Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Off-topicligans Pizzatråd

anders

Medlem
weezer skrev:
Vanlig vit deg, jag har inga proportioner men vatten, mjöl, jäst, olivolja å salt. kavla tunnt tunnt, åsso lägga på sina favvopålägg. Osten efter tomatsåsen, annars lägger den sig bara som ett lock över allt det goda. Gör pizzan på ett bakplåtspapper, som du sen glider över på den HETA plåten i ugnen, 280-300 grader. 5 minuter, sen färdig å smaska i sig..

Det finns ett litet knep att ta till här. Gå till en affär som säljer braskaminer och be att få köpa några plattor av täljsten. Istället för plåt lägger du plattorna på ett galler och värmer upp det hela. In med pizzan när ugnen är uppvärmd. På det här viset får man en bakning av undersidan precis som hos bagaren. Täljsten kostar inte så många pengar vill jag minnas. Mät ugnen innan du går till butiken.
 

vintjej

Medlem
anders skrev:
Det finns ett litet knep att ta till här. Gå till en affär som säljer braskaminer och be att få köpa några plattor av täljsten. Istället för plåt lägger du plattorna på ett galler och värmer upp det hela. In med pizzan när ugnen är uppvärmd. På det här viset får man en bakning av undersidan precis som hos bagaren. Täljsten kostar inte så många pengar vill jag minnas. Mät ugnen innan du går till butiken.

Är det bättre än en så'n där baksten? Jag har nämligen en så'n, men jag tycker den är lite overrated.
 

David W

Medlem
vintjej skrev:
Är det bättre än en så'n där baksten? Jag har nämligen en så'n, men jag tycker den är lite overrated.

Det ska vara likvärdigt, men det så klart att det kanske finns tv-shopversioner även av det här.

/D
 
Trådskapare
A

anders

Medlem
vintjej skrev:
Hmmmmf, näe den är från Gotland inköpt på Cordon Bleu.

Man kan aldrig förvänta sig samma resultat med amatörutrustning (t ex hemmaugn) som med proffsutrustning (stor stenugn). Resultatet i just det här fallet blir att man får en knaprigare undersida än annars. Ger samma resultat om man bakar frallor.

Annars kan förklaringen vara så enkel som att det här med kvinnor och teknik... nja... ;D
 

Lando

Medlem
SV: Off-topicligans Pizzatråd

Den ser verkligen helt sjukt god ut, wow... Rolig kommentar på slutet "in under 2 minutes - my perfect pizza" Ja, 2 minuter i ugnen, men degen tog ju bara två dar att göra... :D
 

vintjej

Medlem
SV: Off-topicligans Pizzatråd

anders skrev:
Man kan aldrig förvänta sig samma resultat med amatörutrustning (t ex hemmaugn) som med proffsutrustning (stor stenugn). Resultatet i just det här fallet blir att man får en knaprigare undersida än annars. Ger samma resultat om man bakar frallor.

Annars kan förklaringen vara så enkel som att det här med kvinnor och teknik... nja... ;D

Säger du det, Sherlock?
Men, kan man få botten så där smaskigt bränd då på täljsten/pizzasten?
Eller ska jag säga, kan MÄN få det?
 

vintjej

Medlem
SV: Off-topicligans Pizzatråd

Lando skrev:
Den ser verkligen helt sjukt god ut, wow... Rolig kommentar på slutet "in under 2 minutes - my perfect pizza" Ja, 2 minuter i ugnen, men degen tog ju bara två dar att göra... :D

Ja, slutet var bäst, tomaterna tog ju bara 5 timmar att göra.:D

Men grill, högst upp och på högsta värme?
Undrar om det blir bättre då om jag sätter bakstenen så högt som möjligt.
 
Trådskapare
A

anders

Medlem
SV: Off-topicligans Pizzatråd

vintjej skrev:
Säger du det, Sherlock?
Men, kan man få botten så där smaskigt bränd då på täljsten/pizzasten?
Eller ska jag säga, kan MÄN få det?

MÄN har inga problem att fixa en pizza. Med stockholmare vet jag inte... ;D
 
Trådskapare
A

anders

Medlem
SV: Off-topicligans Pizzatråd

vintjej skrev:
Ja, det var nog för grovt, förlåt.;)

Ja, jag börjar känna en längtan efter att söka kontakt med mina inre känslor och samla en grupp könlösa för gruppkramar och gråt med strilande tårar.
 

vintjej

Medlem
SV: Off-topicligans Pizzatråd

anders skrev:
Ja, jag börjar känna en längtan efter att söka kontakt med mina inre känslor och samla en grupp könlösa för gruppkramar och gråt med strilande tårar.

Haha, mission accomplished.:D
 
Trådskapare
A

anders

Medlem
SV: Off-topicligans Pizzatråd

vintjej skrev:
Haha, mission accomplished.:D

Det visade sig gå precis lika bra med en burk starköl med mig i nätbrynja, eller faktiskt, troligen betydligt bättre. ;)
 

vintjej

Medlem
SV: Off-topicligans Pizzatråd

anders skrev:
Det visade sig gå precis lika bra med en burk starköl med mig i nätbrynja, eller faktiskt, troligen betydligt bättre. ;)

Nu känner jag mig lugn igen. Glöm inte att du ska äta din MANS-pizza till.
 
Trådskapare
A

anders

Medlem
SV: Off-topicligans Pizzatråd

vintjej skrev:
Nu känner jag mig lugn igen. Glöm inte att du ska äta din MANS-pizza till.

Efter att ha petat i mig en hel grillad kyckling känner jag att pizzan får anstå till i morgon. Dottern har önskat girospizza på sin födelsedag så det är spikat.
Hembakad pizza undrar du? Icke. Den här ungen är förstörd av dagiskulturen. Hemslagen hollandais går fetbort till förmån för Blå band. Jag känner mig misslyckad som far... :'(
 

vintjej

Medlem
SV: Off-topicligans Pizzatråd

anders skrev:
Efter att ha petat i mig en hel grillad kyckling känner jag att pizzan får anstå till i morgon. Dottern har önskat girospizza på sin födelsedag så det är spikat.
Hembakad pizza undrar du? Icke. Den här ungen är förstörd av dagiskulturen. Hemslagen hollandais går fetbort till förmån för Blå band. Jag känner mig misslyckad som far... :'(

Vet inte om man kan skylla på dagis. Vi har en strålande kokerska på vårt dagis som inte drar sig för att använda getost, pinjenötter, sötpotatis och ruccola t ex. Hon handlar ekologiskt och hel-och halvfabrikat går helt bort. Dessutom tar hon med egna vitvinsslattar till ungarnas risotto. Men tror du vår dotter äter något kul hemma? Nej, ett tag åt hon i princip bara kalla kolhydrater. Snacka om att känna sig misslyckad. Inser att jag är OT nu igen, men det är ju mitt i natten.
Bäst jag går och lägger mig innan jag sabbar den här tråden helt.:)
 

Bubblaren

Medlem
SV: Off-topicligans Pizzatråd

anders skrev:
Efter att ha petat i mig en hel grillad kyckling känner jag att pizzan får anstå till i morgon. Dottern har önskat girospizza på sin födelsedag så det är spikat.
Hembakad pizza undrar du? Icke. Den här ungen är förstörd av dagiskulturen. Hemslagen hollandais går fetbort till förmån för Blå band. Jag känner mig misslyckad som far... :'(

Ditt felval var m a o redan när dottern var 1,5 år, då du valde bort att bli hemmaman - synd!
 
Toppen