Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Nytt kök planeras

Borjes_bubblor

Hobbyfantast - Instagram: borjes_bubblor
Tack för väldigt bra respons!

Har p.g.a. VAB och Corona inte kunnat sitta ner och planera om köket. Ska se om jag hittar lite tid idag.

:D
 

Johan L

Medlem
Jag satte en Mora One Miniprofi och är mycket nöjd.
Dusch eller samlad stråle och designen med gummislang (finns i många olika färger) och snäpp-fäste för handtaget funkar kanon.
Kollade först på en med utdragbar slang men det var nåt som inte klickade med mig.

Javisst, den stora skillnaden mellan dessa varianter är väl utseende, funktionen blir ju i praktiken väldigt snarlik. Smaksak vad man gillar bäst :)
 

Per Stade

Lege artis
Bra belysning är också viktigt.
Och då är spotlights inte min definition på bra belysning i ett hem.
Möjligen som effektbelysning på enstaka ställen.
Spottar ger jobbigt allmänljus med skarpt ljus och många diffusa skuggor, som försvårar djupseendet.
Dåliga som arbetsbelysning, det är lätt att skymma sig själv.
I vårt kök ser det ut så här i taket så jag vet.
E856B272-AB42-41C3-8468-6FEA340164B8.jpeg


Och det är inte nog med det, spotlights inne och under köksskåpen och över induktionshällen också.

Men jag har rätt bra med eluttag.
Det kan man aldrig få för många av.
Gärna i arbetshöjd, det är bekvämare än att behöva böja sig ner.
Och helst inte dolda på överskåpens undersidor, de är också obekväma att använda.
 

Borjes_bubblor

Hobbyfantast - Instagram: borjes_bubblor
För egen del så har jag reklamerat halva köket samt så får jag min sista leverans i mellandagarna (ej de saker som jag har reklamerat). Köket beställdes i slutet av april i år.

Screenshot_20221216_061404_Gallery.jpg

Skiss på det nya kökets utformning.

Screenshot_20221216_061507_Gallery.jpg

Gamla köket

Screenshot_20221216_061523_Gallery.jpg

Gamla köket

Screenshot_20221216_061543_Gallery.jpg
Screenshot_20221216_084125_Gallery.jpg

Vardagsrum, bild tagen i riktning mot köket

Screenshot_20221216_061613_Gallery.jpg

Nedtagning av bärande vägg

Screenshot_20221216_061716_Gallery.jpg


Screenshot_20221216_061757_Gallery.jpg


20221216_072052.jpg


20221216_072202.jpg


20221216_073433.jpg
 
Last edited:

Jos

Medlem
För egen del så har jag reklamerat halva köket samt så får jag min sista leverans i mellandagarna (ej de saker som jag har reklamerat). Köket beställdes i slutet av april i år.

Visa bifogad bild 27773Visa bifogad bild 27774Visa bifogad bild 27775Visa bifogad bild 27776Visa bifogad bild 27777Visa bifogad bild 27778Visa bifogad bild 27779Visa bifogad bild 27780Visa bifogad bild 27781
Spännande! Vad är det du reklamerar? Vad för kök?

Vi beställde själva köket i sep/okt och det tog väl bara 4 veckor innan det landade i Sverige. Att det tagit tid för oss är att vi totalt blåst hela huset, - allt. Hela bottenplattan är ny, alla rör, avlopp elektricitet etc nytt. Alla väggar och allt inkråm har rivits bort/ut.

Bara ytterväggar i sten/betong, taket och två bärande innerväggar i betong fick vara kvar.
 

Borjes_bubblor

Hobbyfantast - Instagram: borjes_bubblor
Spännande! Vad är det du reklamerar? Vad för kök?

Vi beställde själva köket i sep/okt och det tog väl bara 4 veckor innan det landade i Sverige. Att det tagit tid för oss är att vi totalt blåst hela huset, - allt. Hela bottenplattan är ny, alla rör, avlopp elektricitet etc nytt. Alla väggar och allt inkråm har rivits bort/ut.

Bara ytterväggar i sten/betong, taket och två bärande innerväggar i betong fick vara kvar.

Det är allt från luckor (repor i lacken från fabrik) till stommar. Köket är från Marbodal.

Det låter som vi håller på med liknande projekt. Vi flyttar vatten/avlopp i köket, drar om all el, installerar Plejd i hela huset, tar ner bärande väggar, ändrar med ventilation m.m. Vår tidplan har hållts bra förutom att köket gör att vi har stannat av.

Vad har ni beställt för kök som "landade i Sverige"? Låter spännande!
 
  • Like
Reactions: Jos

Johan L

Medlem
Det är allt från luckor (repor i lacken från fabrik) till stommar. Köket är från Marbodal.

Vi hade också en del problem med förseningar och att få fram oskadade luckor från Marbodal, dock var det transportskador snarare än fabriksskadorna och inget som försenade monteringen av köket som helhet. Men ett par vitrinluckor tog bra många omgångar med omskick där det kom med transportskador varje gång och när det slutligen kom fram oskatt var det fel sorts lucka. Fick kontant kompensation efteråt, så kom ihåg att ta upp den frågan med dem sen.
 

Borjes_bubblor

Hobbyfantast - Instagram: borjes_bubblor
Vi hade också en del problem med förseningar och att få fram oskadade luckor från Marbodal, dock var det transportskador snarare än fabriksskadorna och inget som försenade monteringen av köket som helhet. Men ett par vitrinluckor tog bra många omgångar med omskick där det kom med transportskador varje gång och när det slutligen kom fram oskatt var det fel sorts lucka. Fick kontant kompensation efteråt, så kom ihåg att ta upp den frågan med dem sen.

Ja, det ska jag göra. Nobia (Marbodal) har skickat fel induktionshäll som vi skulle få "låna" till vår riktiga häll kommer. Hoppas att de inte vill ha tillbaka den då begagnade hällen :p
 

Jos

Medlem
Det är allt från luckor (repor i lacken från fabrik) till stommar. Köket är från Marbodal.

Det låter som vi håller på med liknande projekt. Vi flyttar vatten/avlopp i köket, drar om all el, installerar Plejd i hela huset, tar ner bärande väggar, ändrar med ventilation m.m. Vår tidplan har hållts bra förutom att köket gör att vi har stannat av.

Vad har ni beställt för kök som "landade i Sverige"? Låter spännande!
Kul! Men mindre kul med reklamationer.. Har själv haft massor med strul med allt möjligt så vet hur det är…

Är dock tveksam till att ni gör liknande som oss, vi har som sagt blåst ett helt hus inkl hela bottenplattan :D
Ingenting byggs upp på samma ställe osv… Kul men tar såklart tid. Har varit husägare ett tag nu men aldrig bott där… :rolleyes:

Köket tillverkas i Italien, Arredo3 https://www.arredo3.it/
Nöjda så långt med kvalitet och så men har inte hunnit kolla igenom allt helt. Ska slänga upp lite bilder sen!
 

Borjes_bubblor

Hobbyfantast - Instagram: borjes_bubblor
Kul! Men mindre kul med reklamationer.. Har själv haft massor med strul med allt möjligt så vet hur det är…

Är dock tveksam till att ni gör liknande som oss, vi har som sagt blåst ett helt hus inkl hela bottenplattan :D
Ingenting byggs upp på samma ställe osv… Kul men tar såklart tid. Har varit husägare ett tag nu men aldrig bott där… :rolleyes:

Köket tillverkas i Italien, Arredo3 https://www.arredo3.it/
Nöjda så långt med kvalitet och så men har inte hunnit kolla igenom allt helt. Ska slänga upp lite bilder sen!
Ja, skicka upp lite bilder! :D
 
  • Like
Reactions: Jos
Trådskapare
matage

matage

Medlem
@matage fortfarande nöjd med köket?

Här har det gått låååååångsamt men nu börjar köket ta form i alla fall. Beställde vitvaror i maj och den sista(en ugn) kommer nästa vecka…
Barnsligt nöjd!

Jag har jobbat i professionella kök som funkat sämre än detta när det gäller arbetsflöde och smidighet:)
Såhär ett år senare kan jag inte tänka mig något jag skulle gjort annorlunda i layouten givet den yta jag hade att jobba med.
Hade potentiellt kollat på häll från Bora istället för Gaggenau om jag börjat om. Kämpar lite med att bli kompis med Gaggenau-hällen då jag tycker den är lite ojämn med hot/cold spots i stekpannorna. Men då ska det iofs sägas att jag har min Breville Control Freak som referens ;)

Stommar/luckor mm känns fortfarande gedigna men jag skulle ALDRIG anlita köksfirmans egna installatörer baserat på vad jag vet idag. Dels problemet med att koordinera en övergripande byggfirma med de som bara ska sätta köket men också det faktum att de som satte köket inte var bra (ex ingen på plats som pratade svenska/engelska är banner mig ett no-no).
Tack och lov hade min byggledare järnkoll på de här köken och kunde styra upp en del.

Vad jag hört verkar det vara generella issues med leveranser och saker som behöver reklameras om man lyssnar runt lite. Grannen gjorde ett Marbodal-kök i våras och först deras tredje (eller om det var fjärde) bänkskiva var korrekt och jag har hört från två andra som bygger kök om felleveranser, missar och förseningar. Djupa andetag och bra dokumentation anbefalles ;)
 

Kolsyra

Kolsyra
Barnsligt nöjd!

Jag har jobbat i professionella kök som funkat sämre än detta när det gäller arbetsflöde och smidighet:)
Såhär ett år senare kan jag inte tänka mig något jag skulle gjort annorlunda i layouten givet den yta jag hade att jobba med.
Hade potentiellt kollat på häll från Bora istället för Gaggenau om jag börjat om. Kämpar lite med att bli kompis med Gaggenau-hällen då jag tycker den är lite ojämn med hot/cold spots i stekpannorna. Men då ska det iofs sägas att jag har min Breville Control Freak som referens ;)

Stommar/luckor mm känns fortfarande gedigna men jag skulle ALDRIG anlita köksfirmans egna installatörer baserat på vad jag vet idag. Dels problemet med att koordinera en övergripande byggfirma med de som bara ska sätta köket men också det faktum att de som satte köket inte var bra (ex ingen på plats som pratade svenska/engelska är banner mig ett no-no).
Tack och lov hade min byggledare järnkoll på de här köken och kunde styra upp en del.

Vad jag hört verkar det vara generella issues med leveranser och saker som behöver reklameras om man lyssnar runt lite. Grannen gjorde ett Marbodal-kök i våras och först deras tredje (eller om det var fjärde) bänkskiva var korrekt och jag har hört från två andra som bygger kök om felleveranser, missar och förseningar. Djupa andetag och bra dokumentation anbefalles ;)


Ja fy fan vad jag är trött på hot/cold spots på hällar. Electrolux total flex800 ska ha löst det enligt dom själva... Brukar steka kött på min muurikka med paella gjutjärnspanna istället på sommaren. Blir så mycket bättre värme med gasol.
 

Jos

Medlem
Ja fy fan vad jag är trött på hot/cold spots på hällar. Electrolux total flex800 ska ha löst det enligt dom själva... Brukar steka kött på min muurikka med paella gjutjärnspanna istället på sommaren. Blir så mycket bättre värme med gasol.
Fan älskar gas! Gamla goda tiden med gashäll när man bodde på Söder :kyss: Så svårt att göra en bra omelett när man har en häll som inte ger någon värme upp längs sidorna i pannan som på en gashäll. Och som blir kall så fort man lyfter...
 

Jos

Medlem
Barnsligt nöjd!

Jag har jobbat i professionella kök som funkat sämre än detta när det gäller arbetsflöde och smidighet:)
Såhär ett år senare kan jag inte tänka mig något jag skulle gjort annorlunda i layouten givet den yta jag hade att jobba med.
Hade potentiellt kollat på häll från Bora istället för Gaggenau om jag börjat om. Kämpar lite med att bli kompis med Gaggenau-hällen då jag tycker den är lite ojämn med hot/cold spots i stekpannorna. Men då ska det iofs sägas att jag har min Breville Control Freak som referens ;)

Stommar/luckor mm känns fortfarande gedigna men jag skulle ALDRIG anlita köksfirmans egna installatörer baserat på vad jag vet idag. Dels problemet med att koordinera en övergripande byggfirma med de som bara ska sätta köket men också det faktum att de som satte köket inte var bra (ex ingen på plats som pratade svenska/engelska är banner mig ett no-no).
Tack och lov hade min byggledare järnkoll på de här köken och kunde styra upp en del.

Vad jag hört verkar det vara generella issues med leveranser och saker som behöver reklameras om man lyssnar runt lite. Grannen gjorde ett Marbodal-kök i våras och först deras tredje (eller om det var fjärde) bänkskiva var korrekt och jag har hört från två andra som bygger kök om felleveranser, missar och förseningar. Djupa andetag och bra dokumentation anbefalles ;)
Ajdå... ja det blev en Gaggenau här också men en 200 med fläkt så vi får se.... Kan ju omöjligen vara sämre en världens sämsta induktionshäll från Ikea som satt installerad i förra lägenheten. Jag tog igen det på ugnarna som båda är 400-serien. Och en utdragbar vakuumlåda så nu kan man sous-vidda hur lätt som helst utan att hålla på att plocka fram maskiner etc.

Tur och otur kanske, jag anlitade nu faktiskt köksleverantörens egna snickare och även om han kanske tar lite tid för han åker på andra jobb också så är han grymt duktig och gör det riktigt bra. Vi har även en sittbänk med "hurts" i anslutning byggd i samma mtrl som köket så den är ju liksom helt specialbyggd så att säga. Även den byggde han fort och bra. Ska tillägga att han är fast anställd hos köksleverantören...
 

Jos

Medlem
Glömde ju bort att lägga in bilder på hur det blev till slut. Det blev faktiskt lika bra som planerat och som vi hoppades på och känner inte att det är något vi missat. Det var en lååång process med mycket planering så kan vara därför. Kanske inte superimponerad av spishällen först men har nu lärt mig den så är väldigt mycket bättre. Främst var det tocuh/manövrering som var problem men det var tydligen skit bakom spakarna. Fläkten fungerar ok för att vara kolfilter. Ön är drygt 3.2m så bra med bänkyta och stora diskhon är enorm vilket är skönt med plåtar etc.

L1010376.JPG

L1010391.JPG
L1010387.JPG
L1010397.JPG
L1010395.JPG
 
Glömde ju bort att lägga in bilder på hur det blev till slut. Det blev faktiskt lika bra som planerat och som vi hoppades på och känner inte att det är något vi missat. Det var en lååång process med mycket planering så kan vara därför. Kanske inte superimponerad av spishällen först men har nu lärt mig den så är väldigt mycket bättre. Främst var det tocuh/manövrering som var problem men det var tydligen skit bakom spakarna. Fläkten fungerar ok för att vara kolfilter. Ön är drygt 3.2m så bra med bänkyta och stora diskhon är enorm vilket är skönt med plåtar etc.

Visa bifogad bild 30708
Visa bifogad bild 30709Visa bifogad bild 30710Visa bifogad bild 30711Visa bifogad bild 30712
Snyggt! Grattis!
 
  • Like
Reactions: Jos
Trådskapare
matage

matage

Medlem
Glömde ju bort att lägga in bilder på hur det blev till slut. Det blev faktiskt lika bra som planerat och som vi hoppades på och känner inte att det är något vi missat. Det var en lååång process med mycket planering så kan vara därför. Kanske inte superimponerad av spishällen först men har nu lärt mig den så är väldigt mycket bättre. Främst var det tocuh/manövrering som var problem men det var tydligen skit bakom spakarna. Fläkten fungerar ok för att vara kolfilter. Ön är drygt 3.2m så bra med bänkyta och stora diskhon är enorm vilket är skönt med plåtar etc.

Visa bifogad bild 30708
Visa bifogad bild 30709Visa bifogad bild 30710Visa bifogad bild 30711Visa bifogad bild 30712
Mycket Snyggt! - diskhon är helt fantastisk!!
 
  • Like
Reactions: Jos

Borjes_bubblor

Hobbyfantast - Instagram: borjes_bubblor
Tack! Jag kan hittills även rekommendera Dekton som bänkskiva. Har varit väldigt oförsiktig med vin och annat kladd och det är noll fläckar än så länge, allt går bort. Sen är det ingen fara med heta stekpannor, plåtar etc rakt på utan underlägg
Va bra det blev! Vad är det för kombinerad vin-/kyl/frys?
 
Toppen