den flitigt, både som ugn och mikro.
Jag tänker också på kombiugn varmluft/ånga främst för sous vide men även 63 graders ägg och ris. Onödigt dyr lösning men tänker som du att bekvämlighet är en viktig faktor. Därför är fast vattenanslutning och avlopp ett krav. Vet två som har ångugn med vattentråg. Den ena använde aldrig ångfunktionen och den andra vännen har använt ångugnen en handfull gånger.

Det värsta som kan hända är att du inte använder ångfunktionen men då har du i alla fall två varmluftsugnar som du ville.:)

Snyggt!

Projektet växte en del till att inkludera närliggande rum samt hall så just nu är är jag nog i läget av "max kaos" där det saknas golv, väggar och tak samt att hantverkarna har semester en vecka. Maxbudgeten är passerad sen länge men planen är ju att njuta av köket i många år!
Visa bifogad bild 23832

Bygget drar igång igen om en vecka och enligt tidsplan ska köket installeras v34/35. Det som är surt är att hällen är försenad till tidig september och arbetsskivan i sten till sept/okt men det kunde vara värre.

Angående ångugn etc har jag sen tidigare en Electrolux "sous vide"-kombiugn. Även om det inte går at jämföra med en Rational där man kan ställa procent ånga så funkar den hyfsat - även om jag mest använt ångfunktionen som jäs-skåp och nån enstaka gång för fisk och grönt. Jag skulle nog inte köpa en separat ångugn och är osäker på om jag skulle köpt den här typen av kombi idag med tanke på hur lite jag använder ångfunktionen. Jag har ju en sous-vide och en chamber-vac och jag skulle klara mig långt på kinesiska ångkorgar ;)
På Miele och Gaggenau kan man ställa in andel ånga i olika steg.

Rational har två små modeller som kör på 400 V och levererar 5,7 kW istället för vanliga 230 V och drygt 3 kW.
https://www.restaurangmaskiner.net/restaurangmaskiner/varme/ugnar/rational-icombi-pro-xs-6-23.html
https://www.restaurangmaskiner.net/...lassic/rational-combimaster-plus-xs-6-23.html

Rationalugnen har även dusch för rengöring. Går att bygga in men kanske inte tilltalar alla estetiskt...
 

Jos

Medlem
Men fan va svårt det ska vara att välja vitvaror i köket då! Gaggenau ugnar är najs men börjar på 25k för en ”vanlig” ugn utan pyrolys ens… Miele är ju också trevliga men köper man Siemens får man en jäkla massa häftiga funktioner fast för halva priset. Men inte lika snygga :rolleyes:

Jobbiga i-landsproblem :confused:
 

Crist(al)ian 77

50 Shades of Grape
Administratör
...Det som är surt är att hällen är försenad till tidig september och arbetsskivan i sten till sept/okt men det kunde vara värre.
Blev det 90 cm-hällen med 5 plattor?

Verkar göras på beställning. En vän fick vänta mer än ett halvår på sin häll...fast var helnöjd sedan.

Självklart flushmonterar du hällen. Hur ofta kommer du ha 5 grytor på hällen och inte ha tom plats att flytta grytan till och därför dra grytan till bänkskivan istället?;)

En är klar i alla fall, tycker den är riktigt trevlig. Måste ha en vinkyl i köket också så det blir två flugor i en smäll
https://home.liebherr.com/sv/swe/pr...modeller/side-by-side/details/sbses-8496.html

@matage säg till om du vill ha egen tråd så startar jag ny, inser att jag kapar din men tänkte att det är smidigare med en ”nytt kök”-tråd än flera för övriga forumfolk
Najs. Mer som 4 flugor i en smäll (kyl, frys, vinkyl och ismaskin)!:D

Om ni ändå går all in så skulle jag starkt överväga @Vingubben s lösning med eldriven glasgolvlucka till källaren om förutsättningarna finns.
 
  • Like
Reactions: Jos
Trådskapare
matage

matage

Medlem
En är klar i alla fall, tycker den är riktigt trevlig. Måste ha en vinkyl i köket också så det blir två flugor i en smäll
https://home.liebherr.com/sv/swe/pr...modeller/side-by-side/details/sbses-8496.html

@matage säg till om du vill ha egen tråd så startar jag ny, inser att jag kapar din men tänkte att det är smidigare med en ”nytt kök”-tråd än flera för övriga forumfolk

Nej för sjutton - kör på :)
Det ser ut som om vi brottas med liknande problem. Min ursprungslayout var ganska lik din (och det vanlilj/var-gröngula väggmaterialet på gamla köksväggen känner jag igen) men slutade med en lösning som kanske inte funkar för dig - högskåp mot högra väggen i din skiss och bardisk ut mot rummet.

Men fan va svårt det ska vara att välja vitvaror i köket då! Gaggenau ugnar är najs men börjar på 25k för en ”vanlig” ugn utan pyrolys ens… Miele är ju också trevliga men köper man Siemens får man en jäkla massa häftiga funktioner fast för halva priset. Men inte lika snygga :rolleyes:

Jobbiga i-landsproblem :confused:
Nu vet jag inte var i Sverige du befinner dig men jag upptäckte nyligen att Miele har en outlet i källaren på sitt showroom i Solna där det fanns en del saker till riktigt bra priser i våras... dock inget jag behövde tyvärr :/

Blev det 90 cm-hällen med 5 plattor?
Verkar göras på beställning. En vän fick vänta mer än ett halvår på sin häll...fast var helnöjd sedan.

Självklart flushmonterar du hällen. Hur ofta kommer du ha 5 grytor på hällen och inte ha tom plats att flytta grytan till och därför dra grytan till bänkskivan istället?;)

Jag funderade länge på en av de små Rational-ugnarna men det var en av de saker som fick stryka på foten.
När det gäller hällen nöjde jag mig med 80cm som 120-fläkten monteras assymetriskt över så jag får 40cm "bänk under fläkt" bredvid hällen att ställa stekbord/fritös eller min Control Freak.
Det blev också modellen med rostfri ram (som givetvis är restad till slutet av September) så den blir inte flushmonterad.
Hällen kommer sitta i en rostfri bänkskiva så jag blev avrådd från flush pga risk för heat warping. Lite märkligt eftersom de erbjuder att skivan byggs för flush men OK då...
 

Jos

Medlem
Blev det 90 cm-hällen med 5 plattor?

Verkar göras på beställning. En vän fick vänta mer än ett halvår på sin häll...fast var helnöjd sedan.

Självklart flushmonterar du hällen. Hur ofta kommer du ha 5 grytor på hällen och inte ha tom plats att flytta grytan till och därför dra grytan till bänkskivan istället?;)


Najs. Mer som 4 flugor i en smäll (kyl, frys, vinkyl och ismaskin)!:D

Om ni ändå går all in så skulle jag starkt överväga @Vingubben s lösning med eldriven glasgolvlucka till källaren om förutsättningarna finns.
Vinkyl behövs oavsett, gött med viner i rätt temp i köket.

Men alltså som jag brottats med precis just det... Vi har en trappa ner till källaren(utöver huvudtrappan) från köket som idag är amatörmässigt igensatt. Den är gjuten i betong och svänger 90 grader och tar upp en hel del plats i källaren. Först tänkte jag vinkällare ner för befintlig trappa. Men sen tycker vi den tar för mycket plats därnere för badrum/relax som ska byggas där och då var jag inne på att göra en golvlucka och typ "trappstege" som tar mindre plats men just eftersom hålet redan finns. Men sen får vi inte till relaxen något bra alls och just nu verkar det som vinkällaren hamnar på ett annat ställe och trappan helt tas bort och sätts igen... :(
 

Jos

Medlem
Nej för sjutton - kör på :)
Det ser ut som om vi brottas med liknande problem. Min ursprungslayout var ganska lik din (och det vanlilj/var-gröngula väggmaterialet på gamla köksväggen känner jag igen) men slutade med en lösning som kanske inte funkar för dig - högskåp mot högra väggen i din skiss och bardisk ut mot rummet.


Nu vet jag inte var i Sverige du befinner dig men jag upptäckte nyligen att Miele har en outlet i källaren på sitt showroom i Solna där det fanns en del saker till riktigt bra priser i våras... dock inget jag behövde tyvärr :/



Jag funderade länge på en av de små Rational-ugnarna men det var en av de saker som fick stryka på foten.
När det gäller hällen nöjde jag mig med 80cm som 120-fläkten monteras assymetriskt över så jag får 40cm "bänk under fläkt" bredvid hällen att ställa stekbord/fritös eller min Control Freak.
Det blev också modellen med rostfri ram (som givetvis är restad till slutet av September) så den blir inte flushmonterad.
Hällen kommer sitta i en rostfri bänkskiva så jag blev avrådd från flush pga risk för heat warping. Lite märkligt eftersom de erbjuder att skivan byggs för flush men OK då...
Grymt, bor i Stockholm så får åka dit och titta!

Jag tänker att köket blir till vänster om stora fönstret, annars blir det rätt stort. När trapphuset är borta så är det 3.8m vägg till vägg och 7m tvärs över så blir ganska långt bort med högskåpen till höger
 
Trådskapare
matage

matage

Medlem
Grymt, bor i Stockholm så får åka dit och titta!

Jag tänker att köket blir till vänster om stora fönstret, annars blir det rätt stort. När trapphuset är borta så är det 3.8m vägg till vägg och 7m tvärs över så blir ganska långt bort med högskåpen till höger
Ja du har ju lite större total yta att spela på än jag har. Min slutgiltiga planlösning om det kan vara till inspiration:

Där hällen är inritad satt det ett fönster som satts igen. Bredvid köksön är altandörren och på motstående vägg en öppning mot hallen,
upload_2021-7-21_15-39-29.png
 

Per Stade

Lege artis
Vad är det du har framför fönstret? Skulle man kunna vrida bardisken så rummet blir mer öppet? Alltså ha långsidan parallellt med fönstret? Eller är rummet för litet för det? Min första feeling var att det kommer att kännas instängt med den lilla öppningen in ...

För mig verkar det tvärtom vara lite för stort utrymme mellan bardisk och kyl.
Du vill inte ha kylen öppen för länge när du tar ut och lägger in i den.
Och du vill inte öppna den gång på gång.
Har du en avställningsyta på bardisken på cirka 1 meters avstånd och vänsterhängd dörr,
så kan du öppna kylen, ta ut det du vill ha och vrida lite på kroppen och ställa det på bardisken.
Du fortsätter plocka tills du fått ut allt du vill ha.
På samma sätt gör du när du handlat mat.
Ställer det på bardisken och plockar in i kylen.
Avställningsyta där är väldigt praktiskt, för att inte säga nödvändigt.
Om du vill ha en stor öppning mellan bardisk och kyl så kan kanske en uppfällbar skiva på gaveln till bardisken vara praktisk för ändamålet.
Frysen är det inte lika viktigt med, det är inte så ofta man öppnar den.
 

Per Stade

Lege artis
Ja du har ju lite större total yta att spela på än jag har. Min slutgiltiga planlösning om det kan vara till inspiration:

Där hällen är inritad satt det ett fönster som satts igen. Bredvid köksön är altandörren och på motstående vägg en öppning mot hallen,
Visa bifogad bild 23839

På förra ritningen tyckte jag mig se ett större utrymme mellan ugn och frys?
Det är bra att ha lite extra isolering eller något skåp mellan så inte värmen från ugnen värmer upp frysen.
 
Trådskapare
matage

matage

Medlem
Fläkten har landat:
upload_2021-7-24_12-16-50.png


För mig verkar det tvärtom vara lite för stort utrymme mellan bardisk och kyl.
Du vill inte ha kylen öppen för länge när du tar ut och lägger in i den.
Och du vill inte öppna den gång på gång.
Har du en avställningsyta på bardisken på cirka 1 meters avstånd och vänsterhängd dörr,
så kan du öppna kylen, ta ut det du vill ha och vrida lite på kroppen och ställa det på bardisken.
Du fortsätter plocka tills du fått ut allt du vill ha.
På samma sätt gör du när du handlat mat.
Ställer det på bardisken och plockar in i kylen.
Avställningsyta där är väldigt praktiskt, för att inte säga nödvändigt.
Om du vill ha en stor öppning mellan bardisk och kyl så kan kanske en uppfällbar skiva på gaveln till bardisken vara praktisk för ändamålet.
Frysen är det inte lika viktigt med, det är inte så ofta man öppnar den.

På förra ritningen tyckte jag mig se ett större utrymme mellan ugn och frys?
Det är bra att ha lite extra isolering eller något skåp mellan så inte värmen från ugnen värmer upp frysen.

Kylen kommer stå typ mittemot bardisken med typ 80-90cm avstånd så jag tror det kommer gå smidigt.
Ugnen är ju inbyggd så det blir täckskiva/skåpvägg + aningen distans mellan så det borde vara lugnt. Här förlitar jag mig på de som ritar köket :)
 
Toppen