Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Nytt kök planeras

Sådär... Nu är det väl att klassa som klart äntligen.

Ska få hit en servicekille från Gaggenau att justera hällen och jag saknar två handtag till skåp men annars så är allt på plats och funkar :D

V A N S I N N I G T Nöjd!
Visa bifogad bild 24635

Visa bifogad bild 24636

Visa bifogad bild 24637
Visa bifogad bild 24638

Visa bifogad bild 24639
Så vackert att jag blir tårögd. Det där ser ut att vara en ordentlig fläkt också som är värdig ett riktigt restaurangkök.
 

Kolsyra

Kolsyra
Nu ett par månader efter är du fortfarande nöjd med vitvarorna ? För/Nackdelar.Själv börjat gå i tankarna på att bygga nytt kök. Mest intresserad av vad du tycker om hällen och fläkten.
 
Trådskapare
matage

matage

Medlem
Nu ett par månader efter är du fortfarande nöjd med vitvarorna ? För/Nackdelar.Själv börjat gå i tankarna på att bygga nytt kök. Mest intresserad av vad du tycker om hällen och fläkten.
Fläkten är grym!
Öppen planlösning mot köket och jag kan stå och steka bacon på lägsta effekt utan att störa flickvännen som kollar på morgonnyheterna 7-8 meter bort. Inget os, och bara ett svagt sus.
Ljudnivån är väl iofs direkt kopplad till att jag satte akustiktak antar jag men den är inte högljudd. Finns ett Ilve-showroom på Ranhammarsvägen vid Bromma om du är Stockholmsbaserad.

Om man ska vara kritisk så tar knapparna lite tillvänjning att hitta och att belysningen i bakkant ställer stora krav på splashbacken. Finns nog ett skäl att de alltid har en rostfri splashback på bilderna för det blir ett extremt släpljus av belysningen. Jag har en liten defekt i en kakelplatta som syns ganska tydligt när jag tänder lyset men nu är den mestadels dold bakom rail och slevar.
Sen har jag lärt mig den hårda vägen att jag inte kan tända/elda i öppna spisen med fläkten igång på mer än minimum ;)

Hällen är mycket trevlig.
Har inte helt vant mig vid effekt per inställning på vreden men det finns systeminställningar där man kan göra inställningar på max watt etc så jag kan ha missat nåt där. Tycker den är lite långsam/konservativ jmf med min ControlFreak. Eller så är det att jag är ovan vid 12 steg + Powerläge (plus stekinställningar) eftersom jag tycker det känns konstigt att koka potatis på sjuan...

Bra service från Kuche24/Gaggenau då hällen som kom fått en smäll och displayen satt snett. Kontaktade tyska siten som omgående svarade med kontaktnummer för service i Sverige.
Eftersom den änå blev flushmonterad hade jag nog i efetrhand hellre köpt den utan rostfri list och... kaaanske 90cm istället för 80...

Jag har fortfarande vissa tvivel kring den "testvinnande" frysen från Samsung då jag tycker att defrosten uppför sig väldigt märkligt då den trycker upp temperaturen högt och skapar temporär rimfrost.
 

Borjes_bubblor

Hobbyfantast - Instagram: borjes_bubblor
Kunde inte hålla mig. Slängde ihop en liten snabbskiss med hjälp av Ikeas planeringsverktyg. Det finns mycket att förbättra, Feel free to speak your mind!

Grundtanken är ett grönt kök, typ som färgen tall från Marbodal, med en halvljus kvartskompositskiva med lite mönster i. Vattnet sitter idag ungefär där ugnen sitter. Är lite inne på ett ramkök med släta luckor.

kök1.png

kök2.jpg

kök3.jpg

kök4.jpg

marbodal-fagero-tall-gron-kokso.jpg
 

Johan L

Medlem
Kunde inte hålla mig. Slängde ihop en liten snabbskiss med hjälp av Ikeas planeringsverktyg. Det finns mycket att förbättra, Feel free to speak your mind!

Grundtanken är ett grönt kök, typ som färgen tall från Marbodal, med en halvljus kvartskompositskiva med lite mönster i. Vattnet sitter idag ungefär där ugnen sitter. Är lite inne på ett ramkök med släta luckor.

Det första jag reagerar på är att du har vatten och häll på varsin sida köket. Då måste du bära saker tvärs över köket varje gång du ska hälla av kokande vatten. Om du inte vill flytta om kanske det funkar att sätta in en liten ho bredvid hällen (utöver den du redan har på andra sidan).

Jag tycker det blir lite konstigt vid hörnet mellan fönstervägg och kyl/frys (antar jag att det är). Jag hade övervägt ett hörnskafferi i det hörnet om det får plats jämte fönstret, de flesta är just över metern breda. Eller lite öppna hyllor inne i "alkoven" kanske?

Sätt överhäng utåt vid den lilla biten som sticker ut och ställ dit ett par barstolar.

Och var är vinkylen? ;)

Vi har ett Marbodalkök i färgen Tall just och är mycket nöjda med det valet.
 

Per Stade

Lege artis
Mitt enkla förslag:


Jag utgår ifrån att du har matbord i rummet som vetter mot bardisken.
Gör bardisken längre (du behöver bara cirka 90 cm öppning för att lätt kunna passera) och sätt häll och fläkt där så har du bra kontakt med dina gäster vid matbordet när du står och lagar mat.
Breda lådor under för kryddor, stekpannor och kastruller.
Se till att du har en avställningsyta på bägge sidor om hällen.
Gör den också med överhäng som @Johan L skriver.
Flytta högskåpen på kortsidan av köket till den sida där du har hällen nu.
Då blir du av med det konstiga utrymmet i hörnet.
Sätt kylen närmast bardisken så att du har nära till den när du lagar mat och lätt kan ta fram och ställa på bardisken bredvid hällen.
Där kan du också ställa mjölk, youghurt, smör och ost som du plockar fram på morgonen när du skall äta frukost.
Kaffebryggaren i hörnet på bardisken närmast väggen.
Ugnen i skåpet närmast dörren, det gör inget att du har lite avstånd till den.
Skafferi för torrvaror och konserver mellan ugnar och kyl/frys.
Du vill inte ha värme från ugnen in i kylen.
På gaveln till högskåpen sätter du ett skåp vänt mot matplatsen med vitrindörrar upptill för glas och porslin.
Då går det snabbt och enkelt att duka.
Lådor nertill för bestick och servetter.
Vasken och diskmaskin där du har den nu.
Byt vasken till en stor så att du får ner ugnsplåtar i den, så att du inte behöver diska dem i badkaret.
Om du absolut vill ha två hoar så sätt en liten någonstans i närheten av hörnet vid bardisken.
Då har du en stor yta mellan hoarna att skära och hacka och bereda maten.
Där högskåpen står nu sätter du de där överskåpen med vitrindörrar, som du har ritat in nu.
Det blir bättre med en bänkskiva precis innanför dörren när du kommer in med fulla matkassar och vill ställa ifrån dig dem.
Där kan du också placera det porslin och de glas, som inte används till vardags.
En huggkubbe, helst på hjul, mitt i köket kommer att vara pricken över i.
FA223444-FB11-496C-A4E9-75CB7A58E6E5.jpeg
 
Last edited:

sunqan

Vinös
Boverkets regler vid nybyggnation, innehåller en del väl genomtänkta saker. T.ex ska avståndet mellan häll och ho vara max 120cm och inte ha öppna ytor mellan. Anledningen är att man vill minimera risken för skållningsskador t.ex.
Tänk dig att du tar en kastrull och ska ösa av vattnet, när du vänder dig om för att gå till hon, står en unge där. Aj
 

Nyllet

Medlem
Jag har noll erfarenhet av köksplanering men tänker spontant att det är roligare att ha diskho framför ett fönster. Det är ganska trevlig att kunna titta ut när man diskar.
 

sunqan

Vinös
Det räcker med en liten utslagsho vid hällen.
Det kan vara stressigt när man lagar mat och kan man undvika att ha ihjäl älsklingskatten eller åka till akuten med en skållad unge, är väl det värt en del.
 

Per Stade

Lege artis
Jag har noll erfarenhet av köksplanering men tänker spontant att det är roligare att ha diskho framför ett fönster. Det är ganska trevlig att kunna titta ut när man diskar.

Låter trevligt men är opraktisk.
Stänk från disken är lättare att torka av på väggen än att behöva putsa fönster varje dag.
 

Johan L

Medlem
Jag har noll erfarenhet av köksplanering men tänker spontant att det är roligare att ha diskho framför ett fönster. Det är ganska trevlig att kunna titta ut när man diskar.

Det är absolut trevligt med utsikt och ljus, men man får väga det mot att det blir mycket stänk på fönstren. Vi har ho på snedden i ett hörn mot en vanlig vägg och en vägg med fönster ner till bänkskivan och det fönstret är aldrig rent. Dock ändå bästa sättet att göra det på i vårt fall, men man ska definitivt tänka sig för innan man sätter diskho vid fönster. Vi har "slutat se" stänket och putsar inte det fönstret särskilt mycket oftare än de andra fönstren.
 

Johan L

Medlem
Gör bardisken längre (du behöver bara cirka 90 cm öppning för att lätt kunna passera) och sätt häll och fläkt där så har du bra kontakt med dina gäster vid matbordet när du står och lagar mat.
Breda lådor under för kryddor, stekpannor och kastruller.

Det blir stänk överallt om man har hällen öppet, och förutom jobbigare städ blir det ingen bra plats för gäster att sitta vid. Dessutom kommer en fläkt ner från taket störa jättemycket, så ska man ändå gå på den lösningen bör man absolut överväga lösningar med kolfilterfläkt i bänkskivan/hällen.

Man ska helst inte ha kryddor i lådan under hällen, de mår inte bra av värmen som blir där.
 

Per Stade

Lege artis
Boverkets regler vid nybyggnation, innehåller en del väl genomtänkta saker. T.ex ska avståndet mellan häll och ho vara max 120cm och inte ha öppna ytor mellan. Anledningen är att man vill minimera risken för skållningsskador t.ex.
Tänk dig att du tar en kastrull och ska ösa av vattnet, när du vänder dig om för att gå till hon, står en unge där. Aj

Det är en jättebra tanke och jag håller med om att det är idealiskt med kort avstånd mellan häll och ho. (Tjusig allitteration där).
Så som jag skrev, sätt gärna en mindre utslagsvask i närheten av hörnan.
Men om jag ska vara ärlig så har jag aldrig råkat ut för något trots att jag köken inte uppfyllt reglerna.



Det blir stänk överallt om man har hällen öppet, och förutom jobbigare städ blir det ingen bra plats för gäster att sitta vid. Dessutom kommer en fläkt ner från taket störa jättemycket, så ska man ändå gå på den lösningen bör man absolut överväga lösningar med kolfilterfläkt i bänkskivan/hällen.
Vi hade en sådan lösning i många år så jag vet av praktisk erfarenhet att:
att om du har en bred skiva så torkar du bara av skivan som vanligt,
att det är jättetrevligt att sitta och hänga vid bardisken när någon lagar,
att barnen kan sitta och göra läxor vid bardisken när mamma eller pappa lagar mat,
att det bara är ljudet från fläkten som stör, kåpan hänger man över ögonhöjd och sätter eventuellt en glaskant nertill.

När vi skulle bygga om det köket så höll jag på i säkert två år och ritade och funderade.
Slutligen var det en god vän, som hade arbetat som kock, som föreslog lösningen med bardisken.
Det fungerade fantastisk bra och det bästa var huggkubben mitt i.
Det var en extra arbetsyta och dessutom jättebra avställningsyta när man tog ut plåtar ur ugnen.


Man ska helst inte ha kryddor i lådan under hällen, de mår inte bra av värmen som blir där.

Det blir faktiskt inte speciellt varmt under en induktionshäll men det går ju att ha kryddorna i en låda under bänkskivan vid sidan av också.
 

thunberg

Flaskfantast
Administratör
Boverkets regler vid nybyggnation, innehåller en del väl genomtänkta saker. T.ex ska avståndet mellan häll och ho vara max 120cm och inte ha öppna ytor mellan. Anledningen är att man vill minimera risken för skållningsskador t.ex.
Tänk dig att du tar en kastrull och ska ösa av vattnet, när du vänder dig om för att gå till hon, står en unge där. Aj
Hade så innan jag byggde om köket och det var nära gruppskållning ett flertal gånger. Hände dock vid flera tillfällen att man spillde lite på väg till diskhon och det var ett fasligt torkande av golv. Efter att ha satt ho och häll på samma sida är antalet incidenter lätträknade.
 
Trådskapare
matage

matage

Medlem
Skriver under på detta, gärna med möjlighet att ändra mellan samlad stråle och duschstråle också. Otroligt smidigt!
Jag satte en Mora One Miniprofi och är mycket nöjd.
Dusch eller samlad stråle och designen med gummislang (finns i många olika färger) och snäpp-fäste för handtaget funkar kanon.
Kollade först på en med utdragbar slang men det var nåt som inte klickade med mig.
koksblandare-mora-one-miniprofi__ffce0017-f003-47e4-8dc6-0ee65224a37e.jpg
 
Last edited:
Toppen