Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Planen för 2024

Silex

Medlem
Mål med olika grad av rimlighet:
Dricka upp flaskor som faktiskt behöver drickas innan jag blir ännu mer ointresserad av att öppna dem.
Köpa lagrad Bordeaux och andra viner med mognad och karaktär.
Försöka få tag på lite Selosse Initial till ett "rimligt" pris.
Hoppas på lite mer tur i Raveneau-släppen och andra hysteriska FOMO websläpp än under 2023 (för det är klart man måste vara med!).
 
Bra att tvinga sig att skriva en plan, till att börja med!

- fortsätta lärandet, vill tex bli bättre på PN och CH från Sonoma, Oregon och SA samt tysk riesling. Hörde jag provning i Stockholm någon?
- hålla källaren i balans, inte köpa mer än jag dricker alt dricka lika mycket som jag köper. Känns som fel forum att få tips kring denna fråga 🤣
- köpa färre men bättre generellt
- köpa färre långlagringsprojekt, för när / av vem skall de drickas 🤷‍♂️?
- köpa mer drickbart i närtid, men hur skall det gå till när jag inte gillar auktioner?
- kanske avveckla något som halkat ned i familjepopularitet, hemska tanke
- besöka så många producenter jag hinner med / får chansen till, det är ju ändå där det händer
- jobba med personlig utveckling kring fomo, måste ha och villhöver kring lansering av nya årgångar
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
... och experimentera med parningar...

Man vet ju inte om det blir grått, vitt eller brunt efter en sådan här parning. Zebra kanske. Men bäst att experimentera. Det lär man sig alltid mycket av 😇

parningar.jpg
 

bergarn

Medlem
2023 var året då ”vin-poletten” trillade ner. Fn vad det är roligt med vin alltså! Skulle gissa att 2024 lär fortsätta i samma maniska anda. Planen är nog att fortsätta skjuta vitt och brett. Vill testa allt! Skulle ja dock tvingas koka ner det till ett par tre saker så blir det nog fokus på rött från norra rhone, brunello och riesling.

Och även om ens skärmtid blivit rejält osund pga forumet så är jag jäkligt tacksam för alla er som är aktiva och bidrar här. Stort tack!
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Förändrad fördelning av drickfönstret, med betoning på närtid, från normal till log-normal med negativ skevhet och kurtosis.
Derivatan 0 till negativ vad gäller investerade pengar.
Jag vet vem jag är och även om jag sätter upp en budget med strikt plan, drar precis ALLT iväg exponentiellt… :vägg:
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
😂

Och hästsashimi, vad dricker man till det?
Basashi (馬刺、BA= häst och SASHI = typ 'genomborra') är en knepig en.
Men öl och shochu går alltid bra.

Då man normalt har japansk soya och vitlök (istf wasabi som till det mesta i sashimi-väg) till Basashi kan jag nog tänka mig att ett lite kralligare rött skulle kunna vara gudomligt. Tror jag sätter upp det på årets Bucketlist 🥲
 
Last edited:

Sarco

Medlem
Dricka mindre, men bättre.
Köpa fler mogna viner, framför allt Frankrike och Spanien och främst rött men även sött och vitt om jag hittar något kul.
Fylla på med Champagne, främst lite enklare som ska ligga till sig.
 

jrick

Medlem
I år ska jag köpa klart mer än jag dricker eller säljer, jag ska köpa lite hipp som happ allt som faller mig in, ser roligt ut, någon tjomme på instagram gillar eller som jag redan har en massa årgångar av. Jag ska köpa Brunello 2019 som planerat och Barolo 2020 som jag tänkt avstå. Jag ska köpa Bourgogne som för länge sedan blivit för dyr och jag ska köpa Syrah som jag så väldigt sällan dricker, dessutom ska jag ha ”upptäcka regioner”-projekt som jag handlar 12 flaskor till men sen avbryter efter tre. Sen får man ju inte glömma att klicka webbsläppen.

Så där, det borde jag kunna hålla - det har ju gått bra att leva efter varje år.
 

Lennart

Medlem
I år ska jag köpa klart mer än jag dricker eller säljer, jag ska köpa lite hipp som happ allt som faller mig in, ser roligt ut, någon tjomme på instagram gillar eller som jag redan har en massa årgångar av. Jag ska köpa Brunello 2019 som planerat och Barolo 2020 som jag tänkt avstå. Jag ska köpa Bourgogne som för länge sedan blivit för dyr och jag ska köpa Syrah som jag så väldigt sällan dricker, dessutom ska jag ha ”upptäcka regioner”-projekt som jag handlar 12 flaskor till men sen avbryter efter tre. Sen får man ju inte glömma att klicka webbsläppen.

Så där, det borde jag kunna hålla - det har ju gått bra att leva efter varje år.

Skönt inlägg, tråden började kännas som om Anonyma Vinköpare har sitt första möte på 12-stegsprogrammet… Alla sitter i ring på varsin pinnstol och säger en och en ”jo men asså i år ska jag köpa mindre än jag dricker jag LOVAR” medan de andra himlar med ögonen.
 
Toppen