Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Nytt kök planeras

Jos

Medlem
Vad är det för köksproducent? Danskt? Vad skall ni ha för material på stänkskyddet?
Italienskt, www.arredo3.se
Det är ju bara runt fönstret vi behöver stänkskydd och där vill vi ha vitt/brutet vitt så kanske bara blir badrumsfärg där typ och kanske en liten list av stenen som går upp en bit. Men å andra sidan har vi hällen på köksön så det behövs inte så mycket skydd heller
 
Trådskapare
matage

matage

Medlem
Har nog tyvärr inte så mycket att lägga till eller komma med tips mer än det viktigaste vad gäller kök är att tänka på hur man rör sig i det.
Placering är a och o.
Yes - den delen har jag lagt mycket tid på och försökt tänka tillbaka på de restaurangkök jag jobbat i och vad jag gillat och inte.
Nu blir min layout lite speciell då den är direkt anpassade till "max 2 personer i köket" snarare än community cooking och jag räknar också med att kompromisserna i lösningen (pga husets yta etc) gör att en funktionell mise krävs för smidig matlagning. Men det är trade-offs jag kan leva med :)
 

Borjes_bubblor

Hobbyfantast - Instagram: borjes_bubblor
Hur har det gått för er? Står själv inför en helrenovering från golv till tak för köket och vardagsrummet (öppen planlösning). Använder era erfarenheter som inspiration :D
 
Trådskapare
matage

matage

Medlem
Hur har det gått för er? Står själv inför en helrenovering från golv till tak för köket och vardagsrummet (öppen planlösning). Använder era erfarenheter som inspiration :D
Det närmar sig så sakteliga. Byggentrepenaden har gått som på räls med bara mindre fartgupp pga leveranstider; ett fönster som beställdes v21 kom v39(!!!).

Allt med själva köksstommarna har dock varit en röra. Ansvarig projektledare/säljare slutade 2 dagar efter min order, jag lämnades över till en ganska ny person med noll kommunikationsegenskaper och sen verkar halva leverantörsledet rökt på i sommar.
Min rostfria skiva kom 4 veckor sent, 5cm för lång och med hål för blandaren på fel ställe (når ej över båda hoarna) och det ser jag när allt är monterat. Workaround blir att sätta en diskmedelspump där och ta upp ett nytt hål för blandaren.
Installatörerna (som visade sig inte prata svenska, engelska eller tyska) har orsakat skador på golvet och vi är inne på vända 4 med finjusteringar från deras sida.

Däremot kan jag se slutet nu och det blir galet bra. Det jag har kvar nu är att byggentrepenaden ska hitta en tid att kakla och slutföra det absolut sista.

Mina lärdomar: Helentrepenad!!!
Hade jag vetat att byggarna hade kunnat sätta köket hade jag helt klart använt dem för att ha en entrepenör ansvarig för allt från el/VVS/konstruktion till att få in stommar på plats och slutfinish. Då har du en person med fullt ansvar och din projektledarinsats sjunker med 90%.

Dubbel kolla ALLT två gånger redan i offertförfarandet. Ner på artikelnummernivå!
Finns allt med?
Vem kopplar in hällen, (det hade fallit mellan stolarna för mig)?

Se till att hantverkarna får kaffe och bullar så blir de glada!
Och om de kommer med förslag som de kan motivera på ett vettigt sätt - lyssna på erfarenheten :)

Hoppas på att kunna visa bilder om 2v men jäklar vilken skillnad det är redan nu att gå från 60cm till 240+100cm arbetsyta :D
 

Borjes_bubblor

Hobbyfantast - Instagram: borjes_bubblor
Det närmar sig så sakteliga. Byggentrepenaden har gått som på räls med bara mindre fartgupp pga leveranstider; ett fönster som beställdes v21 kom v39(!!!).

Allt med själva köksstommarna har dock varit en röra. Ansvarig projektledare/säljare slutade 2 dagar efter min order, jag lämnades över till en ganska ny person med noll kommunikationsegenskaper och sen verkar halva leverantörsledet rökt på i sommar.
Min rostfria skiva kom 4 veckor sent, 5cm för lång och med hål för blandaren på fel ställe (når ej över båda hoarna) och det ser jag när allt är monterat. Workaround blir att sätta en diskmedelspump där och ta upp ett nytt hål för blandaren.
Installatörerna (som visade sig inte prata svenska, engelska eller tyska) har orsakat skador på golvet och vi är inne på vända 4 med finjusteringar från deras sida.

Däremot kan jag se slutet nu och det blir galet bra. Det jag har kvar nu är att byggentrepenaden ska hitta en tid att kakla och slutföra det absolut sista.

Mina lärdomar: Helentrepenad!!!
Hade jag vetat att byggarna hade kunnat sätta köket hade jag helt klart använt dem för att ha en entrepenör ansvarig för allt från el/VVS/konstruktion till att få in stommar på plats och slutfinish. Då har du en person med fullt ansvar och din projektledarinsats sjunker med 90%.

Dubbel kolla ALLT två gånger redan i offertförfarandet. Ner på artikelnummernivå!
Finns allt med?
Vem kopplar in hällen, (det hade fallit mellan stolarna för mig)?

Se till att hantverkarna får kaffe och bullar så blir de glada!
Och om de kommer med förslag som de kan motivera på ett vettigt sätt - lyssna på erfarenheten :)

Hoppas på att kunna visa bilder om 2v men jäklar vilken skillnad det är redan nu att gå från 60cm till 240+100cm arbetsyta :D

Det var redigt med bra erfarenhet du delar med dig av. Tråkigt med förseningar, även om man vet att det alltid blir så så är det inget man vill räkna med.

Jag kommer troligtvis att påbörja mitt projekt nästa år, får tillträde till huset senast i slutet på februari. Förhoppningsvis så kommer jag att ha en färdig plan klar tills dess. Har dock sett att leveranstiderna just nu på material är löjliga.
 
Trådskapare
matage

matage

Medlem
Det var redigt med bra erfarenhet du delar med dig av. Tråkigt med förseningar, även om man vet att det alltid blir så så är det inget man vill räkna med.

Jag kommer troligtvis att påbörja mitt projekt nästa år, får tillträde till huset senast i slutet på februari. Förhoppningsvis så kommer jag att ha en färdig plan klar tills dess. Har dock sett att leveranstiderna just nu på material är löjliga.
En annan sak jag missade i offertförfrågan/"Rumsan" var stora delar av målarjobbet. Lister (återanvända, nya, förmålade eller ej etc), ska tak målas? Övergångar mellan kök och angränsande rum för att få dem att hänga ihop osv osv. Det blev väldigt tydligt i offertmötet på plats där jag fick förlita mig på målaren på många beslut eftersom jag helt enkelt inte vissta vad jag borde göra..

Ett ytterligare tips (beroende på din egen erfarenhet och vilja att vara hands-on) är att snacka med en oberoende inredningsarkitekt.
Köksbutikernas egna kan ju givetvis sina produkter men de försöker ju också sälja in så mycket prylar det bara går medan arkitekten (i bästa fall) är ute efter det optimala köket för dig - givetvis med ambitionen att få referenser och mer business.

Det finns ju inga gratis luncher som bekant men det finns ju nyanser :)
 
Last edited:
  • Like
Reactions: Jos
Trådskapare
matage

matage

Medlem
Sådär... Nu är det väl att klassa som klart äntligen.

Ska få hit en servicekille från Gaggenau att justera hällen och jag saknar två handtag till skåp men annars så är allt på plats och funkar :D

V A N S I N N I G T Nöjd!
68A172CA-E569-4BE6-BE8D-3E69A2638CFF.JPG


A410C10E-1FE8-4B8A-9227-8E14811D5E91.JPG


AE5D886A-9863-47F3-B4D5-71DAC73C95D4.JPG

0AE79DF9-22A6-4255-B73A-313EC74A8E72.JPG


4C676606-EA97-47E2-BF71-6388A0A0F65C.JPG
 

m_trobeck

Ständigt sökande. Rotlös.
Sådär... Nu är det väl att klassa som klart äntligen.

Ska få hit en servicekille från Gaggenau att justera hällen och jag saknar två handtag till skåp men annars så är allt på plats och funkar :D

V A N S I N N I G T Nöjd!
Visa bifogad bild 24635

Visa bifogad bild 24636

Visa bifogad bild 24637
Visa bifogad bild 24638

Visa bifogad bild 24639
Kan bara hålla med ovan, enormt snyggt. Känns som att allt är utformat i akt och mening till att bli så sugen som möjligt på att dricka vin, i samband med matlagning.
 

Borjes_bubblor

Hobbyfantast - Instagram: borjes_bubblor
Trådskapare
matage

matage

Medlem
Trådskapare
matage

matage

Medlem
Kan bara hålla med ovan, enormt snyggt. Känns som att allt är utformat i akt och mening till att bli så sugen som möjligt på att dricka vin, i samband med matlagning.
Det var en del av baktanken i det hela :)
En bred bakkant längs hela rostfria skivan gör kanske inte att jag kan balansera ett Zalto Bgn men väl ett champagneglas om jag har lust att ha det väldigt nära till hands :D
 
Toppen