Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Personlig smak

Martin F

Medlem
Håller med, dock med undantaget vällagrad Chablis på 1er eller GC nivå. Minst 10 år, gärna 15 eller mer. Nyanserna av vällagad ost och nötter kombinerat med mineralerna och den jämförelsevis slanka kroppen är riktigt härlig.

Annars blir det väldigt mycket pinot för mig, helst från bourgogne. Gillar också lagrad champagne, halvtorr riesling (Mosel FTW!) och Bordeaux med minst 10 år på nacken. Och Frappato!
Kul med lite frappatokärlek! Tycker den får oförskämt lite dito i skuggan av nerello mascalese.
 

Byfånen

Leg. byfåne
Just Gato Negro har jag svårt för men jag måste säga att det senaste året har jag längtat efter att sitta på en uteservering och dricka typ Falcon och snacka skit.
Har i ärlighetens namn inte sölat Gato Negro, men det är ett namn som gör sig i text. Köper hellre god dolcetto, eller mumsig spätburgunder för samma penning, men känslan är densamma. Att vin gör sig bäst med vänner. Imorrn blir det så, i goda vänners lag, för första gången på ett bra tag. Tror snålvin från Marche blir kvällens rödpang och redan på förhand vet jag att alla blir nöjda.
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Detta flög genom min feed på Linkedin idag, @m3lk3r bäste vän:
657545EB-AC27-4FB0-9226-4801AC3AA3F9.jpeg


Personligen gillar jag så mycket att det är enklare rada upp de saker jag inte gillar.:
  • Blaskigt, personlighetslöst och onödigt ungt (överfruktigt).
  • Druvorna: Gamay och Muscat Bailey A (fattar inte varför man envisas med att odla dessa skräpdruvor) och Ruché, vars aromatik får mig att må illa.
  • Generellt sett viner utan ålder eller utan förmåga att mogna med ålder.
  • Det mesta med bubblor, utom Cava.
  • Etikettsdrickarviner (bara waste of $$$ ur kvalitetsaspekten, och min pickadoll ger mig inga komplex)
  • Sönderoxiderade och/eller korkskadade viner.
 

Bastardo

Medlem
Detta flög genom min feed på Linkedin idag, @m3lk3r bäste vän:
Visa bifogad bild 23527

Personligen gillar jag så mycket att det är enklare rada upp de saker jag inte gillar.:
  • Blaskigt, personlighetslöst och onödigt ungt (överfruktigt).
  • Druvorna: Gamay och Muscat Bailey A (fattar inte varför man envisas med att odla dessa skräpdruvor) och Ruché, vars aromatik får mig att må illa.
  • Generellt sett viner utan ålder eller utan förmåga att mogna med ålder.
  • Det mesta med bubblor, utom Cava.
  • Etikettsdrickarviner (bara waste of $$$ ur kvalitetsaspekten, och min pickadoll ger mig inga komplex)
  • Sönderoxiderade och/eller korkskadade viner.
1. Då får vi vara lyckliga som inte har sådana viner hos bolis: Muscat Bailey A.
2. Inte ens champagne? :) Det var lite otippad, men jag har hört många lovorda cava, så den bör vara av hög klass gentemot många andra liknande viner.
 
Last edited:

Bastardo

Medlem
Så vilket är då bäst? Ett bra vin i dåligt sällskap eller ett dåligt vin i bra sällskap? :D
En tankenöt man kanske skall vända en extra gång;)
Om man misstänker att det inte kommer att bjudas några godare viner hos en kompis, kan man ta med ett par flaskor av sina egna.
Jag känner till, att alla vet inte ens om att kranviner har bäst före datum! Tänk om du skulle bli bjuden på ett sånt vin som har redan blivit för gammal … ;)
 

m3lk3r

Medlem
Detta flög genom min feed på Linkedin idag, @m3lk3r bäste vän:
Visa bifogad bild 23527

Personligen gillar jag så mycket att det är enklare rada upp de saker jag inte gillar.:
  • Blaskigt, personlighetslöst och onödigt ungt (överfruktigt).
  • Druvorna: Gamay och Muscat Bailey A (fattar inte varför man envisas med att odla dessa skräpdruvor) och Ruché, vars aromatik får mig att må illa.
  • Generellt sett viner utan ålder eller utan förmåga att mogna med ålder.
  • Det mesta med bubblor, utom Cava.
  • Etikettsdrickarviner (bara waste of $$$ ur kvalitetsaspekten, och min pickadoll ger mig inga komplex)
  • Sönderoxiderade och/eller korkskadade viner.
Brett King, bror till Hästfilt King
 

Magikern

Medlem
Gillar sällan vitt vin från Rhonedalen om de inte har superkvalitet och lagom ålder. Det samma gäller vitt från Napa och Australien. Gillar inte halvtorr riesling i tysk stil i regel men Eiswein och Beerenauslese är ofta gott. Naturviner kan jag sällan se tjusningen med. Inte heller oxiderade viner i allmänhet. Efterlyser stilla vita pinotblends eftersom bubblor är onödigt i kvalitetsviner.

Sangiovese funkar bäst i blends och det samma gäller i mindre grad Cab. Nebbiolo är som bäst när de påminner om prestigeviner från Gevrey-Chambertin och Brunello är som bäst när de närmar sig Saint-Emilion viner.

De enda druvorna som funkar bra med låg syra är Cab och Petit Verdot.

Pinot har hysteriskt ojämn nivå men när den är som bäst är druvan nummer 1 för rött och ofta även för vitt. Merlot är nummer 2 (för rendruviga med) men där är det viktigt att vinerna är utvecklade (toppkvalitet är ett måste)

Starkviner känns lite onödigt i regel och i de flesta fall hade man kunnat göra betydligt bättre rödvin i starkvinsregionerna. Straw wine kan jag inte se tjusningen med men botrytis är underskattat

Recioto är den mest underskattade vinstilen och den mest överskattade är (naturviner undantaget) halvtorr Riesling från Mosel.

Aglianico är den mest underskattade druvan vid sidan om Nerello Mascalese. Viognier är den mest överskattade vid sidan om Riesling.
 
Trådskapare
Vera Wind

Vera Wind

In vini veritas?
Gillar sällan vitt vin från Rhonedalen om de inte har superkvalitet och lagom ålder. Det samma gäller vitt från Napa och Australien. Gillar inte halvtorr riesling i tysk stil i regel men Eiswein och Beerenauslese är ofta gott. Naturviner kan jag sällan se tjusningen med. Inte heller oxiderade viner i allmänhet. Efterlyser stilla vita pinotblends eftersom bubblor är onödigt i kvalitetsviner.

Sangiovese funkar bäst i blends och det samma gäller i mindre grad Cab. Nebbiolo är som bäst när de påminner om prestigeviner från Gevrey-Chambertin och Brunello är som bäst när de närmar sig Saint-Emilion viner.

De enda druvorna som funkar bra med låg syra är Cab och Petit Verdot.

Pinot har hysteriskt ojämn nivå men när den är som bäst är druvan nummer 1 för rött och ofta även för vitt. Merlot är nummer 2 (för rendruviga med) men där är det viktigt att vinerna är utvecklade (toppkvalitet är ett måste)

Starkviner känns lite onödigt i regel och i de flesta fall hade man kunnat göra betydligt bättre rödvin i starkvinsregionerna. Straw wine kan jag inte se tjusningen med men botrytis är underskattat

Recioto är den mest underskattade vinstilen och den mest överskattade är (naturviner undantaget) halvtorr Riesling från Mosel.

Aglianico är den mest underskattade druvan vid sidan om Nerello Mascalese. Viognier är den mest överskattade vid sidan om Riesling.
Tack, det var utförligt. Recioto har jag nog aldrig provat. Det ska jag ändra på. :)
 

jrick

Medlem
Gillar sällan vitt vin från Rhonedalen om de inte har superkvalitet och lagom ålder. Det samma gäller vitt från Napa och Australien. Gillar inte halvtorr riesling i tysk stil i regel men Eiswein och Beerenauslese är ofta gott. Naturviner kan jag sällan se tjusningen med. Inte heller oxiderade viner i allmänhet. Efterlyser stilla vita pinotblends eftersom bubblor är onödigt i kvalitetsviner.

Sangiovese funkar bäst i blends och det samma gäller i mindre grad Cab. Nebbiolo är som bäst när de påminner om prestigeviner från Gevrey-Chambertin och Brunello är som bäst när de närmar sig Saint-Emilion viner.

De enda druvorna som funkar bra med låg syra är Cab och Petit Verdot.

Pinot har hysteriskt ojämn nivå men när den är som bäst är druvan nummer 1 för rött och ofta även för vitt. Merlot är nummer 2 (för rendruviga med) men där är det viktigt att vinerna är utvecklade (toppkvalitet är ett måste)

Starkviner känns lite onödigt i regel och i de flesta fall hade man kunnat göra betydligt bättre rödvin i starkvinsregionerna. Straw wine kan jag inte se tjusningen med men botrytis är underskattat

Recioto är den mest underskattade vinstilen och den mest överskattade är (naturviner undantaget) halvtorr Riesling från Mosel.

Aglianico är den mest underskattade druvan vid sidan om Nerello Mascalese. Viognier är den mest överskattade vid sidan om Riesling.
Äh kom igen nu, säg vad du verkligen tycker! ;)
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
1. Då får vi vara lyckliga som inte har sådana viner hos bolis: Muscat Bailey A.
2. Inte ens champagne? :) Det var lite otippad, men jag har hört många lovorda cava, så den bör vara av hög klass gentemot många andra liknande viner.
Naturligtvis har jag druckit bra Champagne som jag gillat, men har aldrig känt att den drycken burit mig högt på monomaniska vingar. Dyrt som fan är det också, och jag har bättre saker att göra med mina pengar än att ge bort dem i utbyte mot saker som inte får upp mig i brygga. Mina inköp av Champagne inskränker sig till sådant som bonus-följer-med i auktionsloter.

Tackar dock inte nej till Champagne då det serveras.

Har druckit ett gäng fantastiska 1982 J J Renaud Vouvray Blanc de Blancs där sista flaskan klunkades 2016. Kantänkas måhända att en flaska kan finnas hos @vintomas ... ???
 

m3lk3r

Medlem
Ännu roligare är ju att det finns en Brett Porter som är hyggligt känd bryggare. Han var huvudbryggare på Goose Island under en lång period och det bryggeriet fick kultstatus för sin imperial stout.
Visste jag ej men däremot är deras bourbon county stout en av de bästa jag testat. Lite väl ot men var tvungen att säga det.. Inget brettigt med den dock..
 

Sigdarve

Medlem
Det där med personlig smak är ju väldigt subjektivt. Vilka här ratar ekiga skumpor? Fått för mig att alla skumpaexperter gillar ek.
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Det där med personlig smak är ju väldigt subjektivt. Vilka här ratar ekiga skumpor? Fått för mig att alla skumpaexperter gillar ek.
Personlig smak är väl själva definitionen av "subjektivt"?
Jag är skumpaexpert!
Jag ratar alla skumpor då det gäller inköp.
Ekat eller oekat har ju att göra med personlig smak. Kan väl tycka det är någon slags förfärligt självskadebeteende att anamma andras smak mer än som inspiration till provning.

Har druckit massor skumpa, men aldrig fått igång någon "skumpafeeling". Vinvärlden är så stor att 400kr normalt räcker till sublima upplevelser på de allra högsta echelonerna så länge man inte är etikettsdrickare/köpare/samlare/monoman ... eller bara duktigt rik och kan fokusera på att pimpla allt det ansett bästa. "Vi föredrar Petrus till söndagsstekarna."

Huvudsaken det man har i glaset gör drickaren lycklig. Om det sedan är smaken, etiketten eller formatet är ju ickeobjektivt, dvs personligt. Eller som nån klok person sade:
Varochen blir lycklig på sin façon.

Föredrar du ekat eller oekat?
 
Last edited:

Sigdarve

Medlem
Personlig smak är väl själva definitionen av "subjektivt"?
Jag är skumpaexpert!
Jag ratar alla skumpor då det gäller inköp.
Ekat eller oekat har ju att göra med personlig smak. Kan väl tycka det är någon slags förfärligt självskadebeteende att anamma andras smak mer än som inspiration till provning.

Har druckit massor skumpa, men aldrig fått igång någon "skumpafeeling". Vinvärlden är så stor att 400kr normalt räcker till sublima upplevelser på de allra högsta echelonerna så länge man inte är etikettsdrickare/köpare/samlare/monoman ... eller bara duktigt rik och kan fokusera på att pimpla allt det ansett bästa. "Vi föredrar Petrus till söndagsstekarna."

Huvudsaken det man har i glaset gör drickaren lycklig. Om det sedan är smaken, etiketten eller formatet är ju ickeobjektivt, dvs personligt. Eller som nån klok person sade:
Varochen blir lycklig på sin façon.

Föredrar du ekat eller oekat?
Har inte bestämt mig. Köpte 3 Boll LGA 08 då den släpptes. Gillade inte den första. Drack den andra ett år senare och gillade den. Får se vad jag tycker om den tredje.
 
Toppen