Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

[Omröstning] – vinkylsindelning

Vilken indelning tror ni blir bäst?


  • Total voters
    44

Pontus

Medlem
Jag anser inte att ett luftigt utrymme – där jag utan att kompromissa, eller ens vara i närheten av att överfylla, kan fylla på med ca 400 viner – för ett särskilt "begränsat" utrymme. Känner man behov av mer utrymme tror jag att man mest troligt har en viss fallenhet för att "samla" och tenderar köpa mer än man förbrukar.
Man kan ha olika strategier gällande detta naturligtvis, men det behöver inte alls vara så att man har en fallenhet för att samla på nivån 400 flaskor. Jag kan ta mig själv som exempel. Jag köper mestadels för framtida konsumtion. Jag har en bit över 1000 flaskor idag och konsumerar typ en flaska i veckan. 50 flaskor om året i 20 år - inte så jättemycket ändå. Det är också kul att ha mycket att välja på när andan faller på, att ha en viss bredd i sortimentet så att säga. Och inte heller då är 1000 flaskor sådär jättemycket under antagande att det i praktiken är kanske en tredjedel unika viner. Börjar man däremot komma upp i flera tusen flaskor och inte ha någon som helst strategi för framtiden börjar varningsklockorna ringa.
 

Bearman

a´lea iacta est iterum
Hur många flaskor man bör ha i källaren beror förstås på hur mycket man konsumerar och hur moget vin man vill ha. Jag har ca 300 flaskor och konsumerar mer än en flaska i veckan, men det kompenserar jag med hur mycket jag köper (+att man köper vin för tidig konsumtion som jag inte orkar lägga in i CT).

Så jag tycker inte jag behöver 10-20 års konsumtion givet att jag inte köper nytt vin, utan försöker hålla källaren, så att jag kan dricka vin med "rätt" drickfönster. Kanske behöver jag öka lite från nuvarande nivå, men jag tror inte jag behöver 1000 flaskor i källaren för att nå mitt mål. Vore iofs kul för barnen att de har 10-20 års konsumtion kvar när man lägger benen i vädret...
 
Last edited:

chambertin

Medlem
Jag anser inte att ett luftigt utrymme – där jag utan att kompromissa, eller ens vara i närheten av att överfylla, kan fylla på med ca 400 viner – för ett särskilt "begränsat" utrymme. Känner man behov av mer utrymme tror jag att man mest troligt har en viss fallenhet för att "samla" och tenderar köpa mer än man förbrukar. Kanske till och med köper och äger mer än vad som kommer att förbrukas innan dödens dagar, om beteendet håller i sig upp i åren. Jag vill ju gärna dricka nya erövringar också, sånt man plockar upp och dricker direkt.

Men visst, min uppfattning om saken kan säkert ändras med tiden, men de år jag lagt bakom mig som vinnörd indikerar inga sådana tendenser. :)

Nu vet jag ju inte riktigt hur du tänker för att komma fram till 400 flaskor men den mängden omsätter ju ganska många här på 3-5 år ( i alla fall gör jag det) så ser inte alls fler flaskor än det som ngt uttryck för samlande. Omsättningen, utrymme, inriktningen (vitt ungt/moget, bubbel ungt/moget, rött ungt/moget, fortiffierat ungt/moget) och ekonomin sätter för egen del ramarna vg storleken på källaren väsentligt mer än något annat. Gillar och prioriterar att variera mitt drickande mer än ngt annat (vilket bara det gör källaren större än vad den borde vara) men tycker också ofta bättre om viner som har lite mognad snarare än primärfruktiga. Framför allt gäller det dom röda och i förlängningen så innebär ju detta att jag måste köpa och lagra mer än om jag hade haft stor faiblesse för ung Dolcetto, Sauvignon Blanc eller Bojo.

Bristerna i utbudet i Sverige och den dåliga tillgängligheten var en annan viktig aspekt som tidigt gjorde att jag ville ha det jag får lust att dricka hemma hos mig snarare än att vara beroende av om det fanns på en närliggande vinkällarbutik. En annan aspekt på lagrandet är proveniensen som ju ganska ofta kan vara ett stort frågetecken för äldre viner men som man ju slipper nästan helt och hållet om man lagrar själv och köper ungt vid första släppet.

Med en konsumtion på ca 3 fl/vecka så omsätter man ju 750 fl på bara 5 år. 10-årsgränsen är ju t.ex ofta en ganska lämplig tid att börja dricka många lite fylligare och ambitösa röda, söta vita, bättre Pinoter, bra årgångschampagne m.m och det blir ju ganska svårt att kombinera med en källare som skall ha bredd men samtidigt inte får bli för stor. Visserligen dricker ju även jag många viner långt före 10-årsdagen men snittet hamnar nog någonstans runt 5-7 år (men har trots det inga planer på att trilla av pin om 8 år :D) vilket har gjort att källaren ligger (och har legat ganska länge) och pendlar runt 800-1000fl (och då har jag ändå vädligt tunnt med viner från massor av intressanta vinområden). Samlandet ser jag som ganska minimalt och har väl egentligen bara tagit sig uttryck i att man då och då köper några årgångar för mycket av ett vin för att ngn gång kunna sätta ihop en vertikal. Svårt att vara samlare och varje vecka sumpa några av älsklingarna med korkskruven.;)

Dom flesta vinnördar jag träffat genom året brukar dessutom vara väldigt generösa med att öppna sina bästa viner när man träffas vilket jag svårligen ser att den inbitne samlaren skulle göra.

Så min rekommendation blir alltså att du snart bör köpa två vinkylar till @Mattias Schyberg !
Jag lovar att jag skall göra allt som står i min makt för att dom inte skall bli fulla. :D
 
Trådskapare
Mattias Schyberg

Mattias Schyberg

Administratör
Nu vet jag ju inte riktigt hur du tänker för att komma fram till 400 flaskor men den mängden omsätter ju ganska många här på 3-5 år ( i alla fall gör jag det) så ser inte alls fler flaskor än det som ngt uttryck för samlande. Omsättningen, utrymme, inriktningen (vitt ungt/moget, bubbel ungt/moget, rött ungt/moget, fortiffierat ungt/moget) och ekonomin sätter för egen del ramarna vg storleken på källaren väsentligt mer än något annat. Gillar och prioriterar att variera mitt drickande mer än ngt annat (vilket bara det gör källaren större än vad den borde vara) men tycker också ofta bättre om viner som har lite mognad snarare än primärfruktiga. Framför allt gäller det dom röda och i förlängningen så innebär ju detta att jag måste köpa och lagra mer än om jag hade haft stor faiblesse för ung Dolcetto, Sauvignon Blanc eller Bojo.

Bristerna i utbudet i Sverige och den dåliga tillgängligheten var en annan viktig aspekt som tidigt gjorde att jag ville ha det jag får lust att dricka hemma hos mig snarare än att vara beroende av om det fanns på en närliggande vinkällarbutik. En annan aspekt på lagrandet är proveniensen som ju ganska ofta kan vara ett stort frågetecken för äldre viner men som man ju slipper nästan helt och hållet om man lagrar själv och köper ungt vid första släppet.

Med en konsumtion på ca 3 fl/vecka så omsätter man ju 750 fl på bara 5 år. 10-årsgränsen är ju t.ex ofta en ganska lämplig tid att börja dricka många lite fylligare och ambitösa röda, söta vita, bättre Pinoter, bra årgångschampagne m.m och det blir ju ganska svårt att kombinera med en källare som skall ha bredd men samtidigt inte får bli för stor. Visserligen dricker ju även jag många viner långt före 10-årsdagen men snittet hamnar nog någonstans runt 5-7 år (men har trots det inga planer på att trilla av pin om 8 år :D) vilket har gjort att källaren ligger (och har legat ganska länge) och pendlar runt 800-1000fl (och då har jag ändå vädligt tunnt med viner från massor av intressanta vinområden). Samlandet ser jag som ganska minimalt och har väl egentligen bara tagit sig uttryck i att man då och då köper några årgångar för mycket av ett vin för att ngn gång kunna sätta ihop en vertikal. Svårt att vara samlare och varje vecka sumpa några av älsklingarna med korkskruven.;)

Dom flesta vinnördar jag träffat genom året brukar dessutom vara väldigt generösa med att öppna sina bästa viner när man träffas vilket jag svårligen ser att den inbitne samlaren skulle göra.

Så min rekommendation blir alltså att du snart bör köpa två vinkylar till @Mattias Schyberg !
Jag lovar att jag skall göra allt som står i min makt för att dom inte skall bli fulla. :D
Det mesta jag dricker är ganska ungt och saknar behov att lagras. Där är skillnaden. Ser ingen poäng att ha allt man någonsin kan tänkas vilja ha hemma om man inte har en stor vinkällare. Om jag har klarat mig helt utan vinkällare i flera år utan att lida det minsta lär mitt utrymme räcka väldigt långt enligt hur jag fungerar.
 

Mats Petri

Österlen
Jag kör geografiskt med namnade hyllor. Lite beroende på hur vinerna är fördelade inom landet och när jag har många flaskor från samma region/distrikt kan det finnas sub-hyllor, ex: "Italien", "Italien Piemonte", "Norra Rhône", "Italien vita", etc.
Nu ser jag att du inte använder CT, men annars finns där en bra funktion ("Wine ready to drink") för att hitta viner där drickfönstret börjar gå mot sitt slut.
Jag tror det är rätt mycket bundet till person hur man väljer att organisera. Det värsta som kan hända är ju man måste flytta om pavorna och det är ju rätt trevlig sysselsättning om man nu är lagd på det hållet ;) en höstig dag när vinden viner.
Vet att jag är sen på bollen och att det mesta redan är sagt, men det här är iaf mina tankar.
 
Trådskapare
Mattias Schyberg

Mattias Schyberg

Administratör
Jag kör geografiskt med namnade hyllor. Lite beroende på hur vinerna är fördelade inom landet och när jag har många flaskor från samma region/distrikt kan det finnas sub-hyllor, ex: "Italien", "Italien Piemonte", "Norra Rhône", "Italien vita", etc.
Nu ser jag att du inte använder CT, men annars finns där en bra funktion ("Wine ready to drink") för att hitta viner där drickfönstret börjar gå mot sitt slut.
Jag tror det är rätt mycket bundet till person hur man väljer att organisera. Det värsta som kan hända är ju man måste flytta om pavorna och det är ju rätt trevlig sysselsättning om man nu är lagd på det hållet ;) en höstig dag när vinden viner.
Vet att jag är sen på bollen och att det mesta redan är sagt, men det här är iaf mina tankar.
Använder CT numera. :)
 

chambertin

Medlem
Det mesta jag dricker är ganska ungt och saknar behov att lagras. Där är skillnaden. Ser ingen poäng att ha allt man någonsin kan tänkas vilja ha hemma om man inte har en stor vinkällare. Om jag har klarat mig helt utan vinkällare i flera år utan att lida det minsta lär mitt utrymme räcka väldigt långt enligt hur jag fungerar.
Ja det vet jag ju att det är så för din del.
Andra har ju kanske en annan syn på det och med andra smakprefrenser följer andra behov utan att därför vara samlare.
Har inget behov av att kunna ha alla viner jag någonsin kommer att dricka hemma. Det var heller inte riktigt det jag försökte ge uttryck för i mitt förra inlägg.
 
Trådskapare
Mattias Schyberg

Mattias Schyberg

Administratör
Ja det vet jag ju att det är så för din del.
Andra har ju kanske en annan syn på det och med andra smakprefrenser följer andra behov utan att därför vara samlare.
Har inget behov av att kunna ha alla viner jag någonsin kommer att dricka hemma. Det var heller inte riktigt det jag försökte ge uttryck för i mitt förra inlägg.
Ja, att kalla alla som inte tänker som jag för "samlare" är nog att överdriva givetvis. :)
 

Silenos

Medlem
Innehållet i min vingömma är mycket snävt, däri finns i runda slängar 80% av samma vinsort (även om jag dricker mer varierat än så (lite grann i alla fall)) men ändock så känns mina två vinkylar av fullstorlek allt för små! Hela grejen med lagringsutrymme mynnar egentligen ut i tre frågor (vilket ni snuddat): Vill man dricka moget*? Om svar ja, när infinner sig den**? Och tre, går det lasta oket på någon annan***?

Det är också intressant att alla i tråden verkar tycka att begreppet samlare är ett skällsord. Där skiljer sig nog vin ifrån andra fack. Få skulle nog kalla Ernest Thiel en samlare (följt av uppnäst fnys) på samma sätt. Men konst kan ju konsumeras utan att förbrukas...

*Ja tack, gärna ibland åtminstone.
**Allt för sent tyvärr, både producenter och nasare underdriver rejält. Det händer ju ingenting på fem, sex år om årgången är god, det krävs snarare 15.
*** I mitt fall nej, vinerna säljs till slutkund inom ett år efter släpp allt som oftast, sen så är de borta från marknaden. När det kommer till Bordeaux däremot (som jag också gillar), vilken befrielse! Jag kommer aldrig mer köpa ung lagringskrävande bordeaux.
 

Poussard

Medlem
Ni som säger att man behöver 1000 fl i sin källare menar ni att allt man dricker tas från källaren då? För i min värld kan man ha en fungerande källare på typ 100 fl... (givet att man köper mkt som dricks snarare än att allt tas från källaren alltså).
 

Pontus

Medlem
Ni som säger att man behöver 1000 fl i sin källare menar ni att allt man dricker tas från källaren då? För i min värld kan man ha en fungerande källare på typ 100 fl... (givet att man köper mkt som dricks snarare än att allt tas från källaren alltså).
Behovet, om man kan kalla det så, är ju högst individuellt och bestäms av en mängd faktorer. För min egen del - det är sällan jag köper något för direkt konsumtion. Det handlar helt enkelt om en kombination av lagring på sikt och att ha ett hyfsat utbud tillgängligt. Typ 1000 flaskor funkar för mig, men jag kunde klarat mig på betydligt färre om jag valt att inhandla färre flaskor av samma sort. Men jag gillar att följa ett vins utveckling över tid, därför blir det oftast 3-6 flaskor när jag köper.
 

grappa

Medlem
En starkt påverkande faktor för mig är också antal områden. Mina utgångspunkter; i) vill ha bra vin, ii) vill kunna ha tillgång nu och inte vänta på lanseringar, iii) vill kunna välja mellan många olika sorter och områden, iv) vertikaler kan vara intressant, v) vissa producenter intressanta även från udda områden (Mastrobardini, Ch Musar).
Eftersom områdena är många; Alsace (Riesling, Gewurz, Pinot Gris), Champagne, Bourgogne (rött och vitt), Chablis, Hermitage (rött och vitt), Cote-Rotie, Cornas, Sait Joseph, Gigondas, C9dP, Bandol, Languedoc, Madiran, Cahors, Bordeaux, Loire (många underområden), Barolo, Barbaresco, Chianti, Bunello di Montalcino, Scicilien, Rioja, Priorat, Montsant, Pfalz, Rheingau, Mosel, Oregon, Napa, Sonoma, Hunter Valley, Margaret River, Marlborough, Central Otago, ....
Det blir inte särskillt många flaskor per distrikt innan man är upp i ca 1000.
Konsumtionstakten är den riktiga begränsningen. 1 flaska i veckan innebär ju ganska lugn takt och 1000 flaksor på lager blir då för mycket. 400 st passar nog bättre med det randvillkoret.
 

Poussard

Medlem
Jag förstår. Om man varje år ska ha tillgängliga flaskor av alla områden, då förstår jag att det tar plats. Jag är lite mer random i min uppbyggnad. Jag kommer garanterat hamna i situationen där jag säger ”åh drack ju ett gott N år lagrat vin från område X förra året, nu skulle det passa med ett liknande igen, men jag köpte tyvärr inte några viner alls från X för N+1 år sen.”
 

Sundbom

Medlem
Jag skulle gärna bygga på min källare och samtidigt dricka i samma takt. Mitt stora problem just nu är att jag handlar precis så mycket jag har råd med och dricker ungefär så mycket jag önskar. Så i källaren är det 4-5 flaskor in och 4-5 flaskor ut i veckan ungefär. Ett nollsummespel med +/- 10-15 flaskor på årsbasis.

Så vad göra?

1. Dricka mindre och på så sätt bygga källare (svårt, och blir svårare och svårare ju större passionen blir. Bor för långt ifrån en vettig vinbar för ett spontant glas. Tänk om det mesta kunde finnas på halvflaska.
2. Satsa på ett billigare snittpris på vinerna. (Nja, det går snarare åt andra hållet)
3. Bestämma att familjen ska äta mindre och säga upp alla onödiga försäkringar?
4. Sälja huset och flytta in i en 3:a och sätta sprätt på vinsten? Fast då har jag ingen källare längre.

Och nej, det är egentligen inte synd om mig. Men ju fler flaskor jag har under bältet desto mer inser jag att jag uppskattar viner med lite mognad. Förut när jag enbart hade lite flaskor så intalade jag mig att jag gillade unga viner. Nu har jag upptäckt the power of lagring.
 

john b

Medlem
Bumpar denna skojiga tråd som fick mig att fundera lite på förvaringen när mina två climadiff skulle fyllas häromveckan.

Slutresultatet:

20190717_170228.jpg


Självklart räckte inte skåpen till från dag ett så garderobslagrar fortsatt en del tyvärr.

I efterhand önskar jag att jag tagit mig tid till att redigera champagneflaskornas location i CT till rätt hylla. Tråkigare än man tror att inte ha en aning om vilken hylla av fyra som en specifik flaska ligger på

(
)

Notera att skåpen är en temporär lösning i väntan på ombyggnad och tillbyggnad av huset då en riktig vinkällare ska byggas (förhoppningsvis)
 
Trådskapare
Mattias Schyberg

Mattias Schyberg

Administratör
Bumpar denna skojiga tråd som fick mig att fundera lite på förvaringen när mina två climadiff skulle fyllas häromveckan.

Slutresultatet:

Visa bifogad bild 17527

Självklart räckte inte skåpen till från dag ett så garderobslagrar fortsatt en del tyvärr.

I efterhand önskar jag att jag tagit mig tid till att redigera champagneflaskornas location i CT till rätt hylla. Tråkigare än man tror att inte ha en aning om vilken hylla av fyra som en specifik flaska ligger på

(
)

Notera att skåpen är en temporär lösning i väntan på ombyggnad och tillbyggnad av huset då en riktig vinkällare ska byggas (förhoppningsvis)
Det var en udda indelning jämfört med min, som för övrigt fortfarande gäller även om Frankrike-hyllan börjar bli full! :p
 

Sonderlese

Medlem
Jag är en praktisk lagd man, jag röstar ”B”.
Jag lägger alltid mina drickfärdiga vinflaskor för sig och plockar från dem. Ändå missar jag nån för att upptäcka flera år senare ett väl lagrat vin som borde ha druckits tidigare :p Sicken I-lands problem! :cool:
 
Toppen