Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

[Omröstning] – vinkylsindelning

Vilken indelning tror ni blir bäst?


  • Total voters
    44
Trådskapare
Mattias Schyberg

Mattias Schyberg

Administratör
Har du dina viner i CT, där kan du ju få ut snabb statistik över vad du har och göra en plan efter det? Har du få viner från spridda över många länder och regioner är ju ditt alternativ B ett rimligare alternativ :)
Har inga viner på CT, men har klart mest franskt, sydafrikanskt och tyskt för tillfället, men ämnar jämna ut det hela är det tänkt. :)
 

Bearman

a´lea iacta est iterum
Hade samma problem själv när jag funderade på hur jag skulle ordna flaskorna. Valde väl det som liknar alternativ A. Skulle jag idag välja skulle jag nog gå på alternativ B som start. Viktigast tycker jag dock att de med längst uppskattad lagringshorisont ligger längst in (slipper gräva så mycket i början) och att orda den efter flasktyp (utrymme). Jag håller ordning på vilka flaskor jag har och var de ligger med hjälp av CT, så var de ligger spelar inte så stor roll egentligen
 
Last edited:

Crist(al)ian 77

50 Shades of Grape
Administratör
Angående temperatur så vill jag uppmärksamma på att temperaturen kan skilja sig markant från inställt börvärde.

I min stora och välfyllda Dometickyl skiljer det dig ca 4 grader mellan botten och toppen. Ställer jag in på 12 så är det 12-13 grader i botten och 16-17 grader i toppen.

Sneglar du på ett alternativ med olika temperaturer så får du det "automatiskt". Lägg de du vill ha svalt längst ner helt enkelt. Ditt alternativ B blir nog snarare 4 tempzoner i praktiken. 12-16 för den låga och 16-20 för den höga.

Med reservation för att din kyl kanske klarar att hålla jämn temperatur bättre än min. Oavsett så skulle jag kolla det. Samma gäller luftfuktigheten för övrigt. Min är betydligt torrare än utlovat och jag har ställt in ett glas vatten... Med det sagt så har jag druckit fantastiska viner som lagrats 8 år på den översta och varmaste hyllan (16-18 grader), så du behöver inte ha ångest över det som jag fick när jag mätte temperaturen första gången.

Röstar på alternativ A fast det är snålt med utrymme för mina behov. Att dela in på smaktyp känns besvärligt i längden och eftersom vinet utvecklas så blir det problem men du kanske kan flytta relikerna till en hylla märkt @Daniel A.:D

Sorterar själv i första hand på producent med undantag för att jag har en riktig gayhylla med rosé. Tycker fördelarna överväger nackdelarna. För att välja vin kollar jag i första hand i CT istället för i hyllorna.
 
Trådskapare
Mattias Schyberg

Mattias Schyberg

Administratör
Angående temperatur så vill jag uppmärksamma på att temperaturen kan skilja sig markant från inställt börvärde.

I min stora och välfyllda Dometickyl skiljer det dig ca 4 grader mellan botten och toppen. Ställer jag in på 12 så är det 12-13 grader i botten och 16-17 grader i toppen.

Sneglar du på ett alternativ med olika temperaturer så får du det "automatiskt". Lägg de du vill ha svalt längst ner helt enkelt. Ditt alternativ B blir nog snarare 4 tempzoner i praktiken. 12-16 för den låga och 16-20 för den höga.

Med reservation för att din kyl kanske klarar att hålla jämn temperatur bättre än min. Oavsett så skulle jag kolla det. Samma gäller luftfuktigheten för övrigt. Min är betydligt torrare än utlovat och jag har ställt in ett glas vatten... Med det sagt så har jag druckit fantastiska viner som lagrats 8 år på den översta och varmaste hyllan (16-18 grader), så du behöver inte ha ångest över det som jag fick när jag mätte temperaturen första gången.

Röstar på alternativ A fast det är snålt med utrymme för mina behov. Att dela in på smaktyp känns besvärligt i längden och eftersom vinet utvecklas så blir det problem men du kanske kan flytta relikerna till en hylla märkt @Daniel A.:D

Sorterar själv i första hand på producent med undantag för att jag har en riktig gayhylla med rosé. Tycker fördelarna överväger nackdelarna. För att välja vin kollar jag i första hand i CT istället för i hyllorna.
Bra input. I mitten av kylen ligger jag precis på 12 grader i båda uppmätt med stektermometer externt på en vattenfylld tombutelj.

Har inte kontrollerat variationen, men Climadiff ska vara väldigt jämna och om inte så är jag inte särskilt orolig, men det kan vara bra att optimera därefter som du föreslår.
 

Daniel A

Administratör
Röstar på alternativ A fast det är snålt med utrymme för mina behov. Att dela in på smaktyp känns besvärligt i längden och eftersom vinet utvecklas så blir det problem men du kanske kan flytta relikerna till en hylla märkt @Daniel A.:D

Haha! Nu har jag ju lite kaotisk vinlagring (utspridd på.... 6 "källare", beroende på hur jag räknar), men jag har ju en gömma för reliker, helt klart. Den har dock lite olika kategorier i sig, "odödliga viner", "gammalt men inte peakat", "gammalt, har peakat så drick!) och "dött sedan länge, spelar ingen roll om jag dricker nu eller om tio år". :D
 

grappa

Medlem
Testade A i vår gamla vinkällare och även utan vinskåp så funkar inte A. Man hamnar snabbt i att det behövs omallokering mellan de olika kategorierna. Detta gäller ju B också men sannolikt lite mindre känsligt pga "grövre" indelning.
Min slutsats baserat på mina vinskåp; du kommer inte undan att gärva. Lägg långlagring längst in och övrigt ytterst. Strunta helt i system (kommer ändå bara att fallera) men ha ett excelark så att du har koll på vad som ligger var.
 

Bearman

a´lea iacta est iterum
Testade A i vår gamla vinkällare och även utan vinskåp så funkar inte A. Man hamnar snabbt i att det behövs omallokering mellan de olika kategorierna. Detta gäller ju B också men sannolikt lite mindre känsligt pga "grövre" indelning.
Min slutsats baserat på mina vinskåp; du kommer inte undan att gärva. Lägg långlagring längst in och övrigt ytterst. Strunta helt i system (kommer ändå bara att fallera) men ha ett excelark så att du har koll på vad som ligger var.

Håller helt med, A är en utopi om man har en vinkyl. Efter några år, så lägger man nya flaskor där det finns plats. Har lite lättare att hantera A i den vanliga källaren (alla har samma plats i CT). Håller man koll på var flaskorna ligger i kylen (jag har löst det att varje hyllplan har en plats i CT) via excel eller som jag gör via CT så är det inga problem. Då så spelar det ingen roll var de ligger. Vill man allokera om efter drickfönster, så gör man det för varje hyllplan vid behov, så att man slipper registrera om i CT.

De som inte ligger i kylen (utan i utrymmet under trappen) är de röda delade efter land och övriga viner efter typ. Även de som skall drickas i närtid ligger där. Kylen håller 12 grader året runt och utrymmet under trappen håller ca 12-15 grader 6 månader per år och 15-17 grader resten av året. Så jag försöker hålla de med längst drickfönster i kylen.
 
Last edited:
Trådskapare
Mattias Schyberg

Mattias Schyberg

Administratör
Testade A i vår gamla vinkällare och även utan vinskåp så funkar inte A. Man hamnar snabbt i att det behövs omallokering mellan de olika kategorierna. Detta gäller ju B också men sannolikt lite mindre känsligt pga "grövre" indelning.
Min slutsats baserat på mina vinskåp; du kommer inte undan att gärva. Lägg långlagring längst in och övrigt ytterst. Strunta helt i system (kommer ändå bara att fallera) men ha ett excelark så att du har koll på vad som ligger var.
Man kan säga så här: Jag har till en början börjat arrangera enligt modell "A" med stora gapande hål och kommer köra enligt den modellen till en början. Min motivering är att jag får bäst överblick rent visuellt just nu och att det mentalt får mig att vilja sträva efter en sund fördelning i längden. Jag vill ju gärna ha ett balanserat utbud och med den här indelningen så blir det uppenbart vilka fack jag borde satsa på att fylla. Starkt, sött och bubbel är alarmerande luftiga och likså några till. Just nu känner jag mig således extra taggad att fylla upp.

Jag delar dock det många påtalat att indelningen inte kommer att hålla, men det ser jag som en trevlig liten syssla att pilla med när den dagen kommer. Just nu i alla fall.

Kommer också gå på linjen att ställa upp temperaturen till ca 14 grader i båda, vilket är en bra kompromisstemperatur.

En vacker dag kanske jag även tar mig tid att skapa en databas på CT eller på annat vis, men det gör jag först när det börjar bli svårt att ha koll. :)
 

Bearman

a´lea iacta est iterum
Man kan säga så här: Jag har till en början börjat arrangera enligt modell "A" med stora gapande hål och kommer köra enligt den modellen till en början. Min motivering är att jag får bäst överblick rent visuellt just nu och att det mentalt får mig att vilja sträva efter en sund fördelning i längden. Jag vill ju gärna ha ett balanserat utbud och med den här indelningen så blir det uppenbart vilka fack jag borde satsa på att fylla. Starkt, sött och bubbel är alarmerande luftiga och likså några till. Just nu känner jag mig således extra taggad att fylla upp.

Jag delar dock det många påtalat att indelningen inte kommer att hålla, men det ser jag som en trevlig liten syssla att pilla med när den dagen kommer. Just nu i alla fall.

Kommer också gå på linjen att ställa upp temperaturen till ca 14 grader i båda, vilket är en bra kompromisstemperatur.

En vacker dag kanske jag även tar mig tid att skapa en databas på CT eller på annat vis, men det gör jag först när det börjar bli svårt att ha koll. :)

Du kommer ha dålig koll rätt så fort efter att du lagt in vinerna i dina kylare och börjar fylla den med nya viner utan hjälpmedel... Alla som sparar viner i större kvantitet, har koll på vad man har via hjälpmedel (Excel eller annat verktyg typ CT). Men visst prova du och så kommer vi andra som provat att säga: "We told you so". Går inte att visuellt hålla koll på vad du har med två kylar (hundratals viner...). Tar dock inte så stor tid att lägga in dem i tex CT senare, Blir bara jobbigt att ta ut alla flaskorna senare. Dessutom har du koll på vad du dricker..
 
Last edited:
Trådskapare
Mattias Schyberg

Mattias Schyberg

Administratör
Du kommer ha dålig koll rätt så fort efter att du lagt in vinerna i dina kylare och börjar fylla den med nya viner utan hjälpmedel... Alla som sparar viner i större kvantitet, har koll på vad man har via hjälpmedel (Excel eller annat verktyg typ CT). Men visst prova du och så kommer vi andra som provat att säga: "We told you so". Går inte att visuellt hålla koll på vad du har med två kylar (hundratals viner...). Tar dock inte så stor tid att lägga in dem i tex CT senare, Blir bara jobbigt att ta ut alla flaskorna senare. Dessutom har du koll på vad du dricker..
Jag kommer att överge min indelning så småningom och jag kommer att behöva hålla koll på vinerna i en databas när antalet når en kritisk mängd, men allt har sin tid och det kommer inte skada min situation i framtiden om vinerna har varit sorterade i en speciell ordning den dag jag behöver överge den. :)

Det är inte meningslöst att leva för att man ändå måste dö förr eller senare! ;)
 
Trådskapare
Mattias Schyberg

Mattias Schyberg

Administratör
Jag har full respekt för att ni har tröttnat på allt velande fram och tillbaka och har slutat att bry er vid det här laget, men det blev ett alternativ "C", som är en modifierad variant av alternativ "A". ;) Planerade om och fixade ett mer allmänt fack för vita och orangea viner som inte är av klassisk "tysk stil". Kommer mest troligt aldrig ha lika mycket vitt som rött och således tror jag att det kommer att räcka med två fack totalt, åtminstone initialt. Mycket vitt dricks dessutom ungt (relativt) och behöver således inte ta upp onödigt med plats. Riesling av alla de slag kommer att vara överrepresenterat på den vita sidan. Lite vit bdx och vit rioja, samt diverse cheninblanc och chardonnay lär jag ha, men jag tror upplägget kan funka hyfsat. Bubbel, sött och starkt får dela hylla, men vi får se om champagneintresset tar mer fart i framtiden. Jag kan dessutom optimera temperaturerna i skåpen bättre, med några grader svalare i den högra för optimal vitvinstemperatur och aningen varmare i det vänstra.

Det sista är förmodligen inte sagt ännu misstänker jag...:D

Bild på etiketter 5.JPG
 

Gomseglet

Medlem
Helt försent så kommer jag ändå in här med något jag själv insett: habegäret. Jag vill gärna sortera mina långlagrare på ett annat ställe än de mer kortsiktigt drickbara flaskorna, helt enkelt för att jag inte ska frestas att korka upp en långlagrare för tidigt. Jag skulle alltså välja alternativ B.
Å andra sidan så kanske du har bättre källardisciplin än jag. Å tredje sidan kanske du köper fler flaskor av varje långlagrare än jag, så att det blir ett mindre problem att någon slinker upp i förtid. Å fjärde sidan kanske du har fler flaskor att dricka nu än jag, så att frestelsen inte blir så stor.
Vad vet jag!
 

Vingubben

Medlem
Här kommer alternativ D som jag kör på efter som det är så här jag tänker när jag köper och konsumerar vin. Brukar dock falla ihop efter ett tag då flaskform och platsbrist brukar ställa till det.

Bordeaux
Bordeauxblend övriga geografier
Rhone
Rohneblend övriga geografier
Bourgogne
PN övriga världen
Italien Rött
Spanien Rött
Övrigt rött
Vita torra
Bubbel
Port, sherry, madeira, söta vita

Varför göra det enkelt när man kan krångla till det?
 
Trådskapare
Mattias Schyberg

Mattias Schyberg

Administratör
Jag har full respekt för att ni har tröttnat på allt velande fram och tillbaka och har slutat att bry er vid det här laget, men det blev ett alternativ "C", som är en modifierad variant av alternativ "A". ;) Planerade om och fixade ett mer allmänt fack för vita och orangea viner som inte är av klassisk "tysk stil". Kommer mest troligt aldrig ha lika mycket vitt som rött och således tror jag att det kommer att räcka med två fack totalt, åtminstone initialt. Mycket vitt dricks dessutom ungt (relativt) och behöver således inte ta upp onödigt med plats. Riesling av alla de slag kommer att vara överrepresenterat på den vita sidan. Lite vit bdx och vit rioja, samt diverse cheninblanc och chardonnay lär jag ha, men jag tror upplägget kan funka hyfsat. Bubbel, sött och starkt får dela hylla, men vi får se om champagneintresset tar mer fart i framtiden. Jag kan dessutom optimera temperaturerna i skåpen bättre, med några grader svalare i den högra för optimal vitvinstemperatur och aningen varmare i det vänstra.

Det sista är förmodligen inte sagt ännu misstänker jag...:D

Visa bifogad bild 12097
Är inte i närheten av att ha fullt, men jag lider med de som enbart har en vinkyl. Har numera lagt upp alla viner på CT dessutom. Indelningen fungerar precis som jag hade tänkt. Jag styr mina inköp efter min sunda indelning och eftersom jag är så bred i min smak, fungerar det utmärkt. Behöver fylla upp med söta, starka, Nord- och Sydamerika och mousserande medan jag bör ligga lågt med vitt om inte ursprunget är Tyskland, Österrike eller Alsace.

Jag har dock utrymme för allt jag vill länge än, men min plan är att fylla på balanserat hela vägen, vilket känns som en bra plan istället för att köpa allt jag kommer över. :)
 

Pontus

Medlem
Är inte i närheten av att ha fullt, men jag lider med de som enbart har en vinkyl. Har numera lagt upp alla viner på CT dessutom. Indelningen fungerar precis som jag hade tänkt. Jag styr mina inköp efter min sunda indelning och eftersom jag är så bred i min smak, fungerar det utmärkt. Behöver fylla upp med söta, starka, Nord- och Sydamerika och mousserande medan jag bör ligga lågt med vitt om inte ursprunget är Tyskland, Österrike eller Alsace.

Jag har dock utrymme för allt jag vill länge än, men min plan är att fylla på balanserat hela vägen, vilket känns som en bra plan istället för att köpa allt jag kommer över. :)
De flesta strategier fungerar utmärkt tills det börjar bli fullt :).
 
Trådskapare
Mattias Schyberg

Mattias Schyberg

Administratör
Det behöver man absolut inte vara för att få problem med fulla vinkylar, det var inte så jag menade. Det räcker att man att köper på sig ett antal långliggare efterhand. Svårt att hålla balans på ett begränsat utrymme är min erfarenhet...
Jag anser inte att ett luftigt utrymme – där jag utan att kompromissa, eller ens vara i närheten av att överfylla, kan fylla på med ca 400 viner – för ett särskilt "begränsat" utrymme. Känner man behov av mer utrymme tror jag att man mest troligt har en viss fallenhet för att "samla" och tenderar köpa mer än man förbrukar. Kanske till och med köper och äger mer än vad som kommer att förbrukas innan dödens dagar, om beteendet håller i sig upp i åren. Jag vill ju gärna dricka nya erövringar också, sånt man plockar upp och dricker direkt.

Men visst, min uppfattning om saken kan säkert ändras med tiden, men de år jag lagt bakom mig som vinnörd indikerar inga sådana tendenser. :)
 
Toppen