Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Pinsamma misstag vid blindprovning av vin

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Väl formulerat. :)

Många sanningar i ditt inlägg som lätt glöms bort. Inte sällan sitter folk ibland som frågetecken när man slutligen frågar vad de tyckte om vinet och uttrycker sig då ofta så här: "jag vet inte, jag har inte hunnit ta ställning till det, men det smakar som en Bordeaux". I de fallen har prioriteringen gått snett i min värld. Först och främst så tycker jag ens personliga omdöme skall fram, därefter kan man spekulera om ursprung och leka gissningslek. :)

Fördelen med den subjektiva åsikten är att den är omedelbar och direkt. Om man gillar något eller ej kräver knappast eftertanke, i alla fall tycker jag på det viset. Men om man är orolig för att tycka om "fel vin" så blir man mest troligt lite mer fundersam och har svårt att säga vad man gillar spontant. I dessa fall vill många nog invänta lite mer data innan de säger för mycket och gör bort sig.

Själv tycker jag bara det är trevligt att bli positivt överraskad med viner/vintyper man inte trodde man gillade, men som visar sig vara fel blint. :)
När jag tar på mig den analytiska tomteluvan, så blir gott/ogott eller gilla/ogilla omedelbart satt i karantän.
 
Trådskapare
Mattias Schyberg

Mattias Schyberg

Administratör
Säger som @Segolas att det säkert skulle vara roligt läsa, men jag har inte någon särskild lust (eller ork) ta fram dyng-grepen och börja skyffla.
Men högljutt har jag bombat två finare Barolos, den första som en billig och menlös Cote du Rhône och den andra som en självklar Bourgogne. Vid båda tillfällena var jag bensäker och gjorde rent av lite narr av dem som sa "Barolo". Värst är att då jag fick veta sanningen, så upptäckte jag också omedelbart alla markörer och vinerna blev omedelbart ursprungstypiska. Har slutat säga: "Jag missar ALDRIG Nebbiolo." och har slutat säga: "det är omöjligt missta Barolo för Bourgogne." :vägg:

Värden: Vi skall bjuda på en Zinfandel ikväll.
En flaska står på bordet med etiketten mot övriga gäster.
Storskräwlaren ser ingen etikett, bara en flaska vitt vin på bordet.
Skräwlaren: Ja, Zin är ett rikt vin med extremt fyllig röd färg... Bla bla bla...
Världen: jaha?
Skräwlaren: skall vi dricka det här vita skitvinet på bordet innan du tar fram kvällens Zin?
...det stod ett blush wine på bordet... :vägg:

Det här vinet kan vara nästan vadsomhelst, men det är iaf inte något bra vin. Det kommer inte från Fra och definitivt inte från Bordeaux. Bla bla bla skräwel skrowel jag-vet-allt (1996 Pichon Lalande) :vägg:

Osv. Men nu får det räcka för i år. Imorgon fyller jag på min storsamling faceplants :neej:
Skönt att läsa om dina humble pie-ögonblick. Tycker dessutom att det är bra att ni erfarna rävar delar med er av era misstag så vi ungtuppar kan känna oss mer nöjda med oss själva när vi gör pinsamma misstag. Den typ av misstag som man måste våga begå för att kunna njuta och lära fullt ut.

En sak jag är livrädd för är att sluta våga kasta mig ut med vilda åsikter och knasiga gissningar av rädsla för att göra bort mig. Den dagen det sker så inser jag att vindrickandet har fått orimliga proportioner i mitt liv, dvs då är det dags att hitta en annan hobby. :sluta:
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Sant, men så fort mössan tas av så är åsikten där och levererar ett subjektivt omdöme. :)
Hela alltet med vinprovning, oavsett färg på tomteluvan, är ju subjektivitet, varumärken och facit i form av ickefaktuell peer-reviewing...
 
Trådskapare
Mattias Schyberg

Mattias Schyberg

Administratör
Hela alltet med vinprovning, oavsett färg på tomteluvan, är ju subjektivitet, varumärken och facit i form av ickefaktuell peer-reviewing...
Jo, såklart...nu menade jag visserligen bara att huruvida man gillar vinet eller ej är irrelevant vid analystillfället men så fort analysen är över (eller innan) så vet man/jag omedelbart om jag gillar det eller ej. Det kan dock vara svårt att kvantifiera hur mycket eller att rangordna utan eftertanke.
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Jo, såklart...nu menade jag visserligen bara att huruvida man gillar vinet eller ej är irrelevant vid analystillfället men så fort analysen är över (eller innan) så vet man/jag omedelbart om jag gillar det eller ej. Det kan dock vara svårt att kvantifiera hur mycket eller att rangordna utan eftertanke.
Jag tycker som du :bäver:
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Du kör på gamla klassiker förstår jag, men centralt är alltid trevligt. :)
Nu är du så nära min lya att vi hade kunnat kommunicera med konservburkar och snöre. :D
Bokade redan för länge sedan samma som @Mats bokat. Så skall kunna krypa hemåt tillsammans.
Menar du klassiker typ: Latour? Eller Beaujolais Nouveau?
 
Trådskapare
Mattias Schyberg

Mattias Schyberg

Administratör
Bokade redan för länge sedan samma som @Mats bokat. Så skall kunna krypa hemåt tillsammans.
Menar du klassiker typ: Latour? Eller Beaujolais Nouveau?
Tänkte fel, tänkte på Hotel Eggers som ligger mitt på Drottningtorget alldeles framför Grand Hotel Opera. Ett ganska nedgånget klassiskt "viktorianskt" hotell, typ. GHO borde passa er herrar bra. Krypavstånd till Göteborgs vinkällaren är det helt klart. :)

Är du nöjd?
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Tänkte fel, tänkte på Hotel Eggers som ligger mitt på Drottningtorget alldeles framför Grand Hotel Opera. Ett ganska nedgånget klassiskt "viktorianskt" hotell, typ. GHO borde passa er herrar bra. Krypavstånd till Göteborgs vinkällaren är det helt klart. :)

Är du nöjd?
Nöjd?
Meh! Aldrig nöjd.
Men... Detta hotell är helt ok enligt Swensk standard/pris.
I andra länder/städer kunde jag fått både mer och bättre. Men: jag vill ju så gärna smutta lite försynt på 1982 Chateau Suduiraut imorgon. Så jag fokuserar målet, inte den parkbänk jag måste sova på för att nå mitt mål.
 

gece

Man vänjer sig.
Jag är mästare på att hitta kvällens slamkrypare, typ den där Beaujolaisen man sticker in på Bourgogneprovningen, och med "hitta" menar jag "kora till kvällens vinnare". Och lika ofelaktigt som jag plockar det "sämsta", lika ofelbart är det att sambon prickar kvällens prestigevin. Jag vet inte om det är värst när hon retar mig eller när hon försöker trösta mig med att alla har rätt till sin egen smak...
 

ChristianB

DipWSET
Jag är mästare på att hitta kvällens slamkrypare, typ den där Beaujolaisen man sticker in på Bourgogneprovningen, och med "hitta" menar jag "kora till kvällens vinnare". Och lika ofelaktigt som jag plockar det "sämsta", lika ofelbart är det att sambon prickar kvällens prestigevin. Jag vet inte om det är värst när hon retar mig eller när hon försöker trösta mig med att alla har rätt till sin egen smak...
Haha, det där är alltid lika roligt när man får käpphästen "Det är ok att du gillar den, alla är olika" emot sig. :p Och lika kul är det förstås att använda den mot någon annan!
 
Trådskapare
Mattias Schyberg

Mattias Schyberg

Administratör
Jag är mästare på att hitta kvällens slamkrypare, typ den där Beaujolaisen man sticker in på Bourgogneprovningen, och med "hitta" menar jag "kora till kvällens vinnare". Och lika ofelaktigt som jag plockar det "sämsta", lika ofelbart är det att sambon prickar kvällens prestigevin. Jag vet inte om det är värst när hon retar mig eller när hon försöker trösta mig med att alla har rätt till sin egen smak...
Att inte tycka som alla andra är alltid ett gott tecken på att man går efter egen smak och inte enbart efter vad man borde tycka enligt normen. Enbart en död fisk simmar med strömmen!
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Att inte tycka som alla andra är alltid ett gott tecken på att man går efter egen smak och inte enbart efter vad man borde tycka enligt normen. Enbart en död fisk simmar med strömmen!
Med detta vill du alltså ha sagt att du gillar Ruché?
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Jag gillar den för sin unikitet, dock är jag övertygad om att man lär tröttna på smaken. Kul och annorlunda som en katt bland hermeliner. ;)
Jo, lite kul var den nog allt. Men svårdrucken, ungefär som då man gör te på 8 matskedar teblad per kopp och låter det dra ett par dagar...
 
Toppen