Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Nytt kök planeras

Johan L

Medlem
Vi har fortfarande inte bestämt layout ännu. Ett stort problem är hur vi får till en köksö så att det blir bra. Vi vill kunna ha gäster sittandes vid köksö medan man jobbar i köket och vi hittar ingen bra lösning. Så här har köksarkitekten ritat nu vilket inte känns spot on, köksön ser mer ut som ett matbord där det står nu…

sen är köksentren större än den ska vara, vi kan ha lite längre köksvägg där.

Visa bifogad bild 23833

Måste ni ha kvar radiatorn under fönstret till vänster? Annars vore det sjyst att dra underskåp förbi det fönstret. Sätt då ett hörnskafferi i övre vänstra hörnet. Finns konvektorer som man sätter i sockeln om ni behöver uppvärmning där. Men det hela kanske inte funkar mot köksingången?

Kan man dra köksön ut i vinkel från det andra fönstret? Så den inte blir fristående utan hänger ihop med änden av underskåpen där hällen är.
 
  • Like
Reactions: Jos

Jos

Medlem
Måste ni ha kvar radiatorn under fönstret till vänster? Annars vore det sjyst att dra underskåp förbi det fönstret. Sätt då ett hörnskafferi i övre vänstra hörnet. Finns konvektorer som man sätter i sockeln om ni behöver uppvärmning där. Men det hela kanske inte funkar mot köksingången?

Kan man dra köksön ut i vinkel från det andra fönstret? Så den inte blir fristående utan hänger ihop med änden av underskåpen där hällen är.
Ja det är väl egentligen så som vi tänkte från början ang köksön. Det fönstret är ju rätt höjd också, runt 90 så man kan få samma höjd. Däremot är fönstret på kortsidan lägre brösthöjd så blir inget bra med underskåp mot. Vet inte varför hon ritat in elementet där då det inte finns i verkligheten. Kanske för att ett måste flyttas och mest naturliga att sätta under fönstret.
 

Johan L

Medlem
Ja det är väl egentligen så som vi tänkte från början ang köksön. Det fönstret är ju rätt höjd också, runt 90 så man kan få samma höjd. Däremot är fönstret på kortsidan lägre brösthöjd så blir inget bra med underskåp mot. Vet inte varför hon ritat in elementet där då det inte finns i verkligheten. Kanske för att ett måste flyttas och mest naturliga att sätta under fönstret.

Jo, man sätter ju generellt radiatorer under fönstren för att kontra kallras.

En bekant gjorde om köket och satte bänk mot fönstret trots att fönstret hade lägre brösthöjd än bänken. Kan göras helt okej ändå, särskilt om det är en liten nisch. Bra ställe för krukor med örtkryddor till matlagningen kanske?

Vi har "köksö" på det viset, alltså att bänk/underskåp viker av in i rummet, tycker det funkar jättebra. Vi har dock inte bredvid hällen, men borde funka. Finns rätt hyggliga lösningar för innerhörnet som blir också, en vettig karusell kan man ju t ex använda för att lägga in plättjärn, gjutjärnsgryta, wok och annat som ska användas på hällen men inte kommer fram lika ofta som de vanliga kastrullerna och stekpannorna. Tycker man att ytan bakom sittplatserna blir för stor och naken kan man ju sätta in vitrinskåp, bokhyllor eller liknande mot den väggen.
 

Per Stade

Lege artis
Jo, man sätter ju generellt radiatorer under fönstren för att kontra kallras.

Vi hade en köksbänk som gick under ett fönster nästan i liv med fönsterkarmen.
I bänken hade vi en öppning, lika lång som fönstret och cirka en decimeter bred.
Hålet täcktes med ett galler i nivå med bänken.
Inga problem.
 
Trådskapare
matage

matage

Medlem
Nu börjar jag äntligen se ljuset i tunneln och få en försmak för hur det kommer bli.
Köksstommarna sattes i veckan så nästa steg är slutmätning för den rostfria bänken så vi kan kakla, sätta fläkt och fixa sista elen. Skivan till baren är sannolikt 4 veckor bort så mentalt förbereder jag mig på att ha allt på plats, städat och funktionellt till Halloween;)

B3242B49-5873-432A-A6B0-EC388F191262.jpeg
299ED384-DED4-4489-9F24-2C940F61EFB0.jpeg
8D08263E-3EAF-4B46-8C8D-CE525F9AFE9C.jpeg
A3C186EE-84F8-4B54-898F-27AC8FD5B580.jpeg
 
Last edited:

Vingubben

Medlem
Nu börjar jag äntligen se ljuset i tunneln och få en försmak för hur det kommer bli.
Köksstommarna sattes i veckan så nästa steg är slutmätning för den rostfria bänken så vi kan kakla, sätta fläkt och fixa sista elen. Skivan till baren är sannolikt 4 veckor bort så mentalt förbereder jag mig på att ha allt på plats, städat och funktionellt till Halloween;)

Visa bifogad bild 24139 Visa bifogad bild 24140 Visa bifogad bild 24141 Visa bifogad bild 24142
Jäkligt snygg färg. När blir inflyttningsfesten?
 
Trådskapare
matage

matage

Medlem
Taket nästan helt på plats och hällen kommer nästa vecka så det går framåt. Köksinstallatörerna har däremot gjort missar (min byggledare är vansinnig på dem) så det är lite korrigeringar som krävs samt att båda bänkskivorna är sena vilket förskjuter kakling, fläkt mm så vi siktar nu på runt v41.

Jag behöver däremot råd!
Försöker hitta ett bra system för redskapslister med lösa krokar etc för att hänga allt från hushållspapper till diverse slevar mm. Svårt-googlat begrepp så just nu tror jag det lutar åt Ikea. Jag vet att Rösle har men jag verkar bara hitta nån enstaka list men inte det "system" jag letar efter.
Är det nån som har tips på andra ställen att kolla på som har kompletta system?



3A7603A2-93D0-4872-BAD9-CF8304B6C37E.jpeg
0B780EFA-67DA-4C27-A429-159BB80EC52C.jpeg
 
Last edited:

Johan L

Medlem
Jag behöver däremot råd!
Försöker hitta ett bra system för redskapslister med lösa krokar etc för att hänga allt från hushållspapper till diverse slevar mm. Svårt-googlat begrepp så just nu tror jag det lutar åt Ikea. Jag vet att Rösle har men jag verkar bara hitta nån enstaka list men inte det "system" jag letar efter.
Är det nån som har tips på andra ställen att kolla på som har kompletta system?

Köksreling, köksstång eller redskapsstång kan du använda som sökord.
 
Trådskapare
matage

matage

Medlem
Köksreling, köksstång eller redskapsstång kan du använda som sökord.
Sökt med alla dessa och varianter därav men hittar inte vad jag föreställt mig. Det kanske är som vanligt att jag blandat ihop mina tänkta ambitioner med önsketänkande kring produkter ;)
Snyggt tak!
Tack - eftersom köket är öppet så satte jag akustikpanel i hela taket. Mycket nöjd!
 

LarsW

Medlem
Taket nästan helt på plats och hällen kommer nästa vecka så det går framåt. Köksinstallatörerna har däremot gjort missar (min byggledare är vansinnig på dem) så det är lite korrigeringar som krävs samt att båda bänkskivorna är sena vilket förskjuter kakling, fläkt mm så vi siktar nu på runt v41.

Jag behöver däremot råd!
Försöker hitta ett bra system för redskapslister med lösa krokar etc för att hänga allt från hushållspapper till diverse slevar mm. Svårt-googlat begrepp så just nu tror jag det lutar åt Ikea. Jag vet att Rösle har men jag verkar bara hitta nån enstaka list men inte det "system" jag letar efter.
Är det nån som har tips på andra ställen att kolla på som har kompletta system?



Visa bifogad bild 24170 Visa bifogad bild 24171
Jag har IKEA's Grundtal i 10+ år, mycket nöjd, tyvärr utgången.
Ersatt med Kungsfors som är mycket lik i utseende bortsett från allt trä. Lite rustik men borde passa in i ett modernt kök om man har rostfria detaljer.

Disclaimer #1: Har inte själv kollat in eller känt på Kungsfors så vet inte om den är lika stabil som Grundtal. Personligen hade jag skippat alla trädetaljer och gått all in för rostfritt.

Disclamier #2: En professionell kock har säkert bättre förslag... :) @Gladekocken ?
 

Johan L

Medlem
Sökt med alla dessa och varianter därav men hittar inte vad jag föreställt mig. Det kanske är som vanligt att jag blandat ihop mina tänkta ambitioner med önsketänkande kring produkter ;)

Tänker precis som LarsW att man kanske kan kika på vad som säljs mot restaurangkök.
 

magnum

Epernay, Frankrike
Sökt med alla dessa och varianter därav men hittar inte vad jag föreställt mig. Det kanske är som vanligt att jag blandat ihop mina tänkta ambitioner med önsketänkande kring produkter ;)

Tack - eftersom köket är öppet så satte jag akustikpanel i hela taket. Mycket nöjd!
Måttbeställ stången hos en hantverkare (inkl. fästen).
 

Jos

Medlem
Jävlar vad avis man blir, vill också vara igång! Vi har gjort helomvändningar och bytt leverantör men i alla fall bestämt oss till 99% att det kommer se ut som nedan. Dock är varken sten eller luckor korrekta mot vad det kommer bli i verkligheten. Stenen är ganska lik men det blir inga synliga skarvar. Luckorna blir ganska ljus valnöt. Golvet blir antagligen detta:
https://www.porcelanosa-usa.com/pro...f7991b4edb2bc7bdaa94de933/1/0/100288916_5.jpg

Ugnarna kommer sitta bredvid varandra och det blir ett annat vitrinskåp. Lampan som hänger över ön är inte heller med, det blir moderna ledspottar. Och definitivt ingen rullgardin :D
E2A73A59-686B-46F3-A4F2-A070E63034BF.jpeg
C1217951-5487-4C20-B186-452A5F49A530.jpeg
 
Last edited:

buteljen

Medlem
Jävlar vad avis man blir, vill också vara igång! Vi har gjort helomvändningar och bytt leverantör men i alla fall bestämt oss till 99% att det kommer se ut som nedan. Dock är varken sten eller luckor korrekta mot vad det kommer bli i verkligheten. Stenen är ganska lik men det blir inga synliga skarvar. Luckorna blir ganska ljus valnöt. Golvet blir antagligen detta:
https://www.porcelanosa-usa.com/pro...f7991b4edb2bc7bdaa94de933/1/0/100288916_5.jpg

Ugnarna kommer sitta bredvid varandra och det blir ett annat vitrinskåp. Lampan som hänger över ön är inte heller med, det blir moderna ledspottar. Och definitivt ingen rullgardin :D
Visa bifogad bild 24175 Visa bifogad bild 24176
Herregud så snyggt ❤️. Är det bara en vägg bakom barstolarna?
 
Last edited:

buteljen

Medlem
Tack! :kyss:

Det är bara en vägg där nu. Vi hade ju tänkt köksskåp där men då blir lite tight med köksö så nu bara vägg med tavellister som blir rejält upplyst av spottarna.

Så här kommer hon(?) se ut irl med samma sten, även köksön. Dock andra luckor/stänkskydd.
Visa bifogad bild 24177
Vad är det för köksproducent? Danskt? Vad skall ni ha för material på stänkskyddet?
 
Toppen